• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns några miniräknarenördar?

mega

Rolex
En Commodore som jag hittade på en loppis, tycker den är småcool pga storleken och att den bara har dom fyra räknesätten, drivs med ett niovoltsbatteri.
_DSF0659.jpg



En HP-16c, programmerbar och hårt nischad mot data och programmering. Man kan räkna decimalt, hexadecimalt, binärt (ettor och nollor) och oktalt.
_DSF0656.jpg



Min favorit i alla kategorier HP-41. Finns hur mycket som helst att läsa om denna.
Just den här är den enklaste och den första av dom tre varianterna, HP-41C, HP-41CV och HP-41CX. (CV ha mer minne och CX mer minne samt fler inbyggda funktioner).
HP-41 går att utöka med fyra moduler som man skjuter in på baksidan. Modulerna kan innehålla allt från extra minne, ekonomiprogram, matematikmoduler, navigationsmoduler etc i all oändlighet.
Det finns även en uppsjö av tillbehör som till exempel skrivare, magnetskortläsare streckkodsläsare etc.
HP-41 tillverkades 1979 till 1990 och var banbrytande.
Ingenjörskonst när den var som bäst. Fanns på rymdfärjorna för att kunna beräkna landningar etc ifall huvuddatorn skulle lägga av.
HP-41 kostar ca 1500:- och uppåt på ebay, längst upp i näringskedjan för ca 3-5000:- finns förstås HP-41CX.

_DSF0660.jpg


Alla knappar är programmerbara, man kan alltså tilldela knapparna helt andra funktioner än vad som står på. Tack vare detta är tangentbordet ganska rent med bara dom vanligaste funktionerna.
Just HP-41C var den första riktiga miniräknaren jag köpte. Minns att det var sjukt mycket pengar på den tiden, många arbetstimmar på sommarjobbet... Säkert jämförbart med att spara ihop till en gamingdator idag.
_DSF0663.jpg
 

jesperC

Omega
Köpt faktiskt just en extra HP16C bara för att ha i reserv om den jag har skulle gå sönder.

Önskar dock att det skulle tillverkas en reissue-modell med lite omarbetad display. En 2-radig så att HEX/DEC kan visas samtidigt i kombination med en rad punkter längst ner som kan visualisera bit-fältet vore fantastiskt.

----------------------------------
---------------------------41337
--------------------------- A179
--------------.... .... .... ....
----------------------------------

//j
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Casio fx-180p var standard på Teknis i slutet på 80-talet. Den gick att programera lite lätt. Till mångas förtret gick det att programera en evighetsloop som sög ut batteriet. Detta fick endel klasskompisar att modda räknaren så att den fick en fysisk strömbrytare :)

Själv köpte jag en HP-28S från USA. 1200:- kostade den. Mycket pengar för en student. Men vilken lyxig miniräknare! Tyvärr så sålde jag den på Tradera för ett antal år sedan.

CasioFX180P-1_300.jpg
 
D

Deleted member 18570

Guest
Har en knippe med gamla HP jag med. Det är något som lockar med gamla vintage HP, dom är så välbyggda, knapparna har sjukt skön känsla och så förstås RPN.
Det är kanske känslan av kompromisslöshet. Dom var ganska dyra i inköp, men kvaliten är fortfarande oslagbar.

Min favorit är HP41, obeskrivligt fulsnygg men samtidigt väldigt enkel att hantera och enkel att utöka med sina fyra "modulportar" på baksidan. Tillverkades 1979-1990 och används än idag.
Trots den enkla layouten på tangentbordet (jämför med valfri japansk eller Ti) så har den i grundutförandet ca 100 funktioner. Dom funktionerna som används oftast kan tilldelas valfri knapp, man kommer sedan åt dom genom att ställa om räknaren i "user" läge.

Inte min på bilden:
P1010930.jpg
Jag hade den oxå, inklusive magnetremseläsaren
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sprang på pappas gamla HP. Tror han köpte den för en halv förmögenhet när han gick på Chalmers i början av 70-talet. Själv har jag aldrig fastnat för denna utan kör Texas TI-83.
3306E0F2-70B2-457C-B24D-2FFDB2033D49.jpeg
 

jesperC

Omega
Inte direkt miniräknare och från tidig stenålder men gillar dem ändå.
Man får erkänna att de röda laget hade bättre typsnitt på sina katodstrålerörsräknare än väst på den tiden.

Även imponerad av mängden diskret elektronik och kluriga lösningar i dessa. Som kontrast så skruvade jag till exempel isär en gammal HP-räknare för ett tag sedan, den innehöll _EN_ IC-krets och absolut ingenting mer (vilket i och för sig även det är imponerande på en mer minimalistisk nivå).

//j
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har två äldre HP business och business 2+ till salu om nån intresserad? Fungerande men behöver nya batterier.
 

carlanton

Audemars
Har ett par roliga. Har ingen användning för dem, så om någon är intresserad är de till salu!

En fx-850p:

20181008_172830.jpg


"The calculator had a BASIC interpreter, MEMO function, a formula library. The built-in 8 kB memory could be expanded using the optional Casio RP-8 (8 kB) or RP-33 (32 kB) RAM expansion modules. An optional Casio FA-6 interface board provided a cassette tape recorder connector, a Centronics printer connector and an RS-232C port. The calculator could print data and listings on any Centronics printer; printing graphics required the Casio FP-100 plotter-printer."

Samt en billigare fx-180pv komplett med fusklapp för gymnasiematte.

20181008_181301.jpg
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Inte direkt miniräknare och från tidig stenålder men gillar dem ändå.
Man får erkänna att de röda laget hade bättre typsnitt på sina katodstrålerörsräknare än väst på den tiden.

Även imponerad av mängden diskret elektronik och kluriga lösningar i dessa. Som kontrast så skruvade jag till exempel isär en gammal HP-räknare för ett tag sedan, den innehöll _EN_ IC-krets och absolut ingenting mer (vilket i och för sig även det är imponerande på en mer minimalistisk nivå).

//j
V
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Om nån vill ha HP business II till billig peng så har jag, sent åttio/tidigt nittiotal.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
En Commodore som jag hittade på en loppis, tycker den är småcool pga storleken och att den bara har dom fyra räknesätten, drivs med ett niovoltsbatteri.
_DSF0659.jpg



En HP-16c, programmerbar och hårt nischad mot data och programmering. Man kan räkna decimalt, hexadecimalt, binärt (ettor och nollor) och oktalt.
_DSF0656.jpg



Min favorit i alla kategorier HP-41. Finns hur mycket som helst att läsa om denna.
Just den här är den enklaste och den första av dom tre varianterna, HP-41C, HP-41CV och HP-41CX. (CV ha mer minne och CX mer minne samt fler inbyggda funktioner).
HP-41 går att utöka med fyra moduler som man skjuter in på baksidan. Modulerna kan innehålla allt från extra minne, ekonomiprogram, matematikmoduler, navigationsmoduler etc i all oändlighet.
Det finns även en uppsjö av tillbehör som till exempel skrivare, magnetskortläsare streckkodsläsare etc.
HP-41 tillverkades 1979 till 1990 och var banbrytande.
Ingenjörskonst när den var som bäst. Fanns på rymdfärjorna för att kunna beräkna landningar etc ifall huvuddatorn skulle lägga av.
HP-41 kostar ca 1500:- och uppåt på ebay, längst upp i näringskedjan för ca 3-5000:- finns förstås HP-41CX.

_DSF0660.jpg


Alla knappar är programmerbara, man kan alltså tilldela knapparna helt andra funktioner än vad som står på. Tack vare detta är tangentbordet ganska rent med bara dom vanligaste funktionerna.
Just HP-41C var den första riktiga miniräknaren jag köpte. Minns att det var sjukt mycket pengar på den tiden, många arbetstimmar på sommarjobbet... Säkert jämförbart med att spara ihop till en gamingdator idag.
_DSF0663.jpg
En Commodore som jag hittade på en loppis, tycker den är småcool pga storleken och att den bara har dom fyra räknesätten, drivs med ett niovoltsbatteri.
_DSF0659.jpg



En HP-16c, programmerbar och hårt nischad mot data och programmering. Man kan räkna decimalt, hexadecimalt, binärt (ettor och nollor) och oktalt.
_DSF0656.jpg



Min favorit i alla kategorier HP-41. Finns hur mycket som helst att läsa om denna.
Just den här är den enklaste och den första av dom tre varianterna, HP-41C, HP-41CV och HP-41CX. (CV ha mer minne och CX mer minne samt fler inbyggda funktioner).
HP-41 går att utöka med fyra moduler som man skjuter in på baksidan. Modulerna kan innehålla allt från extra minne, ekonomiprogram, matematikmoduler, navigationsmoduler etc i all oändlighet.
Det finns även en uppsjö av tillbehör som till exempel skrivare, magnetskortläsare streckkodsläsare etc.
HP-41 tillverkades 1979 till 1990 och var banbrytande.
Ingenjörskonst när den var som bäst. Fanns på rymdfärjorna för att kunna beräkna landningar etc ifall huvuddatorn skulle lägga av.
HP-41 kostar ca 1500:- och uppåt på ebay, längst upp i näringskedjan för ca 3-5000:- finns förstås HP-41CX.

_DSF0660.jpg


Hade en HP 41 tididgare, hade inte sett värdet och intresset. nu fattar jag varför jag fick så stor respons på ebay, tror den gick för över 80 dollar till slut men det var ändå för några år sedan..

Alla knappar är programmerbara, man kan alltså tilldela knapparna helt andra funktioner än vad som står på. Tack vare detta är tangentbordet ganska rent med bara dom vanligaste funktionerna.
Just HP-41C var den första riktiga miniräknaren jag köpte. Minns att det var sjukt mycket pengar på den tiden, många arbetstimmar på sommarjobbet... Säkert jämförbart med att spara ihop till en gamingdator idag.
_DSF0663.jpg
 

mega

Rolex
En SHRAP ????
Inte lite likt SHARP, tom loggan påminner om det. Måste vara någon form av piratkopia. Lite kul ändå att den hållt så länge.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
En SHRAP ????
Inte lite likt SHARP, tom loggan påminner om det. Måste vara någon form av piratkopia. Lite kul ändå att den hållt så länge.
Eller hur! De har helt klart efterliknat loggan för att luras och det var som sagt ganska nyligen vi själva såg att det inte stod SHARP. Den är inköpt ngn gång i början av 80-talet.....
 
Topp