• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Oew

Rolex
Historiskt har det gått bättre om man sålt i maj, placerat i statsobligationer och sedan köpt index i november
DcQgTNhXkAArxm9.jpg:large
Det där gäller inte i år, gäller bra under en presidents tredje år så vi får hålla i aktierna lite till!
https://www.marketwatch.com/story/heres-the-real-story-behind-sell-in-may-and-go-away-2017-04-25
 

Oew

Rolex
Haha, snyggt! Dock stor skillnad om du ser på bilden mellan USA och Sverige, så hade behövt göra ett test gällande sverige. Sen är Trump inte som någon tidigare president;)
Yes, tror nog att man kan vinkla den här statistiken till att visa lite vad som helst!
Nej exakt, nu gäller inte vanliga värderingsregler, allt ska upp #maga
 

15202

Omega
Tjena...

FÖrsöker hjälpa mina föräldrar som tyvärr inte e helt krya (70+ år)... de vill ha en väldigt låg risk i sin investering... de har sålt både hus + lgh och har "massa" likvida medel... jag frösöer säga till dem att inflationen äter upp hela kakan och de förstår ju detta..!!. men som s agt vill de ha väldigt låg risk...deras horisont é inte heller jättelång, de e ju 70+ och hälsan e tyvärr inte va de n borde :(

Vad tror ni om att lägga in stora belopp (typ nästan hela beloppet från husförsäljningen) i Spiltan ränteofond och spiltan högräntefond?`?? Finns någon risk med dessa!!!? Har försökt läsa på avanza men é inte jätteinsatt...

Tänkte sätta in lite mindre belopp i Länsförsäkringar infdexfond global... å kanske nått i avanza zero, kansk 500k...

Snälla lite input... blir ruinerade dels för att skatteverket tar typ allt... å för att pappa som numera har hemtjänst (pga stroke) får betala helt sjukt hög taxa bara för de verkar som han har massa pengar... sjukt egentligen då han blir dubbel/trippelbeskattad.... dels på lönen som en gångn intjänandes, sen på försäljning av fastigheterna.... å nu ska han betala maxtaxa + mer därtill för isn hemtjänst.... fy f*n


Bara inkomstskatten detta år blev 688 587 kr!!!!!!!!!!!!!! inte ens inräknat vad dé skattar på fastighetsförsäljnningar.... blir ledsen när ja tänker på hur hårt de arbetar för detta... å vart tar dé vägen...

fy fn.png
 
Senast ändrad:

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på lite fonder, några man borde hoppa över? Dumt att köra på Japan USA och Europa fonder och köra in mera i Indexfonder istället? Skita i teknologi fonder pga hög avgift? Sparhorisont är runt 10-30 år ungefär.

Dessa är de jag tänker på nedanför.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
SPP Aktiefond Japan
SPP Aktiefond USA
SPP Aktiefond Europa
Swedbank Robur Access Global
SPP Aktiefond Global A
Länsförsäkringar Global Indexnära
DNB Global Indeks
Danske Invest Global Index SA
 
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på lite fonder, några man borde hoppa över? Dumt att köra på Japan USA och Europa fonder och köra in mera i Indexfonder istället? Skita i teknologi fonder pga hög avgift? Sparhorisont är runt 10-30 år ungefär.

Dessa är de jag tänker på nedanför.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
SPP Aktiefond Japan
SPP Aktiefond USA
SPP Aktiefond Europa
Swedbank Robur Access Global
SPP Aktiefond Global A
Länsförsäkringar Global Indexnära
DNB Global Indeks
Danske Invest Global Index SA

Känns som onödigt många där flera dessutom är väldigt lika varandra. En globalfond räcker. Har själv LF Global Indexnära som jag tycker är billig o bra. Lägg det mesta i den. Sen kan du toppa med specifika marknader och branscher.
 

Nr21

Omega
Tjena...

FÖrsöker hjälpa mina föräldrar som tyvärr inte e helt krya (70+ år)... de vill ha en väldigt låg risk i sin investering... de har sålt både hus + lgh och har "massa" likvida medel... jag frösöer säga till dem att inflationen äter upp hela kakan och de förstår ju detta..!!. men som s agt vill de ha väldigt låg risk...deras horisont é inte heller jättelång, de e ju 70+ och hälsan e tyvärr inte va de n borde :(

Vad tror ni om att lägga in stora belopp (typ nästan hela beloppet från husförsäljningen) i Spiltan ränteofond och spiltan högräntefond?`?? Finns någon risk med dessa!!!? Har försökt läsa på avanza men é inte jätteinsatt...

Tänkte sätta in lite mindre belopp i Länsförsäkringar infdexfond global... å kanske nått i avanza zero, kansk 500k...

Snälla lite input... blir ruinerade dels för att skatteverket tar typ allt... å för att pappa som numera har hemtjänst (pga stroke) får betala helt sjukt hög taxa bara för de verkar som han har massa pengar... sjukt egentligen då han blir dubbel/trippelbeskattad.... dels på lönen som en gångn intjänandes, sen på försäljning av fastigheterna.... å nu ska han betala maxtaxa + mer därtill för isn hemtjänst.... fy f*n


Bara inkomstskatten detta år blev 688 587 kr!!!!!!!!!!!!!! inte ens inräknat vad dé skattar på fastighetsförsäljnningar.... blir ledsen när ja tänker på hur hårt de arbetar för detta... å vart tar dé vägen...

fy fn.png
Vill man vara 100% säker på att inte förlora pengar så är det sparkonto som gäller.

Spiltan räntefond har väldigt låg risk men det finns trots allt en liten risk att den backar, högräntefonden har något högre risk men även större potential.

Hur pass kort tidshorisont gäller det och hur pass stor andel funderar du på att lägga i en indexfond?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Vill man vara 100% säker på att inte förlora pengar så är det sparkonto som gäller.

Spiltan räntefond har väldigt låg risk men det finns trots allt en liten risk att den backar, högräntefonden har något högre risk men även större potential.

Hur pass kort tidshorisont gäller det och hur pass stor andel funderar du på att lägga i en indexfond?

100% säkert att värdet sjunker med ca 2%/år.

Ang. t ex Spiltans räntefond är det lite för tunt att bara säga att det finns en risk att den backar. För en oinsatt låter det bara som en självklar sanning. Det kan väl en aktie också göra? Gör man bedömningen, som de flesta verkar göra, att räntorna successivt kommer gå upp framöver så blir nästa begrepp att ge sig på ränteduration. I ovannämnda fond så rör det sig om 4-6 månader. Om en räntehöjning sker så backar kursen något, men ska enligt prognosen vara tillbaka på urspringsnivån efter sagda tidsspann.

Ska man bara tjoffa in pengarna någonstans för att kontra inflationen (och sedermera avgifterna) så skulle jag personligen lägga största delen i en räntefond som Spiltans och resten i en bred globalfond med låg avgift. Med tanke på åldern på personerna i fråga kanske det skulle vara rimligt med en 80/20 eller 90/10-fördelning.
 

FredrikO

Omega
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på lite fonder, några man borde hoppa över? Dumt att köra på Japan USA och Europa fonder och köra in mera i Indexfonder istället? Skita i teknologi fonder pga hög avgift? Sparhorisont är runt 10-30 år ungefär.

Dessa är de jag tänker på nedanför.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
SPP Aktiefond Japan
SPP Aktiefond USA
SPP Aktiefond Europa
Swedbank Robur Access Global
SPP Aktiefond Global A
Länsförsäkringar Global Indexnära
DNB Global Indeks
Danske Invest Global Index SA
Jag äger ett gäng av dom du har. Dock håller jag med om att många är väldigt lika varandra. Köp en fond per marknad, det räcker. Jag har i princip plockat varje marknad jag vill investera i, jämfört dom 3-5 billigaste och tagit den som känts bäst.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Jag äger ett gäng av dom du har. Dock håller jag med om att många är väldigt lika varandra. Köp en fond per marknad, det räcker. Jag har i princip plockat varje marknad jag vill investera i, jämfört dom 3-5 billigaste och tagit den som känts bäst.
Jo jag håller med, tänkte köra på dessa till att börja med iallafall.

Swedbank Robur Access Asien
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Access Global
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar USA Indexnära
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jo jag håller med, tänkte köra på dessa till att börja med iallafall.

Swedbank Robur Access Asien
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Access Global
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar USA Indexnära

Swedbank och LF's globalfonder samt USA-fonden har ju i princip samma exponering i sina största innehav (Apple, Amazon, Facebook, JP etc). Har du någon tanke bakom att ha alla tre? Sparar du på sikt hade jag letat efter en svensk småbolagsfond eller en global emerging markets att komplettera med istället. :)
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jo jag håller med, tänkte köra på dessa till att börja med iallafall.

Swedbank Robur Access Asien
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Access Global
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar USA Indexnära
Hade kört något inom råvaror, räntepapper samt sverige-fokus istället för så mycket globalt fokus.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Swedbank och LF's globalfonder samt USA-fonden har ju i princip samma exponering i sina största innehav (Apple, Amazon, Facebook, JP etc). Har du någon tanke bakom att ha alla tre? Sparar du på sikt hade jag letat efter en svensk småbolagsfond eller en global emerging markets att komplettera med istället. :)
Teknikföretag går som tåget, men det är väl 10-30 års sparhorisont så är väl bättre bredda lite.
 

FredrikO

Omega
Jo jag håller med, tänkte köra på dessa till att börja med iallafall.

Swedbank Robur Access Asien
DNB Teknologi
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Access Global
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar USA Indexnära
Teknikfonderna har jag ingen aning om. Däremot borde du kolla över om du verkligen behöver både Swebank Global och LF Global?
Dessutom brukar Globalfonder ha ganska stor andel USA, så kan bli ganska mycket USA med fonderna du valt.

Jag hade kört:
LF Global: 40%
Avanza Zero/Nordnet Superfonden: 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 10%
LF Tillväxt indexnära 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%

Då har du en vettig grund, och så har du 20% du kan leka med på andra marknader.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Teknikfonderna har jag ingen aning om. Däremot borde du kolla över om du verkligen behöver både Swebank Global och LF Global?
Dessutom brukar Globalfonder ha ganska stor andel USA, så kan bli ganska mycket USA med fonderna du valt.

Jag hade kört:
LF Global: 40%
Avanza Zero/Nordnet Superfonden: 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 10%
LF Tillväxt indexnära 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%

Då har du en vettig grund, och så har du 20% du kan leka med på andra marknader.
Jo LF Tillväxt Indexnära ska jag köra på vartefter.
Ja LF och Swedbank global är i princip samma så kvittar ju om jag lägger 100k i LF eller 50 i varje om du förstår hur jag tänker.
Jag skiter i USA fonden dock.
 

FredrikO

Omega
Jo LF Tillväxt Indexnära ska jag köra på vartefter.
Ja LF och Swedbank global är i princip samma så kvittar ju om jag lägger 100k i LF eller 50 i varje om du förstår hur jag tänker.
Jag skiter i USA fonden dock.
LF är ju lite lite billigare, på pappret inte mycket men på en ordentlig sudd pengar över många år så blir det ju en peng.

Sen är det ju det här med när man ska investera. Blir ju många gånger lite lugnare över sommaren och många säger "Sell in May, and go away; don't come back until St Leger day". Vilket innebär att man ska ska köpa in sig igen i september-oktober. Tittar man på förra sommaren blev det ju en dipp.

Över 30 år, spelar nog ingen större roll. För psyket precis i början av ett sparande, ganska trevligt att inte börja med 10-20% ner som jag. :D
 
Använder Google spreadsheet för att följa min portfölj, skulle dock vilja se Ma200/50/10 för respektive innehav (med automatisk uppdatering). Någon som vet vilken formel som gäller? Sökt men får det inte att fungera...
 
Topp