• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns några miniräknarenördar?

Nån som vill ha? Verkar funka, gratis om du pröjsar frakten med PostNord.

B1A89DCD-39DE-4095-9A1B-0357CD9F2269.jpeg

Min samling är liten men... 48an köpte jag ny för trettio år sedan, 17en var ett ebayfynd för tio år sedan.

DSC_0630.JPG
48:an köpte man ju dyrt och var kung med i klassen.

Ägnade en lördag åt att lägga in en formell för sjävrensning i horisontella avloppsrör, skrev man ett tecken fel och backade blev displayen grå i fem minuter av kapacitetsbrist.

I vardagen var känslan i knapparna det avgörande, man viste att man hade tryckt.

Sedan när jag började jobba som projektledare istället för konstruktör var den räknaren guld när man utvärderade anbud, reglerade tillkommande kostnader och gjorde prognoser.

48:an köpte man ju dyrt och var kung med i klassen.

Ägnade en lördag åt att lägga in en formell för sjävrensning i horisontella avloppsrör, skrev man ett tecken fel och backade blev displayen grå i fem minuter av kapacitetsbrist.

I vardagen var känslan i knapparna det avgörande, man viste att man hade tryckt.

Sedan när jag började jobba som projektledare istället för konstruktör var den räknaren guld när man utvärderade anbud, reglerade tillkommande kostnader och gjorde prognoser.
Självrensning i avloppsrör? Nu blev jag lite nyfiken. Har det med lutning att göra?

Självrensning i avloppsrör? Nu blev jag lite nyfiken. Har det med lutning att göra?
Exakt
Horisontell ledning med fall, avloppsvattnet rinner av sig själv, självfal
Nominellt flöde(antal tvättställ, WC, diskbänk, dusch vattenförbrukning mm)
Rörets diamanter
Rörets fall(lutning)

Kort sagt så får varken rörets lutning vara för stor eller rörets diameter vara för stor för då blir vatten höjden i röret för låg, höjden på vattnet(mm vattenpelare) är rörelseenergi som drar med sig partiklarna.

Formeln var en tättskriven A4 och det tog som sagt en lördag att skriva in och jag lärde mig mycket mer än att bara dimensionera avloppsrör.

Tillbaka
Topp