• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råkade få veta att det huserar en schatullmakerska av världsklass nästgårds, Charlotte Mrani. Vad sägs om en trälåda för styvt 30 000... Med plats för 9, inget snurr, inget kodlås :) (ingen featured post detta, Läste en artikel i dagstidningen)

http://www.charlottemrani.com/

doettling-fortress-safest-safe2.jpg

Ingen tråkig pryl det där!

Har en winder och sedan en träbox, oftast så hamnar klockorna ändå i bokhyllan. Kan va latheten...:oops:

Råkade få veta att det huserar en schatullmakerska av världsklass nästgårds, Charlotte Mrani. Vad sägs om en trälåda för styvt 30 000... Med plats för 9, inget snurr, inget kodlås :) (ingen featured post detta, Läste en artikel i dagstidningen)

http://www.charlottemrani.com/

Mäktigt... Vilket hantverk.
Så härligt att hantverk får ta tid (2-5 veckor) och allt blir unikt.
Finns ju egentligen inget mer passande till en mekanisk klocka.

Tja, nu behöver jag lite tips och råd här igen =)

På jakt efter bra och snygg förvaring till både klockor och smycken.
Gäller fyra klockor i blandade storlekar som dessutom ska rymma lite smycken i form av armband, ringar etc.

Svart är alltid svart =)

Hit me with all you got!

Tja, nu behöver jag lite tips och råd här igen =)

På jakt efter bra och snygg förvaring till både klockor och smycken.
Gäller fyra klockor i blandade storlekar som dessutom ska rymma lite smycken i form av armband, ringar etc.

Svart är alltid svart =)

Hit me with all you got!

Klockförvaring finns det en hel del trådar om här på forumet om du gör en sökning. Armband och ringar, skall du dela skrin med frugan?

Skitsvårt med smycken faktiskt. Klocklådor finns det många snygga av, men jag skulle vilja ha en matchande låda till smycken.

Till eventuella undrande: Lämpliga smycken på en man är till exempel ringar, armband, halskedjor, manschettknappar, skjortknappar, klockkedjor samt allt man känner sig bekväm med att bära...

IMG_4881.JPG
IMG_4884.JPG
Tänkte dela med mig och mitt senaste auktionsinköp. En vintage låda, sannolikt ämnad för cigarrer. Materialet är härligt patinerad brons och i Swedish Grace stil (svensk art deco) men som nu får ge plats åt mina kära klockor istället.

Jag tyckte jag var smart när jag modifierade min hylla i hallen för att hänga upp klockorna. Tanken var att snabbt kunna välja klocka på morgonen, då jag sällan har klocka i lägenheten.

Men när jag visade detta för några kompisar var de inte alls lika positiva. En uppenbar sak gäller ju stöldrisk men eftersom det inte är några dyra klockor så bryr jag mig inte så mycket om det.

Vad säger ni? Vad finns det för andra alternativ som erbjuder liknande smidighet? Att ha klockorna i en låda i sovrummet känns inte som något intressant alternativ.

20161022_220230.jpg

Alltså, det är inte gjort för att vara snyggt, utan enkelt och snabbt att plocka på sig en klocka.

På hyllan under brukar det ligga fler saker ibland så vill helst inte ta upp plats där i onödan.
Varför vill du inte ha det snyggt?
Tror inte det tar längre tid att ta på sig valfri klocka om de ligger i en box.
Hur bråttom har du egentligen på morgonen:)

Jag tyckte jag var smart när jag modifierade min hylla i hallen för att hänga upp klockorna. Tanken var att snabbt kunna välja klocka på morgonen, då jag sällan har klocka i lägenheten.

Men när jag visade detta för några kompisar var de inte alls lika positiva. En uppenbar sak gäller ju stöldrisk men eftersom det inte är några dyra klockor så bryr jag mig inte så mycket om det.

Vad säger ni? Vad finns det för andra alternativ som erbjuder liknande smidighet? Att ha klockorna i en låda i sovrummet känns inte som något intressant alternativ.

20161022_220230.jpg
Det kanske är mönstret på tapeten som förvirrar men jag tycker det ser lite snett ut.

Ser tråkigt och slarvigt ut.
Finns en tråd i hemslöjd där en medlem gör egna snickerier på beställning. Tokigt snyggt med samma funktion.
Men hur bråttom har du e.g.? 90sekunders inställningstid från när klockan ringer? Som en brandman?:)
Edit: "Klockförvaring" heter tråden i hemslöjdsdelen.

Varför vill du inte ha det snyggt?
Tror inte det tar längre tid att ta på sig valfri klocka om de ligger i en box.
Hur bråttom har du egentligen på morgonen:)
Jo, det är klart att jag vill ha det snyggt, men det är inte så viktigt. Jag trodde det skulle vara snyggare än det blev, men funktionen är det viktiga. Enkelt, snabbt och smidigt utan att ta upp något utrymme då min hall är ganska liten.

Har väl inte jättebråttom men vill gärna inte lägga onödig tid på att plocka ut klocka ur låda osv. Känns inte direkt värdeskapande när jag är morgontrött, fumlig och bara villa sätta mig i bilen och åka till jobbet. :cool:
Ser tråkigt och slarvigt ut.
Finns en tråd i hemslöjd där en medlem gör egna snickerier på beställning. Tokigt snyggt med samma funktion.
Men hur bråttom har du e.g.? 90sekunders inställningstid från när klockan ringer? Som en brandman?:)
Ja, det ser inte bra ut, men frågan är hur det påverkar klockorna. Är det av någon anledning dåligt för dem?

Ska kolla på hemslöjdstråden, tack för tipset!
Det kanske är mönstret på tapeten som förvirrar men jag tycker det ser lite snett ut.
Krokarna blev lite snea, men det tänker man inte på då den övre hyllan är så låg att man inte ser dem. Dock hänger klockorna snett också så vilket är lite trist.

Ska den där hänga i hissen? Fattar inte.... hur som helst skippa den för den är inte snygg. Bättre med en kakburk i så fall.
I hissen? Nej, den sitter i hallen, så visst. Ska man vara petig så har jag väl klockan på mig cirka 2 meter in i lägenheten innan jag tar av den och hänger upp den på kroken...

Nej, den är inte snygg, men det är som sagt inte poängen. Poängen är funktionen och frågan med tråden är om det kan vara skadligt för klockorna på något sätt.

Jo, det är klart att jag vill ha det snyggt, men det är inte så viktigt. Jag trodde det skulle vara snyggare än det blev, men funktionen är det viktiga. Enkelt, snabbt och smidigt utan att ta upp något utrymme då min hall är ganska liten.

Har väl inte jättebråttom men vill gärna inte lägga onödig tid på att plocka ut klocka ur låda osv. Känns inte direkt värdeskapande när jag är morgontrött, fumlig och bara villa sätta mig i bilen och åka till jobbet. :cool:

Ja, det ser inte bra ut, men frågan är hur det påverkar klockorna. Är det av någon anledning dåligt för dem?

Ska kolla på hemslöjdstråden, tack för tipset!

Krokarna blev lite snea, men det tänker man inte på då den övre hyllan är så låg att man inte ser dem. Dock hänger klockorna snett också så vilket är lite trist.
Inte alls dåligt för dom.. återkom gärna med vad du tyckte om klockställningen i hemslöjd:)

Hahaha förlåt men det här är en big wtf för mig. Tänk dig komma hem till någon och så hänger det 5 klockor i hallen. Lägg dom i något fönster? På ett bord? Det där såg rätt skumt ut imo

Tillbaka
Topp