• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

Anarch

Cartier
2-Faktor
Andra är inte lika intresserade utan säger "Hur mycket kostade den?". Mer vill de inte veta, allt annat är irrelevant.

”Jaha, mmm, vad fick du ge för den då?”
Det var farsans kommentar när han härom dagen såg min Omega Seamaster från ’59. Vi satt vid mina föräldrars köksbord. Jag tog av mig klockan så att han kunde titta närmre. Han satte på sig sina läsglasögon. Under en stunds tystnad vred och vände han på den, sedan reste han sig och haltade iväg till sovrummet. Efter fem minuters skramlande i nattduksbordslådan kom han ut med sin gamla och numera avlagda digitalklocka, en Citizen Quartz från tidigt sjuttiotal. Jag hjälpte honom att googla referensnumret. Vi såg att klockan var en av de allra första kvartsuren och på så sätt kunde vi prata om annat än klockors pris. Men så kom morsan in i köket. Hon tog upp farsans klocka, rynkade på näsan och sa: ”Den här kan väl inte vara värt någonting”.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
”Jaha, mmm, vad fick du ge för den då?”
Det var farsans kommentar när han härom dagen såg min Omega Seamaster från ’59. Vi satt vid mina föräldrars köksbord. Jag tog av mig klockan så att han kunde titta närmre. Han satte på sig sina läsglasögon. Under en stunds tystnad vred och vände han på den, sedan reste han sig och haltade iväg till sovrummet. Efter fem minuters skramlande i nattduksbordslådan kom han ut med sin gamla och numera avlagda digitalklocka, en Citizen Quartz från tidigt sjuttiotal. Jag hjälpte honom att googla referensnumret. Vi såg att klockan var en av de allra första kvartsuren och på så sätt kunde vi prata om annat än klockors pris. Men så kom morsan in i köket. Hon tog upp farsans klocka, rynkade på näsan och sa: ”Den här kan väl inte vara värt någonting”.
Jo men så är det. Är man inte intresserad så är det inte mycket mer än priset på produkten man orkar bry sig om. Egentligen inget märkvärdigt. Det är bara vi klocktokar som är så nördiga och blir lätt ledsna/sura om folk inte frågar om sådana helt konstiga saker som klockans historia eller funktion ;)
 

idagtisdag

Cartier
”Jaha, mmm, vad fick du ge för den då?”
Det var farsans kommentar när han härom dagen såg min Omega Seamaster från ’59. Vi satt vid mina föräldrars köksbord. Jag tog av mig klockan så att han kunde titta närmre. Han satte på sig sina läsglasögon. Under en stunds tystnad vred och vände han på den, sedan reste han sig och haltade iväg till sovrummet. Efter fem minuters skramlande i nattduksbordslådan kom han ut med sin gamla och numera avlagda digitalklocka, en Citizen Quartz från tidigt sjuttiotal. Jag hjälpte honom att googla referensnumret. Vi såg att klockan var en av de allra första kvartsuren och på så sätt kunde vi prata om annat än klockors pris. Men så kom morsan in i köket. Hon tog upp farsans klocka, rynkade på näsan och sa: ”Den här kan väl inte vara värt någonting”.
Jag tror prisfrågan också kan handla om att frågeställaren känner sig i underläge. Här kommer en produkt, vad skall jag tycka om den? Vet man priset så kan man bilda sig en uppfattning om hur "bra" klockan är.

Men självklart frågar de flesta bara för att få veta hur dyr den var så de kan störa sig på det och skvallra om det.
 

[Bobo]

Rolex
"Vilken häftig klocka du har" sa precis en gäst som checkade in.:happyhappy:
Kör Sharkmaster idag.
IMG_20200708_144958.jpg
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Inte fått kommentar av någon på stan tex men på bröllopsdagen i lördags var det många som frågade vilken klocka jag hade på mig vilket uppskattades. Även klockintresset togs upp i mer än ett tal så något rätt gör man:D
 

idagtisdag

Cartier
Jag fick en komplimang igår. Jag blev så förvånad. :angel:
image.jpg
Imponerande! Är det typ enda moderna Cellinin på klocksnack? Jag minns inte att jag sett någon tidigare? Synd då det är fina klockor! Har Rolex klarat av att hålla uppe begpriserna med dessa nya modeller, verkar så? Antar att de varit restriktiva med utbudet denna gången?
 

Frick89

Omega
Ingen aning. Såg den i butiken och föll för den direkt. Har dock inte sett mer än 1 person annars som har en. Undrar nyfiket vad andrahandsvärdet är på den. Köpte min i mars 2020 :)

Imponerande! Är det typ enda moderna Cellinin på klocksnack? Jag minns inte att jag sett någon tidigare? Synd då det är fina klockor! Har Rolex klarat av att hålla uppe begpriserna med dessa nya modeller, verkar så? Antar att de varit restriktiva med utbudet denna gången?
 

trkarlsson13

Breitling
2-Faktor
Är väl inte allt för ofta man får kommentarer för klockorna man bär, men ibland så =) Då blir man extra taggad.
Köpte mig en ML Aikon i Juni och den har fått bra mycket bättre respons från både vänner och andra än min Rolex YM Everose som har 4år på nacken nu.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Klockrent, besserwisser som trodde att han/hon kunde sätta dit dig med PhD kunskaper i klockmärken? 😂
En vän hemkommen på middag jag inte träffat på länge, som antagligen sökte något att säga när det blev tyst en stund! Så det var nog inte med så mycket tanke på klockanalys det sades🙂
 

OM182

Omega
Enda kommentar jag någonsin fått var angående min submariner 116613 när jag beställde käk ur en fiskebod i Malmö. Varpå killen i kassan sa ” betalar du med kort eller kontant? Eller så kan du betala med din klocka så får du hela dagens fångst”

Jag tänkte både en och två gånger om jag skulle acceptera budet men sitter fortfarande med klockan. 😂
 

Znabben

Breitling
Konstigt nog så är den enda uret som jag fått väldigt mycket uppmärksamhet på utav främlingar en riktig kalsongklocka.

Hade då en CalvinKlein kronograf i "guld" med vit tavla och på brunt kroko.

Den gav många kommentarer och "påhopp" 😂

Upplever att de dyrare pjäserna sällan ger annat en enstaka långdragna blickar, vilket iofs jag personligen tycker är väldigt skönt.
 
Senast ändrad:

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Hade en vintage Speedmaster på mig när jag var på Clas Ohlson. En kille ur personalen kom fram och berömde den och vi började snacka lite klockor. Han hade en Hamilton av något slag och sparade till en navitimer. Var typ två år sedan och har inte fått någon annan kommentar sedan dess.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hade en mkt fin Tissot PR516 automat som gav en del kommentarer från vintage intresserade, t.o.m. från en urmakare. Men det är ju en rätt särpräglad modell. Brukar ge kollegor kommentarer när jag ser att någon skaffat något extra och det brukar vara väldigt uppskattat. Det är typ någon som funderat länge på att lägga pengar på ett bättre ur för att sedan upptäcka att vare sig hustru eller andra uppskattar den nya klockan ... så när man ser detta och ger den första kommentaren så får man en vän för livet.
 
Nää aldrig ... Och de jag känner som jag visar mina nyköp för verkar ha annan smak eller så är de avundsjuka, eller tycker det är onödigt..jag är knappast rik men inte heller fattig men folk verkar tycka det är störtlöjligt med en manick på armen när man har telefonen... Knasigt folk tycker jag 😁

Skulle va roligt att stöta på nån annan klockintresserad som kan uppskatta en klocka för vad den är, trots en prislapp under 10.000

Jag fattar att ingen tappar hakan över tex en vanlig Certina kvartsare men de kan va roliga ändå.

Jag försöker hålla ögonen öppna och ska minsann kommentera om jag ser nån med nåt lite roligt på armen och det blir läge.

Om jag ser nån med rolex så vet jag inte om jag vågar...hehe får för mig att de kan va dryga? Drömmen vore ju om de blir såpass glada att de bara knäpper av sig klockan och langar över den, "varsågod och klämma!"
Det hade jag gjort utan tvekan

Har ni några erfarenheter av rolexägare och deras attityd ? 😂
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Aldrig fått någon kommentar på någon av mina nuvarande eller tidigare Rolex men har fått några kommentarer på min AP RO.
Den "bästa" måste nog varit på den amerikanska ambassaden i Stockholm för några år sedan. För er som inte varit där så är det i princip en bunker men för att komma dit måste man gå igenom en säkerhetskontroll i ett bås. Man går in en och en till typ fyra vakter där du visiteras och skickar dina grejer genom en röntgen. Tänk er typ säkerhetskontroll på flygplatsen fast med en väldigt allvarlig stämning. Alla står och stirrar barskt på mig medans jag visiteras tills han som hanterar röntgenmaskinen (ja, jag var tvungen att ta av klockan) håller upp klockan och utbrister "Hey, nice watch man! I've always wanted one of these". Alla börjar typ asgarva och det blir genast en väldigt lättad stämning. Ingen speciell kommentar kanske men omständigheterna gör att jag aldrig kommer glömma det
 

Bottega

Cartier
Hela tiden på kontoret… ”oj är det en sån där Rååålex” gärna högt så fler ska höra. ”Är den försäkrad?” ”Vad kostade den?” ”jag var också på väg att köpa en” ”jo men jag har Seiko, inget som du bryr dig om?” suck
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Hela tiden på kontoret… ”oj är det en sån där Rååålex” gärna högt så fler ska höra. ”Är den försäkrad?” ”Vad kostade den?” ”jag var också på väg att köpa en” ”jo men jag har Seiko, inget som du bryr dig om?” suck
Avskyr när andra frågar vad saker kostar, oavsett produkt och pris. Brukar alltid svara att jag inte minns. Undantaget är när vi KS:are diskuterar klockor, då är det såklart naturligt att frågor kring marknadsvärde och prisutveckling dyker upp.
 
Topp