Den har dock ett ankarverk och är i 18K. Din såg ut att vara 14K om jag inte missminner min och är också troligen mindre än den länkade.
Aha...ok
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den har dock ett ankarverk och är i 18K. Din såg ut att vara 14K om jag inte missminner min och är också troligen mindre än den länkade.
Skrev lite om en liknande Helvetia tidigare i denna tråd. Jag nämnde också spårvagnsförarkopplingen under bilden!Aha...okDet är väldigt roliga ur i alla fall och det känns verkligen som om man håller i en bit historia. Tror nog att jag bara kommer kosta på Helvetian reparation då det är den enda med affektionsvärde.
Ja, det ser det onekligen ut att vara ett verk från den familjen. Jag misstänker att du redan kollat på Ranfft och sett att verk i familjen skiljer sig i höjd. Med stor sannolikhet är det dock just ett kaliber 32. Om du vill ha något annat än Ranfft att gå på, så är här ett utdrag från en av mina böcker (från 1948) som visar verkens tavelsida:
![]()
En bit kuriosa är att dessa enligt en samlarkollega var vanliga hos spårvagnsförare i Göteborg vid den tiden. Förarna fick nämligen själva stå för sina tjänsteur och då var dessa populära, då ofta köpta på postorder (avbetalning) från Urdepoten i Malmö.
Skrev lite om en liknande Helvetia tidigare i denna tråd. Jag nämnde också spårvagnsförarkopplingen under bilden!
En vän har precis rotat fram ett gammalt fickur som tillhört hans nyligen bortgångna morfar. Morfarn Som tydligen blev kidnappad 1944 i samband med en flykt från Estland till Sverige pga kriget. Familjen som kidnappade morfarn hade jobbat som tjänstefolk åt tsaren Alexander den förste Och tydligen ska klockan tillhört tsaren själv. Morfarn hade även ett par manchettknappar som han senare sålde för 40.000kr och som även dessa ska varit ägda utav Tsaren Alexander den förste. Bilder :![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag kan inte så mycket om fickur och jag har för mig att cylinderverk betingar ett lägre värde väl? Den är i guld och det står geneve på tavlan, Någon som har ytterligare kunskap kring värdet eller vart klockan kan vara tillverkad eller liknande. Verkar finnas en spännande historia om inget annat. Tackar ödmjukast för vidare tips
Mvh Jimpa
Farsan är ute efter ett fint fickur. Var bör man börja titta? Allt under 50k är intressant. Har kollat lite på fickuren på Kaplans auktioner, man har ju så dålig koll allmänt.
Vilket fynd! En sådan behöver jag när jag vill vila mina ögon på något vackert.Fantastiskt vad man kan hitta för en hundring... Folk köper dussinur för många tusen, men låter ur liknande den nedan gå förbi. Inget skojarverk direkt.
![]()
Tack! Det bästa jag kan göra är att visa fler bilder på samma klocka. Här är i andra vinklar och ljus. Vem som tillverkat den är dock fortfarande en gåta. Helt ofattbart att schweizarna ibland inte signerade verken...Vilket fynd! En sådan behöver jag när jag vill vila mina ögon på något vackert.
Om man vill laga ett gammalt fickur med minute repeater , var bör man vända sig? Det är en gammal borel huguenin från början av 1900 talet som tillhörde min gammelfarfar.
Finns det någon liknande i Stockholm?Antikurmakaren i Malmö kan vara ett alternativ om det ej är brådskande.
Bra där Beo! Snyggt jobbat!Hej på er!
Mitt första inlägg i tråden!jag skaffade en Rossel-Conrad Bienne på tratten som jag servat upp och till säkert en dels förtret polerarär lite av en putstomte!
Tyckte att klockan var jättetrevlig när jag såg den både utsidan,tavlan och framför allt urverket.
Så nu tickar den på riktigt bra men jag tänkte se om någon har lite mer info om tillverkaren?har sökt lite men bara fått fram lite om nån A.Rossel Conrad Bienne och då är urtavlan liknande men har då ett A. före loggan på urtavlan.
Ha det gott!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack!jag blev faktiskt nöjd med resultatetBra där Beo! Snyggt jobbat!![]()
Missade en liten bild så man ser gånghakenHej på er!
Mitt första inlägg i tråden!jag skaffade en Rossel-Conrad Bienne på tratten som jag servat upp och till säkert en dels förtret polerarär lite av en putstomte!
Tyckte att klockan var jättetrevlig när jag såg den både utsidan,tavlan och framför allt urverket.
Så nu tickar den på riktigt bra men jag tänkte se om någon har lite mer info om tillverkaren?har sökt lite men bara fått fram lite om nån A.Rossel Conrad Bienne och då är urtavlan liknande men har då ett A. före loggan på urtavlan.
Ha det gott!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()