• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns några miniräknarenördar?

OddD

Panerai
2-Faktor
Hos föräldrarna körs det med Citizen, med eller utan utskrift.
15443833902426419126388187183846.jpg
 

Txistorra

Omega
Behöver en räknare som klarar att räkna vinklar i gon och inte i grader. Har ni några rekommendationer? Kikat lite på ClassWiz fx-82 men tänkte kolla om ni har input kring detta?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver en räknare som klarar att räkna vinklar i gon och inte i grader. Har ni några rekommendationer? Kikat lite på ClassWiz fx-82 men tänkte kolla om ni har input kring detta?
Sent svar men minns att min HP 32SII jag hade på gymnasiet klarade det. Trevlig modell som inte borde vara så svår att hitta. Gissar att många andra HP också gör det. Föredrar RPN så jag har ingen koll på Casion.
 

Laplander

Rolex
FX82.JPG

Ingen direkt nörd, men när min kära TI Galaxy 40x packade ihop under semestern så fick jag lite hastigt skaffa denna, Casio fx-82EX Classwiz.
Köpte den främst för att det var kampanj på Clas Ohlson, jag vet att det är en populär (gymnasie)räknare och att den går på ett vanligt AAA-batteri.
Procenträkning och division med rest gick mycket enklare på min TI, den här kräver många fler knapptryckningar för sådant...
Casion har dock mycket bättre display.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
FX82.JPG

Ingen direkt nörd, men när min kära TI Galaxy 40x packade ihop under semestern så fick jag lite hastigt skaffa denna, Casio fx-82EX Classwiz.
Köpte den främst för att det var kampanj på Clas Ohlson, jag vet att det är en populär (gymnasie)räknare och att den går på ett vanligt AAA-batteri.
Procenträkning och division med rest gick mycket enklare på min TI, den här kräver många fler knapptryckningar för sådant...
Casion har dock mycket bättre display.
Är absolut ingen miniräknarfantast men nu blev jag lite nyfiken. Känner inte till TI men hur kan en division kräva betydligt fler (eller färre) knapptryckningar, rest eller inte? o_O
 

Laplander

Rolex
Är absolut ingen miniräknarfantast men nu blev jag lite nyfiken. Känner inte till TI men hur kan en division kräva betydligt fler (eller färre) knapptryckningar, rest eller inte? o_O
Det här funktionen var enkel på min gamla Galaxy.
På Casion måste jag först gå med Shift+Mode, Settings, pila till ändra displaymode, välja ab/c.
Efter beräkningen göra samma sak och då välja d/c.

Namnlös bild.png
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Det här funktionen var enkel på min gamla Galaxy.
På Casion måste jag först gå med Shift+Mode, Settings, pila till ändra displaymode, välja ab/c.
Efter beräkningen göra samma sak och då välja d/c.

Namnlös bild.png
Ok, låter ju onekligen lite krångligt. Jag brukar bara trycka 25/7=
Blir 5 tryck. Funkar även med andra tal
75A5C4A2-A380-4D95-B90B-877A56F6BDF1.jpeg
Men så har jag en mindre avancerad räknare också...
 

Fargoth

Omega
Det här funktionen var enkel på min gamla Galaxy.
På Casion måste jag först gå med Shift+Mode, Settings, pila till ändra displaymode, välja ab/c.
Efter beräkningen göra samma sak och då välja d/c.

Namnlös bild.png
Jag är mycket förtjust i min fx-82 Solar, den har gradianer som du är ute efter samt en direkt tillgänglig knapp för bråktal (a b/c).

Gillar att det är soldriven och en nätt storlek. Jag har en större grafritande räknare också från studietiden, men föredrar den här lilla eftersom den dessutom är snabbare att använda. Snygg är den också... :rolleyes:
MVIMG_20190926_220511_347.jpg
 

Laplander

Rolex
Sant, ink ett = efter 3an. Men nu är jag seriöst intresserad. När räknar man med rest på en miniräknare? :wideyed:
Haha. Ingen aning. Det är ju egentligen den intressant frågan här? =)
Resten ur 25/7 klarar jag av med lite enkel huvudräkning, jag behöver ingen räknare till det. Det är bara ett väldigt enkelt räkneexempel för att åskådliggöra.
I trunkerade digitala radiosystem använder jag division med rest för att räkna ut i vilken tidslucka ett speciellt abonnentnummer ligger och är mottagligt för anrop. Dessa nummer är sexställiga och där måste jag tyvärr ta hjälp av räknaren... :confused:
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Resten ur 25/7 klarar jag av med lite enkel huvudräkning, jag behöver ingen räknare till det. Det är bara ett väldigt enkelt räkneexempel för att åskådliggöra.
I trunkerade digitala radiosystem använder jag division med rest för att räkna ut i vilken tidslucka ett speciellt abonnentnummer ligger och är mottagligt för anrop. Dessa nummer är sexställiga och där måste jag tyvärr ta hjälp av räknaren... :confused:
:stop:Ok, bra tack. Jag tror dig. Ber om ursäkt för min raljerande ton baserad på total okunskap. :bag: Alltid spännande att lära sig något nytt. Nu ska jag googla trunkerade digitala radiosystem.:bookworm::)
 

Urtyp

Audemars
Vilken tråd, me like! 😁👍
Någon som har lust att sälja sin HP-16C till mig?
Verkar finnas minst ett par här. 😊
 

lofgreno

Audemars
Tvungen att bumpa denna tråd lite.

20211207_103258.jpg
Kör med denna gamla goding på kontoret. Men funderar på att köpa nån liten smidig rackare för laptopväskan. Miniräknare på telefonen eller i Windows är fan inte samma sak när man sitter och räknar marginaler, värden och räknar om valutor. :D
 

seikoswede

Panerai
Kul tråd och samlarintresse!

HP är väl en bra tillverkare att satsa på med vissa modeller som kostar en hygglig slant. Skall se om jag hittar en länk till en bra sida med tips om att samla HP.

Själv samlar jag på absolut allt från Braun så deras modeller köper jag gärna, liksom vissa från Omron, som alla varianter av 8, 86 och 88 och svenska Facit. Olivettis Divisumma 18 är ju också riktigt coola.


Sedan hägrar ju alltid en Sovereign från Sinclair Radionics Ltd i UK!


Samlar dessutom på alla sorters räknestickor (långa, korta, runda, och ja alla sorter egentligen) och även alla andra slags äldre räknemaskiner av alla de slag så hör av er om ni vill sälja någon eller några! Litteratur och kataloger mm är ju också intressant!

Vänligen

Jim
E16C3C65-3D47-4767-9198-1358BD01402E.jpeg
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd och samlarintresse!

HP är väl en bra tillverkare att satsa på med vissa modeller som kostar en hygglig slant. Skall se om jag hittar en länk till en bra sida med tips om att samla HP.

Själv samlar jag på absolut allt från Braun så deras modeller köper jag gärna, liksom vissa från Omron, som alla varianter av 8, 86 och 88 och svenska Facit. Olivettis Divisumma 18 är ju också riktigt coola.


Sedan hägrar ju alltid en Sovereign från Sinclair Radionics Ltd i UK!


Samlar dessutom på alla sorters räknestickor (långa, korta, runda, och ja alla sorter egentligen) och även alla andra slags äldre räknemaskiner av alla de slag så hör av er om ni vill sälja någon eller några! Litteratur och kataloger mm är ju också intressant!

Vänligen

Jim
E16C3C65-3D47-4767-9198-1358BD01402E.jpeg
Har en enklare Sinclair åt dig om du vill tror jag. Hörs på WhatsApp! :)
 
Topp