• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag har varit inne på samma idé men tvekar då jag tror att mycket redan är inprisat, just nu. Känns som att allt som har det minsta med försvar att göra rusat 4-10 ggr senaste veckorna. Har Finserve Global Security Fund på bevakning. Men känner mig som jag missat tåget. Men det kanske går fler tåg, om än inte lika snabba :)

Vi får dessutom se vad som händer i morgon. Om Trump helt plötsligt är bästa kompis med hela världen och förhandlat till sig världens bästa deals.

Det enda vi egentligen vet är att Europa kommer att rusta i kubik. Vad mytomanen gör imorgon är inte samma sak som han kommer att göra i övermorgon.

Att USA för tillfället har en aldrig skådat inkompetent administration torde ha framgått.
Bidens regering var under isen, men den här går under havsbotten.

”Väl förvaltade fonder” som tar dina pengar i avgifter istället 😉. DNB öppnade nyss en passiv med fokus på europeiskt försvar. Nischar inte i branscher personligen, men skulle jag tvingats välja hade det varit något sånt.
Öppnade nyss? De ansökte väl om att få starta 2 fonder nyss, (6 dagar sen) men kan inte se att de finns att köpa någonstans än?

Global Gains har en ETF med europeiska försvarsaktier som månadens val, avgift 0,41 % enligt Avanza: https://www.avanza.se/borshandlade-...wisdomtree-europe-defence-ucits-etf---eur-acc

Månadens val

WisdomTree Europe Defence UCITS ETF – EUR Acc är en börshandlad fond som ger direkt exponering mot europeiska försvarsbolag genom att följa det skräddarsydda indexet WisdomTree Europe Defence Index. Fonden investerar uteslutande i företag med huvudsäte i Europa och med en betydande del av verksamheten inom försvarssektorn.

Jag har gjort ett mindre köp i den.

Har varit duktig på att inte darra på säljknappen tidigare men det här känns bra mycket mer röva än tidigare kriser man genomlevt som vuxen/på börsen. Tankar? Tröst?

För den med starkare nerver och högre riskaptit kan jag rekommender att ta en titt på CRNOB. Biothech, kan alltid gå åt helvette såklart, men R/R i detta fallet ser väldigt bra ut tycker jag, efter att ha läst mycket om bolagets kandidater. Men som sagt hög risk, inget man ska investera i om man inte kan leva med att allt kansk går upp i rök.

Har varit duktig på att inte darra på säljknappen tidigare men det här känns bra mycket mer röva än tidigare kriser man genomlevt som vuxen/på börsen. Tankar? Tröst?
Månandsspara brett och logga ut om du inte behöver pengarna i närtid
Screenshot_20250403_061642_Firefox.jpg

Jag har några ett par hundra tkr som jag behöver i sommar. Ta ut nu eller då?

Jag hade definitivt tagit ut det jag behöver asap. Trump sitter i 4 år till. Han kanske t om vill ändra i konstitutionen för att sitta en 3e period. Det gamla fina USA som vi kände den är borta för evigt. För efter Trump kommer säkert Vance sitta på posten.

Jag hade definitivt tagit ut det jag behöver asap. Trump sitter i 4 år till. Han kanske t om vill ändra i konstitutionen för att sitta en 3e period. Det gamla fina USA som vi kände den är borta för evigt. För efter Trump kommer säkert Vance sitta på posten.
Det resonemanget bygger (för den positive) på att det skulle gå bra för Trump. Då bettar jag på att det här* har löst sig.

Det är väl därför Trump pratar med Putin, för att få råd om hur han ska sitta på livstid.

Men för att återgå till sparande så tänker jag långsiktigt, med billigare dollar på lite sikt så blir USA billigare. Minst 2 presidenter till i horisonten.

*knaset

Edit: läste nu i DI att det kan vara så att USA missförstått begreppet moms inom EU, dvs att det påverkar alla inom EU både import till EU och varor producerade inom EU.

Senast ändrad:
Jag har några ett par hundra tkr som jag behöver i sommar. Ta ut nu eller då?

Är det så nära till att de ska användas så hade jag inte haft det placerade i aktier, utan haft de på ett sparkonto.

Själv har jag semesterpengar för 2-3år stående på sparkonto, då jag resonerar att jag alltid ska kunna åka på semester oavsett hur börsen går. Emellanåt har jag känt att det varit lite mycket som jag haft utanför börsen, men nu i dessa dagar känns det bra att jag hållt fast vid den planen.

Har inte en susning om hur du investerat men om du mår dåligt av turbulensen ska du nog se över dina risker och ändra i ditt upplägg.

Rent generellt måste du nog också fundera över vad du ska göra med kapitalet om du nu säljer. Det dummaste du kan göra är att sälja billigt och köpa tillbaka dyrt bara för att du tycker turbulensen är påfrestande.

Sålde mina innehav i mitten av december, dels för att jag använde en del av pengarna till annat och dels för att jag hade en dålig känsla för månaderna som skulle komma, så tänkte att jag skulle avvakta och se vilken riktning det skulle ta med Trump vid rodret. Så för en gångs skull hade man ju lite flyt.

Vad är slugast nu, börja pytsa in summan i omgångar nu när fonderna dalat ca 15% eller vänta ett tag till och se vad som händer kommande månaderna?

Edit: läste nu i DI att det kan vara så att USA missförstått begreppet moms inom EU, dvs att det påverkar alla inom EU både import till EU och varor producerade inom EU.
Det är nog helt medvetet. Den här administrationen fabricerar helt skamlöst och tyvärr sväljer deras väljare allt med hull och hår. Hoppet står till de tunga aktörerna på finansmarknaden; de kommer inte att acceptera det här i längden.

Loggade in för att kolla hur mycket innehaven fallit i år och ser att det totalat bara backat ca 5% sedan nyår. Fick ju uppfattningen att det skulle varit större fall än så. Lär väl falla en del till framöver, men det är ju inte Corona-fall eller som när mina Ericsson (enda aktieinnehav) tappade i samband med IT-bubblan.

Sålde mina innehav i mitten av december, dels för att jag använde en del av pengarna till annat och dels för att jag hade en dålig känsla för månaderna som skulle komma, så tänkte att jag skulle avvakta och se vilken riktning det skulle ta med Trump vid rodret. Så för en gångs skull hade man ju lite flyt.

Vad är slugast nu, börja pytsa in summan i omgångar nu när fonderna dalat ca 15% eller vänta ett tag till och se vad som händer kommande månaderna?

Vänta tills det är en riktig nedgång. Detta är nog bara en början.
Cash is King, just nu.

Loggade in för att kolla hur mycket innehaven fallit i år och ser att det totalat bara backat ca 5% sedan nyår. Fick ju uppfattningen att det skulle varit större fall än så. Lär väl falla en del till framöver, men det är ju inte Corona-fall eller som när mina Ericsson (enda aktieinnehav) tappade i samband med IT-bubblan.

IT-bubblan är legendarisk. Vilka lirare!
Framfab backade från 370:- till 0,33:-

Detta mina herrar och enstaka damer kallar jag fall!

I fråga om rent bedrägeri överträffas detta bara av Northvolt.

Mönstret är detsamma, lura till sig investerare utan att producera något alls.

För den med starkare nerver och högre riskaptit kan jag rekommender att ta en titt på CRNOB. Biothech, kan alltid gå åt helvette såklart, men R/R i detta fallet ser väldigt bra ut tycker jag, efter att ha läst mycket om bolagets kandidater. Men som sagt hög risk, inget man ska investera i om man inte kan leva med att allt kansk går upp i rök.

Vad producerar detta företag?
Hur gammalt är företaget?
Vilka är deras främsta konkurrenter?
Har de patent?

Ursäkta min okunskap om detta företag.

Jag tycker du ska investera allt igen på en och samma gång när du har en bra känsla. Upprepa mönstret och njut sedan av finansiell frihet.

Ja, det är rött nu, tur man är härdad. Är ju i stort sett allin i EVO och där är det rött sedan länge. Bara att ligga lång och köpa mera under 700kr om vi kommer dit. Tur man köper klockor som ökat i värde för på börsen är jag sämst, -82% på 5år måste ju vara rekord. Jättebacket beror i stort sett bara på att jag lastade in smeten i CTM och deras TO1 som gick ifrån 50kr till 0, backade väl dryga 90% där :greedy:

Ja, det är rött nu, tur man är härdad. Är ju i stort sett allin i EVO och där är det rött sedan länge. Bara att ligga lång och köpa mera under 700kr om vi kommer dit. Tur man köper klockor som ökat i värde för på börsen är jag sämst, -82% på 5år måste ju vara rekord. Jättebacket beror i stort sett bara på att jag lastade in smeten i CTM och deras TO1 som gick ifrån 50kr till 0, backade väl dryga 90% där :greedy:
Ajaj! Du har inte funderat på att överge din strategi och bara köpa fonder ist?

Ajaj! Du har inte funderat på att överge din strategi och bara köpa fonder ist?
Kör fonder för pensionsspar. Dessa tickar ju på vettigt.
Men mina aktieaffärer kan ju knappast bli sämre i allafall. Köpte ju lite ETH-cert för ett tag sedan när jag trodde botten var nära, -33% där nu. Så förlora pengar på börsen kan jag än 😜
Måste köpa någon ny rolex i sommar så man bränner pengarna på något kul.

Vad producerar detta företag?
Hur gammalt är företaget?
Vilka är deras främsta konkurrenter?
Har de patent?

Ursäkta min okunskap om detta företag.
De håller på att ta fram läkemedel. Det som de har kommit längst med har nyligen genomgått en Fas2 studie, där läkemedlet testas för behandling av en sjukdom som heter arteriell pulmonell hypertension (högt tryck i blodkärlen i lungorna). Mot denna sjukdom finns i nuläget ingen riktigt bra behandling, medelöverlevnad från diagnos ca 7,5 år. Fas2-studien visade uttöver att läkemedlet är säkert och har en väl tolererad biverkansprofil även tydliga tecken på effekt i form av sänkt tryck i blodkärlen, minskad högerkammarbelastning och bättre livskvalitet för patienterna.
En sammanfattning av preperatet på begriplig svenska, skriven av en läkare som jobbat tillsammans med han som gjorde upptäckten finns här.
Det var en forskare/professor i Fysiologi, vid Göteborgs universitet som gjorde upptäckten, och därefter bildades bolaget Cereno 2012.
Deras främsta konkurrent är ett preparat som nyligen såldes av ett litet biothech-företag till Merck, det preparatet heter Sotatrecept, som saluförs under namnet winrevair. Den affären kostade Merck 12 Miljarder dollar, och som det ser ut hittils är Cerenos preparat (CS1) bättre.
De har patent massor av patent, och även ODD (orphan drug designation) som ett slags snabbspår för eventuellt godkännande, då effektiv behandling mot PAH saknas i nuläget.
Det kan vara svårt att sätta sig in i caset, kanske ännu mer om man inte har bakgrund i det medicinska fältet/forskning. Det finns en uppsjö av mer lättförståeliga bolagspresentationer och en bra sammfattning att tillgå, som alla länkas till på ett Discor-forum som man kan hitta här.
Forumet består av folk som har investerat i caset, och är på det sättet väldigt positivt inställda, det får man ha med sig när man läser där. Men man kan hoppa över den biten och bara använda det som en källa för information om bolaget, och utifrån det bilda sig en egen uppfattning om hur man tror att det kommer gå för dem.
Säger det igen, det är biotech, det finns massa okända faktorer som kan påverka slutresultatet, och en investering i detta kan i princip närsomhelst bli värd noll och inget. Om allt går vägen är uppsidan av samma anledningar väldigt stora.

De håller på att ta fram läkemedel. Det som de har kommit längst med har nyligen genomgått en Fas2 studie, där läkemedlet testas för behandling av en sjukdom som heter arteriell pulmonell hypertension (högt tryck i blodkärlen i lungorna). Mot denna sjukdom finns i nuläget ingen riktigt bra behandling, medelöverlevnad från diagnos ca 7,5 år. Fas2-studien visade uttöver att läkemedlet är säkert och har en väl tolererad biverkansprofil även tydliga tecken på effekt i form av sänkt tryck i blodkärlen, minskad högerkammarbelastning och bättre livskvalitet för patienterna.
En sammanfattning av preperatet på begriplig svenska, skriven av en läkare som jobbat tillsammans med han som gjorde upptäckten finns här.
Det var en forskare/professor i Fysiologi, vid Göteborgs universitet som gjorde upptäckten, och därefter bildades bolaget Cereno 2012.
Deras främsta konkurrent är ett preparat som nyligen såldes av ett litet biothech-företag till Merck, det preparatet heter Sotatrecept, som saluförs under namnet winrevair. Den affären kostade Merck 12 Miljarder dollar, och som det ser ut hittils är Cerenos preparat (CS1) bättre.
De har patent massor av patent, och även ODD (orphan drug designation) som ett slags snabbspår för eventuellt godkännande, då effektiv behandling mot PAH saknas i nuläget.
Det kan vara svårt att sätta sig in i caset, kanske ännu mer om man inte har bakgrund i det medicinska fältet/forskning. Det finns en uppsjö av mer lättförståeliga bolagspresentationer och en bra sammfattning att tillgå, som alla länkas till på ett Discor-forum som man kan hitta här.
Forumet består av folk som har investerat i caset, och är på det sättet väldigt positivt inställda, det får man ha med sig när man läser där. Men man kan hoppa över den biten och bara använda det som en källa för information om bolaget, och utifrån det bilda sig en egen uppfattning om hur man tror att det kommer gå för dem.
Säger det igen, det är biotech, det finns massa okända faktorer som kan påverka slutresultatet, och en investering i detta kan i princip närsomhelst bli värd noll och inget. Om allt går vägen är uppsidan av samma anledningar väldigt stora.

Bra! Tack för informationen.
Ja, det är absolut högrisk.
Som vanligt med sådana investeringar måste man vara solvent nog för att för att kunna ta en total förlust.

Läs på om Mar a lago accords. Jag är helt ombord med teorin. De VILL att det ska kännas totalt jäkla hopplöst nu så att en massa länder ska avskriva stora delar av deras statsskuld. Inte ens Trump & Gänget skjuter frivilligt ner sin egen ekonomi så här, de vill påminna oss om att vi är losers och behöver dem inför ett stort krav de ska ställa på oss, precis som med Ukraina blir det först en liten show och sen förhandlingar med sjuka krav.
Föregående kriser har varit av existentiell karaktär, nu är det bara Trump som sätter upp scenen för att gå med mössan i hand och tigga avskrivna lån.

Tillbaka
Topp