• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

F**k you Coca-Cola

Premiär för säsongen, sista lagrade tog slut i somras
1FF8AC97-F1A5-47DE-89A6-3F76DEC8DEB4.jpeg
Jag har faktiskt fortfarande kvar lagret jag ställde ned i källaren förra året!
Men kommer att bunkra upp med mer under veckans släpp på Systemet förstås (årets Nygårda ska vara lagrat på Cognacfat, blir spännande att smaka, men det verkar tyvärr inte bli några lagrade på bourbonfat?)
1203-jpg.431847

• Like
Reactions: par
Vilken som (båda!), men jag måste säga att den som är lagrad på Bourbonfat fortfarande är bäst!
Bourbon ger fortfarande lite mer vuxensmak på musten, även om den cognaclagrade är helt OK (bätt.
Instämmer, bourbon är vassare (vad jag vill minnas, får sockershock om båda dricks idag) även om cognac inte var så dum den helller, smittande på den för tillfället. Shit va gott det är. Galet när man väljer att poppa en julmust istället för mer ädel dryck. :D

Nu tassade hon hem med fler.
Bör vi söka för detta?
Det är ju inget naturligt beroende (som klockor).

189B0581-3AB8-4084-9CC7-36065BE20077.jpeg

Edit: fattar verkligen inte hur någon kan uppskatta det där men jag är verkligen beredd att ge det en chans. Har nog inte provat julmust på 20 år.

Jag gillar alla från Nygårda men kan inte hitta någon bättre än Zeunerts. Den förblir favoriten än så länge.
Fasiken vad jag dricker julmust nu.

Resultat per kategori:

Köp ej musten: Nygårda ekologiska julmust. Hur har de lyckats att göra den så hemsk? Ingen av de 8 i juryn uppskattade denna.
:seiko:

Nice try men WTF: Apotekarens årsmust med hemlig smak. Detta görs årligen på glögg men på julmust, nej tack. Spoiler, smak av saffran.
:rolex:

Bästa standard smak: Apotekarens röda. Klassisk.
:rolex::rolex::rolex:+

Bästa musten i kvantitet: Apotekarens light julmust. Klassisk smak och sockerfri gör att man kan dricka mycket av den.
:rolex::rolex::rolex:+

Bästa lagrade musten: Nygårda lagrad på bourbonfat. Denna kan man sitta och mysa med framför brasan.
:rolex::rolex::rolex::rolex:

Bästa musten: Zeunerts, så god och lite vuxnare smak än ren "traditionell" must (om det jämförs med övriga standard muster).
:rolex::rolex::rolex::rolex::rolex:

Rent generellt så var alla standard röda (med socker) hyfsat lika och torde funka vilken som när man kommit till skinkan på julbordet (smaklökarna är då domnade). Ingen av Nygårdas lagrade är dålig, bara vilken touch man vill ha i smaken.

De tre sista ovan är de jag kommer hålla mig till, vart och en uppfyller sitt syfte på sitt sätt. :)

Nu är årets viktigaste dryckessäsong igång för fullt!:) #itsamust
I väntan på Systembolagets släpp (jag förutsätter att de även i år förser oss med den bästa musten som människan skådat, Nygårda lagrad på bourbonfat) har jag redan inmundigat (och hamstrat:D) Nygårda eklagrade, Nygårda romlagrade, Zeunerts och Apotek-Arnes (det är väl ändå det enda rimliga uttalsalternativet?;)) Årsmust. De tre förstnämnda är gamla kända och mycket välsmakande alternativ. Apotek-Arne är en slug rackare, och lanserar varje år en ny smak (vi minns dock alla saffransdebaclet 2016:(), och i år har de lyckats rejält bra. Lakritsnyanserna gifter sig riktigt bra med med den traditionella julmustsmaken. Riktigt trevligt!:)
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000004554576800.jpg

Senast ändrad:
Nu är årets viktigaste dryckessäsong igång för fullt!:) #itsamust
I väntan på Systembolagets släpp (jag förutsätter att de även i år förser oss med den bästa musten som människan skådat, Nygårda lagrad på bourbonfat) har jag redan inmundigat (och hamstrat:D) Nygårda eklagrade, Nygårda romlagrade, Zeunerts och Apotek-Arnes (det är väl ändå det enda rimliga uttalsalternativet?;)) Årsmust. De tre förstnämnda är gamla kända och mycket välsmakande alternativ. Apotek-Arne är en slug rackare, och lanserar varje år en ny smak (vi minns dock alla saffransdebaclet 2016:(), och i år har de lyckats rejält bra. Lakritsnyanserna gifter sig riktigt bra med med den traditionella julmustsmaken. Riktigt trevligt!:)
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000004554576800.jpg

Julmust i oktober... världen has gone crazy!
Sköljde du ner en semla med dem också eller? ;):Do_O:rolleyes:

Nä, tacka vetja torsdag. Då kör vi!

Shit att denna tråd fått ett eget liv, trodde jag inte när jag startade den.

Själv har inte mustsäsongen börjat ännu för mig.

Men efter att ha tittat lite i denna tråd kommer jag nu komma med några, som det verkar, icke populära åsikter gällande Julmust (just det jag trycker vi höjer statusen på denna gudadryck och refererar till den med stor bokstav hädanefter).

Åsikter:
1. Nyhårda är skräp. Detta oavsett om den lagrats på ekfat eller i urinblåsan på en jungfru. Alla nygårda jag smakat är vattniga och smakar mer mineralvatten än must.

2. Hipsterhypen med romfats-, whiskeyfats-, ekfatslagrad etc är sjukt överskattad (framförallt om det är t ex nygårda då allt fortfarande smakar mineralvatten).

3. De flesta ”säsongsmustar” med kanel, saffran osv gör oftast dessa Julmustar mindre goda.

4. Enbärsmust (sån man brukar kunna köpa på varenda julmarknad) är ett fullgott substitut till julmust.

Tillbaka
Topp