• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första damklockan - behöver fler förslag

Jag är kille, så 29 mm blir aningens för vågat för mig. :) Men Aqua Terran är på ett sätt en roligare klocka - Rolex är Rolex, men lite förväntat på sätt och vis. Därför är iofs en semi-vintage Air-King 5500 lite roligare tycker jag än en nyare modell - signalerar mer klockintresse.

Agna Terran är nätt utan att försvinna, och fungerar bra ihop med smycken. Batteri är ju onekligen skönt också om klockan inte bärs dagligen (vilket min sambo inte gör).

Båda två är fina klockor. Två bättre bilder:

21EE9DC7-65C8-4E16-9D68-182C389EBE85.jpeg

73794F6E-F95A-4AEA-9A49-45B2A467922D.jpeg
Nu har ju jag egentligen inget klockintresse (nåja..) så jag hade nog kommit undan med en Rolex ändå :p. Tycker Air King är riktigt fin. Den du har på bild är inte helt vit i urtavlan va?

Nu har ju jag egentligen inget klockintresse (nåja..) så jag hade nog kommit undan med en Rolex ändå :p. Tycker Air King är riktigt fin. Den du har på bild är inte helt vit i urtavlan va?

Nej, den är silverfärgad, liksom borstad från mitten - tror den faller in under benämningen ”sunburst”. Men väldigt ljus. Glaset är som sagt i plexi, vilket jag gillar. Nästa generation Air-King (14000) har safirglas.

Ryan Gosling har en Air-King 5500 … bara en sån sak!

Jag hade hoppats på att smita undan butiker och kunna sköta allt hemifrån, hehe.. verkar som att jag får pallra mig ut. Jag har lite tjockare handleder, så 37 kanske inte ser lika stort ut. Tycker dock du bär upp den snyggt, det är rätt fint med stora klockor på små handleder också ju!
Då är det bara att gratulera :D , du har ett mycket större utbud av snygga klockor om du inte har så små handleder!
Ex en vintage Rolex Air King eller mer modern OP på 34 eller 36mm 👌🏼

Jag hade hoppats på att smita undan butiker och kunna sköta allt hemifrån, hehe.. verkar som att jag får pallra mig ut. Jag har lite tjockare handleder, så 37 kanske inte ser lika stort ut. Tycker dock du bär upp den snyggt, det är rätt fint med stora klockor på små handleder också ju!
Lite befriande att höra nån säga det ”förbjudna” här i detta forum. 😊 Hoppas inte alla här inne läser ”fint med stora klockor på små handleder”… för då brakar det nog lös till en liten härdsmälta. 😄 För min del är det lite från fall till fall vad som ser bra ut och mindre bra ut.

Nej, den är silverfärgad, liksom borstad från mitten - tror den faller in under benämningen ”sunburst”. Men väldigt ljus. Glaset är som sagt i plexi, vilket jag gillar. Nästa generation Air-King (14000) har safirglas.

Ryan Gosling har en Air-King 5500 … bara en sån sak!
Har googlat Ryan nu :'D

Hur stor skillnad är glaset igentligen? Varför bytte man?

Lite befriande att höra nån säga det ”förbjudna” här i detta forum. 😊 Hoppas inte alla här inne läser ”fint med stora klockor på små handleder”… för då brakar det nog lös till en liten härdsmälta. 😄 För min del är det lite från fall till fall vad som ser bra ut och mindre bra
Haha, ooops. Men... jag uppviglar gärna till härdsmälta om det är det som krävs för att erkänna det 😇

Haha... DET ÄR FINT MED STORA KLOCKOR PÅ SMÅ HANDLEDER.

Har googlat Ryan nu :'D

Hur stor skillnad är glaset igentligen? Varför bytte man?
Upplever att plastglaset har mindre blänk än vanligt glas, mindre reflektioner - Rolex fram till för något år sedan (?) vägrade anti-reflex-coating. Men … plastglaset repas lätt. Fördelen är att man lätt kan polera det själv och få det som nytt.

• Like
Reactions: Juu
Upplever att plastglaset har mindre blänk än vanligt glas, mindre reflektioner - Rolex fram till för något år sedan (?) vägrade anti-reflex-coating. Men … plastglaset repas lätt. Fördelen är att man lätt kan polera det själv och få det som nytt.
Ah, tack för förtydligandet!

Okej hörrni, jag var på Erikson Urhandel idag (pga er övertalning) och kikade på lite klockor. Insåg att under 30mm blev alldeles för litet. Fastnade för en Omega Seamaster Aqua Terra 34mm. Elegant utan att vara för prålig, går obemärkt förbi för icke-klocknördar. Tycker det var fint med lite struktur på tavlan. Men 60k?... rätt dyrt även på chrono24. Finns det ingen begagnathandel på damklockor? Och specifikt denna..?

omega-220.10.34.20.02.001.jpg

Okej hörrni, jag var på Erikson Urhandel idag (pga er övertalning) och kikade på lite klockor. Insåg att under 30mm blev alldeles för litet. Fastnade för en Omega Seamaster Aqua Terra 34mm. Elegant utan att vara för prålig, går obemärkt förbi för icke-klocknördar. Tycker det var fint med lite struktur på tavlan. Men 60k?... rätt dyrt även på chrono24. Finns det ingen begagnathandel på damklockor? Och specifikt denna..?

Listpris eller det bästa de kunde erbjuda dig?

Det kan du ju köpa en ny Rolex OP 34 för, om du nu var taggad på Rolex från början.
Den håller dessutom andrahandsvärdet bra mycket bättre då de är ”unisex”. Index m.m är inte lika feminina.

Tycker 60’ är lite väl för den modellen, men det kanske är nya tider. Kom på att jag borde tipsat om Sjöö Sandström, ingen annan har gjort det va? Fina klockor ändå och lite kul med det svenska. 36 mm finns i automat och ligger runt 20’, finns också en 32 mm men den verkar enbart vara batteridriven. Finns olika färger på tavlan och vill minnas att det går att köpa lösa tavlor om man tröttnar på vald färg. Kolla in deras sajt om du inte redan gjort det! Bild på 36 mm champagne-tavla knyckt från deras sajt:

D1455819-C23D-4F0E-9083-82EBC4E87098.jpeg

Tudor är faktiskt ett märke jag inte riktigt tittat på. Din länk där var faktiskt väldigt fin och kändes rätt kvinnlig. Men, om man köper en Tudor, ångrar man inte bara att det inte blev en Rolex?
Det kan man nog bara svara på själv.
Jag är tex inget fan av Rolex och klarar inte av mercedes-visare. Men min Tudor (BB 41mm) är en av mina absoluta favoriter! Tittar inte ens åt Rolex men skulle gärna äga fler Tudor framöver.

Så har du en liten känsla av att du kanske hellre vill ha Rolex, kör på Rolex.

Kolla med fler butiker. Damutgåvorna är ändå klart mer hyllvärmare än herrutgåvorna, har sett just den där modellen reats ut hos någon AD förr. Någon kan ju ha en inne som dom är villiga att ge mer rabatt på. Begmarknaden är tyvärr betydligt mindre då kvinnor generellt köper keepers men den finns, dock väldigt liten här på KS så man får söka på andra kanaler.

Det kan man nog bara svara på själv.
Jag är tex inget fan av Rolex och klarar inte av mercedes-visare. Men min Tudor (BB 41mm) är en av mina absoluta favoriter! Tittar inte ens åt Rolex men skulle gärna äga fler Tudor framöver.

Så har du en liten känsla av att du kanske hellre vill ha Rolex, kör på Rolex.
Vad är det som gör att du inte gillar Rolex? Förutom visarna. :)

Kolla med fler butiker. Damutgåvorna är ändå klart mer hyllvärmare än herrutgåvorna, har sett just den där modellen reats ut hos någon AD förr. Någon kan ju ha en inne som dom är villiga att ge mer rabatt på. Begmarknaden är tyvärr betydligt mindre då kvinnor generellt köper keepers men den finns, dock väldigt liten här på KS så man får söka på andra kanaler.
Tråkigt, men antar att det inte är så mycket att göra åt. Optimalt hade ändå en begagnad varit bra att få tag på. Vad kan en sån gå på i hyfsat skick begagnat?

Tråkigt, men antar att det inte är så mycket att göra åt. Optimalt hade ändå en begagnad varit bra att få tag på. Vad kan en sån gå på i hyfsat skick begagnat?

Jag tror 34 mm introducerades i år, innan så var 36 den minsta unisex-modellen (men den försvann för 10 år sedan) - dammodellen är innan 29 mm. Så att hitta en begagnad 34 blir nog lite svårare.

Såg du Sjöö Sandström som jag tipsade om ovan. Kom på att de nog finns hos Eriksson, så du kanske testade en där?

Det är nog de gamla 29 mm damvarianterna du sett reas ut? Inte denna 34? Omega har ju gjort det knepigt för sig med många utgåvor och både automatiska och quartz.

Tillbaka
Topp