Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
250k hoppas jag inte att det blir idag, men räknar med 200k så jag överdrev. Krypto utgör endast en del av portföljen men nergången var ändå rätt stor. Jag har endast sparat i fonder tidigare och investerat från lgh sälj mm men nyligen sålde jag av alla innehav på Swedbank (endast fonder) och förde över allt till Avanza. Så tidigare har jag kikat på mina innehav några gånger per år men inte aktivt brytt mig om nedgångar då jag ändå aldrig skulle röra pengarna (var tanken iaf). Jag är iofs lika långsiktig nu men ser ju de dagliga upp och nergångarna vilket kan påverka mig.
Jag orkar inte gå igenom alla mina innehav av fonder och aktier men jag har en rätt bra spridning vill jag tro iaf. Tiden får utvisa om jag skulle gett fan i att sälja av allt på Swedbank för att leka börshaj eller om jag endast skulle fortsatt att mata SEB småbolag, Swedbank robur, USA och Asien fonder mm. Vem vet, kanske är det hybris men förhoppningsvis gör jag bra val nu som slår ut väl över åren eller decennierna som kommer.
Var det svaret utförligt nog?
Edit: Dagen slutade inte fullt så illa som jag hade förväntat mig, det kan nog dyka lite till men det får jag ta.
![]()
Tack för ett matigt och betydligt mer nyanserat svar! Jag har full förståelse för att man får ångest när man loggar in och ser -150k i röd text oavsett hur det totala innehavet ser ut men om du har köpt in dig i omgångar utspritt över de senaste två åren så ligger du förhoppningsvis rätt mycket plus totalt sett om man ska försöka att se någonting positivt i det hela och det kanske är nyttigt att inte logga in dagligen om innehaven är långsiktiga.
Kul att få inblick i andras investeringar och höra hur olika man kan tycka och tänka kring saker och ting. Det är ändå ganska vågat att sälja av ett långsiktigt fondinnehav för att istället investera i enskilda aktier och man blir så klart lite nyfiken på vad orsaken är. Presterade de inte lika bra som du hade hoppats eller var det mer av en kul grej att ha som hobbyprojekt? Imponerande portfölj oavsett!
Precis som dig så är jag också intresserad av den psykologiska aspekten och den här dagen var kanske ett bra exempel på hur hårt man påverkas av snabba svängningar och att dagligen följa marknaden. Du verkar som sagt ha en mycket mer neutral inställning så här i efterhand jämfört med för några timmar sedan då det nästan lät som att en ny börskrasch var på G.
Tack för utförlig inlägg. Gick in med en mindre summa i energy fuels i eftermiddags, trots allt ganska mycket rabatt mot i mitten av förra veckan.Uran tror jag väldigt hårt på. Finns potential helt klart. Som andra skrev, extremt volatilt. Jag gick plus en månadslön på ett par dagar. Med tanke på volatiliteten ges det konstant möjligheter att hoppa på. Finns en bra tråd på flashback med mycket bra info (tips om youtubers och twittrare med bra koll etc.) men också mycket spekulation och hausse såklart.
De stora drakarna (och liiite mer safe) är väl:
Cameco
Denison mines (tror fam. Lundin är inblandad där)
Övriga med ännu mer risk, såna är jag mest viktad i
appia energy corp
encore energy corpenergy fuels
fission uranium corp
forsys metals corp
global atomic corp
goviex uranium
international consolidated uranium
laramide resources KÖPT
nexgen energy
western uranium
Isoenergy Ltd
Ur-Energy Inc
Fission 3.0 Corp
Många uran-gurus på Internet spår ännu en dag med nedgångar idag, så det kan vara läge att gå in. MYCKET pekar åt en stundande bullrun, likt den 2007.
Man får iaf järnmage av att äga uranaktier när det går upp eller ner 40k på en dag... Läs på, kolla på youtube och lycka till!
Edit, idag kan det vara en av få kvarvarande möjligheter att gå in i:
energy fuels
nexgen energy
Detta är INGA köprekommendationer![]()
Precis så är det. Har en närstående som har en relativt liten summa investerad jämfört med mig och denne grämer sig som fan när portföljen bakat 1000:- på en vecka och gläds massor när den gått upp 1.500:- på en månad.Jag håller inte riktigt med dig heller om att mindre investerare känner av samma dipp mindre för det handlar om mindre summor pengar, om något tror jag att de känner av det ännu mer då de inte hade så mycket till att börja med (vilket troligtvis speglar deras livssituation med) - även om man kan tycka att det går snabbt att tjäna igen.
Precis så är det. Har en närstående som har en relativt liten summa investerad jämfört med mig och denne grämer sig som fan när portföljen bakat 1000:- på en vecka och gläds massor när den gått upp 1.500:- på en månad.
Jag försöker hela tiden med mantrat "tid på börsen slår allt" så det är bara att ligga kvar och sätta in mer pengar när det finns ett överskott.
Angående gårdagens "blodbad" har jag en teknik som håller blodtrycket lågt: Logga inte in förrän om ett par dagar!
Man behöver ju inte köpa bara för att det går ner...Det är svårt att köpa dippen om man inte loggar in. Men jag håller eg med, för humörets skull borde jag logga in mer sällan men jag antar att jag är för besatt av pengar. Men jag får jobba på det för det är inte bra he he![]()
Jag har pengar avsatta som är till för just dippar så jag håller gärna lite koll. Men är man fullinvesterad och nöjd så är det bara att zooma ut och enjoy the rideMan behöver ju inte köpa bara för att det går ner...
Sen beror det ju på vilken strategi man har. Jag köper och säljer inte samma dag som jag gjorde i början utan nu kan det gå en månad utan handel för min del.
Då försvinner behovet av att logga in varje dag. Jag står inte heller och faller med pengarna jag har på Avanza.
Det beror nog på vilket totalt förmögenhet man har.Vad går gränsen mellan en liten och stor summa på börsen? Bruttoårslön?
En bruttoårslön tycker inte jag är speciellt mycket. Jag skulle säga att det snarare är runt 3-5x det börjar bli på riktigt.Vad går gränsen mellan en liten och stor summa på börsen? Bruttoårslön?
Hushåll, ej personer, kan vara värt att förtydliga.Rätt överraskande ändå att 10% har > 1 miljon.
Ändå imponerande.Hushåll, ej personer, kan vara värt att förtydliga.
Det beror nog på vilket totalt förmögenhet man har.
Stora fördelen med att 95% av investerat kapital ligger i fastigheter (ej egen bostad) och onoterade bolag. Man får helt enkelt ingen daglig uppdatering.Ignorance is bliss![]()
CTM har ju äntligen börjat röra sig åt rätt håll igen efter en utförsäljning av blankare. Blankarna har nästan 5% som de ska köpa tillbaks nu, så det kan bli trångt i dörren när de ska ut. Så framtiden ser blå ut. Håller du ut till våren så tror jag både du och jag blir belönade.3 veckor utan internet har varit balsam för själen. Loggade in på avanza och såg att det backat rätt hårt när man varit borta. Skönt att man bara ser det nu och kan låta det ligga. Hade nog varit jobbigt mentalt annars att bara sitta på händerna.
CTM och Embracer är just nu mina sämsta innehav med rätt schysst marginal. Så får sitta på händerna ett slag till![]()
Man får också komma ihåg att siffrorna gäller olika typer av sparkonton och inte sparande i sig och man blir så klart nyfiken på varför en halv miljon hushåll sitter med minst en mille på sparkontot och inte har dem i t.ex. KF.Hushåll, ej personer, kan vara värt att förtydliga.
Det låter helt orimligt i mina öron, kan de svarande ha missförstått frågan? Att var tionde människa man möter på stan har en miljon+ liggande på lönekontot har jag svårt att tro, inte ens om man promenerar längs StrandvägenMan får också komma ihåg att siffrorna gäller olika typer av sparkonton och inte sparande i sig och man blir så klart nyfiken på varför en halv miljon hushåll sitter med minst en mille på sparkontot och inte har dem i t.ex. KF.
Nu utgår jag bara från mig själv och min egen omgivning men det enda tillfället jag kan se där man har denna summa på kontot är antingen inför en kommande eller efter en avslutad bostadsaffär (eller annan större affär) för jag har svårt att tänka mig att 10% av hushållen har ett så pass stort överskott av kapital att man har råd att ligga med dessa summor på sparkontot i kombination med andra sparformer/investeringar och även om det nu mot förmodan skulle vara så kan man fråga sig vad syftet är? Sannolikheten att man plötsligt skulle behöva en miljon i akut buffert känns väldigt liten i jämförelse med riskerna förknippade med inflation osv.
Intressant i sammanhanget är dessutom att Sverige har en av världens största andel av ensamhushåll (ca 40%) vilket innebär att en stor del av dessa hushåll statistisk sett faktiskt är enskilda individer.
Ja, det känns som att de tillfrågade antingen har missförstått frågan eller att man räknar in fondsparande och liknande via banken i dessa siffror även om Robert Boije syftar på gamla hederliga bankkonton. Tittar man på statistiken från Avanza så ger det en helt annan bild. Sedan vet man inte heller om/hur mycket siffrorna är friserade då det bygger på en svarsenkät och inte statistik.Det låter helt orimligt i mina öron, kan de svarande ha missförstått frågan? Att var tionde människa man möter på stan har en miljon+ liggande på lönekontot har jag svårt att tro, inte ens om man promenerar längs Strandvägen![]()
Det låter helt orimligt i mina öron, kan de svarande ha missförstått frågan? Att var tionde människa man möter på stan har en miljon+ liggande på lönekontot har jag svårt att tro, inte ens om man promenerar längs Strandvägen![]()
Varannan tjomme på landsbygden bor i en villa som dom betalat av för 25 år sen?Ja, det känns som att de tillfrågade antingen har missförstått frågan eller att man räknar in fondsparande och liknande via banken i dessa siffror även om Robert Boije syftar på gamla hederliga bankkonton. Tittar man på statistiken från Avanza så ger det en helt annan bild. Sedan vet man inte heller om/hur mycket siffrorna är friserade då det bygger på en svarsenkät och inte statistik.
Jag ifrågasätter inte att de förfogar över en miljon eller mer i olika sparformer men det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att sitta med en miljon eller mer på ett sparkonto? 10% låter helt uppåt väggarna och jämför vi med statistiken från Avanza så är det alltså betydligt vanligare att ha dessa summor på ett sparkonto än placerade i fonder. Njae...Varannan tjomme på landsbygden bor i en villa som dom betalat av för 25 år sen?