• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns några miniräknarenördar?

Ti57.png

Jag hade en TI-57 LCD i början på 80-talet, exakt en sådan som på bilden.
Tror den höll i två eller tre år tills knapparna gav upp, de slutade registrera nedslag, och tryckte man riktigt hårt på knapparna i ren frustration kunde det bli dubbla och trippla nedslag... Fick sedan klart för mej att just dessa knappar var ökända för att sluta fungera...
I den tjocka manualen fanns ett spel man kunde programmera in, men minns inte exakt vad det var...
EDIT: Spelet var av typen hög låg, gissa ett tal mellan 0-1000, räknaren svarade med 1 eller -1 om man låg över eller under, sedan visade den antalet försök också :)

Senast ändrad:
Har den omvänd Polsk notation ?

Det var det som jag fastnade för utöver känslan i knapparna, att innan Excell kunna mata in entreprenörerna extraräkningar, kontrollera att alla belopp i ”stacken” var korrekt inskrivna och trycka på summering.
You bet! Gratis samt att du får en bild av 15C i displayen

Vilken tråd, me like! 😁👍
Någon som har lust att sälja sin HP-16C till mig?
Verkar finnas minst ett par här. 😊
Nu är det snart två år sen jag frågade. Tycker det är dax att bumpa frågan igen. 😅

Men ni som har koll, om man ropar in en på ebay för runt 2k, funkar dom ok eller är det saker som ger upp efter alla dessa år? Känns lite som att tangenterna ska vara en svag punkt? Eller möjligen någon elektronik-komponent som gärna ger upp med tiden?

Nu är det snart två år sen jag frågade. Tycker det är dax att bumpa frågan igen. 😅

Men ni som har koll, om man ropar in en på ebay för runt 2k, funkar dom ok eller är det saker som ger upp efter alla dessa år? Känns lite som att tangenterna ska vara en svag punkt? Eller möjligen någon elektronik-komponent som gärna ger upp med tiden?
Vill minnas att jag svarat på det här. :)

Kolla på kontakterna till batterierna, dom får absolut inte vara korroderade.
Annars verkar det vara evighetsmaskiner.

Har du en på ignore så att du inte kan se att hen har en till salu? Finns ju svar :)

Jag har ytterligare två TI SR-51-II, funktion okänd, som jag gärna byter mot nåt litet & kul om det är någon som känner för att mecka. Typ en Casio calculator watch? Litet & kul behöver inte nödvändigtvis vara en miniräknare. :)

Batteripack är förstås tvärdöda och laddare saknas, men de nöjer sig med ~3V så extern strömförsörjning kan lösa det (eller om man klämmer in 2st AAA).

Jag har ytterligare två TI SR-51-II, funktion okänd, som jag gärna byter mot nåt litet & kul om det är någon som känner för att mecka. Typ en Casio calculator watch? Litet & kul behöver inte nödvändigtvis vara en miniräknare. :)

Batteripack är förstås tvärdöda och laddare saknas, men de nöjer sig med ~3V så extern strömförsörjning kan lösa det (eller om man klämmer in 2st AAA).
Jag kan nog ha laddare. Ska leta vid tillfälle.

Hittar nog inte rätt här misstänker jag. Har 8,5 VAC med rektangulär röd kontakt och 7VAC med mini-tele. Vill minnas att det fanns laddare med blå kontakt också?
19B9EC44-1BA8-42F9-9734-DADAB5C0CB40.jpeg

Hittar nog inte rätt här misstänker jag. Har 8,5 VAC med rektangulär röd kontakt och 7VAC med mini-tele. Vill minnas att det fanns laddare med blå kontakt också?
19B9EC44-1BA8-42F9-9734-DADAB5C0CB40.jpeg
Enligt manualen ska laddaren heta AC 9900H, ansluts till kontakten överst till vänster i bilden. Batteripacket innehåller två celler vilka rimligen är NiCd. Det är tre stift anslutna mellan batteriet och räknaren, så likrikning, spänningsreglering och laddströmsbegränsning sitter nog i räknaren och inte i strömförsörjningen.

E4D205A9-2E3B-4E3A-BB37-213CAE22E4D0.jpeg

Edit: AC 9900H verkar vid lite googlande ge 6,2 V AC.

Senast ändrad:
Enligt manualen ska laddaren heta AC 9900H, ansluts till kontakten överst till vänster i bilden. Batteripacket innehåller två celler vilka rimligen är NiCd. Det är tre stift anslutna mellan batteriet och räknaren, så likrikning, spänningsreglering och laddströmsbegränsning sitter nog i räknaren och inte i strömförsörjningen.

E4D205A9-2E3B-4E3A-BB37-213CAE22E4D0.jpeg

Edit: AC 9900H verkar vid lite googlande ge 6,2 V AC.
Äsch! Är helt säker på att jag haft en tredje typ men eftersom jag inte hittar någon nu så förmodar jag att den sålts på Tradera eller något.

Äsch! Är helt säker på att jag haft en tredje typ men eftersom jag inte hittar någon nu så förmodar jag att den sålts på Tradera eller något.
Utifrån googlade bilder så verkar det vara den med blå kontakt som det vara. Å andra sidan är en 6 V transformator enkel att hitta och NiCd-cellerna kan säkerligen ersättas med NiMH.

Tillbaka
Topp