• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förstaklocka för 10k – diver eller dressare?

Det händer nog ganska ofta i början av ett klockintresse, positivt här är ju att du överbetalade med kanske 1.500 snarare än 15.000. Med andra ord ingen större mina, och om du ändå är nöjd med klockan är ju skadan relativt minimal!
Tackar, skönt att höra!! Det var en kalkylerad risk så att säga :)

Seiko 5 duggar inte jätte tätt på forumet och dom som sålts ligger väl snarare över tusenlappen än under tycker jag mig se. Jag tror dessutom det är vanligt att hela urverket byts ut eftersom det är samma 7s som bland annat används i skx? Jag tycker inte @swissbeats böhöver tänka så mycket på priset då det är en vintageklocka, då är den ju värd vad köparen vill betala :) Jag är dessutom tveksam till att kräva återköp på en vintageklocka köpt i butik för att man hört på ett klockforum att den borde varit billigare. Men vi får gratulera @swissbeats till ett nyfunnet intresse att odla :cigar:

Tack @BarbaBaba för den varma kommentaren :) och kul @tilosius att du finner glädje av tråden! Det har sannerligen jag också gjort :cigar:

GADA?

Fungerar ju varken till skjorta eller t-shirt då folk kan se den.

Möjligtvis att den kan fungera som en vinterklocka med en tjock jacka över så ingen ser...

Grymt förslag!

Fin klocka, men listar väl drygt 13? Svårt att få tillbaka mer än hälften vid försäljning. Om den hittas i fint begagnat skick så stämmer det dock nog. :)
556 Köps ny för 12500 på länk o den får du typ 9k för beg.
Vilka märken slår det undantaget Rolex såklart?75% kvar får nog ses som bra. En Oris 65 listar 20 på Klockia o den får man inte 15 för i andra hand tex. Snarare 12-13. Så Sinn står sig bra jämfört mycket annat.

556 Köps ny för 12500 på länk o den får du typ 9k för beg.
Vilka märken slår det undantaget Rolex såklart?75% kvar får nog ses som bra. En Oris 65 listar 20 på Klockia o den får man inte 15 för i andra hand tex. Snarare 12-13. Så Sinn står sig bra jämfört mycket annat.
Får man 9, isf är det ju som du säger en helt ok förlust. Tycker mig se de flesta gå för ca 7,5 beggade, men om det är som du säger så är det ju absolut ok. :)

Får man 9, isf är det ju som du säger en helt ok förlust. Tycker mig se de flesta gå för ca 7,5 beggade, men om det är som du säger så är det ju absolut ok. :)
Många av dem som säljs för runt 7,5k kostade ca 10k nya. Gjordes en höjning för ett tag sen men hur som helst får man grymt bra betalt sin sinn!

3F45F5F9-6132-432B-8868-BFCC9F55791D.jpeg
En liten uppdatering... ja hörni, inte är det lätt att välja sin första klocka. I allafall inte om man är veligt lagd och har svårt att nöja sig. Det yrvakna intresset började för några veckor sen när jag tittade in hos en oansenlig urmakare och provade en Seiko och några vintage-Omegor. Sedan skenade allt - plötsligt provar man Tudor och försöker deala Tag Heuer med dealers i Montecarlo.

Men idag tänkte jag att det får börja med den där Seikon, en nyservad Seiko 5 från tidigt 70-tal enligt urmakaren. Kanske ingen vidare deal. Tror inte att detta blir slutpunkten, eller så blir det det. Men jag hoppas att man tänker klarare med en klocka på armen istället för hundra i huvudet.
Uppföljning 2.. nej hörni, ni som var skeptiska till den här femman hade helt rätt. Höll inte tiden alls, grovt överprisad och från 1996 (som tidigast) istället för tidigt 70-tal som var sagt. Klocka återlämnad och pengar återbördade. Har nu en klocka på g i det ursprungliga segmentet. Så vi vänder blad och återgår till att prata fina stålsport/dykare/dressare runt 10k igen, tycker jag! :) Återigen tack för engagemanget.

Jag tror inte någon nämnt det hittills, så jag gör väl det: Damasko (t.ex. DS30) - https://www.damasko-watches.com/
Om Sinn 556 inte riktigt "klickar". Lite annan design (som man kan gilla eller ogilla efter smak; jag gillar den), och kanske lite mer för lite mindre pengar?
Kolla speciellt in de nya med blå urtavla, om man vill ha något som sticker ut lite mer. :)

Uppföljning 2.. nej hörni, ni som var skeptiska till den här femman hade helt rätt. Höll inte tiden alls, grovt överprisad och från 1996 (som tidigast) istället för tidigt 70-tal som var sagt. Klocka återlämnad och pengar återbördade. Har nu en klocka på g i det ursprungliga segmentet. Så vi vänder blad och återgår till att prata fina stålsport/dykare/dressare runt 10k igen, tycker jag! :) Återigen tack för engagemanget.
Skönt, kändes lite deppigt när du köpte den.

Många av dem som säljs för runt 7,5k kostade ca 10k nya. Gjordes en höjning för ett tag sen men hur som helst får man grymt bra betalt sin sinn!
Ja det varierar väl såklart lite från gång till gång men dom ligger sällan osålda länge o sista som gick på KS tror jag gärna
Ja det varierar väl såklart lite från gång till gång men dom ligger sällan osålda länge o sista som gick på KS tror jag gick för ca 9. Min känsla är iaf att andrahandsvördet är ganska bra. Delvis beror det nog på deras direktförsäljningsmodell. Om man jämför med tex Tag heuer där listpris hos AD blir en svidande förlust i andra hand men å andra sidan en "rätt köpt" på nätet kan ha rätt bra andrahandsvärde då 25% kapades direkt vid nyköpet. Minst...

Edit;blev tokknas på citering! :)

Ja det varierar väl såklart lite från gång till gång men dom ligger sällan osålda länge o sista som gick på KS tror jag gärna

Ja det varierar väl såklart lite från gång till gång men dom ligger sällan osålda länge o sista som gick på KS tror jag gick för ca 9. Min känsla är iaf att andrahandsvördet är ganska bra. Delvis beror det nog på deras direktförsäljningsmodell. Om man jämför med tex Tag heuer där listpris hos AD blir en svidande förlust i andra hand men å andra sidan en "rätt köpt" på nätet kan ha rätt bra andrahandsvärde då 25% kapades direkt vid nyköpet. Minst...
Absolut, jämförde bara av egen erfarenhet när jag sålde en 556i tre månader efter att jag plockade ut den ny. Köpt för 12500:- och fick 7500:- iofs hade jag finelink och inte h-länken.

Wohoooo!!!
Skönt, kändes lite deppigt när du köpte den.
Hehe, ja jag kände också det. Lite som en pyspunka på tråden. Antiklimax. Kände mig lite som en "loose cannon" när jag rullade in och började fråga vad du betalade för den. :hilarious: :wideyed:

Återigen! MM200, alltså med europeiska modell-beteckningar SPB077, SPB079, SPB097, SPB105. Ser att en viss lätt-googlad butik har extrapris på de två sistnämnda. Väldigt nöjd med min SBDC063 (SPB079). :angel: Men jag hade rekommenderat att gå på länk direkt, eftersom det ger ett mer dressat alternativ, enligt mig då. De är också dyra att köpa i efterhand (1000:- isch...).

Edit: Kom på att en klock-tråd utan bilder är ganska torr och tråkig. Bilder 1, 3 och 4 är lånade från nätet. Bild 2 tog jag precis på min egen bebis.

Senast ändrad:
Jag tror inte någon nämnt det hittills, så jag gör väl det: Damasko (t.ex. DS30) - https://www.damasko-watches.com/
Om Sinn 556 inte riktigt "klickar". Lite annan design (som man kan gilla eller ogilla efter smak; jag gillar den), och kanske lite mer för lite mindre pengar?
Kolla speciellt in de nya med blå urtavla, om man vill ha något som sticker ut lite mer. :)
Ingen har nämnt! Ser superhärlig ut!!

Kom på att en annan klocka som jag förresten såg i köp-och-sälj delen som rätt så bra passar dina kriterier, och är cool samt inte för dyr eller för stor är Hamilton Khaki Field Automatic (38 mm).

H70455133.jpg
Haha, ENERGIN är tillbaka i tråden! Jag känner det, det är underbart. En dålig affär gör alla ledsna. Jag har faktiskt kollat på den där Hamilton tidigare, blev extremt lockad!! Men nu har jag faktiskt ett köp på g.. som ingen behöver oroa sig över :)
Gör en mental note på Hamilton. Fina Seikomodeller också!

Haha, ENERGIN är tillbaka i tråden! Jag känner det, det är underbart. En dålig affär gör alla ledsna. Jag har faktiskt kollat på den där Hamilton tidigare, blev extremt lockad!! Men nu har jag faktiskt ett köp på g.. som ingen behöver oroa sig över :)
Gör en mental note på Hamilton. Fina Seikomodeller också!
Du får ju återkomma med vad det blev! :D

322BB209-F0F6-4541-BBD6-A2D0419F69DD.jpeg
Följt tråden sedan start, mycket trevlig läsning. Är ganska säker på min gissning att du snart har en Tag Heuer Carrera Calibre 5 på armen :bookworm:

Douze points!!! Kul att du har gillat tråden!!

Det är julafton.. har just hämtat ut min Carrera. Mycket lycklig. Dessutom köpte jag av bara farten en terroristklocka häromnatten, samt FICK (!) en Seiko 5 av @blackcoffee som läst om mitt debacle, mot att jag skänker en god slant till Barncancerfonden. Godheten!! Även dessa klockor låg på hallmattan när jag kom hem, och samtliga klockor införskaffade genom Klocksnack. Känner mig bortskämd som en snorunge.
Tack för alla tips och råd och forumet itself. Vore kul om tråden lever vidare på något sätt, jag kommer iallafall återvända och hämta inspiration när något nytt vankas. Tack, tack, tack.

Det är julafton.. har just hämtat ut min Carrera. Mycket lycklig. Dessutom köpte jag av bara farten en terroristklocka häromnatten, samt FICK (!) en Seiko 5 av @blackcoffee som läst om mitt debacle, mot att jag skänker en god slant till Barncancerfonden. Godheten!! Även dessa klockor låg på hallmattan när jag kom hem, och samtliga klockor införskaffade genom Klocksnack. Känner mig bortskämd som en snorunge.
Tack för alla tips och råd och forumet itself. Vore kul om tråden lever vidare på något sätt, jag kommer iallafall återvända och hämta inspiration när något nytt vankas. Tack, tack, tack.
STORT, stort grattis! Fasen vad kul :D

Ett grattis från mig med, roligt! :)

Blir riktigt glad av att läsa detta. Stort grattis!

Ett tips från mig - jag önskar att jag köpt min första "dyra" klocka här på KS. Risken att gå på en mina är betydligt lägre här är min uppfattning.
Jag är verkligen glad att jag gjorde det :) ger så mycket att ha koll på historiken, för den har vandrat lite bland trevliga skötsamma ägare här. Och skönt att ge ett beskedligare pris än både bästa tänkbara deal hos AD samt Chrono24. Får såklart lite dåligt samvete för dem man testat klockan hos, men å andra sidan har flera sagt att de haft en stark sommar med kinesiska turister som verkligen tömt lagren...

Blir riktigt glad av att läsa detta. Stort grattis!
Vad fint!! Tack!

Jag är verkligen glad att jag gjorde det :) ger så mycket att ha koll på historiken, för den har vandrat lite bland trevliga skötsamma ägare här. Och skönt att ge ett beskedligare pris än både bästa tänkbara deal hos AD samt Chrono24. Får såklart lite dåligt samvete för dem man testat klockan hos, men å andra sidan har flera sagt att de haft en stark sommar med kinesiska turister som verkligen tömt lagren...

Vad fint!! Tack!
Grattis från mig också ta väl hand om henne nu när hon irrat runt lite! Nu får hon ett bra hem. (tills den för KSare till slut ofrånkomliga klockflippsjukan bryter ut :))
Väldigt fin klocka det där...

Grattis!
Och tack för kul läsning i tråden. Och SKÖNT att du fick lämna tillbaka 5:an som inte var vad säljaren sa från början.

Stort grattis! Inte dåligt med tre nya klockor samma vecka :cool:

Och tur i oturen på något sätt med Seiko 5-fadäsen, det ledde ju till något riktigt bra!

Riktigt härlig tråd att läsa förövrigt.

Stort grattis! Inte dåligt med tre nya klockor samma vecka :cool:

Och tur i oturen på något sätt med Seiko 5-fadäsen, det ledde ju till något riktigt bra!

Riktigt härlig tråd att läsa förövrigt.

Grattis!
Och tack för kul läsning i tråden. Och SKÖNT att du fick lämna tillbaka 5:an som inte var vad säljaren sa från början.

Jäkligt skönt! Jag hade ju ett bra case, vafan, man kan inte hitta på eller gissa att den är 30 år äldre än vad den är, till nån som intet vet om klockan..

Blir fett glad att folk har uppskattat tråden, hade en trevlig memory lane genom den nu. Kul att se vad alla tipsat om längs vägen. Det man känner skämskudde av är ju Seiko 5-fadäsen, men det slutade ju som sagt väldigt lyckligt. Dessutom - att ha upplevt en klocka med riktigt kass tidshållning (+2 min på mindre än ett dygn) gör ju extra mycket att jag ryser av välbehag när Carreran klockar in mer eller mindre på sekunden :) så inte helt fel av den anledningen heller.

Återstår bara att se om den här profetian slår in eller ej....

Köp bara någon så att du kommer igång. Sen kommer du köpa många fler och lägga mycket mer pengar.
Alltså, det är inte så viktigt vilken du köper först eftersom du kommer ha bytt den och köpt flera andra inom ett år.

;)

Tillbaka
Topp