• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstaklocka för 10k – diver eller dressare?

Stefan S

Patek
2-Faktor
"Submariner-modell" var mitt hafsiga och amatörmässiga sätt att försöka beskriva en dykarklocka som känns nära ett dressur. Och i sin stil och framtoning (i alla fall med min nybörjarblick) påminner om Rolex Submariner. Vilket jag tyckte att Oris Aquis 39,5 mm på stållänk gjorde, och Sinn 104. Jag tycker att t ex Longines Hydroconquest är "sportigare", men allt är ju personlig smak.
Glöm att det skall likna en Sub, Omega SMP är lika bra GADA-val men har sin egen design. Men skall du ned till närmare budget med en Seamaster så ryms det väl bara en utvändigt väldigt sliten batteridriven SMP eller en batteridriven Aqua Terra i sitt sämsta (det är den senaste det!) urförande. Men vi glömmer batteridrivet...
Försöker vi hålla budget och kollar Oris så tycker jag att "rätt" utgåva av 65 är ett bättre GADA-val än Aquis, sen må dom kanske vara mindre lik en modern Sub i dina ögon. Här en snodd bild på Movember edition... bra GADA-val med vridring. Det skall inte va så klossigt, en modern Sub är ju ärligt talat lite klossig.
upload_2019-8-16_10-46-5.jpeg
 

Bilagor

  • upload_2019-8-16_10-46-26.jpeg
    upload_2019-8-16_10-46-26.jpeg
    22.6 KB · Visningar: 5

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Glöm att det skall likna en Sub, Omega SMP är lika bra GADA-val men har sin egen design. Men skall du ned till närmare budget med en Seamaster så ryms det väl bara en utvändigt väldigt sliten batteridriven SMP eller en batteridriven Aqua Terra i sitt sämsta (det är den senaste det!) urförande. Men vi glömmer batteridrivet...
Försöker vi hålla budget och kollar Oris så tycker jag att "rätt" utgåva av 65 är ett bättre GADA-val än Aquis, sen må dom kanske vara mindre lik en modern Sub i dina ögon. Här en snodd bild på Movember edition... bra GADA-val med vridring. Det skall inte va så klossigt, en modern Sub är ju ärligt talat lite klossig.
upload_2019-8-16_10-46-5.jpeg
Mkt bra förslag.
 
Glöm att det skall likna en Sub, Omega SMP är lika bra GADA-val men har sin egen design. Men skall du ned till närmare budget med en Seamaster så ryms det väl bara en utvändigt väldigt sliten batteridriven SMP eller en batteridriven Aqua Terra i sitt sämsta (det är den senaste det!) urförande. Men vi glömmer batteridrivet...
Försöker vi hålla budget och kollar Oris så tycker jag att "rätt" utgåva av 65 är ett bättre GADA-val än Aquis, sen må dom kanske vara mindre lik en modern Sub i dina ögon. Här en snodd bild på Movember edition... bra GADA-val med vridring. Det skall inte va så klossigt, en modern Sub är ju ärligt talat lite klossig.
upload_2019-8-16_10-46-5.jpeg
Snyggt!!
 

simtod

Omega
Hur är Aquis mindre sportig?

Jag vet inte om definitionen av vad en sportklocka innebär är skriven i sten. Men per gemene mans definition är det väl ingen större skillnad kanske.
Utseendemässigt tycker jag Hydroconquesten har ett bra mycket mer "sportigt" och "skrikigt" uttryck medan en Aquis är mer dressad och lite mer avslappnad.
Förstår du vad jag menar?
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade gått på en Sinn 556i på h-länk, en budget rolex explorer typ. Där har du sport, dress och dykare i ett! Sinnessjukt bra andrahandsvärde också när du sen har tänkt ta steget vidare. Aquisen sjunker som sten i andrahandsvärde tråkigt nog på en sån bra klocka.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Helt sant! Det jag tänker är att det känns tryggare att köpa ett mer etablerat/”finare” märke när man är nybörjare, ifall man ändrar sig och vill sälja.. men har tittat in i tråden och den var inspirerande! :bookworm:
Är det någonting du kan flippa, byta och prova vilt så är det micros. Alla dem jag har haft kontakt med i microtråden har varit mycket bra, och det handlas friskt mellan folk så det kan man känna sig trygg i.
Hade jag varit du hade jag nog köpt två micros begagnat för sammanlagt 10k, en dressig och en slitvarg. Har själv en Zelos och en Steinhart idag och det är MYCKET klocka för pengarna i båda fallen.
 

TomGanks

Panerai
Glöm att det skall likna en Sub, Omega SMP är lika bra GADA-val men har sin egen design. Men skall du ned till närmare budget med en Seamaster så ryms det väl bara en utvändigt väldigt sliten batteridriven SMP eller en batteridriven Aqua Terra i sitt sämsta (det är den senaste det!) urförande. Men vi glömmer batteridrivet...
Försöker vi hålla budget och kollar Oris så tycker jag att "rätt" utgåva av 65 är ett bättre GADA-val än Aquis, sen må dom kanske vara mindre lik en modern Sub i dina ögon. Här en snodd bild på Movember edition... bra GADA-val med vridring. Det skall inte va så klossigt, en modern Sub är ju ärligt talat lite klossig.
upload_2019-8-16_10-46-5.jpeg

Riktigt bra!
 
Flikar in ett litet tips. Raymond Weil Maestro på 39,5 mm med automatiskt urverk. Kostar exakt 10.500 kr från AD i Sverige.
En bra grej är att RW:s generalagent i Norden numera erbjuder 7(!) års garanti på klockorna, vilket är en extra trygghet.
Andrahandsvärdet är dock uselt ska sägas…

rw-bild.png
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Hej. Välkommen in i galenskapen. Genom att sätta din budget tycker jag att du öppnar upp hyfsat väl till att hitta en riktigt trevlig klocka.
I din sits skulle jag kollat på begagnatmarknaden på några som redan nämnts och som du själv var inne på: Sinn 104 (finns både i och a som skiljer sig åt rätt mycket) eller 556:an. En tidigare smp bondklocka är också ett bra val. Sportig, robust och slimmad.
En som inte nämnts tror jag är speedmaster reduced som
ibland kan hittas beg. strax under 15'.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Bilder på några av förslagen också. Squale 1521 har också nämnts, vilken.kan slås ett slag för.
IMG_20190402_072513.jpg

IMG_20190616_121521.jpg

IMG_20190728_151207.jpg

Hej. Välkommen in i galenskapen. Genom att sätta din budget tycker jag att du öppnar upp hyfsat väl till att hitta en riktigt trevlig klocka.
I din sits skulle jag kollat på begagnatmarknaden på några som redan nämnts och som du själv var inne på: Sinn 104 (finns både i och a som skiljer sig åt rätt mycket) eller 556:an. En tidigare smp bondklocka är också ett bra val. Sportig, robust och slimmad.
En som inte nämnts tror jag är speedmaster reduced som
ibland kan hittas beg. strax under 15'.
 
Bilder på några av förslagen också. Squale 1521 har också nämnts, vilken.kan slås ett slag för.
IMG_20190402_072513.jpg

IMG_20190616_121521.jpg

IMG_20190728_151207.jpg

Tack för välkomnandet och engagemanget! Speedmaster Reduced var ny för mig. Ja det kanske är en rätt bra nybörjarbudget? I allafall tillräckligt för att inspirera folk på forumet att komma med så här fina förslag!

Just nu tror jag att det kommer sluta med en klocka utan bezel. Blev väldigt inspirerad av den här genomgången av @Rozzy även om klockorna som gås igenom är lite över min budget. Och introducerades till en term som jag inte kände till - Stålsport. Ja det är nog stålsport jag är ute efter. Återigen tack alla för alla tips. Trevligt det här.

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-fredag-v-7.35495/#post-803398
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Nu är jag ingen expert på dressklockor, men dykare gillar jag! Lobbar in två amerikanska sidobollar;

Retrostuk med Bulova devil diver
s-l1600.jpg

Hamilton Frogman
08htpwqwtb111.jpg

Fan, den där Bulovan är ju knappast nåt man kör OWG med, men cool var den! :)

Satte mig och googlade pris direkt, skulle ju kunna komplettera Turtlen perfekt under strandsäsongen!

Skulle vilja peta in "nya" (allting är ju relativt) Hydroconquest.
Longines-HydroConquest-2018-4.jpg

Annars så tycker jag att en trehands-Carrera är ett snyggt dress-sportalternativ. Igenkänningsfaktorn på Tag är rätt hög också, vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på preferens.
TAG-Heuer-Carrera-Cal-5-Day-Date-6.jpg


Edit: Visste att jag sett en del Carreror till vettig kurs.
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-39mm.116770/

https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-39mm-helgbump-före-ev-byte.111875/

https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-calibre-5-prisbump.107394/

Jag tycker Carreran är nog konservativ för att vara klassisk samtidigt som den inte ser tråkig ut, bra mix imo.

Carrera är det rätta valet. Hade en i två års tid, funkar till precis allt. Boetten som någon sade är i sin enkelhet den snyggaste som finns, passformen mot länken är också sjukt bra. Prövat urverk, och snuskigt bra pris begagnade!
 
Fan, den där Bulovan är ju knappast nåt man kör OWG med, men cool var den! :)

Satte mig och googlade pris direkt, skulle ju kunna komplettera Turtlen perfekt under strandsäsongen!



Carrera är det rätta valet. Hade en i två års tid, funkar till precis allt. Boetten som någon sade är i sin enkelhet den snyggaste som finns, passformen mot länken är också sjukt bra. Prövat urverk, och snuskigt bra pris begagnade!

Skönt att höra!! Som du säger, Bulovan var riktigt cool, men.. Carrera är min mest frekventa sökning just nu ;)
 
Sportiga; för att jag antar att det passar bättre om du ska använda klockan alla dagar i veckan.

Så är det. Efter fem dagar av input, testande och funderande med den här tråden verkar det som att svaret på rubriken ”diver eller dressare” är sport, eller stålsport. En kategori jag från början inte riktigt visste fanns. Fem dagar är kort tid, men evigheter när man har ett färskt intresse. Verkligen tacksam, och nästan lite överraskad, att så många ville hjälpa en nybörjare på traven! :angel:
 
3F45F5F9-6132-432B-8868-BFCC9F55791D.jpeg
En liten uppdatering... ja hörni, inte är det lätt att välja sin första klocka. I allafall inte om man är veligt lagd och har svårt att nöja sig. Det yrvakna intresset började för några veckor sen när jag tittade in hos en oansenlig urmakare och provade en Seiko och några vintage-Omegor. Sedan skenade allt - plötsligt provar man Tudor och försöker deala Tag Heuer med dealers i Montecarlo.

Men idag tänkte jag att det får börja med den där Seikon, en nyservad Seiko 5 från tidigt 70-tal enligt urmakaren. Kanske ingen vidare deal. Tror inte att detta blir slutpunkten, eller så blir det det. Men jag hoppas att man tänker klarare med en klocka på armen istället för hundra i huvudet.
 
Får man fråga vad du betalade för en gammel Seiko-5? :angel:
Vill så här post-festum slå ett slag för mina MM200. Bärs betydligt mindre än sina mått p g a spännande form på boetten. SPB077 funkar till kostym, såväl som dykardräkt.
Seiko-Prospex-Diver-200m-SPB077-Baselworld-2018-3.jpg
Tack för tipset, snygg form!
Haha ja det får man fråga, jag mörkade det lite eftersom jag inte ens försökte sätta mig in i vad som är ett rimligt pris, den oftast verkar gå för hundralappar.. jag gav 2400 kr. Men då är den som sagt nyservad och med 6 mån garanti. Och ett slags totem för starten av klockpsykosen. Och fint skick!
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Tack för tipset, snygg form!
Haha ja det får man fråga, jag mörkade det lite eftersom jag inte ens försökte sätta mig in i vad som är ett rimligt pris, den oftast verkar gå för hundralappar.. jag gav 2400 kr. Men då är den som sagt nyservad och med 6 mån garanti. Och ett slags totem för starten av klockpsykosen. Och fint skick!
Haha, okej.
Då kan nog mer kunniga säga vad som är rimligt. Men jag hade faktiskt gått tillbaka med den och krävt återköp. Det är nästan som att han lurade dig. :bag:
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
En ny Seiko 5 ligger ofta runt 2000:-
Gjorde han det tydligt att det var en Seiko 5 och inte en "vanlig Seiko"?

OBS. Det viktiga är ju dock att DU är nöjd. :)
 
En ny Seiko 5 ligger ofta runt 2000:-
Gjorde han det tydligt att det var en Seiko 5 och inte en "vanlig Seiko"?
Sa ju att det inte var någon vidare deal, haha! Jag gissar att det han tog betalt för var att han servat den. Och såna där små mystiska butiker måste ju gå runt på något sätt, om det så är att lura godtrogna...
Helt enkelt, när jag köper den klocka jag egentligen vill ha kommer jag ha på fötterna och inte ge något överpris. Nu kändes det bara på nåt vis befriande att gå in och köpa klockan jag först sett. Men förstår att det kan verka rätt så dumt och vårdslöst.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Sa ju att det inte var någon vidare deal, haha! Jag gissar att det han tog betalt för var att han servat den. Och såna där små mystiska butiker måste ju gå runt på något sätt, om det så är att lura godtrogna...
Helt enkelt, när jag köper den klocka jag egentligen vill ha kommer jag ha på fötterna och inte ge något överpris. Nu kändes det bara på nåt vis befriande att gå in och köpa klockan jag först sett. Men förstår att det kan verka rätt så dumt och vårdslöst.
Det händer nog ganska ofta i början av ett klockintresse, positivt här är ju att du överbetalade med kanske 1.500 snarare än 15.000. Med andra ord ingen större mina, och om du ändå är nöjd med klockan är ju skadan relativt minimal!
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Sa ju att det inte var någon vidare deal, haha! Jag gissar att det han tog betalt för var att han servat den. Och såna där små mystiska butiker måste ju gå runt på något sätt, om det så är att lura godtrogna...
Helt enkelt, när jag köper den klocka jag egentligen vill ha kommer jag ha på fötterna och inte ge något överpris. Nu kändes det bara på nåt vis befriande att gå in och köpa klockan jag först sett. Men förstår att det kan verka rätt så dumt och vårdslöst.
Ja, precis. En service av ett automatverk kostar typ 2500:-
Men med det sagt hade du nog kunnat få en likadan för 500 - 1000:- här på forumet.
Det händer nog ganska ofta i början av ett klockintresse, positivt här är ju att du överbetalade med kanske 1.500 snarare än 15.000. Med andra ord ingen större mina, och om du ändå är nöjd med klockan är ju skadan relativt minimal!
+1 !!!!!!!!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, precis. En service av ett automatverk kostar typ 2500:-
Men med det sagt hade du nog kunnat få en likadan för 500 - 1000:- här på forumet.

+1 !!!!!!!!
Seiko 5 duggar inte jätte tätt på forumet och dom som sålts ligger väl snarare över tusenlappen än under tycker jag mig se. Jag tror dessutom det är vanligt att hela urverket byts ut eftersom det är samma 7s som bland annat används i skx? Jag tycker inte @swissbeats böhöver tänka så mycket på priset då det är en vintageklocka, då är den ju värd vad köparen vill betala :) Jag är dessutom tveksam till att kräva återköp på en vintageklocka köpt i butik för att man hört på ett klockforum att den borde varit billigare. Men vi får gratulera @swissbeats till ett nyfunnet intresse att odla :cigar:
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Seiko 5 duggar inte jätte tätt på forumet och dom som sålts ligger väl snarare över tusenlappen än under tycker jag mig se. Jag tror dessutom det är vanligt att hela urverket byts ut eftersom det är samma 7s som bland annat används i skx? Jag tycker inte @swissbeats böhöver tänka så mycket på priset då det är en vintageklocka, då är den ju värd vad köparen vill betala :) Jag är dessutom tveksam till att kräva återköp på en vintageklocka köpt i butik för att man hört på ett klockforum att den borde varit billigare. Men vi får gratulera @swissbeats till ett nyfunnet intresse att odla :cigar:
Ja, som jag sa hade jag inte exakt koll.
Väldigt rolig tråd med många roliga klockor! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Under 10000kr, 39mm, kvalitet, GADA, schweizisk? ... Steinhart GMT 39 Premium för 7,5k :D
8645AA06-3EDC-4150-BE2F-E18E609B96F1.jpeg
GADA?

Fungerar ju varken till skjorta eller t-shirt då folk kan se den.

Möjligtvis att den kan fungera som en vinterklocka med en tjock jacka över så ingen ser...

Glöm att det skall likna en Sub, Omega SMP är lika bra GADA-val men har sin egen design. Men skall du ned till närmare budget med en Seamaster så ryms det väl bara en utvändigt väldigt sliten batteridriven SMP eller en batteridriven Aqua Terra i sitt sämsta (det är den senaste det!) urförande. Men vi glömmer batteridrivet...
Försöker vi hålla budget och kollar Oris så tycker jag att "rätt" utgåva av 65 är ett bättre GADA-val än Aquis, sen må dom kanske vara mindre lik en modern Sub i dina ögon. Här en snodd bild på Movember edition... bra GADA-val med vridring. Det skall inte va så klossigt, en modern Sub är ju ärligt talat lite klossig.
upload_2019-8-16_10-46-5.jpeg
Grymt förslag!

Jag hade gått på en Sinn 556i på h-länk, en budget rolex explorer typ. Där har du sport, dress och dykare i ett! Sinnessjukt bra andrahandsvärde också när du sen har tänkt ta steget vidare. Aquisen sjunker som sten i andrahandsvärde tråkigt nog på en sån bra klocka.
Fin klocka, men listar väl drygt 13? Svårt att få tillbaka mer än hälften vid försäljning. Om den hittas i fint begagnat skick så stämmer det dock nog. :)
 
Topp