Absolut. Jag förespråkar inte att ligga 100% i aktier (fonder) utan 70/30 är nog ett bättre val för att justera risken lite. Jag snackade om vad "aktiedelen" av ens portfölj ska bestå av. Självklart så måste det kombineras med räntor eller kontanter t.ex.Allt beror på vad för slags fonder du kollar på, visst finns de stora fonder som har svårt att få hög avkastning pga det, men det behöver inte vara hindrande. Ingen har sagt att man måste bara köpa stora fonder heller.
Dessutom som min poäng var från början, att det inte är bara att slå index som borde vara målet med en investering. Säg ex att under en krasch gå index ner 50%, då tar det ungefär 8 år av uppgångar innan du är tillbaka till före-krasch nivåer. Detta kan du hindra genom att exempelvis välja hedgefonder med lägre riskprofil (Jämför ex Adrigo hedge de senaste 10 åren, den gick knappt ner under krisen men de kan fortfarande ta del av de generella uppgångar som brukar följa)
Statistiken är missvisande då långt från alla fonder satsar på att slå index. Många är väldigt nöjda med 5%, men det innebär inte att det är ett sämre val.
Att ge exempel på enskilda hedgefonder som har lyckats bra under en krasch är enligt mig befängt, då det är väldigt lätt att plocka fram guldkornen såhär i efterhand.
Gällande hur statistiken ser ut så har jag dålig koll. Men uppenbarligen så borde väl det vägas upp av att det även finns passiva blandfonder som inte försöker att maximera avkastningen, utan vill justera för risk.