• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fel clasp? Förändrar det värdet?

Esquared

Cartier
som tidigare har dryftats i tråden kan även jag (som i perioder gått mot strömmen) tycka att Kaplans gör ett orimligt stort nummer när dom skriver att spännet är från 1983, vilket bevisligen inte är (hela) sanningen. Rimligen skulle Kaplans kunna poängtera att spännet är modifierat med ett icke tidsenlig blad. Känns dock lite olustigt att landets största värderingshus av just klockor inte har den stenkoll man förväntar sig på just dessa grejer (om man nu kan ha stenkoll; dvs after market vs orginal)..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
"H" står för "homme" och avser lås för 19 och 20mm jubilelänkar. D används för "damlänkarna", 13mm. Osäker på vad som står på låsen för "boy size" jubile 17mm, H eller D.

Datumkod introducerades runt 1976 (A), med bokstavskod och månad (ex A7). Innan dess årtal och kvartal (ex 72 II). Innan dess inget alls...

"14" samt "18" har använts för att beskriva guldkvaliteten i länkarna (inte i själva låset, som ju är i stål). Har aldrig lyckats hitta när Rolex bytte kvalitet i stålet för just länkarna.

Mvh A
Tack A! :)

Jag saknar fortfarande en hel del info på spännet. Ska vi gissa att bladet då är ett tvåtons-clasp från 72-75 iom det med din analogi saknar datummärkning? Nu är min erfarenhet av senare jubileelänkar rätt dålig men jag hade nog förväntat mig en ref på bladet. Kan vi hitta fler liknande?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
som tidigare har dryftats i tråden kan även jag (som i perioder gått mot strömmen) tycka att Kaplans gör ett orimligt stort nummer när dom skriver att spännet är från 1983, vilket bevisligen inte är (hela) sanningen. Rimligen skulle Kaplans kunna poängtera att spännet är modifierat med ett icke tidsenlig blad. Känns dock lite olustigt att landets största värderingshus av just klockor inte har den stenkoll man förväntar sig på just dessa grejer (om man nu kan ha stenkoll)..
Fel kan hända. Fick återkoppling redan i helgen från dem och ska komma in med länken kl 13 idag. Tycker de är väldigt serviceinriktade.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
"H" står för "homme" och avser lås för 19 och 20mm jubilelänkar. D används för "damlänkarna", 13mm. Osäker på vad som står på låsen för "boy size" jubile 17mm, H eller D.

Datumkod introducerades runt 1976 (A), med bokstavskod och månad (ex A7). Innan dess årtal och kvartal (ex 72 II). Innan dess inget alls...

"14" samt "18" har använts för att beskriva guldkvaliteten i länkarna (inte i själva låset, som ju är i stål). Har aldrig lyckats hitta när Rolex bytte kvalitet i stålet för just länkarna.

Mvh A
Exakt så. :)

Vet du varför bladen saknar länkrefernsnummer före karatmärkningen?

Nu är iof inte det hela världen då det inte var lika förr i tiden. Många swap-clasps etc saknade helt referensnummer.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Förutom stansningen så är fonten different.

2017-08-21_005900.jpg

2017-08-21_010733.jpg

2017-08-21_010502.jpg


Kvallan på trådstartarens är självklart dålig men det är vad vi har att jämföra med. Med lite tur så kommer bättre bilder imorgon och vi ser att jag har fel. :) :)
Vi har lite olika syn på ögonen hehe. Men det är bra, tänk om alla såg samma sak jämt. Jag ser 14 och samma teckensnitt och polering på den ena fortfarande. :):);):pompus:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vi har lite olika syn på ögonen hehe. Men det är bra, tänk om alla såg samma sak jämt. Jag ser 14 och samma teckensnitt och polering på den ena fortfarande. :):);):pompus:
Dagens bild är klart bättre. :)

Jag tycker fortfarande att stansningen är rätt dålig för att vara Rolex. Så ytlig på H och 14. Och jag gillar fortfarande inte fonten på I/1. :)

STEELINOX och REGISTERED SWISS MADE ser dock bättre ut på denna bild.

IMG_5747.JPG
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Måste bara flika in och applådera kunskapen som finns här på forumet, mycket kul och lärorikt i denna diskussion:)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Dagens bild är klart bättre. :)

Jag tycker fortfarande att stansningen är rätt dålig för att vara Rolex. Så ytlig på H och 14. Och jag gillar fortfarande inte fonten på I/1. :)

STEELINOX och REGISTERED SWISS MADE ser dock bättre ut på denna bild.

IMG_5747.JPG
Absolut bra bild. Jag är nöjd nu. :) Ser inte alls så "mjukpolerad" ut som på den första bilden längre. Har sett värre ref-stansningar. De stansningarna är ju gjorda efter "grundstansningarna" (steelinox) så att säga, och kan kan variera lite både i kvalité och var de sitter, speciellt på äldre.
Jag skulle med gott samvete kunna använda det där bladet på en tt-jubilee om jag hade någon. :)

Svårt att hitta bilder på andra blad utan länkref men med karatnummer, hittafe två damclaspar med 14 löst från olika år och stil. Postar snart.
 
  • Like
Reactions: Per

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tycker inte "H" ser så stansat ut alls. Mer ristat. Tunnare än STEELINOX. Sen är det högra lodräta strecket kortare än det vänstra i "H".

IMG_7479.JPG
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker inte "H" ser så stansat ut alls. Mer ristat. Tunnare än STEELINOX. Sen är det högra lodräta strecket kortare än det vänstra i "H".

IMG_7479.JPG
Jag gillar dock bladet mer och mer för varje bra bild. Nu är det bara H som är väldigt tamt även om jag inte fortfarande inte gillar fonten på ettan och avsaknad av ref mm. :)
 

Esquared

Cartier
inte för att besudla denna kliniska spännesbladtråd med annat, men jag tycker det är märkligt att inte bättre AM-inserts utvecklats med tanke på priserna för fat-fonts.
Kul film som bejakar det högkvalitativa med Rompas inserts:

 

Esquared

Cartier
Det är det det officiella dokumentet som betyder något. Vi är ju alla lekmän härinne.
lekmän på området är (enligt mig) många av klockvärderarna på kaplans också. Dom är givetvis professionella "per sé" då de lever på att värdera klockor, men även dom googlar och slår i fanzin-böcker etc. Jag tror att en tråd på klocksnack snabbare kan validera äktheten på diverse ting på ett mer underbyggt sätt än kaplans i viss mån, då många här lägger orimligt mycket mer tid på just detta ;)
 
Topp