• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flytta till Stockholm

Tack för alla tips!

Som det ser ut just nu med några månader kvar så kikar jag runt rätt mycket på något att hyra till att börja med, funderade på att köpa direkt men det känns så svårt att göra det på distans, så tar hellre kostnaden och hyr i några månader och letar då upp något vi verkligen vill köpa.

Har börjat kika på blocket lite och det är fan hemskt..
Så om någon ska hyra ut sin lägenhet från runt februari och några månader framåt kan vi vara intresserade ;)

Blåa linjen sträcker sig ju över ganska många områden, varav vissa är bättre än andra ur många aspekter. Blåa linjen går ju via Kungsholmen exempelvis, så det blir lite generellt att säga att man ska undvika hela blåa linjen. Jag bor själv i Sundbyberg där blåa linjen går. Nu tar jag dock aldrig tunnelbanan om jag ska in till stan, utan väljer pendeln som tar mig in till centralen på 9 minuter.
Ska man uttrycka sig fördomsfullt så ska man stiga av blå linjen i Solna eller Sundbyberg. 🙄

Är själv uppväxt i Solna och har bott i Sundbyberg. Gamla Råsunda är fantastiskt fint och Sumpan en mysig småstad, som nu börjar växa.

Både Solna och Sundbyberg har grymma villaområden men också områden som är sämre, typ Hagalund och Hallonbergen. Hallonbergen är väl nästan klassat som no go zon?

Jag har hört att skolorna är dåliga i Solna.

Ska man uttrycka sig fördomsfullt så ska man stiga av blå linjen i Solna eller Sundbyberg. 🙄

Är själv uppväxt i Solna och har bott i Sundbyberg. Gamla Råsunda är fantastiskt fint och Sumpan en mysig småstad, som nu börjar växa.

Både Solna och Sundbyberg har grymma villaområden men också områden som är sämre, typ Hagalund och Hallonbergen. Hallonbergen är väl nästan klassat som no go zon?

Jag har hört att skolorna är dåliga i Solna.
Lite så faktiskt. Hallonbergen är verkligen inte roligt. Blir deprimerad bara man ser höghusen där. Man märker väldigt tydligt att de sista svenskarna går av tunnelbanan i sundbyberg/duvbo…

• Angry
Reactions: iko
Ska bli konsult, så exakt arbetsplats är inte bestämd ännu, men ser nog helst närhet till stan som ett plus.

Tyvärr inte eget bolag, annars hade det varit toppen, att det är lite överpris i några månader kvittar ju, lätt värt för att slippa blocket...

Tack för tipsen!
Som uppvuxen, emigrant och immigrant tillbaks till Stockholm kan jag nog säga:
1. Pendlingsavstånd A&O
2. Fritid? Nära till resturanger eller natur?
3. Typ av lgh nybygge eller sekelskifte etc.

Som tidigare boende runt om både på bland annat Kungsholmen och Fredhäll så kan jag tipsa om båda.

Nu är det ett par år sedan jag lämnade innerstan och under pandemin har jag trivts bra utanför tullarna.
Vad gäller de olika tunnelbanorna har jag ingen statistik men alla linjer har sina för-och - nackdelar. Blå och grön norrut (slutstationerna) likväl som röd söderut är inte så bra. Men om det är krans eller innerstadsförort som typ Solna, Sundbyberg, Telefonplan eller Bromma så är det OK.
Länge sedan jag åkte tuben och nu är det taxi eller Uber efter 22 (mest för att jag är bekväm). Men som sagt både taxi och uber är rätt billiga.
Kom ihåg att även om våldsbrott eller liknande ökar så gör även media rapporteringen det också. Dvs. antal omnämnanden i massmedia ger inte en rättvis bild av den faktiska situationen.

Lite så faktiskt. Hallonbergen är verkligen inte roligt. Blir deprimerad bara man ser höghusen där. Man märker väldigt tydligt att de sista svenskarna går av tunnelbanan i sundbyberg/duvbo…
Min mormor, tidigare gift med en egen företagare och direktör boendes i funkisvilla i Bromma Södra Ängby, bytte på gamla dagar sin lägenhet i Bromma mot en lägenhet i Hallonbergen. Hon tyckte att alla var trevliga mot henne. Det är drygt 10 år sedan hon dog. En anekdot bara…

@Mazdak jag skulle säga att mer eller mindre SAMTLIGA på tunnelbanan är svenskar även efter Sundbyberg/Duvbo. De precis som jag ser bara lite annorlunda ut kanske. Kanske härstammar som min familj ifrån någon annanstans, men likväl svenskar.
Har tagit mig igenom livet med att vara dömd på förhand vid för många tillfällen. Så låt oss hjälpas åt och tänka till över hur vi formulerar oss.

@Mazdak jag skulle säga att mer eller mindre SAMTLIGA på tunnelbanan är svenskar även efter Sundbyberg/Duvbo. De precis som jag ser bara lite annorlunda ut kanske. Kanske härstammar som min familj ifrån någon annanstans, men likväl svenskar.
Har tagit mig igenom livet med att vara dömd på förhand vid för många tillfällen. Så låt oss hjälpas åt och tänka till över hur vi formulerar oss.
Fel uttryckt av mig. Jag är själv invandrare från mellanöstern och har bott långt ut på blåa linjen. Kanske skulle skrivit att de sista blonda personerna går av vid sundbyberg/duvbo. Och det skriver jag med ett stort TYVÄRR eftersom segregationen blir väldigt tydlig när man åker just blåa linjen.

Fast det där sättet att tänka hjälper ju inte. Det är samma tunnelbanetåg både till stationerna nära och långt bort. De som ska långt sitter bredvid dig även om du hoppar av i en "fin" förort ;)

Tillbaka
Topp