• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Min fundering är om jag skulle ta 1/3 av amorteringen och investera i fonder varje månad i 30 år (istället för att amortera). Med en årlig avkastning runt 8-9% skulle bolånet nästan kunna betalas tillbaka i sin helhet om 30 år isf. Är jag helt ute och cyklar eller är detta något som är vanligt.
Ligger den årliga avkastningen på fonder på 8-9% sett historiskt över en sådan tidsperiod? Jag har inte kollat.

Ligger den årliga avkastningen på fonder på 8-9% sett historiskt över en sådan tidsperiod? Jag har inte kollat.
@aljung
Därtill (angående att satsa på fonder istället för amortering) är livet är svårt att förutse, den strategi man lägger upp kanske inte passar det livet man får. Dödsfall, skilsmässa, börskrasch etc - saker kan hända synkroniserat och vips är man inte på den platsen man trodde, och då kan det göra ont.

Senast ändrad:
Fick en fundering efter att ha lyssnat på Rika Tillsammans podden gällande amortering vs investering. Någon här kanske har varit inne i samma tankebanor som jag. Läget är följande: Äger ett bostadsrättradhus, kommer med högsta sannolikhet att bo där i många år framöver. Amorterar en summa varje månad och har räknat att amorteringen på 30 års sikt skulle ha minskat lånet med ungefär hälften.

Min fundering är om jag skulle ta 1/3 av amorteringen och investera i fonder varje månad i 30 år (istället för att amortera). Med en årlig avkastning runt 8-9% skulle bolånet nästan kunna betalas tillbaka i sin helhet om 30 år isf. Är jag helt ute och cyklar eller är detta något som är vanligt.
Den årliga avkastningen är ju svår att sia om, 8-9% är långt ifrån säkert. Men, jag tycker själv att det är vettigt att ha ett ordentligt sparandes vid sidan om amorteringar. Om något händer i livet är det inte alls säkert att banken låter dig låna upp på huset på nytt. I en sådan situation är det bättre att ha pengar man enkelt kommer åt.

Den årliga avkastningen är ju svår att sia om, 8-9% är långt ifrån säkert. Men, jag tycker själv att det är vettigt att ha ett ordentligt sparandes vid sidan om amorteringar. Om något händer i livet är det inte alls säkert att banken låter dig låna upp på huset på nytt. I en sådan situation är det bättre att ha pengar man enkelt kommer åt.
Det håller jag också verkligen med! Frågan är dock hur stor del av en sådan fond man skall ha i aktier?

YEPP! Jag har inte gjort några moves än men borde hoppa på tåget innan varje jävel med en krona på banken har kastat in sina dubloner i leken. Har herrn några rekommendationer? Hur har det gått hitills?
Tänker ni kortsiktiga trades då? Tyvärr inte hunnit sätta mig in alltför mkt men när jag börjar titta på vilka multiplar de handlas till så känns vissa värderade som framtidens vinnare i branschen. Visst är och kmr marknaden vara gigantisk, men känns riskabelt att redan nu investera känner jag, till dagens priser och innan någon riktig vinnare i racet har utsetts? Nu tror och hoppas jag att många länder närmar sig en legalisering men ff jävligt stora regulatoriska risker?
Nu är det väl främst kanadensiska bolag på börsen inom cannabis? Som sagt, inte satt mig in i bolagen.

Jag ska kolla upp det, vettefan hur mycket jag skulle våga placera på H-V...kanske 20k? eller 50k? Fan...man måste ha is i magen!

Ska även kolla upp detta. Ditt resultat framstår ju som minst sagt lovande iaf!

Ligger själv inte inne med så mycket men tror att det stora tåget redan gått, återstår att se hur de första kvartalsrapporterna ser ut sedan legaliseringen påbörjats

Jag ska kolla upp det, vettefan hur mycket jag skulle våga placera på H-V...kanske 20k? eller 50k? Fan...man måste ha is i magen!

Ska även kolla upp detta. Ditt resultat framstår ju som minst sagt lovande iaf!
Jaa och har inte haft den speciellt länge. Men väldigt spekulativt just nu med cannabis, med tanke på väntande beslut om legalisering i Kanada.
Men dess kurva senaste månaderna är inte dålig.
865270D6-781B-4277-84D4-3391D3ADB9B5.png

Någon som hoppas på marijuanatåget?
Jag hoppade på i höstas (ABcann) däremot inte med några stora pengar. Fegade ur och sålde strax efter nyår när jag nästan dubblerat värdet men hade jag väntat någon vecka så hade det snarare tredubblats. Lätt att vara efterklok men är ganska så spekulativ marknad de är på så kan lika gärna gå ner lika fort igen samt att nästan 100% upp på två månader är inget jag är ledsen över även om det kunde vart närmare 200% om jag hade haft lite mera is i magen.

Vad tror folk om att köpa guld ETFer? Funderar på det men verkar snårigt. Fysiskt guld bättre alternativ?

Vad tror folk om att köpa guld ETFer? Funderar på det men verkar snårigt. Fysiskt guld bättre alternativ?
Det beror väl på hur negativt scenario man tror på? Vissa vågar ju inte ens ha sitt guld i bankfack - pga rädsla för konfiskering. Frågan är om guld någonsin kommer att bli riktigt värdefullt förutsatt en värld där banker, ETF:er etc fungerar.

Köpte lite Skanska och H&M idag. Då investeringen är mycket långsiktig är jag inte speciellt orolig även om H&M fortfarande skulle kunna vara en fallande kniv.

Köpte lite Skanska och H&M idag. Då investeringen är mycket långsiktig är jag inte speciellt orolig även om H&M fortfarande skulle kunna vara en fallande kniv.
Om kniven sätter sig i marken och aldrig studsar upp då? Är det lika komfortabelt att vara långsiktig då?
Jag har ägt HM under lång tid men sålde i fjol.
Har lite svårt att se deras edge numera. De har trist sortiment, risig webbhandel och ingen kostnadskontroll. De måste ställa om från expansion till att stänga butiker vilket inte blir gratis. Och de kommer knappt att kunna hålla vid sin utdelning givet nuvarande kassaflöde.

Om kniven sätter sig i marken och aldrig studsar upp då? Är det lika komfortabelt att vara långsiktig då?
Jag har ägt HM under lång tid men sålde i fjol.
Har lite svårt att se deras edge numera. De har trist sortiment, risig webbhandel och ingen kostnadskontroll. De måste ställa om från expansion till att stänga butiker vilket inte blir gratis. Och de kommer knappt att kunna hålla vid sin utdelning givet nuvarande kassaflöde.
Absolut, H&M kan falla och stanna där. Finns dom som talar om ända ner mot 80:-. Personligen tror jag att det kommer vända uppåt och att det finns kompetent folk i bolaget som vet hur det skall gå till. Vi får helt enkelt se :nailbiting:

Absolut, H&M kan falla och stanna där. Finns dom som talar om ända ner mot 80:-. Personligen tror jag att det kommer vända uppåt och att det finns kompetent folk i bolaget som vet hur det skall gå till. Vi får helt enkelt se :nailbiting:

Familjeägda företag sägs vara svårare att vända skutan åt rätt håll. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det påståendet men visst är generationerna Persson lite bakåtsträvare.

Familjeägda företag sägs vara svårare att vända skutan åt rätt håll. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det påståendet men visst är generationerna Persson lite bakåtsträvare.
Med tanke på hur extremt slöa de är på att ge sig på näthandel på ett sätt som är vettigt för konsumenterna tycker jag 80kr låter mer än vettigt..

De ändra till fri frakt och fri retur för ett par veckor sen.. Det är drygt ett decennium för sent.

Menar du att Facit hade inkompetenta ingenjörer och försäljare?

VD:n hade aldrig fått sitta kvar om han inte varit arvtagare.

Uppenbarligen tror han inte heller till 100% på sitt bolag och låter sig distraheras av annat:

https://digital.di.se/artikel/har-ar-hm-chefens-dolda-techimperium
https://www.breakit.se/artikel/9312/nu-kilar-han-stadigt-med-familjen-wallenberg

Jag tror det finns pengar att tjäna med en blankning även på nuvarande nivå - självklart med gott om reservpengar och inte mer än säg 5% av totala portföljen.

Berätta gärna exakt vad som talar för HM, förutom att de har kompetent personal? Deras affärsidé kan vara stendöd ändå.

Tillbaka
Topp