• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Finns det börsnoterade begravningsbyråer?

Sverige finns ingen renodlad vad jag vet? Kollat lite kort och de jag kunnat finna är;
  • Service Corporation International (USA)
  • Dignity (GB)
  • Lung Yen (Taiwan)
  • Invocare (AU)
  • Fu Shou Yuan (Hong Kong)
De asiatiska går dock bort då jag önskar en begravningsbyrå, om det finns någon attraktiv, till dotterns portfölj i vilken jag köper ofta. (för högt minimikurtage).

Avanza Zero 3 mån: -7,65%
Didner & Gerge småbolag 3 mån: -4,97%
Spiltan Aktiefond investmentbolag 3 mån: -8,66%

Fonderna ovan konstituerar en relativt stor del av min portfölj. Jag har även annat och är väl förhållandevis diversifierad, men det är trist när stora delar av portföljen gått så mycket back.

Gissar på att många här inne sitter på typ samma Svensson-fonder. Tankar/åsikter?

Fonderna ovan konstituerar en relativt stor del av min portfölj. Jag har även annat och är väl förhållandevis diversifierad, men det är trist när stora delar av portföljen gått så mycket back.

Gissar på att många här inne sitter på typ samma Svensson-fonder. Tankar/åsikter?
Kör i stort sett samma upplägg fast med Nordnet Superfonden och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Har kört spiltan som månadsspar sen jag slutade studera och började förvärvsarbeta. Ligger så pass mycket plus där oavsett att det får ligga tills jag kan ta en tidig pension..
Men inte direkt kul när det backar under längre perioder.

Men lyssnar också gärna på åsikter om dem :)

Jag tror tyvärr att man inte ska ha så mycket Sverige i sin portfölj. Sveriges börs är väldigt liten internationellt sett, dock med en mycket högre risk än en globalfond. Jag har max 10% Sverige i mina portföljer.

Och spiltans fond är väl dessutom till en viss del belånad så den backar väl mer än andra sverigefonder. D&G och andra småbolagsfonder brukar väl dessutom backa mer när det går dåligt för storbolagen.

Jag tror tyvärr att man inte ska ha så mycket Sverige i sin portfölj. Sveriges börs är väldigt liten internationellt sett, dock med en mycket högre risk än en globalfond. Jag har max 10% Sverige i mina portföljer.

Och spiltans fond är väl dessutom till en viss del belånad så den backar väl mer än andra sverigefonder. D&G och andra småbolagsfonder brukar väl dessutom backa mer när det går dåligt för storbolagen.
Bra analys!
Jag har rätt stor exponering mot världen (Länsförsäkringar Global Indexnära) 25% samt 15% av portföljen i Swedbank Robur Access Asien.

Är väl inte så mycket att säga egentligen. Ibland går börsen ner. Klart det är tråkigt, men är väl mest att gilla läget.

Huvuddelen av mina innehav är i diverse indexfonder, och nu är ju allt nedåt på kort sikt (några månader), efter en lång uppgång.

Är ju inte direkt bara Sverige heller. Dow Jones ner nästan 5% bara idag. Kan säkert bli lite till också.

Jag har en rätt ok fördelning mellan aktier och räntor/cash så sitter still i båten just nu iaf. Blir det ännu mer ras så får man ombalansera lite.

Stockholmsbörsen är liten ja, men kika på bolagen i OMXS30 - det är ju inte direkt lokala inrikeshandeln som avspeglas i Ericsson, H&M, Atlas, ABB m fl.
Du får en global exponering om än viktad mot svensk industri.

Kan ju komma en ”dip” även om allt går/gått starkt senaste tiden.

8773A0F6-E469-4348-BDC5-68FD9045A433.png

Beror på vad som går ner, men Maha och Sensys eventuellt.
Länge sedan man var inne och vevade i Maha och Sensys, har ingen koll men ser ut som att folk ska ur det mesta idag :).
Flyttade precis (i fredags) hela min premiepension till Avanza Zero. :D
Aj;)
Investor och SSAB är det tänkt. Jag har varit rätt feg på börsen sen Trump tog vid.. spar en del pengar till månaderna framåt.
Alltid bra med lite torrt krut.

OMX30 ner ca 2-2.5% efter 30 minuter. Inte så farligt som analytikerna trodde.

Förstår mig inte på folk som säljer så fort de läser om en "BÖRSKRASCH". Vad har de för investeringshorisont? 2 veckor?
Det är ju nu man ska handla! :cool:

...så halkar börsen ner till 4,6 minus när vi stänger och fått smaka på och dansat efter USAs pipa. ;)

Den här dippen kan bli ett startskott på ett par månaders nedgång så inte helt kasst att sälja om pengar ska förbrukas i år.

Jag petar in pengar varje månad men har slantar att lägga in eftersom som komplettering.

Jag har bakom mig optionshandel med 20% av pengarna. 100% i aktie som var onoterad.. det var tider det.

...så halkar börsen ner till 4,6 minus när vi stänger och fått smaka på och dansat efter USAs pipa.
Den här dippen kan bli ett startskott på ett par månaders nedgång så inte helt kasst att sälja om pengar ska förbrukas i år.
Nu är kanske analytiker lite stela men som hon från Skandia sa i morse på SVT: Det du behöver inom 5 år ska du inte ha på börsen.

Nu är kanske analytiker lite stela men som hon från Skandia sa i morse på SVT: Det du behöver inom 5 år ska du inte ha på börsen.
Beror väl på vad man investerat i. Jag har en del utav min buffert på börsen, men då i form av 20% global indexfond, 20% långa räntor och 60% korta räntor. Såklart kan innehavet gå ned en del men någon större förlust är inte särskilt trolig.

Jag har tänkt sitta still i båten iallafall :) Har satt upp mitt månadssparande enligt plan så det blir väl att man köper billigt ett tag framöver om det fortsätter. Kanske slantar in lite i en guld ETF, fårse med det. Min stora miss var väl att ha en del i Ratos, sen har jag betraktat det som en gamble redan ifrån början men synd när det faller ut fel, låter nog det ligga och ser vad som händer. Säljer om det kommer nära nivån jag köpte in mig på (37kr)

Tillbaka
Topp