• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstaklocka för 10k – diver eller dressare?

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej alla!
Gör mitt första inlägg här nu. Introducerades till KS av en vän som tålmodigt fått hantera mina första mest basala nybörjarfrågor. Har också läst och vägletts av denna nybörjarguide och GADA-tråd. Stort tack för all trevlig information så långt!

Har nu en fråga som kan tänkas värd att diskutera. Min budget är +/- 10 000 och jag ska köpa min första klocka på många år. När jag var i senare tonåren hade jag en kvarts Tissot PRC200 med läderrem, som jag älskade tills den föll av handleden en kväll på Debaser Strand. Nu fyller jag snart 30 och vill ha en fin klocka att trivas med på jobb, fritid och fest. Stållänk, automatiskt urverk, en mer slimmad och allmänt snyggare och mer smakfull klocka.

Om jag fick plocka en klocka från nybörjarguiden helt gratis hade det nog blivit en Rolex Datejust eller Omega Aqua Terra. Gillar gränslandet mellan dressad klocka och sportigare klocka, ungefär. Och en diameter på omkring 38-39 mm. Men i detta lägre prissegment tycker jag att dressade klockor tenderar att ha lite okaraktäristiska urtavlor och allmänt lite tråkig design. Vilket drar mig mot sportigare klockor, mer renodlade GADA:s. Då "händer" det lite mer. Och till och med klockor i submariner-modell med vridbar ring, vilket jag aldrig hade trott skulle vara aktuellt när jag inledde det här researchprojektet.

De klockor som känns hetast och mest aktuella för mig just nu är:
– Oris Aquis 39,5 mm.
– Oris Classic Date 38 mm.

Om jag hittar begagnat eller gör något sorts kap:
– Tudor 1926
– Omega Aqua Terra
– Tag Hauer Carrera

Är medveten om att det blir svårt att få någon av dessa under 10 000 kr. Helt vanlig förnekelse, antar jag.

Andra klockor jag tittat på men inte riktigt fastnat för är Longines Conquest, Sinn 556 och Sinn 104.. och många andra som Seiko, Tissot etc. Till en början var Omega De Ville en drömklocka men sedan kändes den lite andefattig på något vis. Allt detta alltså enligt min personliga smak och i den linda av klockintresse jag befinner mig i! Är givetvis öppen för nya förslag.

Grundfrågan är alltså – om ni var i en nybörjares sits, tror ni att ni hade blivit lyckligast med en klocka som drar åt det sportiga eller det klassiska hållet? Vad håller i längden? När jag har läst om Oris på Klocksnack har det inte undgått mig att många gillar Aquis, 65 etc, medan klassiska modeller inte diskuteras (eller köps och säljs) alls lika mycket.

Jag vill kunna ha klockan i princip varje dag, men jag prioriterar att den känns fin på ett bröllop framför att kunna ha den när jag liar en äng.

Tack till er som orkade läsa, är tacksam för svar och tacksam för Klocksnack!
Under 10000kr, 39mm, kvalitet, GADA, schweizisk? ... Steinhart GMT 39 Premium för 7,5k :D
8645AA06-3EDC-4150-BE2F-E18E609B96F1.jpeg
 
Ball! Fin! Hade aldrig hört talas om.

Tack för rådet. Det är väl det där man inser efter en stunds letande och testande.. från att man först kollat på vintage Omega seamasters i begagnat-affärn..

Ball skulle jag väl säga är "Roligast" för pengen, till och med roligare än Sinn. Jag har aldrig vågat släppa sargen och tjacka en bara.

Annars så röstar jag nog mest på Tag Heuer.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Skulle vilja peta in "nya" (allting är ju relativt) Hydroconquest.
Longines-HydroConquest-2018-4.jpg

Annars så tycker jag att en trehands-Carrera är ett snyggt dress-sportalternativ. Igenkänningsfaktorn på Tag är rätt hög också, vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på preferens.
TAG-Heuer-Carrera-Cal-5-Day-Date-6.jpg


Edit: Visste att jag sett en del Carreror till vettig kurs.
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-39mm.116770/

https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-39mm-helgbump-före-ev-byte.111875/

https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-calibre-5-prisbump.107394/

Jag tycker Carreran är nog konservativ för att vara klassisk samtidigt som den inte ser tråkig ut, bra mix imo.
Instämmer helt avseende Carreran. Båda dom första länkarna är samma klocka. Det var faktiskt en av dom tre mest välgjorda (avseende fit n finish) Klockor jag ägt. Tycker den är kanon i vitt också!
 

TomGanks

Panerai
Jag slår förstås ett slag för vad jag tycker är en av de mest prisvärda klockorna i den priskategorin, WEMPE Zeitmeister Quarz. Den går att få på läder eller länk och i stål eller guld PVD. Jag lånar några bilder ifrån deras hemsida vilket även är stället den inhandlas ifrån om man inte handlar i deras butiker på plats.
WM040007_wempe_01.jpg

WM040007_wempe_05model.jpg

WM050003_wempe_01_g.jpg

Jag länkar även in dig till min lilla recension av den jag själv äger ;) https://klocksnack.se/threads/kort-recension-wempe-zeitmeister-glashütte-i-sa-38mm-quarz.107390/

Jäklar vilka trevliga klockor!
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Har kollat lite på Tudor, Style och 1926. Fina. Görs Oysterprince fortfarande, eller tänker du en äldre i såfall? Har iaf inte hittat någon ny.


Smala men inte supersmala handleder tror jag, har inte mätt dem. En Style (väl?) jag provade på Rob Engström satt såhär. Minns faktiskt inte om den var 36 eller 39 mm, tror det senare. 1926:an var 38 mm.

Ja precis, det var en vintage Oysterprince jag syftade på. Tänkte att du var sugen på den klassiska DateJust -looken, med jubilee bracelet och fluted bezel. Sen kanske köpa till ett oyster bracelet om du ville ha en sportigare stil ibland. Endast 34mm, men bärs snarare som en 36a.

Har dålig koll på dessa modeller. Ett generellt tips är nog hur som helst att (om möjligt) ej låsa dig för mycket vid en budget, om du känner att den verkliga drömklockan ligger några tusenlappar uppåt.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Sidobollar uppskattas som tusan! Från er alla, tack! Om det blir en dykare blir det nog snarare en submariner-modell av något slag, men som ni säger är det ju inte omöjligt att det blir fler klockor och man börjar ta ut svängarna...

EDIT: den första kanske iförsig var en submariner-modell..? men liksom lite väl stor och dykig för min smak! ;)

Med risk för att detta tas som svära i kyrkan...
Då lobbar jag ytterligare en sidoboll; Jag gick och stirrade mig halvt förblindad på Bulova SeaKing.
Egentligen ville jag ha en klocka som jag aldrig behövde byta batteri i (så solcell eller automat) men jag stör halvt ihjäl mig på det faktum att behöva synka tid en gång i veckan. För att inte tala om kvartstickandet på sekundvisaren... En omöjlig ekvation? egentligen inte, eftersom det finns spring drive, men då jag ändå lever efter någon slags budget snöade jag in på SeaKingen. Mindre än tio sekunder per år fel, och en magiskt svepande sekundvisare (batteribyte fick jag acceptera; iåmed att jag slapp pytsa in 30-40 papp extra för en spring drive)

$_32.JPG


Sen efter ha grubblat i många nätter så vart den en Bulova Precisionist istället. Samma utverk, men med viss om än inte fullständig dykarestetik (och så klart hyperexakt med svepande visare). Saknar en proper vridring dock...

bul4.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Sidobollar uppskattas som tusan! Från er alla, tack! Om det blir en dykare blir det nog snarare en submariner-modell av något slag, men som ni säger är det ju inte omöjligt att det blir fler klockor och man börjar ta ut svängarna...

EDIT: den första kanske iförsig var en submariner-modell..? men liksom lite väl stor och dykig för min smak! ;)

Vad är en "Submariner-modell"? :bored:
Under 10000kr, 39mm, kvalitet, GADA, schweizisk? ... Steinhart GMT 39 Premium för 7,5k :D
8645AA06-3EDC-4150-BE2F-E18E609B96F1.jpeg
GADA? Nej.
 

simtod

Omega
Oris Aquisen känns som en stabil kandidat.
Min första klocka i den prisklassen var en diver, Hydroconquest.
Mycket fin den med, men lite för sportig för en hel del.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla!
Gör mitt första inlägg här nu. Introducerades till KS av en vän som tålmodigt fått hantera mina första mest basala nybörjarfrågor. Har också läst och vägletts av denna nybörjarguide och GADA-tråd. Stort tack för all trevlig information så långt!

Har nu en fråga som kan tänkas värd att diskutera. Min budget är +/- 10 000 och jag ska köpa min första klocka på många år. När jag var i senare tonåren hade jag en kvarts Tissot PRC200 med läderrem, som jag älskade tills den föll av handleden en kväll på Debaser Strand. Nu fyller jag snart 30 och vill ha en fin klocka att trivas med på jobb, fritid och fest. Stållänk, automatiskt urverk, en mer slimmad och allmänt snyggare och mer smakfull klocka.

Om jag fick plocka en klocka från nybörjarguiden helt gratis hade det nog blivit en Rolex Datejust eller Omega Aqua Terra. Gillar gränslandet mellan dressad klocka och sportigare klocka, ungefär. Och en diameter på omkring 38-39 mm. Men i detta lägre prissegment tycker jag att dressade klockor tenderar att ha lite okaraktäristiska urtavlor och allmänt lite tråkig design. Vilket drar mig mot sportigare klockor, mer renodlade GADA:s. Då "händer" det lite mer. Och till och med klockor i submariner-modell med vridbar ring, vilket jag aldrig hade trott skulle vara aktuellt när jag inledde det här researchprojektet.

De klockor som känns hetast och mest aktuella för mig just nu är:
– Oris Aquis 39,5 mm.
– Oris Classic Date 38 mm.

Om jag hittar begagnat eller gör något sorts kap:
– Tudor 1926
– Omega Aqua Terra
– Tag Hauer Carrera

Är medveten om att det blir svårt att få någon av dessa under 10 000 kr. Helt vanlig förnekelse, antar jag.

Andra klockor jag tittat på men inte riktigt fastnat för är Longines Conquest, Sinn 556 och Sinn 104.. och många andra som Seiko, Tissot etc. Till en början var Omega De Ville en drömklocka men sedan kändes den lite andefattig på något vis. Allt detta alltså enligt min personliga smak och i den linda av klockintresse jag befinner mig i! Är givetvis öppen för nya förslag.

Grundfrågan är alltså – om ni var i en nybörjares sits, tror ni att ni hade blivit lyckligast med en klocka som drar åt det sportiga eller det klassiska hållet? Vad håller i längden? När jag har läst om Oris på Klocksnack har det inte undgått mig att många gillar Aquis, 65 etc, medan klassiska modeller inte diskuteras (eller köps och säljs) alls lika mycket.

Jag vill kunna ha klockan i princip varje dag, men jag prioriterar att den känns fin på ett bröllop framför att kunna ha den när jag liar en äng.

Tack till er som orkade läsa, är tacksam för svar och tacksam för Klocksnack!
Har läst och funderat lite, och den bild som fastnar på näthinnan är Omega SMP Bond, James Bond :) "Slimmad" dykare med lite blingigare finish, framförallt med den sköna "Bondlänken". Tror den typen av klocka håller i längden bäst. Efter några år, kommer den givetvis bli lite sliten, men då kan man låta polera upp den i samband med service, eller så kanske man känner för att skaffa en mer dressad klocka som komplement till sin dagliga trotjänare, vars riktiga glansdagar (läs; bröllopsbling-fin) är förbi, och får galant fortsättningsvis tjäna som "vardagsbeater", som man kan låta blir härligare med battlescars kommande år.

Inom budget skulle jag kika på en beggad fin Tag aquaracer cal 5 med stålbezel (kanske svår att hitta inom budget?), eller möjligtvis en Longines HC 39mm i fint skick. De är de som dyker upp spontant, men finns säkert några till som skulle funka fint, typ någon Hamilton kanske...
 
@Swizz beat , hjälp din lillebror nu!
Verkar högst oklart :)

Haha, klart man inte var den första att associera till en viss amerikansk hiphop-producent när man skulle välja namn.. ber om ursäkt till min föregångare!

Vad är en "Submariner-modell"? :bored:

GADA? Nej.

"Submariner-modell" var mitt hafsiga och amatörmässiga sätt att försöka beskriva en dykarklocka som känns nära ett dressur. Och i sin stil och framtoning (i alla fall med min nybörjarblick) påminner om Rolex Submariner. Vilket jag tyckte att Oris Aquis 39,5 mm på stållänk gjorde, och Sinn 104. Jag tycker att t ex Longines Hydroconquest är "sportigare", men allt är ju personlig smak.

Oris Aquisen känns som en stabil kandidat.
Min första klocka i den prisklassen var en diver, Hydroconquest.
Mycket fin den med, men lite för sportig för en hel del.

Intressant att höra, tack!
 
Har läst och funderat lite, och den bild som fastnar på näthinnan är Omega SMP Bond, James Bond :) "Slimmad" dykare med lite blingigare finish, framförallt med den sköna "Bondlänken". Tror den typen av klocka håller i längden bäst. Efter några år, kommer den givetvis bli lite sliten, men då kan man låta polera upp den i samband med service, eller så kanske man känner för att skaffa en mer dressad klocka som komplement till sin dagliga trotjänare, vars riktiga glansdagar (läs; bröllopsbling-fin) är förbi, och får galant fortsättningsvis tjäna som "vardagsbeater", som man kan låta blir härligare med battlescars kommande år.

Inom budget skulle jag kika på en beggad fin Tag aquaracer cal 5 med stålbezel (kanske svår att hitta inom budget?), eller möjligtvis en Longines HC 39mm i fint skick. De är de som dyker upp spontant, men finns säkert några till som skulle funka fint, typ någon Hamilton kanske...

Dykarspåret alltså... tack för ett härligt och rimligt resonemang och många bra tips! Det är ju just den här avvägningen det liksom handlar om.
 
Det finns mer än trista massproducerade Volvos där ute.
Hälsa gärna på i mikro/affordable tråden, där allt mellan himmel och jord avhandlas i rasande tempo. Kanske du hittar något unikt som passar just DIG, skit i vad grannen tycker :)

Helt sant! Det jag tänker är att det känns tryggare att köpa ett mer etablerat/”finare” märke när man är nybörjare, ifall man ändrar sig och vill sälja.. men har tittat in i tråden och den var inspirerande! :bookworm:
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: v0n
Topp