• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första damklockan - behöver fler förslag

Bra tips! Bor i Stockholm så finns en del att välja på :)
Da ar det ju bara att knalla in hos valfritt auktionshus pa visning och botanisera bland utbudet.
Du kommer garanterat se klockor du aldrig ens tankt pa och som eventuellt fangar ditt intresse.

Bla Kaplans kor ju med jamna mellanrum klockauktioner,och det som inte saljs hamnar i deras butik. Och blev det inte salt....ja da ar det ju lage att forsoka pruta.
Har har du lanken till Lordagens auktion (visning Fredag)

Kommer en Finare Klockor den 26/5 beroende pa vad din budget tillater

Gor jag en sokning pa "Damur" pa deras hemsida far jag upp 197 objekt

Dessutom. att de har 20% inropsavgift spelar val ingen roll.
Det ar ingenting som doljs och rakna ut vad totalen blir gor iallfall jag innan budet laggs.

EDIT

Nu ser jag din budget ar 50'. Da hade jag satsat pa ett begagnat kvalitetsur som haller vardet.
Du bor fa en riktigt fin Rolex 26mm DJ TT med box och papper for de pengarna. Kanske tom en i helguld aven om jag tror denna blir dyrare
En Patek Philppe Twenty4 saldes for strax over din budget sista Kaplansauktionen
Cartier som nagon namnt har ett stort utbud

Senast ändrad:
Da ar det ju bara att knalla in hos valfritt auktionshus pa visning och botanisera bland utbudet.
Du kommer garanterat se klockor du aldrig ens tankt pa och som eventuellt fangar ditt intresse.

Bla Kaplans kor ju med jamna mellanrum klockauktioner,och det som inte saljs hamnar i deras butik. Och blev det inte salt....ja da ar det ju lage att forsoka pruta.
Har har du lanken till Lordagens auktion (visning Fredag)

Kommer en Finare Klockor den 26/5 beroende pa vad din budget tillater

Gor jag en sokning pa "Damur" pa deras hemsida far jag upp 197 objekt

Dessutom. att de har 20% inropsavgift spelar val ingen roll.
Det ar ingenting som doljs och rakna ut vad totalen blir gor iallfall jag innan budet laggs.

EDIT

Nu ser jag din budget ar 50'. Da hade jag satsat pa ett begagnat kvalitetsur som haller vardet.
Du bor fa en riktigt fin Rolex 26mm DJ TT med box och papper for de pengarna. Kanske tom en i helguld aven om jag tror denna blir dyrare
En Patek Philppe Twenty4 saldes for strax over din budget sista Kaplansauktionen
Cartier som nagon namnt har ett stort utbud
Börjar mer och mer landa i en Rolex men vi får se. Har kollat Kaplans men hittade inget där som uppfyller kriterierna jag har skrivit i första inlägget. Dock är det ett bra tips att faktiskt besöka auktionshusen!

Efter att mina TRIWA börjat se ordentligt slitna ut googlade jag runt lite på klockor och hamnade här... En vecka senare har jag läst igenom otaliga trådar, kollat auktioner, nya klockor, sparat bilder, drömt om klockor och blivit kallad manisk. En ny värld har öppnat sig! Tyvärr är utbudet för renodlade damklockor inte jättestort kan jag tycka, så nu behöver jag er hjälp. Inte minst eftersom begagnatmarknaden extremt svår att ge sig in i som noob och nästan har skrämt bort mig.

Jag har kollat på Rolex Oyster Perpetual med silverurtavla som är snyggt tycker jag, men hade gärna sett andra alternativ också. Helst inte guld tror jag.

Önskemål;
26-36mm boett
Helst upplevas som lite nättare
Gångbar i halvprestigefull kontorsmiljö
Mekanisk (helst automat)
Urtavlan färg kan vara lite roligare men klassiskt funkar också
Gärna en klocka som kan förväntas bevara sitt värde hyfsat över tid
Prisintervall 15 000-50 000.
Behöver inte vara ny

Hoppas ni kan hjälpa mig. Ny på forumet som sagt så förklara gärna på en 6-årings nivå! ;) / Johanna
Hej och välkommen!

Roligt med ett nytt intresse. Vad det gäller vintage/begagnat så är det svårt att följa.
Som många andra nämner så är Cartier riktigt bra och du kan hitta mycket fint både nytt och begagnat. I Cartier´s fall är även deras kvarts inte att förringa. Utöver kontorsmiljö kommer du att vilja använda klockan utanför kontoret? I så fall ska den vara stötålig, klara vatten och bad? etc. etc.?
För det senare är ju en OP ett alldeles utmärkt val.

Hej och välkommen till KS @Juu !
Har kommit många bra förslag här i tråden och det verkar luta åt en Rolex så tänkte komma med input ang. storlek. Har du lite nättare handleder så tänk på att Rolex spännen på klockor >34mm är lite längre.
Jag själv skulle ju älska en lady DJ på 26 mm eller en OP på 34mm men så gillar jag både stora och små ur. Som många andra skrivit, bästa är att prova! Det är den klockan som sitter bra på som är bäst!
8CBB28A6-3D1A-4205-B2C0-D86D56F5D963.jpeg

Här är en härlig DJ på 31mm som tillhör @MissDatejust. Hon bjussar säkert på lite bra input kring Rolex på en tjej.

Hej och välkommen!

Roligt med ett nytt intresse. Vad det gäller vintage/begagnat så är det svårt att följa.
Som många andra nämner så är Cartier riktigt bra och du kan hitta mycket fint både nytt och begagnat. I Cartier´s fall är även deras kvarts inte att förringa. Utöver kontorsmiljö kommer du att vilja använda klockan utanför kontoret? I så fall ska den vara stötålig, klara vatten och bad? etc. etc.?
För det senare är ju en OP ett alldeles utmärkt val.
Tackar! Fler och fler påminner om Cartier så jag behöver nog ge det en chans. Varför just kvarts med Cartier?

Kör mycket friluftsliv och fiske men tänker att jag får ha en annan klocka än den jag har på kontoret till dessa turer. Vattentät är väl alltid bra dock!

Hej och välkommen till KS @Juu !
Har kommit många bra förslag här i tråden och det verkar luta åt en Rolex så tänkte komma med input ang. storlek. Har du lite nättare handleder så tänk på att Rolex spännen på klockor >34mm är lite längre.
Jag själv skulle ju älska en lady DJ på 26 mm eller en OP på 34mm men så gillar jag både stora och små ur. Som många andra skrivit, bästa är att prova! Det är den klockan som sitter bra på som är bäst!
8CBB28A6-3D1A-4205-B2C0-D86D56F5D963.jpeg

Här är en härlig DJ på 31mm som tillhör @MissDatejust. Hon bjussar säkert på lite bra input kring Rolex på en tjej.
Tack! Jag måste nog prova och få en uppfattning kring storleken som du säger. Har lite, hm, extrahull för tillfället så risken är att en 26mm skulle vara oklädsamt. 31mm känns som en bra medelväg.

Haha okej, jag ger mig! Det är ganska snyggt ändå.. vad är det för modell på den sista där? Den var ju lite cool.
Hehe :) Det är en Cartier Santos Vendome från -84. Jag gillar denna kombinationen av guld och stål, kul med smyckesmatchning. En fördelen med kvarts är ju att det ofta blir mer slimmat, en automatisk klocka bygger något mer på höjden.

• Like
Reactions: Juu
Vendome är riktigt fin, grämer mig att jag inte knep @Gary Coleman's gamla när jag hade chansen.

@Juu IWC har en del äldre 70/80-tals modeller som är mindre än 36mm, dock är många kvarts. Ligger tex en Ingenieur i titan på K&S just nu, är själv lite sugen..
Bra tips! Väldigt clean. Hittade den i titan på KS och den är fin... i samma annons såg jag en Omega som dock säljs utan armband och det fick mig att fundera lite.. Då kommer man undan billigare antar jag, och kan köpa ett fularmband? (Kölhala mig inte nu)..

Tackar! Fler och fler påminner om Cartier så jag behöver nog ge det en chans. Varför just kvarts med Cartier?

Kör mycket friluftsliv och fiske men tänker att jag får ha en annan klocka än den jag har på kontoret till dessa turer. Vattentät är väl alltid bra dock!
Det behöver givetvis inte vara kvarts Cartier. Om du hittar en bra mekanisk eller automat så kör på det. Men ifall du är ute efter en ny klocka så är deras kvarts inte att förringa. :)
Ett annat lite mer tåligt alternativ är Tudor Rose.

Även Omega som tipsas om är ju även trevliga alternativ. Du kan nog få tag på en fin Aqua Terra inom den prisramen du nämner.

Välkommen till forumet @Juu !

Omega Constellation finns i många varianter och storlekar!

1651159630511.png
1651159721030.png

Här har du en länk på ett axplock vad som finns, finns både som quartz och automat, och i ett gäng olika storlekar som skulle garanterat passa in på dina önskemål! priset på begagnad är också helt tillfreds och plånbok!

Här har du en på kaplans klockor redan på lördag! Visst, du får lägga på 20% på slutpriset + slag 50kr som någon skrev, men gå den för runt 10k, så är det helt klart prisvärt.

Senast ändrad:

Välkommen till forumet @Juu !

Omega Constellation finns i många varianter och storlekar!

1651159630511.png
1651159721030.png

Här har du en länk på ett axplock vad som finns, finns både som quartz och automat, och i ett gäng olika storlekar som skulle garanterat passa in på dina önskemål! priset på begagnad är också helt tillfreds och plånbok!

Här har du en på kaplans klockor redan på lördag! Visst, du får lägga på 20% på slutpriset + slag 50kr som någon skrev, men gå den för runt 10k, så är det helt klart prisvärt.

Tackar för svar! Det är fina klockor men av någon anledning blir det mer och mer Rolex som lockar. Omega får kanske bli min andra klocka ;)

Där hade vi en sån ja :). Den är fin men.. känns inte som klocka nummer 1 i samlingen av någon anledning. 🤔

Det behöver givetvis inte vara kvarts Cartier. Om du hittar en bra mekanisk eller automat så kör på det. Men ifall du är ute efter en ny klocka så är deras kvarts inte att förringa. :)
Ett annat lite mer tåligt alternativ är Tudor Rose.

Även Omega som tipsas om är ju även trevliga alternativ. Du kan nog få tag på en fin Aqua Terra inom den prisramen du nämner.
Tudor är faktiskt ett märke jag inte riktigt tittat på. Din länk där var faktiskt väldigt fin och kändes rätt kvinnlig. Men, om man köper en Tudor, ångrar man inte bara att det inte blev en Rolex?

• Like
Reactions: Man
Tudor är faktiskt ett märke jag inte riktigt tittat på. Din länk där var faktiskt väldigt fin och kändes rätt kvinnlig. Men, om man köper en Tudor, ångrar man inte bara att det inte blev en Rolex?
Låter i mina öron som att du ska kika efter en Rolex lady datejust (som ryms infon budget). Personligen tycker jag snyggaste konfigurationen är helstål jubilee, räfflad ring och silvertavla. Elegant! 👌

Låter i mina öron som att du ska kika efter en Rolex lady datejust (som ryms infon budget). Personligen tycker jag snyggaste konfigurationen är helstål jubilee, räfflad ring och silvertavla. Elegant! 👌
Ja, jag tror du har rätt.🤩 Och exakt den du beskriver faktiskt! Hur tar jag bäst reda på ett hyfsat fair pris på en sådan? Alla pratar om att chrono24 är dyrt, men var finns alternativen? Klocksnack kryllar inte av dem.

Ja, jag tror du har rätt.🤩 Och exakt den du beskriver faktiskt! Hur tar jag bäst reda på ett hyfsat fair pris på en sådan? Alla pratar om att chrono24 är dyrt, men var finns alternativen? Klocksnack kryllar inte av dem.
😊 Om/när jag själv letar efter en DJ till mig själv så skulle det vara en sån, fast 36mm eller kanske 41mm. 🤩 Tycker du de ser bra ut på män?
Tyvärr är jag för okunnig för att råda dig till var du hittar din snygga DJ. Har du kollat i tråden som handlar om DD och Datejust? Där finns det säkert kunnigt folk, gissar jag.

Priserna på Cartier har ju sprungit iväg en del på sistone så det är möjligt jag inte hänger med i svängarna men tycker den känns lite dyr.. Samt fel modell av Santos imo.

Åk till en auktoriserad handlare och kika på en Tudor, då de finns i butik och går att köpa nya till skillnad från Rolex, är det bara en Rolex du vill ha så kommer du få hjärnspöken vad du än köper. Tudor är otroligt prisvärda klockor

Även om Kaplans och Bukowski tar 20% i provision kan det ibland blir prisvärt. Särskilt damur. Kolla även in Auctionet, t.ex. denna:
Som någon skrev här, om du vill ha hjälp att bedöma skick på en specifik klocka så lägg på bild och länk i en Rolex-tråd så får du experthjälp👌🏼

…men det var 31mm du var mer inne på?
Denna är nyservad och har cert och box.

Om du köper en Tudor som ett substitut för en Rolex så kommer du att göra det, men samma gäller om du köper en Omega. "istället för" klockor tenderar att bli en dyr affär i slutänden 🙂

Om du köper en Tudor som ett substitut för en Rolex så kommer du att göra det, men samma gäller om du köper en Omega. "istället för" klockor tenderar att bli en dyr affär i slutänden 🙂
Och Omega är ett substitut för…?
Om allt annat än Rolex är substitut för Rolex så bör man nog antingen läsa på eller köpa Rolex.

Tillbaka
Topp