• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

F**k you Coca-Cola

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Super, tack för länken!
Delitea är bra. Gratis frakt, snabb leverans (en dag) och bra utbud. Extra smidigt för mig också då jag bor 50 meter från utlämningsstället!:)
Hämtade precis ut tre sexpack Zeunerts från Delitea...:hungry:
10000000000000000000000000450096900000.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Shit att denna tråd fått ett eget liv, trodde jag inte när jag startade den.
Själv har inte mustsäsongen börjat ännu för mig.
Men efter att ha tittat lite i denna tråd kommer jag nu komma med några, som det verkar, icke populära åsikter gällande Julmust (just det jag trycker vi höjer statusen på denna gudadryck och refererar till den med stor bokstav hädanefter).
Åsikter:
1. Nyhårda är skräp. Detta oavsett om den lagrats på ekfat eller i urinblåsan på en jungfru. Alla nygårda jag smakat är vattniga och smakar mer mineralvatten än must.
2. Hipsterhypen med romfats-, whiskeyfats-, ekfatslagrad etc är sjukt överskattad (framförallt om det är t ex nygårda då allt fortfarande smakar mineralvatten).
3. De flesta ”säsongsmustar” med kanel, saffran osv gör oftast dessa Julmustar mindre goda.
4. Enbärsmust (sån man brukar kunna köpa på varenda julmarknad) är ett fullgott substitut till julmust.
Ja du...det blev iaf ett rätt!;) Jag håller med dig om att vi ska prata om Julmust (med versal på J:et), det är denna magnifika dryck värd.:)
Trist att du inte uppskattar Nygårdas lagrade varianter. För mig är det den bästa Julmusten (även om jag inte är så förtjust i t ex den Calvadosfatlagrade, och förstår att man måste gilla rom för att uppskatta den lagrad på romfat då just den smaken slår igenom rätt hårt, men å andra sidan har jag aldrig druckit en godare Julmust än den som är lagrad på bourbonfat. Inte så söt som Julmust i många fall kan vara, och inslaget av bourbon gifter sig riktigt bra med den traditionella Julmustsmaken!) Apotek-Arnes försök tidigare (t ex kanel och saffran) har definitivt inte fallit mig i smaken, men årets upplaga med lakritstoner tycker jag är riktigt bra.

Men den viktiga frågan är naturligtvis vilka Julmuster du uppskattar?:)
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Delitea är bra. Gratis frakt, snabb leverans (en dag) och bra utbud. Extra smidigt för mig också då jag bor 50 meter från utlämningsstället!:)
Hämtade precis ut tre sexpack Zeunerts från Delitea...:hungry:
10000000000000000000000000450096900000.jpg
JAAAAAA, har vart lite sur senaste två veckorna då dom inte fått in än på lokala ica. Men detta gör ju allt lite bättre :D tackar för länken :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:

MasterChief

Rolex
2-Faktor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
2016 alltså? Det här har gått mig förbi helt!
Apotea är grymma på logistik så jag blir inte förvånad om det här kommer funka bra. :)
Det borde det göra. Jag har beställt från Delitea under två års tid (framförallt är det för mig sjukt smidigt att beställa livsmedel vintertid då jag inte har tillgång till bil då). Har aldrig varit några problem. Som sagt snabb leverans. De packar dessutom ömtåliga varor (glas) på ett utomordentligt sätt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja du...det blev iaf ett rätt!;) Jag håller med dig om att vi ska prata om Julmust (med versal på J:et), det är denna magnifika dryck värd.:)
Trist att du inte uppskattar Nygårdas lagrade varianter. För mig är det den bästa Julmusten (även om jag inte är så förtjust i t ex den Calvadosfatlagrade, och förstår att man måste gilla rom för att uppskatta den lagrad på romfat då just den smaken slår igenom rätt hårt, men å andra sidan har jag aldrig druckit en godare Julmust än den som är lagrad på bourbonfat. Inte så söt som Julmust i många fall kan vara, och inslaget av bourbon gifter sig riktigt bra med den traditionella Julmustsmaken!) Apotek-Arnes försök tidigare (t ex kanel och saffran) har definitivt inte fallit mig i smaken, men årets upplaga med lakritstoner tycker jag är riktigt bra.

Men den viktiga frågan är naturligtvis vilka Julmuster du uppskattar?:)
Nyckelbryggeriers vanliga Julmust hör nog till mina favoriter. Vanlig Julmust med rätt balans av söt, surt och arom, inget märkvärdigt men gott.
Zeunerts är bra också, men den får jag inte köpa, då tjejen tycker kaffetonerna är för starka i den (hon gillar inte kaffe).

Men för volymkonsumtion är vanlig Apotekarnes val nr 1. Det måste ju åndå ses som den traditionella smaken. Jag vill även minnas att Vårby bryggeris julmust var djävligt god, men när försvann den, i början på 90-talet?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Skulle ni snubbla över denna lokalproducerade ifrån Aros Brewing CO, så slå till på några flaskor. Vuxen och mer maltig julmust och inte någon söt läskeblask. Lite toner av kanel och pomerans. Extra stilpoäng för etiketten, tycker jag!
PSX_20181112_140032.jpg
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Har köpt 2 flaskor Zeunerts (2 för 22kr på Ica Maxi Nacka!) som väntar på att avnjutas. Hoppas den lever upp till hypen i den här tråden!:woot:
 
Topp