• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första damklockan - behöver fler förslag

😊 Om/när jag själv letar efter en DJ till mig själv så skulle det vara en sån, fast 36mm eller kanske 41mm. 🤩 Tycker du de ser bra ut på män?
Tyvärr är jag för okunnig för att råda dig till var du hittar din snygga DJ. Har du kollat i tråden som handlar om DD och Datejust? Där finns det säkert kunnigt folk, gissar jag.
Tack för tips, ska kolla in den tråden! Vad gäller DJ på män handlar ju det mesta om hur man ser ut och klär sig i övrigt tycker jag. Personligen tycker jag det är rätt trist och förutsägbart om man klär sig som en stekare, kör en dyr bil osv och har en Rolex över huvud taget. ;). Dyra klockor ska bäras lite mer casual, det är mycket tuffare.😇

Kanske det faktiskt! Kan du inte visa en handledsbild på den? :)
D581EB58-6CC3-4861-BF90-B40F11E4546D.jpeg

Ruggigt allsidig 😀 Och modellen har en kul historia och grotta ner sig i. Finns massvis med varianter och storlekar och de under 35mm borde gå och hitta rimligt prisade 😀

Tack för tips, ska kolla in den tråden! Vad gäller DJ på män handlar ju det mesta om hur man ser ut och klär sig i övrigt tycker jag. Personligen tycker jag det är rätt trist och förutsägbart om man klär sig som en stekare, kör en dyr bil osv och har en Rolex över huvud taget. ;). Dyra klockor ska bäras lite mer casual, det är mycket tuffare.😇
Jag menade tråden som heter ”Datejust och Date tråden”
Och jag förstår din poäng ang stil. (Varken stekare eller dyra bilar här, utan kvalar nog lätt in i stilen casual.)

Senast ändrad:
Dyra klockor ska bäras lite mer casual, det är mycket tuffare.
Cartier växer mer och mer för mig faktiskt... 😎
Cartier bärs riktigt fint med en enkel skjorta eller t-shirt och jeans. Även om Cartier växt och de 2021 blev världens andra största märke (efter Rolex) i försäljningssiffror så är de imho fortfarande ett mer oväntat alternativ.

1C219542-9931-4250-8D4D-BA90CDDE720E.jpeg

Två tips i samma bild.

Tips 1: Tidiga Omega Aqua Terra på 29mm är en fantastisk klocka, klassisk och sportig på samma gång - nätt men med snygga fasningar på boett, ett lätt kupat glas och visares/index som reflekterar ljuset bra. Nackdelen (om det nu verkligen är en nackdel) är att de flesta tidiga är quartz. Bör gå att hitta från allt mellan 12’ till 24’ som uretvintage vill ha.

Tips 2: en sen Rolex Air-King 5500. 34 mm. Solid länk, vintagekänsla med plastglas och tålig för allt i vardagen. Underskattad modell tycker jag, och prissatt vettigt för att vara Rolex. Går att hitta för 20-35’.

Båda borde hålla värdet bra, förutsatt att man inte går in på för högt pris såklart.

Tips 1: Tidiga Omega Aqua Terra på 29mm är en fantastisk klocka, klassisk och sportig på samma gång - nätt men med snygga fasningar på boett, ett lätt kupat glas och visares/index som reflekterar ljuset bra. Nackdelen (om det nu verkligen är en nackdel) är att de flesta tidiga är quartz. Bör gå att hitta från allt mellan 12’ till 24’ som uretvintage vill ha.
Har ägt 39mm versionen av Omegan och den är riktigt fin. @martaSM30 ’s Grand Seiko med sunburst är ju rätt snarlik och även den helt fenomenal.
GS är ju definitivt ett kul och även lite otippa val.

Har ägt 39mm versionen av Omegan och den är riktigt fin. @martaSM30 ’s Grand Seiko med sunburst är ju rätt snarlik och även den helt fenomenal.
GS är ju definitivt ett kul och även lite otippa val.
Aqua Terra är riktigt trevliga. Jag är sugen på en midsize i stål och vit urtavla (och glasbaksida☺️). Men gillar man rosé och diamanter har Kaplans en i butik för 40 t kr. (provision på 20% inräknat)
840ACD8B-2815-4195-955F-65CC202FA5BE.jpeg

Cartier bärs riktigt fint med en enkel skjorta eller t-shirt och jeans. Även om Cartier växt och de 2021 blev världens andra största märke (efter Rolex) i försäljningssiffror så är de imho fortfarande ett mer oväntat alternativ.
Helt rätt, och med betydligt mer elegans än en Rolex. :)

1C219542-9931-4250-8D4D-BA90CDDE720E.jpeg

Två tips i samma bild.

Tips 2: en sen Rolex Air-King 5500. 34 mm. Solid länk, vintagekänsla med plastglas och tålig för allt i vardagen. Underskattad modell tycker jag, och prissatt vettigt för att vara Rolex. Går att hitta för 20-35’.

Båda borde hålla värdet bra, förutsatt att man inte går in på för högt pris såklart.
Tack för ett mycket utförligt svar! Båda klockorna ser onekligen fina ut och är något jag kommer kolla upp. Vilken hade du själv valt? :)

Aqua Terra är riktigt trevliga. Jag är sugen på en midsize i stål och vit urtavla (och glasbaksida☺️). Men gillar man rosé och diamanter har Kaplans en i butik för 40 t kr. (provision på 20% inräknat)
840ACD8B-2815-4195-955F-65CC202FA5BE.jpeg

Rosé och diamanter är inte riktigt min grej. St0l med vit urtavla lät bättre då :D

Den är så sjukt snygg! Antar att det hjälper med klädval också. Riktigt fint 🤩
Taack, jag är mkt nöjd med den☺️ Jag var som du ute efter en mekanisk klocka men så plockade urmakaren fram denna efter lite provande. Den är HAQ (super)-quartz och är i största laget för mig (37mm i diameter på min knappt 15cm handled), men jag diggar det. Jag skulle verkligen rekommendera att gå runt till lite olika klockbutiker, en helt annan känsla att ha en klocka på handleden än att se på bild. De är ofta mycket trevliga och tillmötesgående när det gäller provande.

Tack för ett mycket utförligt svar! Båda klockorna ser onekligen fina ut och är något jag kommer kolla upp. Vilken hade du själv valt? :)
Jag är kille, så 29 mm blir aningens för vågat för mig. :) Men Aqua Terran är på ett sätt en roligare klocka - Rolex är Rolex, men lite förväntat på sätt och vis. Därför är iofs en semi-vintage Air-King 5500 lite roligare tycker jag än en nyare modell - signalerar mer klockintresse.

Agna Terran är nätt utan att försvinna, och fungerar bra ihop med smycken. Batteri är ju onekligen skönt också om klockan inte bärs dagligen (vilket min sambo inte gör).

Båda två är fina klockor. Två bättre bilder:

21EE9DC7-65C8-4E16-9D68-182C389EBE85.jpeg

73794F6E-F95A-4AEA-9A49-45B2A467922D.jpeg

Taack, jag är mkt nöjd med den☺️ Jag var som du ute efter en mekanisk klocka men så plockade urmakaren fram denna efter lite provande. Den är HAQ (super)-quartz och är i största laget för mig (37mm i diameter på min knappt 15cm handled), men jag diggar det. Jag skulle verkligen rekommendera att gå runt till lite olika klockbutiker, en helt annan känsla att ha en klocka på handleden än att se på bild. De är ofta mycket trevliga och tillmötesgående när det gäller provande.
Jag hade hoppats på att smita undan butiker och kunna sköta allt hemifrån, hehe.. verkar som att jag får pallra mig ut. Jag har lite tjockare handleder, så 37 kanske inte ser lika stort ut. Tycker dock du bär upp den snyggt, det är rätt fint med stora klockor på små handleder också ju!

Tillbaka
Topp