• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Om det där är hans klocka, är jag en intresserad buyer. Hälsa!
Nej, det där är bara ett exempel jag hittade på nätet.

Detta är dock hans:

Screenshot_20200521-100907.jpg
 
E

editime

Guest
På väg hem från Gran Canaria i vintras hamnade jag jämte en herre i 60-årsåldern. Han hade en ny Sub som jag snabbt uppfattade & sa till honom: grym klocka!
Tog inte lång stund innan han berättat stolt om hur han fått tag i den, att en sån grej kan man minsann köpa när man är i hans ålder & drivit företag bla bla.

Lite kul & höra hans story, men desto mer kul att han mitt i sin självupptagenhet inte ens verkade notera att både jag & min far satt med varsin Rolex. Skryta om sin egen gick bra, men notera andras, nej :)
 

idagtisdag

Cartier
Bar min North Flag på en date. En bit in i den obligatoriska middagen drog hon lite i min ärm för att ”se vad jag hade för klocka”. Jag kommenterade inte, hon sade ingenting om den. Vi träffades inget mer efter den kvällen.
Dumpad pga för billig eller icke-igenkänd klocka? North Flag är ju annars ett rätt potent namn.

Jag förstår inte att den modellen inte är populärare. En genta-inspirerad modern Explorer med kraftreserv. Det som håller tillbaka mitt köp är att den, precis som de flesta Tudor, är för hög.
 

Robbanc76

Cartier
Har nog bara hänt en gång från en okänd.
Jag satte mig jämte en kille i 20 årsåldern på bussen hem från krogen. Efter jag kollat min klocka så frågade han lite försynt på knagglig svenska vad det var för klocka jag hade.
Jag berättade att det var en Omega Seamaster SMPc och han frågade "är det inte James Bond som har Omega?"
Blev lite snack om pris på olika klockor mm och han visade sin klocka som var nån anonym parfymklocka.
Han var medveten om "statusen" på sin klocka och sa att någon dag så ska han också har råd att bära en liknande klocka som jag har.
Jag sa att den dagen kommer nog tidigare än vad du tror och tog av mig min klocka och frågade om han ville prova den. Han testade den och tog några bilder med mobilen, han såg riktigt nöjd ut.
20190523_092901.jpg
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Har nog bara hänt en gång från en okänd.
Jag satte mig jämte en kille i 20 årsåldern på bussen hem från krogen. Efter jag kollat min klocka så frågade han lite försynt på knagglig svenska vad det var för klocka jag hade.
Jag berättade att det var en Omega Seamaster SMPc och han frågade "är det inte James Bond som har Omega?"
Blev lite snack om pris på olika klockor mm och han visade sin klocka som var nån anonym parfymklocka.
Han var medveten om "statusen" på sin klocka och sa att någon dag så ska han också har råd att bära en liknande klocka som jag har.
Jag sa att den dagen kommer nog tidigare än vad du tror och tog av mig min klocka och frågade om han ville prova den. Han testade den och tog några bilder med mobilen, han såg riktigt nöjd ut.
20190523_092901.jpg
Fin gest men väldigt vågat...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Haha, exakt samma sak på mitt jobb: "Vad kostar den?" är alltid första och enda frågan, det är så otroligt viktigt att få veta... :D
Ingen bryr sig om historian, varför du köpte den, vad som gör den speciell för dig osv. Alla nöjer sig med att veta hur mycket den kostar. Det är den informationen man måste ta från dig så man sedan kan gå runt och skvallra. Men att klockan exempelvis var en vintageklocka du köpte för att morfar hade en likadan eller liknande, det bryr de sig inte alls om...
 

Laplander

Rolex
Ingen bryr sig om historian, varför du köpte den, vad som gör den speciell för dig osv. Alla nöjer sig med att veta hur mycket den kostar. Det är den informationen man måste ta från dig så man sedan kan gå runt och skvallra. Men att klockan exempelvis var en vintageklocka du köpte för att morfar hade en likadan eller liknande, det bryr de sig inte alls om...
Det var en klockren analys!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Folk här verkar ha otur med både familj och kollegor. Visst är folk intresserad av vad dinkan bellar men minst lika intresserade är folk av vad det är för något man har på armen (iaf de som frågar). En av kategoricheferna brukar alltid pika mig med ”du får ju kränga lite mer så någon på det här bygget slangar runt på en Royal Oak”.

Kommer iofs från en klockintresserad familj och jobbar i en säljorganisation så det kanske är lite annat klimat än om jag skulle jobba offentligt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Min förra chef får många kommentarer på sin klocka. 57mm. Jag får det väldigt sällan, undantaget kanske min Omega Officer.

DZ7221_Front_www.watchmax.co.uk_Diesel_1.jpg


Jag läste en lång artikel av the Parisian gentleman, Hugo vad han nu heter. Han påstår att klockuntusiasten törstar efter uppmärksamhet och kommentarer, medan mannen med skräddarsydda kostymer vill känna sig stilig utan att andra ska märka eller se hur mycket det kostat.

Kanske finns det en sanning i det ;)
Beror ju på vad man har för klockor och kostymer. Måttsydda eller ännu hellre skräddarsydda kostymer kan ju inte jämföras med 6siffriga överdimensionerade Rollar. Där tror jag han har ganska rätt. Många av de som bär dessa på arbete (om vi nu snackar kostym) gör det för att folk ska se att de har en viss status. Däremot kan man ju, precis som man köper en måttsydd kostym istället för en från välkänt (synligt) märke, köpa en diskret klocka i platinum från ett Independentmärke. Då faller man nog under samma kategori som han med skräddarsydd kostym. Ingen jävel vet att du bär en klocka för 500k men den är välbalanserad och passar kostymen väl :)

Sedan tror jag man är alldeles för enkelspårig om man tror att folk bara har ett intresse/mål med vad man bär, och att det alltid är samma.
 

idagtisdag

Cartier
Haha, exakt samma sak på mitt jobb: "Vad kostar den?" är alltid första och enda frågan, det är så otroligt viktigt att få veta... :D
Svara att du inte vet, det var en gåva. Vit lögn.
Ingen bryr sig om historian, varför du köpte den, vad som gör den speciell för dig osv. Alla nöjer sig med att veta hur mycket den kostar. Det är den informationen man måste ta från dig så man sedan kan gå runt och skvallra. Men att klockan exempelvis var en vintageklocka du köpte för att morfar hade en likadan eller liknande, det bryr de sig inte alls om...
Nackdelen med ett land besatt av jämlikhet.

Folk här verkar ha otur med både familj och kollegor. Visst är folk intresserad av vad dinkan bellar men minst lika intresserade är folk av vad det är för något man har på armen (iaf de som frågar). En av kategoricheferna brukar alltid pika mig med ”du får ju kränga lite mer så någon på det här bygget slangar runt på en Royal Oak”.

Kommer iofs från en klockintresserad familj och jobbar i en säljorganisation så det kanske är lite annat klimat än om jag skulle jobba offentligt.
Grattis!
Beror ju på vad man har för klockor och kostymer. Måttsydda eller ännu hellre skräddarsydda kostymer kan ju inte jämföras med 6siffriga överdimensionerade Rollar. Där tror jag han har ganska rätt. Många av de som bär dessa på arbete (om vi nu snackar kostym) gör det för att folk ska se att de har en viss status. Däremot kan man ju, precis som man köper en måttsydd kostym istället för en från välkänt (synligt) märke, köpa en diskret klocka i platinum från ett Independentmärke. Då faller man nog under samma kategori som han med skräddarsydd kostym. Ingen jävel vet att du bär en klocka för 500k men den är välbalanserad och passar kostymen väl :)

Sedan tror jag man är alldeles för enkelspårig om man tror att folk bara har ett intresse/mål med vad man bär, och att det alltid är samma.
Vad är klockvärldens version av att lämna etiketten på armen på en kostym kvar?

Man skulle kunna säga att det är att behålla all skyddsplast, men det tror jag snarare är ett WIS-fenomen än något nybörjare gör?
 
Jag är snarare den som kommenterar andras klockor, på kontoret ser man inte sällan Rolex, Omega etc. :)
Enda kommentaren jag minns att jag fått var i en kö sent på kvällen, det var på min SS Skydiver som en person tyckte var snygg. Han ville specifikt veta vad den kostade och jag var väl lite sådär halvt ärligt med tanke på hur denna person förde sig, väldigt fördomsfullt men det var snarare en rånare än en klockentusiast.
 

idagtisdag

Cartier
Jag är snarare den som kommenterar andras klockor, på kontoret ser man inte sällan Rolex, Omega etc. :)
Enda kommentaren jag minns att jag fått var i en kö sent på kvällen, det var på min SS Skydiver som en person tyckte var snygg. Han ville specifikt veta vad den kostade och jag var väl lite sådär halvt ärligt med tanke på hur denna person förde sig, väldigt fördomsfullt men det var snarare en rånare än en klockentusiast.
Du kunde kanske blivit första personen någonsin som rånades pga en SS? Kunde blivit något som:
https://www.fratellowatches.com/bernies-exploitation-of-a-robbery-sponsored-by-hublot/
 

LeoJAttit

Omega
Inte alls ofta det händer, oftast jag som delar ut komplimangerna har jag märkt o_O De gånger det har hänt så har det varit från KSare!
 

Astrolabe

Breitling
Från en total främling har det bara hänt mig en gång för rätt många år sedan. En yngre manlig kypare i Estland som tyckte att min då relativt nyköpta Visodate var väldigt snygg.

Från min tvååring får jag kommentarer hela tiden så det räcker gott :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Får kommentarer ibland. Som tur är så är mina kompisar iallafall lite intresserade och undrar exempelvis varför tavlan på min 1521 Full Luminous är gul/dåligmjölkfärgad och är genuint intresserade när jag förklarar att hela tavlan är lume:ad.

Andra är inte lika intresserade utan säger "Hur mycket kostade den?". Mer vill de inte veta, allt annat är irrelevant.
 
Topp