Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det första är en bra fråga, vad bör jag slopa/ öka innehavet i? Jag tänkte att det minskar risken iom. större spridning. Räntefonder är för att minska risken, det är innehavet i min "korttidsspar" portfölj, dvs. 3-10år.Varför så många? Och varför så mycket räntefonder?
Ja det första är en bra fråga, vad bör jag slopa/ öka innehavet i? Jag tänkte att det minskar risken iom. större spridning. Räntefonder är för att minska risken, det är innehavet i min "korttidsspar" portfölj, dvs. 3-10år.
Ja det första är en bra fråga, vad bör jag slopa/ öka innehavet i? Jag tänkte att det minskar risken iom. större spridning. Räntefonder är för att minska risken, det är innehavet i min "korttidsspar" portfölj, dvs. 3-10år.
Rörigt är fine för mig, finns det någon nedsida med det mer än att det blir lite svårare att få en översikt? Okej, så pengarna jag eventuellt kan tänkas behöva om 3 år bör jag ha på kontot istället för i portföljen? Jag tänker att pengarna i räntefonderna är de som jag kan plocka ut vid behov, därav stor del räntefonder.Tycker det är extremt många fonder. Blir ju bara rörigt. Varför inte satsa på indexfonder ; globalfond + sverigefond + tillväxtmarknad och lite räntor. Men tre års spartid är alltför kort tycker jag.
Rörigt är fine för mig, finns det någon nedsida med det mer än att det blir lite svårare att få en översikt? Okej, så pengarna jag eventuellt kan tänkas behöva om 3 år bör jag ha på kontot istället för i portföljen? Jag tänker att pengarna i räntefonderna är de som jag kan plocka ut vid behov, därav stor del räntefonder.
Jag har en till portfölj som är mer långtidsspar (10-30år+).
Tack för tipsen du och @HoarzJag tycker också att allokeringen för vissa fonder är väldigt små.
SPP Aktikefond USA 2% ?
Edit 1 : Om du måste ha pengarna om tre år ska du nog inte ha pengarna på börsen. Andra tycker säkert annorlunda, men jag är nog fegare.
Edit 2 : Och långa räntefonder än nog inte speciellt bra att ha när räntorna nu förväntas krypa uppåt.
Tack för tipsen du och @HoarzSka se över hela innehavet. Det är pengar jag troligtvis inte kommer behöva om 3 år, dvs. bara om jag skulle behöva flytta och köpa något eget är det pengar jag skulle behöva för att öka min insats jämfört med nu när vi är två som delar på boendet. Blir väl en fråga om jag vågar ha de på börsen eller vill ha det säkrat isåfall.
Ok. Rikatillsammans rekommenderar iaf Nybörjarportföljen när spartiden är 3-5 år.
Dvs 60% aktiefonder och 40% räntor.
Han promotar även investeringar i en trädplantage i Afrika så jag skulle inte ta det som en naturlag direkt...Ok. Rikatillsammans rekommenderar iaf Nybörjarportföljen när spartiden är 3-5 år.
Dvs 60% aktiefonder och 40% räntor.
Han promotar även investeringar i en trädplantage i Afrika så jag skulle inte ta det som en naturlag direkt...
![]()
Vad tror du om "Försiktiga portföljen"? Alltså att jag delar mitt sparande till tre konton, försiktiga, nybörjar- och globala eller aggressiva portföljen. Det som pekar mot att stoppa in pengarna i den aggressiva portföljen just nu är väl att stockholmsbörsen är väldigt högt värderad (historiskt sett).
Gjort en ganska stor rockad nu, såhär har jag jag tänkt lägga upp mitt månadsspar. Iprincip rakt av hämtat ifrån Rikatillsammans, men de verkar vara en vettig sammansättning. Sen kanske det åker in någon aktie eller liknande här och var som gambleDet beror på hur bekväm du är med att pengarna ligger på börsen. Är du riktigt orolig kan försiktiga portföljen vara ett alternativ tycker jag.
Ratos är ett skitbolag. Lyssna gärna på senaste börspodden.Vad tycker folk om sammansättningen i min portfölj? Borde jag vikta den mer eller mindre emot någon marknad?
Avanza Auto 2 40%
(45,5% Aktiefonder/ 54,5% Räntefonder
USA 20,66 %
Tillväxtmarknader 6,63 %
Japan 6,34 %
Sverige 6,28 %
Europa 5,58 %
Långa räntor Sverige 54,51%)
Ratos (B) 4%
AMF Räntefond lång 4%
Avanza Zero 1%
LF Global Indexnära 8%
LF Tillväxtmarknad indexnära 4%
Skandia Global exponering 1%
Spiltan aktiefond invest. bolag 4%
Spiltan räntefond Sverige 8%
SPP Aktiefond global 8%
SPP Aktikefond USA 2%
Swedbank Robur penningmarknad fond 4%
DBX MSCI World 2%
XCACT Sverige småbolag 2%
DNB global indeks 4%
Swedbank robur access Asien 4%
Aldrig, bara fortsätt med skyhög belåning!När kommer den där kraschen egentligen?
Gått ner så mycket redan så 25% till märktes inte ensHeh, Fingerprint vinstvarnar och sparkar en tredjedel av all sin personal. Aktien ner 25%. Jobbigt för dom som hållt kvar i den aktien idag misstänker jag.
Heh, Fingerprint vinstvarnar och sparkar en tredjedel av all sin personal. Aktien ner 25%. Jobbigt för dom som hållt kvar i den aktien idag misstänker jag.
Kan vi inte kasta ut Fing ur OMXS30 nu?
På tal om omsättning, hur fungerade den där scammen, eller vad man skall kalla det, där de körde upp kursen på illikvida a-aktier?Omsätts ju fortfarande (även om det säkert är extra mycket idag) rejält mycket mer än en del andra på OMXS30.
Men jo, det ligger väl nära tillhands.
Med rådande ränteläge ser jag ingen anledning att amortera mer än nödvändigt.
Med det sagt menar jag inte att pengarna ska festas eller resas upp.
Problemet kan ligga i att resonemanget bygger på backtrading - du kan behöva byta strategi - när bör du göra det i så fall, och hur?Fick en fundering efter att ha lyssnat på Rika Tillsammans podden gällande amortering vs investering. Någon här kanske har varit inne i samma tankebanor som jag. Läget är följande: Äger ett bostadsrättradhus, kommer med högsta sannolikhet att bo där i många år framöver. Amorterar en summa varje månad och har räknat att amorteringen på 30 års sikt skulle ha minskat lånet med ungefär hälften.
Min fundering är om jag skulle ta 1/3 av amorteringen och investera i fonder varje månad i 30 år (istället för att amortera). Med en årlig avkastning runt 8-9% skulle bolånet nästan kunna betalas tillbaka i sin helhet om 30 år isf. Är jag helt ute och cyklar eller är detta något som är vanligt.