• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

Schantzer

Omega
2-Faktor
Där finns det två typer, de som kopplar självkänsla till guld och de lite mer trygga och distanserade med självinsikt. De senare väljer elegans och låter aldrig guldet ta överhand.

Förstår vad du menar men jag känner att män i allmänhet är lite för fega för att använda guld och guldklockor. Liksom inte att du måste ha en helguld rolex, men guldklockor i allmänhet ser man liksom inte.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar men jag känner att män i allmänhet är lite för fega för att använda guld och guldklockor. Liksom inte att du måste ha en helguld rolex, men guldklockor i allmänhet ser man liksom inte.
Det finns nog flera anledningar till det. Är just guld viktigt finns det flera modeller som inte är så dyra, annars tror jag att de flesta hellre väljare tre klockor i stål än en i guld. Guld är inte heller estetiskt tilltalande på en blek nordbo.
 

Man

Rolex
Det finns nog flera anledningar till det. Är just guld viktigt finns det flera modeller som inte är så dyra, annars tror jag att de flesta hellre väljare tre klockor i stål än en i guld. Guld är inte heller estetiskt tilltalande på en blek nordbo.
Skulle aldrig nånsin välja en i guld till mig själv... Finns inget som tilltalar mig där, varken utseende eller den image det ofta handlar om..
 

[Bobo]

Rolex
Idag hände det!
För första gången visade någon ett genuint intresse för min klocka.:)
Det mest överraskande var hur glad jag blev...
Antagligen för att det var Sharkmastern som fick uppmärksamhet. Den ser ju lite speciell ut minst sagt. Kul när någon oinvigd uppskattar dess egenheter.
IMG_20200511_210136__01.jpg

Fick berätta om både originalet med den vaga Cousteau-kopplingen och om reproduktionen han vid det här laget hade i handen.:)

Tror att han kommer googla en del ikväll...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skulle aldrig nånsin välja en i guld till mig själv... Finns inget som tilltalar mig där, varken utseende eller den image det ofta handlar om..
Personligen kan jag tänka mig guld och har även haft det, men jag tycker bara om gult guld. Alla rosevarianter ratas. Guld har bara en färg.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Oftast någon tråkning i form av ”Är det en Rolex du har där? Varför har du en sådan, finns det inte vettigare saker att lägga pengar på?”

Men ibland kan det bli riktigt roligt också, satt med några fd kollegor som jag inte sett på länge och tog en öl, spanade snabbt in ett par Omegor och någon Tudor men höll mig tyst, tills jag såg att de andra också smygkikade på varandras handleder. Så jag brast ut i ”Visst är det en Tudor du har där, kan jag få ta en titt” repliken kommer snabbt ”vad skönt att någon äntligen sa något” och alla klockor flög upp i en hög på bordet och sedan var det klocksnack under resten av kvällen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Roseguld som är en sån komplimangsgenerator ;). Senast av en främling på Coop som bar en trevligt patinerad 16610.
7D281DED-5068-48BA-8B41-2F2178B2B7A4.jpeg
Jag hade din modell i gult guld och stål. Guldet som är så mjukt blev snabbt repigt medan stålet förhöll sig blankt. Blir det någon mer blir något annat i helt gult guld eller varför inte en 16610 som blivit naturligt repig genom åren. Hoppas du trivs med din och får fler komplimanger.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Jag hade din modell i gult guld och stål. Guldet som är så mjukt blev snabbt repigt medan stålet förhöll sig blankt. Blir det någon mer blir något annat i helt gult guld eller varför inte en 16610 som blivit naturligt repig genom åren. Hoppas du trivs med din och får fler komplimanger.

Så kan det vara. Skönt att det är klockor vi diskuterar ändå där varje repa har sin story till skillnad från andra samlarhobbies där allt handlar om obrutna förpackningar och pincetthantering med vita sammetshandskar.

För att vara någorlunda on topic: det är bara bäraren som ser dessa hairlines, bekanta och andra som kan tänkas kommentera våra klockor kommer inte tillräckligt nära för att se skicket.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så kan det vara. Skönt att det är klockor vi diskuterar ändå där varje repa har sin story till skillnad från andra samlarhobbies där allt handlar om obrutna förpackningar och pincetthantering med vita sammetshandskar.

För att vara någorlunda on topic: det är bara bäraren som ser dessa hairlines, bekanta och andra som kan tänkas kommentera våra klockor kommer inte tillräckligt nära för att se skicket.
Pincett, handskar, obrutna förpackningar med tejpen kvar är vanligt förekommande även bland klocksamlare som bekant. :D Jag såg nu att jag faktiskt skrev ”repor”. Det jag menar är hairlines. De är små men många och gör att ytan blir matt, sett även på håll. Gult guld är ju renare än roseguld så det är säkert också mjukare och lite mer känsligt än rosé. Roséguld är mer uppblandat av andra metaller. Jämfört med stål är både rosé och gult guld mjukt. Är hela klockan i guld slits den jämnt. Då blir det ett naturligt åldrande som jag tycker om. Består klockan av andra material typ emalj eller stål ökar kontrasten och det slitna syns tydligare. Olika producenter har sin egna blandning av roseguld så rosé skiljer ganska mycket från märke till märke. Ibland har jag sett vissa klockor i roseguld som är väldigt gult och nära guldets originalfärg. Andra är mer kopparfärgade. Det är den smaksak vad man gillar.
 

Blackan

Breitling
Väldigt sällan man får kommentarer, de enda klockor jag kan minnas:
Tudor Harrods BB (Mest för att jag tog ledigt från jobbet för att köpa en klocka så blev det en grej liksom)
Seiko Alpinist sarb017 har jag fått kommentarer på från flera individer, dock längesen nu.
Annars typ inget
 

nept

Panerai
Känner några klockidioter som blir förtjusta varje gång de ser min GS men annars är det mest när jag lånar sambons gula Casio-terrorist som andra människor säger nåt. Inget fel med det, den är ju också fin.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo förresten, vitguld är ett undantag jag skulle kunna göra. Vad säger du om vitguld?
Vitguld är diskret. Det passar mig som aldrig vill ha komplimanger för någonting. Det känns ändå att det är tungt och gediget, mest för den egna känslan. Jag har ännu inte haft någon klocka i vitguld, men det beror nog mest på att gult guld breddar en klocksamling om man annars bara har stål. Jag har och har haft smycken och ringar i vitguld. Troligen är jag emot tyngden och det dessutom är med en länk så just nu lockar mest en mindre gulguldsklocka på läder eller gummi.
 
  • Like
Reactions: Man

Richard1987

Panerai
Har fått flera positiva kommentarer på min skx009, fått kommentar på en blaffig bratte jag ägde tidigare, noll kommentarer på min OP36 som får mest handledstid :)
 

idagtisdag

Cartier
Det finns nog flera anledningar till det. Är just guld viktigt finns det flera modeller som inte är så dyra, annars tror jag att de flesta hellre väljare tre klockor i stål än en i guld. Guld är inte heller estetiskt tilltalande på en blek nordbo.
Jag gillar också främst gult guld, men om någon skulle vilja ge mig en i vit ädelmetall skulle jag inte säga nej!

Vitguld
Patek-Philippe-Nautilus-Perpetual-Calendar-5740G-Baselworld-2018-1.jpeg

Platina
Patek-Philippe-Annual-Calendar-Chronograph-Ref.-5905P-blue-2.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag gillar också främst gult guld, men om någon skulle vilja ge mig en i vit ädelmetall skulle jag inte säga nej!

Vitguld
Patek-Philippe-Nautilus-Perpetual-Calendar-5740G-Baselworld-2018-1.jpeg

Platina
Patek-Philippe-Annual-Calendar-Chronograph-Ref.-5905P-blue-2.jpg
Den nedre är fantastisk, den övre vulgär. Jag skulle nog inte bära någon av dem speciellt ofta om jag ägde någon av dem. I den nivån hade jag i första hand valt en FP Journe blue, sen skulle jag få beslutsångest inför valet av en daydate i vitguld eller en i guldguld. Den i vitguld skulle jag bära oftare, helt klart.
3296F0DF-7654-4A87-BF48-12B1AD0EF7D0.jpeg
C1DD993A-5922-4C83-B977-82AE6AD63725.jpeg
571C422F-EFC7-4E60-A9CA-118329FA6999.jpeg
 

idagtisdag

Cartier
Den nedre är fantastisk, den övre vulgär. Jag skulle nog inte bära någon av dem speciellt ofta om jag ägde någon av dem. I den nivån hade jag i första hand valt en FP Journe blue, sen skulle jag få beslutsångest inför valet av en daydate i vitguld eller en i guldguld. Den i vitguld skulle jag bära oftare, helt klart.
3296F0DF-7654-4A87-BF48-12B1AD0EF7D0.jpeg
C1DD993A-5922-4C83-B977-82AE6AD63725.jpeg
571C422F-EFC7-4E60-A9CA-118329FA6999.jpeg
Daydate i färgat guld med metallarmband har tyvärr blivit lite "typecastad", jag skulle välja den i grönt med grönt läderarmband, som Borg.
ertas-bjorn-borg-quotation_bborg_16_ab_010.jpg


CHRONOMÈTRE BLEU är en fantastisk klocka, men om man skall vara noga är den inte i ädelmetall. Dessutom var väl Journe coolare innan det blev så hypat?

Ta sägs tåla kungsvatten!
https://fpjourne.com/en/collection/classique-collection/chronometre-bleu
https://www.refractorymetal.org/the-metal-that-doesnt-fear-aqua-regia-tantalum/
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Daydate i färgat guld med metallarmband har tyvärr blivit lite "typecastad", jag skulle välja den i grönt med grönt läderarmband, som Borg.
ertas-bjorn-borg-quotation_bborg_16_ab_010.jpg


CHRONOMÈTRE BLEU är en fantastisk klocka, men om man skall vara noga är den inte i ädelmetall. Dessutom var väl Journe coolare innan det blev så hypat?

Ta sägs tåla kungsvatten!
https://fpjourne.com/en/collection/classique-collection/chronometre-bleu
https://www.refractorymetal.org/the-metal-that-doesnt-fear-aqua-regia-tantalum/
I egenskap av kemistudent kan jag bekräfta att tantal inte har något besvär med kungsvatten, iallafall inte vid rumstemperatur, skulle därför vilja ha en labbklocka gjord av det :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Daydate i färgat guld med metallarmband har tyvärr blivit lite "typecastad", jag skulle välja den i grönt med grönt läderarmband, som Borg.
ertas-bjorn-borg-quotation_bborg_16_ab_010.jpg


CHRONOMÈTRE BLEU är en fantastisk klocka, men om man skall vara noga är den inte i ädelmetall. Dessutom var väl Journe coolare innan det blev så hypat?

Ta sägs tåla kungsvatten!
https://fpjourne.com/en/collection/classique-collection/chronometre-bleu
https://www.refractorymetal.org/the-metal-that-doesnt-fear-aqua-regia-tantalum/
Jag skulle köpa en från tiden innan de blev hypade, då diametern var mindre. Ingen/ytterst få skulle kommentera den, vilket är ett mål.
 

idagtisdag

Cartier
I egenskap av kemistudent kan jag bekräfta att tantal inte har något besvär med kungsvatten, iallafall inte vid rumstemperatur, skulle därför vilja ha en labbklocka gjord av det :D
När du blir professor och tjänar fett kan du alltid köpa dig en FPJ CB, och först berätta för studenterna hur dyr klockan är, för att sedan chocka dem med att stoppa ner den i kungsvatten! Lär ju kosta ett nytt armband, men det blir en lektion de aldrig glömmer!
 

Dancander

Omega
Det händer för sällan. Har bara träffat på en i min omkrets som är intresserad av klockor, en fd kollega. Det blir mest att man sitter själv och beundrar och kollar klockor på nätet. Brukar visa sambon mina fynd och få henne förtjust som en liten bekräftelse till mig själv men hon tycker bara klocka som klocka.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har ju glömt nämna min kollega på lagret. Han är klockintresserad och kommenterar gärna. Oftast då med ett "ful" eller "en sån skulle jag aldrig köpa".

Han gillar bara gamla klockor som ser ut så här, kanske med sub second som undantag:

3c390002-9e93-11e6-814c-44f4e12ae99c.jpg
Om det där är hans klocka, är jag en intresserad buyer. Hälsa!
 
Topp