• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Frågan är hur de ska kunna dela ut i närheten av vad de tidigare gjort de kommande åren om inget smått otroligt händer? "Utdelningen" för 2017 är väl inget annat än bondfångeri.

Vilka är de intressanta varumärken de har och hur ska de utveckla dessa till att täcka tappet i vad som alltid varit H&Ms kärnverksamhet?

Ursäkta om jag låter dryg eller agiterad, det är inte min mening. Jag kan bara inte förstå vad H&M har fmr framtiden, utöver sin historia.
Jag har inte något bra konkret svar men det är nog lite naivt att tro att gänget på H&M är handfallna idioter som kommer lägga sig ner och dö vid denna första stora motgång. De har en imponerande resa bakom sig och någonting har de definitivt gjort rätt. Omställningen till online får vi se om de klarar.
Med det sagt köper jag inte H&M ännu.

Frågan är hur de ska kunna dela ut i närheten av vad de tidigare gjort de kommande åren om inget smått otroligt händer? "Utdelningen" för 2017 är väl inget annat än bondfångeri.

Vilka är de intressanta varumärken de har och hur ska de utveckla dessa till att täcka tappet i vad som alltid varit H&Ms kärnverksamhet?

Ursäkta om jag låter dryg eller agiterad, det är inte min mening. Jag kan bara inte förstå vad H&M har fmr framtiden, utöver sin historia.

Sitter på mobilen.
https://about.hm.com/en/brands.html
Flera där som jag gillar.
Sedan tror jag som sagt de kanske köper upp någon annan spelare som de kan göra bra affärer på.

Skulle HM lyckas tajma en collab med typ Givenchy, Gucci, LV, Supreme när de är som absolut hetast så kommer aktien säkert ta rejäl fart av bara hypen.
Vet dock inte när i tid på året de brukar gå ut med deras årliga collab.

Jag har inte något bra konkret svar men det är nog lite naivt att tro att gänget på H&M är handfallna idioter som kommer lägga sig ner och dö vid denna första stora motgång. De har en imponerande resa bakom sig och någonting har de definitivt gjort rätt. Omställningen till online får vi se om de klarar.

Det fetmarkerade. Precis. Och faran ligger ju i att referera till historien. Annars kan man ju säga så om allt. Volvo pv, Saab, Ericsson, Nokia...

Nej, självklart är de inte handfallna idioter och det har jag inte anklagat de för att vara.
Jag ifrågasätter deras koncept, H&M i nutid och framtid, tror inte det finns intresse eller plats för det. Om de ska bredda sig, och gå ifrån att vara det man förknippar H&M med, vad ska det då göra som de gör bättre än andra? Sälja "märkeskläder" genom sitt nya brand? Krypto?

Hur är utdelningen ett bondfångeri?

Skulle HM lyckas tajma en collab med typ Givenchy, Gucci, LV, Supreme när de är som absolut hetast så kommer aktien säkert ta rejäl fart av bara hypen.
Vet dock inte när i tid på året de brukar gå ut med deras årliga collab.

Deras samarbeten har väl också känts rätt trötta de senaste åren, så det känns osannolikt att något av dessa skulle vända några skepp.
Men de verkar onekligen slänga pengar över Afound i alla fall, så det kanske kan ta fart?
Tror inte tillräckligt mycket på det för att satsa egna pengar dock.

Deras samarbeten har väl också känts rätt trötta de senaste åren, så det känns osannolikt att något av dessa skulle vända några skepp.
Men de verkar onekligen slänga pengar över Afound i alla fall, så det kanske kan ta fart?
Tror inte tillräckligt mycket på det för att satsa egna pengar dock.
Afound är väl en modern uppdaterad variant på Galne Gunnar, oklart om det är konceptet som räddar HM.. Att & Other Stories inte är en större kassako förvånar mig dock, tjejen älskar stället.

För mig är mycket av HMs problem kopplat till näthandeln. Man skulle behöva köpa upp några stora som har koll (Nelly?) och låta dem hantera hela satsningen.

Att e-handeln kommer att ta över inom vissa branscher har vi vetat i minst 10-15 år så man kan med rätta ifrågasätta ledningens kompetens eftersom de verkar ha missat det helt.
Ptja, jag tror att många underskattar deras förmåga att tjäna pengar ändå.
E-handeln lär de komma igång med och det finns faktiskt länder där e-handel inte lär bli så hett på ett bra tag och där är det bara att dunka upp affärer.
Vi får se hur det går, jag tror dock på H&M.

Afound är väl en modern uppdaterad variant på Galne Gunnar, oklart om det är konceptet som räddar HM.. Att & Other Stories inte är en större kassako förvånar mig dock, tjejen älskar stället.

För mig är mycket av HMs problem kopplat till näthandeln. Man skulle behöva köpa upp några stora som har koll (Nelly?) och låta dem hantera hela satsningen.
Om H&M är en gammelgädda så är Nelly typ en spermie på väg att bli en guppy. Typ.
Viss skillnad på att göra saker i ankdammen jämfört med globalt.
Men i sak har du rätt, e-handel är här för att stanna och H&M imponerar inte här.

Om H&M är en gammelgädda så är Nelly typ en spermie på väg att bli en guppy. Typ.
Viss skillnad på att göra saker i ankdammen jämfört med globalt.
Men i sak har du rätt, e-handel är här för att stanna och H&M imponerar inte här.
Äsch, Nelly var ett exempel gott som något. Hela marknaden på e-handelsidan domineras ju av mindre aktörer. Men man verkar ju sakna kompetensen internt att köra e-handel på ett vettigt sätt så att köpa upp ett företag som verkar ha koll på det och som faktiskt är en guppy och inte en spermie och därmed kan hantera lite volymer.

Äsch, Nelly var ett exempel gott som något. Hela marknaden på e-handelsidan domineras ju av mindre aktörer. Men man verkar ju sakna kompetensen internt att köra e-handel på ett vettigt sätt så att köpa upp ett företag som verkar ha koll på det och som faktiskt är en guppy och inte en spermie och därmed kan hantera lite volymer.
Typ amazon eller?

Hur den finansieras, 9.75kr/aktie rimmar inte så bra med faktiska resultatet.
Ska de nu växa genom förvärv som vissa H&M vänliga tror, så är det väl ännu sämre.
Minska utdelningen med 1 krona per aktie så frigör du 1,65 miljarder för vad du nu än vill göra.
De kan lätt minska utdelningen lite för att göra större investeringar.
Eller så skippar familjen Persson en utdelning och tar nya aktier istället, då frigör man 6,7 miljarder till investeringar.
Det bör räcka för att få lite fart på e-handelsbiten. I mitt tyckte.

Någon som köpte på sig 2,1 miljoner aktier i H&M efter stängning idag iaf, för 139,90 st.
Persson? Eller är det kanske någon annan som också tror på H&M?

Amazon är ett bra exempel på att med bra logistik, bra hemsida och nöjda kunder kan du sälja nästa vad som helst utan att behöva några fysiska butiker. Om Amazon inte redan gör det så kommer de att börja sälja kläder, skor osv och då får stela gamla drakar som H&M problem.

I dagsläget skulle jag inte investera en spänn i H&M.

Annat tips, om nu någon vill ha.
https://finance.yahoo.com/quote/cpst?ltr=1
Köpte på mig vid 0,75 (innan rapporten). Är väl köpvärd en liten stund till iaf.

Ett förlustbolag som gjort nedan resa?

Screenshot_20180207-213520.png

Minska utdelningen med 1 krona per aktie så frigör du 1,65 miljarder för vad du nu än vill göra.
De kan lätt minska utdelningen lite för att göra större investeringar.
Eller så skippar familjen Persson en utdelning och tar nya aktier istället, då frigör man 6,7 miljarder till investeringar.
Det bör räcka för att få lite fart på e-handelsbiten. I mitt tyckte.
Och där har vi kärnan i att erbjuda aktier som alternativ till utdelning. Kapital motsvarande en hel utdelning till Perssons kommer att stanna i bolaget och Perssons får ytterligare andel av HM som de annars hade köpt på sig via marknaden.

Och där har vi kärnan i att erbjuda aktier som alternativ till utdelning. Kapital motsvarande en hel utdelning till Perssons kommer att stanna i bolaget och Perssons får ytterligare andel av HM som de annars hade köpt på sig via marknaden.
Kanske. I mitt huvud ekar "utspädning".

Kanske. I mitt huvud ekar "utspädning".
Ja, det är ju en nyemission uttryckt med lite andra ord. Behöver inte vara fel i sig om man har en tanke med pengarna, som ägare väljer man utspädning (...eller säljer aktierna) om man inte tror på bolaget framåt och deltar i nyemissionen om man tror på bolaget.

Tillbaka
Topp