• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_3957.JPG
Modalo 8 watch flagship

Det var inte så blodigt.
Är den tyst?
Nöjd?
Jadå, grym! Tyst och med touchdisplay som slocknar av sig själv. Bygde in den i garderoben. Fick den till bra pris, sett vissa tar upp til 12 för motsv. Håller dock på att skala ner till 3 autom klockor så kanske tog i lite med denna. Sugen?

Det finns massvis med trådar om samma ämne redan. Sökfunktionen upp i höger hörne ( förstoringsglaset ) är bra att kolla av innan man skapar nya trådar.

För band, länkar, verktyg mm. Hur förvarar ni dessa? Är på jakt efter en låda/Box /väska. Har någon ett tips?

Hej
Hur ska man förvara sina klockor? Kör ni enbart Winder eller mår de bra av att ligga i "låda"?

Senast ändrad:
Hej
Hur ska man förvara sina klockor? Kör ni enbart Wonder eller mår de bra av att ligga i "låda"?

Winder* är ingenting klockan mår bättre av.
Däremot spar det på kronan och halsen som kronan är fäst i.
Om du inte använder klockan på några dagar så måste du skruva upp den igen.
Mest ett roligt sätt att förvara klockorna på kan jag tycka :)

Du kommer att få lika många svar som det finns medlemmar:). Winder är strålande om du vill visa upp dina klockor på ett snyggt sätt eller bara beundra dem i din ensamhet och slippa ställa dem varje gång du byter. De mår heller inte dåligt av att ligga i låda. Bäst mår alla när den sitter på armen;)

Frågan är mer angående vad klockan mår bäst av. Givetvis på armen men om man har fler än 2 tex

Som jag skrev så mår inte klockan bättre av att ligga i en winder än i strumplådan.
Inte mer än att du spar slitage på kronan för att du behöver skruva upp den konstant.
En winder "laddad" inte klockan, den håller bara klockan på samma nivå som när du lägger den i windern.

https://klocksnack.se/threads/en-guide-till-watchwinders-klockuppdragare.44189/

Jag sätter min klocka på min klockuppdragare men den blir inte uppdragen -varför?
Kom ihåg att uppdragare inte ska dra upp klockor, de håller klockorna uppdragna i samma läge som du hade dem i när du satte dit dem. Om du placerar en klocka som är helt urladdad på en uppdragare så ska den fortfarande att vara helt urladdad när du tar upp den igen. Om klockan var fullt uppdragen när du sätter den på uppdragaren och den är stendöd efter den normala energireservtiden gått ut så är det förmodligen en klocka med ett urverk som bara tillåter rotorn att gå i en riktning och klockuppdragaren är inställd för motsatt riktning.

Tillbaka
Topp