• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Såg att några hade diskussion om solenergi och att några utryckte sig att de inte ser så bra ut. Tänkte bara be er att ta en titt på Soltechs tak som de har "inbyggda" solceller och kallas för ShingEl, ser mycket bättre ut än de traditionella solpanelerna iallafal.
Ser ju bättre ut men fortfarande inte direkt snyggt. Bra att utvecklingen går framåt dock (och inte bara med Elons orealistiska hittepå).

Intressant inlägg från Robert Reich gällande Musk igår btw. Mycket snack från den mannen.

RobR.PNG

Senast ändrad:
Såg att några hade diskussion om solenergi och att några utryckte sig att de inte ser så bra ut. Tänkte bara be er att ta en titt på Soltechs tak som de har "inbyggda" solceller och kallas för ShingEl, ser mycket bättre ut än de traditionella solpanelerna iallafal.
Är väl det som blivit uppsvinget för solceller på den privata sidan! Dock är det ju fortsatt mycket dyrare än "traditionella" solceller, så lär väl ta ett tag innan det tar fart på riktigt

Oavsett vad man tycker om solsellerna och deras utseende: Med tanke på att det finns väldigt strikta regler kring hur man får ändra utseendet på sitt hus, är det anmärkningsvärt att man får ändra utseendet så mycket med solpaneler.

Detsamma gäller vindkraftverk. Med tanke på vilka oerhört stora ingrepp de gör i naturen, landskapet och ljudmiljön, är det anmärkningsvärt att man får sätta upp dem.

Ser ju bättre ut men fortfarande inte direkt snyggt. Bra att utvecklingen går framåt dock (och inte bara med Elons orealistiska hittepå).

Intressant inlägg från Robert Reich gällande Musk igår btw. Mycket snack från den mannen.

RobR.PNG
Han är pressad ekonomiskt. Lyssna på Motley Fool Industry Focus, ett av de senaste avsnitten. Bra genomgång av Teslas ekonomi av en person som är negativt inställd till dem. Han misstänker att Teslas ekonomi är mycket pressad, "vinsten" de visade nyligen var kreativ bokföring. Han förutsäger nyemission Q2.

Apropå Elon Musk, vad tror ni om Teslas konkurrent Nikola Motors och deras intåg på Nasdaq i början av juni?

Detsamma gäller vindkraftverk. Med tanke på vilka oerhört stora ingrepp de gör i naturen, landskapet och ljudmiljön, är det anmärkningsvärt att man får sätta upp dem.
Vindkraftverk är ingenting mot brunkolsbrytning. Många inser inte att Sverige är ganska unika med sin stora andel produktion från vattenkraft. Nere på kontinenten är förhållandena helt annorlunda, och där spelar vind- och solkraft helt klart en viktig roll i hållbar elproduktion. Ska vi stänga ner kärnkraften i Sverige så ser iallafall jag heller solpaneler på taken och vindkraftverk på åkrarna än enorm import av brunkol eller olja.

Och för att koppla det till tråden: Jag har aldrig investerat i oljebolag, för jag anser att de måste vara på utdöende om människan ska överleva.

Denna typen av "marknadsföring" genom att direktassociera sig med ett annat, väldigt likt, bolag är i min bok ett av det största "no-no" man kan göra.. Suck
Namnet är olyckligt ja även om jag fått intrycket att grundaren Trevor Milton i första hand också bara är ett stort Nikola Tesla-fan.

Vindkraftverk är ingenting mot brunkolsbrytning. Många inser inte att Sverige är ganska unika med sin stora andel produktion från vattenkraft. Nere på kontinenten är förhållandena helt annorlunda, och där spelar vind- och solkraft helt klart en viktig roll i hållbar elproduktion.
Oerhört mycket kolkraft i Frankrike! 4% 2010
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_France#Mode_of_production

Schweiz 2,5% fossilbränsle
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Switzerland

Jag säger inte att vi inte skall ha vindkraft, däremot har det varit för liten diskussion kring hur det förfular landskapet.

Ska vi stänga ner kärnkraften i Sverige så ser iallafall jag heller solpaneler på taken och vindkraftverk på åkrarna än enorm import av brunkol eller olja.
Ja för det är vårt enda alternativ?
Det finns renare fossilbränslen som naturgas, vilket de kör till 60% i Italien
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Italy
eller så kan vi bygga ut vår vattenkraft.
Eller ställa vindkraftsparkerna ute till sjöss, kanske lite dyrare men mycket snyggare.
Eller så kan Sverige sluta "öka" "befolkningen" med 1 miljon vart 10:e år. Lär ju göra sitt för att minska elbehovet.

Och för att koppla det till tråden: Jag har aldrig investerat i oljebolag, för jag anser att de måste vara på utdöende om människan ska överleva.
Så arten homo sapiens kommer dö ut om vi fortsätter använda fossila bränslen? Jag tror inte det. Och tur är väl det, titta gärna på Kina, en mängd partibossar som äger kolgruvor där, man skall nog inte hoppas allt för mycket på att de slutar med sin brytning.

Oerhört mycket kolkraft i Frankrike! 4% 2010
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_France#Mode_of_production

Schweiz 2,5% fossilbränsle
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Switzerland

Jag säger inte att vi inte skall ha vindkraft, däremot har det varit för liten diskussion kring hur det förfular landskapet.

Ja för det är vårt enda alternativ?
Det finns renare fossilbränslen som naturgas, vilket de kör till 60% i Italien
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Italy
eller så kan vi bygga ut vår vattenkraft.
Eller ställa vindkraftsparkerna ute till sjöss, kanske lite dyrare men mycket snyggare.
Eller så kan Sverige sluta "öka" "befolkningen" med 1 miljon vart 10:e år. Lär ju göra sitt för att minska elbehovet.

Så arten homo sapiens kommer dö ut om vi fortsätter använda fossila bränslen? Jag tror inte det. Och tur är väl det, titta gärna på Kina, en mängd partibossar som äger kolgruvor där, man skall nog inte hoppas allt för mycket på att de slutar med sin brytning.

Kan ju bara tala för mig själv, men tycker att vindkraftverk är mäktiga och snudd på rogivande. Riktigt häftigt att se gigantparkerna uppefter norrlandskusten när man är ute och åker. Klart snyggare än oljeplattformar och derrickar.

olja känns inte som någon direkt framtidsbransch även om många säkert kommer tjäna pengar än. Inget för mig, alltså. Känns ju som att känsligheten borde påverka investerare, nu lär det ju vara en hel del projekt med stor osäkerhet kring när dom kommer leverera avkastning.

Det är en sak att turista vid vindkraftverk, en annan att bo med dem. Lite epati tack!
https://www.forskning.se/2020/04/15/vindkraftsljud-paverkar-dromsomnen-och-kanslan-av-aterhamtning/

Jag är rätt säker på att vi har rätt gott om ytor att utveckla utan att det ska störa närboende, Sverige är rätt stort och glesbefolkat. Jag bodde 20 meter från en järnväg i 10 år, betvivlade inte järnvägens miljönytta trots bullerstörningarna.

Fossil fuels (i.e. coal, natural gas and oil) were responsible for 43 % of all gross electricity generation in 2016.
Att vissa länder, som Frankrike med väldigt mycket kärnkraft, inte sticker ut säger inget om den totala produktionen i Europa.

Apropå Elon Musk, vad tror ni om Teslas konkurrent Nikola Motors och deras intåg på Nasdaq i början av juni?

Verkar vara sjukt mycket hype just nu kring Nikola Motors och att de ska slå ihop med VectoIQ om jag inte läst fel. Detta är VDns första bolag och vi får se hur han kommer göra. Men känns lite som en gamble att lägga sina pengar på ett bolag som inte har en enda färdig produkt tills 2021-2022 men lyckas de kan det säkert bli en hit. Tror VDn uttalade sig om att deras största inkomstkälla kommer vara försäljning av vätgas, och eftersom flera länder börjat satsa på vätgas så ser det ändå ganska lovande ut faktiskt. Spännande och mycket hype.

Jag vet inte vad du har för referensramar, men i min värld är inte Kina förebilden för hållbar utveckling.

Kina satsar dock rejält på förnybar energi, största investerarna i förnybar energi om man ska vara exakt. Och är hem för några av världens största företag inom solceller och vindkraft. Vilket är ett stort steg i rätt riktning för hållbar utveckling i Kina. Sen kan man ju argumentera om deras utsläpp också...

Verkar vara sjukt mycket hype just nu kring Nikola Motors och att de ska slå ihop med VectoIQ om jag inte läst fel. Detta är VDns första bolag och vi får se hur han kommer göra. Men känns lite som en gamble att lägga sina pengar på ett bolag som inte har en enda färdig produkt tills 2021-2022 men lyckas de kan det säkert bli en hit. Tror VDn uttalade sig om att deras största inkomstkälla kommer vara försäljning av vätgas, och eftersom flera länder börjat satsa på vätgas så ser det ändå ganska lovande ut faktiskt. Spännande och mycket hype.
Precis, hypen skrämmer lite även om jag är med på ett hörn sen ett par dagar tillbaka.

Men som du är inne på så säljer man inte bara en lastbil, man säljer hela transporten.
Jämfört med Scania som säljer lastbilar och oljebolagen bränsle.
Ta istället Amazon som inte bara säljer saker, man säljer logistiken med.
Så affärsidén liknar på sätt och vis Amazon mer än Scania.

Spännande företag, hög risk.

Jag vet inte vad du har för referensramar, men i min värld är inte Kina förebilden för hållbar utveckling.
Vad jag försöker förmedla är att många länder och människor struntar i https://sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering och struntar i att försöka vara förebilder. De bränner på och via mer eller mindre "intressanta" sätt är det många som tjänar pengar på det. Lösningen heter eventuellt demokrati, inte att vi känner oss präktiga i Sverige.

Precis, hypen skrämmer lite även om jag är med på ett hörn sen ett par dagar tillbaka.

Men som du är inne på så säljer man inte bara en lastbil, man säljer hela transporten.
Jämfört med Scania som säljer lastbilar och oljebolagen bränsle.
Ta istället Amazon som inte bara säljer saker, man säljer logistiken med.
Så affärsidén liknar på sätt och vis Amazon mer än Scania.

Spännande företag, hög risk.

Mystiken tätnar, hänger på Tesla-hypen namnmässigt men skall satsa på vätgas?

Finns det inte ett svenskt el-lastbilsföretag också?

Luktar "slutet av cykeln"-hype och bortkastade pengar.

Jag är rätt säker på att vi har rätt gott om ytor att utveckla utan att det ska störa närboende, Sverige är rätt stort och glesbefolkat. Jag bodde 20 meter från en järnväg i 10 år, betvivlade inte järnvägens miljönytta trots bullerstörningarna.
Exakt vad är miljönyttan med tåg? Att det går på el? Vid byggnaden av infrastrukturen görs ju minst lika stora ingrepp i naturen som när man bygger vägar. Beroende på vilken transportvolym man har på järnvägen kan man diskutera om det är vettigt med dubbel infrastruktur, och dubbel miljöförstörelse.

Exakt vad är miljönyttan med tåg? Att det går på el? Vid byggnaden av infrastrukturen görs ju minst lika stora ingrepp i naturen som när man bygger vägar. Beroende på vilken transportvolym man har på järnvägen kan man diskutera om det är vettigt med dubbel infrastruktur, och dubbel miljöförstörelse.

Ok, då förstår jag nivån. Vi lämnar det där.

Tillbaka
Topp