• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flytta till Stockholm

Alarik

Guld
2-Faktor
Har varit anställd i huvudstaden de sista sex åren och pendlat från Gbg (hyr en arbetsplats här) ett par gånger i veckan men har verkligen tröttnat på tåg- & hotellivet.
Nu har äntligen min fru sett storheten i en eventuell flytt så vi börjar smida lite planer.

Vilka områden ska vi kika på om förutsättningarna är enligt följande:
Vi kan lägga max 7 miljoner på en lägenhet (inte intresserade av hus).
Vi har ett barn på 9 år.
Jag jobbar i Sumpan och hon på Kungsholmen.
Båda gillar löpning och käk (hej klychor) och skulle vilja bo i ett lugnt område med central känsla.
Vi har bil men har inga problem med att åka kollektivt.

Var ska vi börja leta?

Spontant tänker jag Vasastan/Birkastan. I Birkastan finns Rörstrandsgatan som blir till en gågata på sommarhalvåret med en jäkla massa olika restauranger och småbutiker. Därifrån är det också nära ner till Karlbergs slottspark och hela det området är nog rätt nice att löpa i. Då kan man också springa längs vattnet på både Vasastanssidan och Kungsholmssidan. Norrut finns Hagaparken som säkert också är trevlig för löpning. Längst ned på Rörstrandsgatan ligger St Eriksplans tunnelbanestation som snabbt tar en ner till Kungsholmen (en station). Du har också lätt att ta dig ut på E4/E20 norrut mot Sumpan från Vasastan/Birkastan. Good luck :)

Senast ändrad:
Spontant tänker jag Vasastan/Birkastan. I Birkastan finns Rörstrandsgatan som blir till en gågata på sommarhalvåret med en jäkla massa olika restauranger och småbutiker. Därifrån är det också nära ner till Karlbergs slottspark och det området runtomkring är mysigt, så löpturer ner dit och skulle nog vara trevligt. Då kan man också springa längs vattnet på både Vasastanssidan och Kungsholmssidan. Längst ned på Rörstrandsgatan ligger St Eriksplans tunnelbanestation som snabbt tar en ner till Kungsholmen (en station). Du har också lätt att ta dig ut på E4an norrut mot Sumpan från Vasastan/Birkastan. Good luck :)

Mycket bra förslag och som en bonus är det även väldigt nära att cykla till Sumpan på lugna cykelvägar om det är hur du vill ta dig till jobbet @Alarik

Sumpan är perfekt.
Här finns allt, nära till allt och i Ursvik finns alla motions möjligheter.
Det bästa av allt är att om du köper 3-4:a så får du pengar över till att spendera hos Erikson ur som ligger våningen under dig.

Vi behöver ju minst en trea. Så jag uteslöt Vasastan omgående med tanke på vår budget. Får kika på detta.
Tack!

Jag vet inte om Röda Bergen är något billigare med tanke på att det är ytterligare ett par hundra meter bort, men det finns riktigt fina gator där och är lugnt och stilla trots närheten till Rörstrand. Ännu närmre väg till Sundbyberg också även om den cykelvägen inte är lika trevlig som via Karlberg.

EDIT: Dessutom ska E4:n i närheten som kan verka störande läggas i tunnel då det blir en helt ny stadsdel som bygger ihop Stockholm och Solna.

Vasastaden,_karta.jpg

Sumpan är perfekt.
Här finns allt, nära till allt och i Ursvik finns alla motions möjligheter.
Det bästa av allt är att om du köper 3-4:a så får du pengar över till att spendera hos Erikson ur som ligger våningen under dig.

På lite längre sikt tror jag dessutom att Sundbyberg är en riktigt bra investering i kombination med att området kommer få ett riktigt trivsellyft när man ska gräva ner järnvägsspåren som idag delar upp centrum.

https://www.sundbyberg.se/bygga-bo-.../stadsutvecklingsprojekt/nya-stadskarnan.html

Har varit anställd i huvudstaden de sista sex åren och pendlat från Gbg (hyr en arbetsplats här) ett par gånger i veckan men har verkligen tröttnat på tåg- & hotellivet.
Nu har äntligen min fru sett storheten i en eventuell flytt så vi börjar smida lite planer.

Vi har ett barn på 9 år.
Båda gillar löpning och käk (hej klychor) och skulle vilja bo i ett lugnt område med central känsla.

Var ska vi börja leta?
Solna eller Sumpan .

Solna bättre

Ok. Vi snackar ”inhouse-nivå”.
Jag ska inte raljera över priser eftersom det handlar om tillgång och efterfrågan och det faktum att mina förutsättningar baseras på ett boende i Linnéstan i Gbg. Men man behöver inte vara rymdprofessor för att inse att det är en tuff marknad.
Man blir mentalt liten när man inser att man spelar i fjärdekedjan i detta fall.

Kungsholmen är lämpligt då blå linjen mot sumpan stannar vid stadshuset och fridhemsplan. Dessutom är priserna något under "riktiga" innerstan. Vasastan är på samma sätt smidigt då pendeln går från Odenplan men där blir trean några kvm mindre för sju miljoner (men fortfarande absolut görbart numera när priserna gått ned).

Jag bor vid Tegnérlunden i Vasastan och har därmed möjlighet att gå 10 min till centralen (för blå linje mot kungsholmen och sundbyberg + pendeltåg) eller till Odenplan för grön linje + pendel. Nu gör jag varken eller eftersom jag jobbar på norrmalm och helt sonika promenerar istället, men jag hade kunnat om jag ville! ;)

Vi har ett barn på 9 år.

Var ska vi börja leta?
Hornsberg/ Stadshagen är rätt trevligt och lugnt. Strandpromenix, tennishall och fotbollsplaner i närheten. Blåa linjen utanför dörren (direkt till sumpan och fridhemsplan/rådhuset), 5-10minuters promenad till gröna linjen. I princip hela området är nyproduktion och jag tror att många föreningar har garage i källaren.

Solna är horribelt, hela stadsdelen är en trafiklösning.

Hornsberg/ Stadshagen är rätt trevligt och lugnt. Strandpromenix, tennishall och fotbollsplaner i närheten. Blåa linjen utanför dörren (direkt till sumpan och fridhemsplan/rådhuset), 5-10minuters promenad till gröna linjen. I princip hela området är nyproduktion och jag tror att många föreningar har garage i källaren.

Solna är horribelt, hela stadsdelen är en trafiklösning.
Hornsberg - fritidsgården för alla jetskis från Järvafältet. Stadshagen - fritidsgården för alla psyk & instabila från överallt.

Om du inte absolut vill bo i innerstan och jobbar i Sundbyberg och Kungsholmen skulle jag rekommendera Sumpan och då nära centrum. Väldigt bra kommunikationer med tunnelbanan, pendeltåg, fjärrtåg, tvärbanan (spårväg som går i en halvcirkel väster om stan från Solna till Sickla) samt 10-15 minuter till Brommaflygplats. Du är inne i stan på tio minuter men med lägre priser på lägenheter än i innerstan.
Nackdelen är relativt hög kommunalskatt.
Hornsberg/ Stadshagen som någon nämnde tycker jag personligen är ett ganska tråkigt område och inget ställe jag skulle välja att bo i.

Jag röster benhårt på Östermalm/Gärdet, det får du in i din budget.

Även om du och frun jobbar i Sundbyberg resp Kungsholmen så är det inte många min extra om dagen i färdväg jämfört de med västliga stadsdelarna. Åker du bil så är det c:a 17 min med bil till Sundbyberg tex.

I gengäld får du jämfört Vasastan nära tillgång till riktiga rekreationsområden (Gärdet, Djurgården), betydligt lugnare och enklare att parkera bil i de flesta fall. Du får också trevligare arkitektur, bredare gator mm. Skulle personligen aldrig byta det oavsett var jag jobbade i Stockholmsområdet. Har barn och vet vad även barnen uppskattar på helger.

Bodde förut i näckrosen/storskogen.
Mycket trevligt område med mestadels pensionärer och småbarnsfamiljer. Nästan alla grannan var skittrevliga, förutom min elallergiska haveristgranne ovanför... men det var en hyres, så du lär slippa henne:D:D

Vi har ett barn på 9 år.

Var ska vi börja leta?
Varför inte kolla i sumpan? Det är nära till allt, alla transportmedel finns inom en arms längd. Pendeln, t-bana, spårvagn, buss, regionaltåg, bussar, flyget you name it. Finns restauranger och allt annat som man skulle behöva och 10 min till stan kommunalt.

Köper du i mariehäll så får Bromma-skatt med.

Jag bor nära Landstingshuset på Kungsholmen och trivs.
Tillräckligt centralt men ett ganska lugnt kvarter och trevliga restauranger runt omkring.
En vän flyttade till Sundbyberg för ett tag sen, de stortrivs och centrum har en mysig stadskänsla.

Tillbaka
Topp