• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fel clasp? Förändrar det värdet?

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det skulle kunna vara så här:

Jag vet inte exakt när Rolex började skriva S på service/utbytesdelar, men de har iaf inte alltid gjort så. Det skulle kunna vara ett gammalt "service/utbytes-blad" som är till för just ref xxxx/xxxxxH 14. Alltså ett blad till för att kunna byta ut till både äldre och lite nyare länkar som alla har referenser dom slutar på H, och så är 14 där just för att det är mycket viktigt att markera vad länken den skulle till på verkstaden har för guld, eftersom de märker det så.

Jag tror 14 har med guld att göra från början, som det brukat ha på gamla rolex-blad. På nåt sätt iaf. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det skulle kunna vara så här:

Jag vet inte exakt när Rolex började skriva S på service/utbytesdelar, men de har iaf inte alltid gjort så. Det skulle kunna vara ett gammalt "service/utbytes-blad" som är till för just ref xxxx/xxxxxH 14. Alltså ett blad till för att kunna byta ut till både äldre och lite nyare länkar som alla har referenser dom slutar på H, och så är 14 där just för att det är mycket viktigt att markera vad länken den skulle till på verkstaden har för guld, eftersom de märker det så.

Jag tror 14 har med guld att göra från början, som det brukat ha på gamla rolex-blad. På nåt sätt iaf. :)
Jämför ettan i 14. Det står I4. Inte 14. :)

Jag tror dock att du har helt rätt i H14/H18 överlag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hitta fler exempel av tvåtonsclasps som inte är tydliga. Överst är det blad vi diskuterar som jag tycker är I4. Bilden är ju dock vad det är.. Det andra är I4 och det tredje är ett tvåtonsclasp.

Jag tycker för övrigt att det vi pratar om ser fel ut. Tycker ni att det ser kosher ut @Aurum @JensBP ?

IMG_5745.JPG
IMG_5744.jpg
IMG_5746.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet och vet. Det såldes som det iaf.

https://www.chrono-shop.net/en/5294...deployant-buckle-folded-solid-links-20mm.html

Hade det varit en tvåtonare så kan jag tycka att det borde ha haft referensnumret också.

Står det 14 på det vi diskuterar så blir jag bara än mer säker på att det är fel. Den fonten på ettan är lite för unik då. :)
Jag vet inte heller, men den du länkar till ovan ser väl ut som det spännet vi diskuterar? Det enda jag tycker är att det mer ser ut som en etta än ett I. Har noll kunskap här.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag vet inte heller, men den du länkar till ovan ser väl ut som det spännet vi diskuterar? Det enda jag tycker är att det mer ser ut som en etta än ett I. Har noll kunskap här.
Tycker du att trådstartarens blad ser ut att hålla samma klass som övriga rolex-blad?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker du att trådararens blad ser ut att hålla samma klass som övriga rolex-blad?
Tycker det där är svårt. Den är rätt hårt polerad och jag vet inte vad de hade för variation. Ibland reagerar jag på att stansningen är lite oskarp och att siffror/bokstäver tagit snett. Vad som är aftermarket och inte har jag aldrig lagt någon tid på. Enkla grejer att förfalska egentligen.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut. Återigen inte jätteviktigt iom bladet ändå ska bytas ut. Var mest intressant iom Kaplans värdering och specifikation att det är från 1983. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hitta fler exempel av tvåtonsclasps som inte är tydliga. Överst är det blad vi diskuterar som jag tycker är I4. Bilden är ju dock vad det är.. Det andra är I4 och det tredje är ett tvåtonsclasp.

Jag tycker för övrigt att det vi pratar om ser fel ut. Tycker ni att det ser kosher ut @Aurum @JensBP ?

IMG_5745.JPG
IMG_5744.jpg
IMG_5746.JPG
Det står 14 med etta-böj på båda översta. Kolla med zoom/förstoring. Väldigt tydligt. Det är t.o.m samma teckensnitt.

Den nedre är mycket nyare med annat teckensnitt.

Kaplan har helt fel. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det skulle vara kul att veta om de märkte gamla utbytes-blad till 14 karats-länkar med bara 14 och skippade hela reffen. Inte för att det har betydelse för TS för den är ju fel ändå, utan just för att lösa mysteriet. For piece of mind. :) De på VRF vet säkert, jag minns inte mitt login har säkert inte postat där på 8-9 år.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vågar inte ta gift. ;) Om den från chrono-shop är det så tror jag nog det faktiskt. För mig ser det ut som typiskt rundade siffror från dålig polering men svårt att säga 100%.
Jag är villig att ta gift på att den på chrono-shop är ett I. Wouldn't make any sense att bara märka 14 om det nu var en etta på det. Då saknas en datumkod helt iom 14 inte betyder något. :)

Rolex har i min värld alltid haft en väldigt tydlig vinkel på 1. Till och med på de tidiga från 60- och 70-talet. Jag ser I4 på den men kan inte avgöra på trådstartarens. Är den en liten vipp på den ettan så blir jag bara mer säker på att länken är fake. Dels pga fonten och dela pga att man skriver H högt och 14 under. Ingen annan tvåtonare har haft den märknigen.

Jag tycker mest bara att detta är intressant ur synpunkt att Kaplans ev validerar aftermarketprylar. Inte för detta är enkelt men snarare för att man inte svarar att man inte vet om man inte är 100% säker på att saker är som de ska. Jag vet inte säkert men jag är mer än skeptisk och jag skulle aldrig ha skrivit mitt namn på att det är okej.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag är villig att ta gift på att den på chrono-shop är ett I. Wouldn't make any sense att bara märka 14 om det nu var en etta på det. Då saknas en datumkod helt iom 14 inte betyder något. :)

Rolex har i min värld alltid haft en väldigt tydlig vinkel på 1. Till och med på de tidiga från 60- och 70-talet. Jag ser I4 på den men kan inte avgöra på trådstartarens. Är den en liten vipp på den ettan så blir jag bara mer säker på att länken är fake. Dels pga fonten och dela pga att man skriver H högt och 14 under. Ingen annan tvåtonare har haft den märknigen.

Jag tycker mest bara att detta är intressant ur synpunkt att Kaplans ev validerar aftermarketprylar. Inte för detta är enkelt men snarare för att man inte svarar att man inte vet om man inte är 100% säker på att saker är rätt.
Jag vågar ta gift på att det står 14 på båda, jag ser böjen/vippen tydligt och teckensnitten är exakt samma. ;) Just i teckensnitt har ju inte Rolex varit konsekventa genom åren direkt mellan olika tider.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag vågar ta gift på att det står 14 på båda, jag ser böjen/vippen tydligt och teckensnitten är exakt samma. ;) Just i teckensnitt har ju inte Rolex varit konsekventa genom åren direkt mellan olika tider.
Jag kan inte avgöra men om det är en etta så är jag skeptisk mot det hos chrono-shop också. En sån märkning makes no sense. :)

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=252187

Låt oss få tydligare bild på det vi diskuterar och låt oss hitta fler med samma font och stil. Eller så släpper vi det bara och hoppas att trådstartaren får ett korrekt. :)

Ska sägas att jag chattar från min telefon. Kanske ska kika närmare på en riktig display istället..
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag kan inte avgöra men om det är en etta så är jag skeptisk mot det hos chrono-shop också. En sån märkning makes no sense. :)

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=252187

Låt oss få tydligare bild på det vi diskuterar och låt oss hitta fler med samma font och stil.
Faktiskt om det är en utbyte-del som ska passa många modeller. Att just 14 sitter på ungefär samma ställe som det annars skulle sitta om det var hela reffen utskriven verkar vettigt för mig. Men nu spekulerar jag. Men jag kan inte se dessa två blad komma från samma Kina-batch med exakt samma märkning och teckensnitt, och varför skulle piraterna skriva 14 helt löst?

Ja, vi fortsätter leta. Måste lösas för piece of mind. :)
Kan inte du länka den på chrono-shop? De har så många.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Faktiskt om det är en utbyte-del som ska passa många modeller. Att just 14 sitter på ungefär samma ställe som det annars skulle sitta om det var hela reffen utskriven verkar vettigt för mig. Men nu spekulerar jag. Men jag kan inte se dessa två blad komma från samma Kina-batch med exakt samma märkning och teckensnitt, och varför skulle piraterna skriva 14 helt löst?

Ja, vi fortsätter leta. Måste lösas för piece of mind. :)
Kan inte du länka den på chrono-shop? De har så många.
https://www.chrono-shop.net/en/5294...deployant-buckle-folded-solid-links-20mm.html

Jag tycker fortfarande att stansningen skiljer sig enormt i kvalitet jämfört med trådstartarens. Och jag läser I4 på denna. Inte 14. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
https://www.chrono-shop.net/en/5294...deployant-buckle-folded-solid-links-20mm.html

Jag tycker fortfarande att stansningen skiljer sig enormt i kvalitet jämfört med trådstartarens. Och jag läser I4. :)
Hehe inte jag, 14, plus polerade siffror. ;) Precis så där brukar italienarnas breitlings siffror bli trots att de är superskarpa från början, de älskar polering nere i stöveln. :)

Och årsmärkningen brukar ju sitta ovan, inte där nere. Nu sitter den på exakt samma område som 14 (gulddmärkningen 14 och 18) brukar sitta.

Vi fortsätter leta lösning.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förutom stansningen så är fonten different.

2017-08-21_005900.jpg

2017-08-21_010733.jpg

2017-08-21_010502.jpg


Kvallan på trådstartarens är självklart dålig men det är vad vi har att jämföra med. Med lite tur så kommer bättre bilder imorgon och vi ser att jag har fel. :) :)
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Årtalet är angett till 1971 i klartext på bilden och H 14 kan vara stålkvaliteten. Det är nog mest sannolikt.

- Led kunskapen framåt, stålkvaliteteten H 18 existerar. Varför märkte inte Rolex med stålkvalitet? Du får gärna driva med mig om det känns bra för dig.

Det får du fråga dem om. Känns det troligt att man enbart märkte jubilee-spännen med stålkvalitet eller kan det möjligtvis vara som så att H:et är återkommande för just jubilee-spännen? Med tanke på att nästan alla jubilee-band är märkta på det sättet.

Allt som allt så har vi inget mysterium i denna tråd. Vi vet att bladet är fel för länken. Frågan är snarare om det är äkta eller ej. Utbytt är det iaf.

"H" står för "homme" och avser lås för 19 och 20mm jubilelänkar. D används för "damlänkarna", 13mm. Osäker på vad som står på låsen för "boy size" jubile 17mm, H eller D.

Datumkod introducerades runt 1976 (A), med bokstavskod och månad (ex A7). Innan dess årtal och kvartal (ex 72 II). Innan dess inget alls...

"14" samt "18" har använts för att beskriva guldkvaliteten i länkarna (inte i själva låset, som ju är i stål). Har aldrig lyckats hitta när Rolex bytte kvalitet i stålet för just länkarna.

Mvh A
 

Esquared

Cartier
Här har vi N8 och H14; år månad och stålkvalitet. Någon som är av annan uppfattning?
Rolex skriver ju själv på sin sida att man gått från 316L till 904L, så varför skulle man isåfall märka länkar med "H" om även det skall beteckna materialkvalitet? Känns lite som att Coop skulle skriva "Red Delicious" i hyllorna för just dom äpplena, men att det sedan skulle stå "röda äpplen" på kvittot (liknelsen är endast principiell (för att göra en poäng))..?!
 
Senast ändrad:

Kronometern

Breitling
Nu har ju trådstartaren ett intyg på grejerna, om det spekuleras här att bladet är oäkta betyder i praktiken ingenting, att avgöra det säkert är nästan hopplöst. Börja med en stålanalys, är det samma stål som det ska vara... Tack @acce1999 för ditt klargörande om det övriga, dina kunskaper är mer än hyfsade i detta ämne.
 

Kronometern

Breitling
Rolex skriver ju själv på sin sida att man gått från 316L till 904L, så varför skulle man isåfall märka länkar med "H" om även det skall beteckna materialkvalitet? Känns lite som att Coop skulle skriva "Red Delicious" i hyllorna för just dom äpplena, men att det sedan skulle stå "röda äpplen" på kvittot (liknelsen är endast principiell (för att göra en poäng))..?!
- En bra poäng har du och den är tagen...
 
Topp