Skakar liv i denna tråd igen, då jag själv aktivt letar!
Förundras lite över priserna på minilyorna som är runt 35-40 kvm, och kostar 3,5-4msek. Det krävs en lön på närmare 38-40k i månaden och ca 800-1 000k i insats hos min bank. Bor det par i dessa utrymmen? Eller har folk det så gott ställt? Svårt att se att ett par köper en lya på 35kvm, och som singel krävs ändå en förhållandevis god ekonomi.
Nu till mitt egna dilemma! Siktar på ca 30kvm (hellre mindre centralt än stort utanför) men är inte uppvuxen i Sthlm så har inga riktiga preferenser. Gillar vatten och kommer inte riktigt överens med Vasastan/Östermalm. Området får gärna inte vara stendött, har bott vid Nytorget och det var trevligt. Balkong ger en rejäl premie i priset, men är det värt det? Har klarat mig utan hittills, men det kanske är värt det? Jobbar norr om stan. Budget är väl ca 3 msek. De områdena jag tittat i:
Högalid: nära vatten och natur, buss över till fridhem och blåa blir ok till jobbet, dyrt.
Solna: nära arbetet, prisvärt men tråkigt område (tråkiga områden i närheten dessutom?).
Aspudden: trevligt område och natur, prisvärt men långt till arbetet.
Fredhäll: nära vatten, snabbt till arbetet, lite dött område?
Centrala Kungsholmen: Nära till exakt allt, dock ibland väldigt dyrt.
Det är lätt att låsa sig vid områden, och jag tror det är bra att försöka vara rationell. Det är hur lyan funkar en vanlig grå tisdag som egentligen är det viktigaste, restid, nära till gym/mat och även storleken. Att ha nära till krogen kanske inte är det viktigaste.
Lång utläggning, några tankar eller ideér på område uppskattas gärna. Första lägenhetsköpet så vet faktiskt inte vart man ska lägga fokus!