• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans Ur sköter det åt mig för klockjäveln är ju bara inne på spa där konstant!

Men klockbox är dags att köpa faktiskt... Seikon ligger och skrotar på skrivbordet, Root Beer sover på nattduksbordet

Använder ett mindre kassaskåp hemma och så har jag ett bankfack. Beställde en klocklåda från Groupon för någon vecka sen får se om det är något att ha, billigt var det iaf. Jag skulle vilja ha en winder men känns lite si sådär att ha klockorna stående öppet hemma..

Har två winders, en står framme och en i skåp. Sen en klocklåda jag knåpat ihop av en cognacslåda för sånt som inte får handledstid. Skulle behöva en för transport för ca 2 klockor...

som rubriken lyder
om man ska lägga klockan på nåt sätt så att inte länken skaver och klockan skyddas, vad är era tips?

Krav:
Det ska vara hyfsat litet, ingen större ask osv. man ska kunna lägga klockan i denna om man är på gymmet, resa, brevid sängen osv.

Det verkar finnas mycket mindre askar men allt känns anpassat till skinnband, även skinnrullar osv. skyddar inte länken anser jag

Jag hade ett sånt där servicefodral i mocka, eller mockaimitation en gång. I det så följde det med en liten skiva klädd i mocka som var tänkt att lägga mellan länken och boetten för att undvika skav.
Kommer inte ihåg var jag fick tag på det tyvärr..

Fast du kanske ville ha en hård ask istället?

Denna tycker jag funkar bra! Iof till Breitling, men finns kanske liknande utan (om man nu vill ha det).

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Brukar bara använda ett multi-tool fodral. Passar perfekt runt klockan, tjockt canvas tyg och glaset/ urtavlan i ändan vid "flärpen" så den får extra skydd :) Ta en titt hemma vettja

Hej,

Ni som har många och kanske dyrbara klockor. Hur gör ni med förvaringen, jag har följande funderingar:
1. Om ni har flera automatare, har ni alla de ni inte har på armen i winders?
2. Har ni era winders framme eller i kassaskåp? (el i kassaskåp?)
3. Andra klockor, har ni dem i en klocklåda, framme eller i kassaskåp?
4. Andra lösningar?
5. Hur ser ni på stöld/inbrottsrisken,försäkringsaspekter?

Jag har inte dessa problem än, men de uppstår ju snabbt om man köper några klockor. - Tackar

1. Ja, om jag inte hade tänkt använda klockan inom 40 timmar, så åker klockan in i windern
2. Allting ligger framme, i mitt hobbyrum
3. Klocklåda :)
4. -
5. Har fnulat lite på det där. Bor ju i en lägenhet, högt upp, med en fet säkerhetsdörr. Har funderat på kassaskåp, men behövs det verkligen? Det är nog större chans att man blir rånad utomhus, än i lägenheten...?

8Rybsv6.jpg

1. Nej. Min filosofi är att jag tycker en winder förtar lite av vitsen med att ha en icke-elektrisk klocka
2. -
3. Lådor
4. Vissa quartz ligger i en hög
5. Inbrottsrisk finns alltid oavsett om du har dyra klockor eller ej. Försäkringar är bra.

1. Ja, om jag inte hade tänkt använda klockan inom 40 timmar, så åker klockan in i windern
2. Allting ligger framme, i mitt hobbyrum
3. Klocklåda :)
4. -
5. Har fnulat lite på det där. Bor ju i en lägenhet, högt upp, med en fet säkerhetsdörr. Har funderat på kassaskåp, men behövs det verkligen? Det är nog större chans att man blir rånad utomhus, än i lägenheten...?

8Rybsv6.jpg

Jag bor i villa och har redan haft inbrott en gång. Som tur var låg de klockor jag inte hade på mig i en flyttkartong i garaget ;-)
Inbrott får man förr eller senare, lika bra att ställa in sig på det. Ligger klockorna framme så är de borta.

När det gäller försäkring så funderade jag på om någon erfarenhet av att få inbrott och bli av med 5-10 klockor, dvs en samling, och hur försäkringsbolaget ställde sig till det? Krävde de att de skulle vara inlåsta, fotograferade för att få ersättning, andra krav, inger ersättning alls?

hur viktigt är det med winders? va händer med klockan om den får ligga still länge? Någon som vet vad försäkringsbolagen säger om dyra klockor som ligger framme om man skulle få inbrott?

Jag bor i villa och har redan haft inbrott en gång. Som tur var låg de klockor jag inte hade på mig i en flyttkartong i garaget ;-)
Inbrott får man förr eller senare, lika bra att ställa in sig på det. Ligger klockorna framme så är de borta.

När det gäller försäkring så funderade jag på om någon erfarenhet av att få inbrott och bli av med 5-10 klockor, dvs en samling, och hur försäkringsbolaget ställde sig till det? Krävde de att de skulle vara inlåsta, fotograferade för att få ersättning, andra krav, inger ersättning alls?

Jag har faktiskt haft inbrott tidigare, i en gammal lägenhet. De hann dock inte ta med sig något, jag tror att de blev skrämda. Nu köper jag alltid säkerhetsdörr.

Villa är dock lite jobbigare. Många fler "ingångar" till ditt boende.

Min försäkring täcker upp till 1 miljon kronor. Finns inga krav på att klockorna måste vara inlåsta i ett säkerhetsskåp. Är lägenheten låst, så räknas det som en "säker" plats.
Bor som sagt i lägenhet. Kanske andra krav när man bor i hus.

Jag har mina klockor i en klocklåda. Oftast brukar jag kunna använda alla utan att de stannar, och jag har dom framme i en hylla. Jag är inte jätteorolig för stölder just nu när jag bor i ett studenthus, brukar väl inte vara prio ett för tjuvar att komma till ett studentområde haha ;)

Tillbaka
Topp