• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fel clasp? Förändrar det värdet?

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tycker inte "H" ser så stansat ut alls. Mer ristat. Tunnare än STEELINOX. Sen är det högra lodräta strecket kortare än det vänstra i "H".

IMG_7479.JPG
Ja mer mystik. H:et är ju helt klart från annat tillfälle (säkert senare) än 14.
 

Kronometern

Breitling
lekmän på området är (enligt mig) många av klockvärderarna på kaplans också. Dom är givetvis professionella "per sé" då de lever på att värdera klockor, men även dom googlar och slår i fanzin-böcker etc. Jag tror att en tråd på klocksnack snabbare kan validera äktheten på diverse ting på ett mer underbyggt sätt än kaplans i viss mån, då många här lägger orimligt mycket mer tid på just detta ;)
Jag talat om att kunna producera ett dokument som gäller officiellt. Kaplan eller annan värderingsman kan ju det. Ingen av oss har den möjligheten, oavsett hur kunniga vi än anser oss vara, och skulle vi skriva ett dokument så skulle det vara värt lika mycket som en bit skithuspapper på marknaden.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag talat om att kunna producera ett dokument som gäller officiellt. Kaplan eller annan värderingsman kan ju det. Ingen av oss har den möjligheten, oavsett hur kunniga vi än anser oss vara, och skulle vi skriva ett dokument så skulle det vara värt lika mycket som en bit skithuspapper på marknaden.
Tror du har fel där. "Per-approved" är redan ett begrepp bland oss färskingar på Rolex-vintage. Hade gärna betalat för ett intyg från honom med ett fint sigill på.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja mer mystik. H:et är ju helt klart från annat tillfälle (säkert senare) än 14.
Då kan vi vara tillbaka i att H faktiskt är en datummärkning och att Kaplans har rätt. :) :)

Jag tycker oavsett att det är fishy. Finns inget liknande och då har vi ändå lagt lite tid på det nu. Ska vi vända och vrida på det ytterligare så verkar Rolex ha använt 18k guld 1983 samt också månad eller kvartal 1983. Det kan absolut funnits både 14k och 18k jubilees på den tiden men jag kan tycka att datummärkningen då är fel.

IMG_7226.JPG
 

Esquared

Cartier
Jag talat om att kunna producera ett dokument som gäller officiellt. Kaplan eller annan värderingsman kan ju det. Ingen av oss har den möjligheten, oavsett hur kunniga vi än anser oss vara, och skulle vi skriva ett dokument så skulle det vara värt lika mycket som en bit skithuspapper på marknaden.
du har ju en poäng som jag inte säger emot - Kaplans är ackrediterade! Dock är det inte samma sak som att dom har rätt i sak, liksom i detta fallet (när dom tom verkar bekänna färg). Minns att jag läst att Dr.Watch även utfärdat värderingsintyg som hållt mot försäkringsbolag vid förlust (vet inget om sanningshalten i det dock)..
 

Kronometern

Breitling
du har ju en poäng som jag inte säger emot - Kaplans är ackrediterade! Dock är det inte samma sak som att dom har rätt i sak, liksom i detta fallet. Minns att jag läst att Dr.Watch även utfärdat värderingsintyg som hållt mot försäkringsbolag vid förlust (vet inget om sanningshalten i det dock)..
Intyg av "ackrediterade" eller "värderingsman av Handelskammaren..." är det som gäller. Med all respekt för dig är det naivt att påstå och tro något annat.
 

Esquared

Cartier
Intyg av "ackrediterade" eller "värderingsman av Handelskammaren..." är det som gäller. Med all respekt för dig är det naivt att påstå och tro något annat.
återigen, jag tror inget annat - är till råga på allt en sekular humanist (glöm ALDRIG det) :)
Dock vill jag hävda jag att det är lite naivt att tro att värderingsmännen på auktionshusen sitter på sanningen (deras ackreditering av HK till trots)..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Intyg av "ackrediterade" eller "värderingsman av Handelskammaren..." är det som gäller. Med all respekt för dig är det naivt att påstå och tro något annat.
Inte för att på något sätt kasta en skugga över ett helt skrå så har vi genom åren sett flera falska klockor både värderas och äkthetsintygas av ackrediterade värderingsmän. Misstag sker och därför diskuterar vi. Det sagt så är vi inte klara i detta fall. :)

Och vi pratar om ett blad.. Det är ingen stor grej och det är snudd på omöjligt för någon att veta. Därför vi diskuterar, letar info och nördar på vilket vissa av oss tydligen tycker är smålkul.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Intyg av "ackrediterade" eller "värderingsman av Handelskammaren..." är det som gäller. Med all respekt för dig är det naivt att påstå och tro något annat.
Fel. Det gäller tills det är bevisat annorlunda. Även värderingsmän kan göra fel ibland, och har gjort så över hela världen många gånger,både när det kommer till konst, klockor, lampskärmar etc. Ett värderingsintyg är inget 100% på varenda liten del. Det har diskuterats många gånger, även i Sverige har subbar med am-boett, fake insert m.m. fått värderingsintyg på seriösa ställen som visat sig vara fel.

Edit: Per hann först. ^^:)
 
  • Like
Reactions: Per

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fel. Det gäller tills det är bevisat annorlunda. Även värderingsmän kan göra fel ibland, och har gjort så över hela världen många gånger,både när det kommer till konst, klockor, lampskärmar etc. Ett värderingsintyg är inget 100% på varenda liten del. Det har diskuterats många gånger, även i Sverige har subbar med am-boett, fake insert m.m. fått värderingsintyg på seriösa ställen som visat sig vara fel.

Edit: Per hann först. ^^:)
Japp.....en AD i sthlm gav min 1655 tummen upp.....trots att tavlan var fake.........så visst händer det....1200 sek jag aldrig ser igen .....
 
  • Like
Reactions: Per

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
För att då kan naturligtvis intyget reklameras hos Kaplans, pengar betalas åter; du skriver ju att de gör fel ibland. Då har du gjort en insats som betyder något - för en annan.
Inte ute efter några Kaplans deg. Fick ju ett värderingsintyg till min försäkring. Det jag ville ha. Tror inte det skiljer många spänn gentemot om bladet var äkta eller ej. Däremot är det ett spännande mysterie att få reda på allt man kan om bladet som sitter. Sabba inte den feel gooden hos de som tycker det är kul!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Då skulle du reklamerat och få pengarna åter, hur tänker du?
Ja hur tänkte jag.....minns inte i detalj.....var ju sjukt besviken på att klockan var shit....gick back mkt pengar.....så 1200 kändes irrelevant i sammanhanget. Det var ju inte deras fel att den var fake, bara mitt eget.......hade varit bättre om ADn dömt ut klockan.....hade varit en enklare process då....
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Pratat med Georgios på Kaplans som tog sig en till titt på bladet. Han var också övertygad om att H-bladet härstammar från en annan länk. Han var superödmjuk inför att fel kan ha begåtts och tar gärna emot all information som vi kan få fram. Som förväntat spelade det inte någon roll för värderingsbeloppet att det står "H" på länken. Vi bestämde oss för att jag kommer in igen när jag fått tag på ett nytt blad så får jag rätt text till mitt intyg.
 

Esquared

Cartier
Pratat med Georgios på Kaplans som tog sig en till titt på bladet. Han var också övertygad om att H-bladet härstammar från en annan länk. Han var superödmjuk inför att fel kan ha begåtts och tar gärna emot all information som vi kan få fram. Som förväntat spelade det inte någon roll för värderingsbeloppet att det står "H" på länken. Vi bestämde oss för att jag kommer in igen när jag fått tag på ett nytt blad så får jag rätt text till mitt intyg.
det hade varit lite roligt om Georgios varit "superOödmjuk inför att fel kan ha begåtts" men samtidigt gärna tagit emot all information som vi fått fram :woot:
Kan iofs tycka att han borde ändra intyget oavsett om du inte får fram ett nytt blad (då det nu står att hela spännet föddes 1983, vilket inte är fallet)!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
det hade varit lite roligt om Georgios varit "superOödmjuk inför att fel kan ha begåtts" men samtidigt gärna tagit emot all information som vi fått fram :woot:
Kan iofs tycka att han borde ändra intyget oavsett om du inte får fram ett nytt blad (då det nu står att hela spännet föddes 1983, vilket inte är fallet)!
Hah. Har ett riktigt bra intryck av honom. Tror inte han skulle vara omöjlig att ändra texten baserat på ny information men är ju bara slöseri med papper då intyget snart ska uppdateras igen när nytt blad på plats.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
lunaroyster var inte intresserad av att skaka fram ett blad till @deddas . Ett gäng WTB-annonser ligger ute på diverse forum. Breddar trålen med att fråga här med. Tips mottages gärna.
 
Topp