• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytta till Stockholm

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vet inte riktigt hur du resonerar men det som gäller är ju såklart nedre Gärdet området runt Tessinparken. Jämföra det med brötställen som Solna och Aspudden...ehe. Då kan du ju lika gärna på i Uppsala liksom. ;)
Här har du nära till stan på riktigt, 15 promenad till Stureplan, samma tid ut på Djurgården/Gärdet med massor med vatten och naturliv. Priset blir en luring, men du borde hitta någon för 3 Mkr.
Har du missat att han jobbar utmed blå linjen i Solna/Sundbyberg och söker första lägenhet som ska vara både liten, billig och med bra kommunikationer till jobbet? Personligen tycker jag också det är väldigt trevligt runt Tessinparken, men just i detta fallet kanske det inte är idealt.
 
Läste "jobbar norr om stan" och då är mitt förslag inte helt off.

Beror såklart vad man prioriterar men jag hade ju gärna bytt 1 timmes restid över att behöva bo i Sundbyberg. Men vad som är idealt kan han själv bara svara på.
 

Nudelpalm

Omega
Såg att många tipsat om Solna (och att TS inte kommer flytta till Sthlm så mitt svar kanske inte är så relevant). Solnas barnomsorg och skola är totalt värdelös, det är inte en stad man ska flytta till med barn.

Är själv tyvärr uppvuxen i Solna..
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Lånar tråden lite!

Ska flytta från Haninge till Stockholms innerstad. Försöker leta upp någon bra flyttfirma att anlita, har någon här något tips på en sådan firma? Flyttar från 34 till 55, så kanske inte blir så jäkla blodigt?
 
Hej, skriver återigen i denna tråd, även om det kanske inte är helt rätt! Har hittat ett intressant objekt, i Vasastan, där priset är rätt. Min enda fundering är att lägenheten ligger på bottenplan, mot gård i gårdshus. Någon med erfarenhet av att bo på bottenvåning? Det enda som kommer passera är grannar som ska in i gårdshuset (få lägenheter) och de kommer se ganska tydligt in i köket!

Tar ni 25kvm på våning 2, eller 35kvm på BV?
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Hej, skriver återigen i denna tråd, även om det kanske inte är helt rätt! Har hittat ett intressant objekt, i Vasastan, där priset är rätt. Min enda fundering är att lägenheten ligger på bottenplan, mot gård i gårdshus. Någon med erfarenhet av att bo på bottenvåning? Det enda som kommer passera är grannar som ska in i gårdshuset (få lägenheter) och de kommer se ganska tydligt in i köket!

Tar ni 25kvm på våning 2, eller 35kvm på BV?

Då jag är norrlänning så förstår jag att du pratar om badrum.
35kvm badrum på bottenvåning hade jag föredragit. Tycker man att 25kvm badrum är ok så hade jag nog tagit det även om jag måste gå i trappor.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Hej, skriver återigen i denna tråd, även om det kanske inte är helt rätt! Har hittat ett intressant objekt, i Vasastan, där priset är rätt. Min enda fundering är att lägenheten ligger på bottenplan, mot gård i gårdshus. Någon med erfarenhet av att bo på bottenvåning? Det enda som kommer passera är grannar som ska in i gårdshuset (få lägenheter) och de kommer se ganska tydligt in i köket!

Tar ni 25kvm på våning 2, eller 35kvm på BV?

Undvik bottenvåning i allra möjligaste mån är mitt tips. Oavsett hur mycket folk som promenerar runt utanför är det, utifrån mitt perspektiv, just känslan av att ha folk utanför som är jobbig. Lägenheter på bottenvåningar var, iaf när jag kikade för ~2 år sen, trögare på marknaden.
 
Undvik bottenvåning i allra möjligaste mån är mitt tips. Oavsett hur mycket folk som promenerar runt utanför är det, utifrån mitt perspektiv, just känslan av att ha folk utanför som är jobbig. Lägenheter på bottenvåningar var, iaf när jag kikade för ~2 år sen, trögare på marknaden.

Okej tack för rådet! Dock är det en BV-rabatt på ca 300-500k mot liknande!
 

humlegarden

Cartier
Okej tack för rådet! Dock är det en BV-rabatt på ca 300-500k mot liknande!
Stor skillnad bv mot gård kontra gatan. Nackdelen utöver att ha folk utanför fönstret är att det oftast blir mörkare ju längre ner man kommer i huset. Har haft vänner som bott på bv som trivts mycket bra och andra som det inte funkat för. Tror det är högst personligt och bara du kan svara för om rabatten överväger de nackdelar som bv medför.
 
Hej, skriver återigen i denna tråd, även om det kanske inte är helt rätt! Har hittat ett intressant objekt, i Vasastan, där priset är rätt. Min enda fundering är att lägenheten ligger på bottenplan, mot gård i gårdshus. Någon med erfarenhet av att bo på bottenvåning? Det enda som kommer passera är grannar som ska in i gårdshuset (få lägenheter) och de kommer se ganska tydligt in i köket!

Tar ni 25kvm på våning 2, eller 35kvm på BV?
Har massor med erfarenhet av att bo i på BV.
Det är ju ingen raketforskning att de är färre som gillar det överlag, därav att priset är billigare.

Personligen störs jag inte alls av det. Tycker snarare att det är skönt att slippa trappor/hiss och om någon skulle se mig näck i köket drickandes rakt ut mjölkförpackningen skiter jag fullständigt i. Men det hela hänger på hur petig och brydd du själv är över att någon kan se in osv. Just den biten går att göra mycket smidigt om man är lite smart med snygga takhängda gardiner och andra insynsskydd.
 
Har massor med erfarenhet av att bo i på BV.
Det är ju ingen raketforskning att de är färre som gillar det överlag, därav att priset är billigare.

Personligen störs jag inte alls av det. Tycker snarare att det är skönt att slippa trappor/hiss och om någon skulle se mig näck i köket drickandes rakt ut mjölkförpackningen skiter jag fullständigt i. Men det hela hänger på hur petig och brydd du själv är över att någon kan se in osv. Just den biten går att göra mycket smidigt om man är lite smart med snygga takhängda gardiner och andra insynsskydd.

Ja så är det. Men har man aldrig bott på BV kan det vara smart att rådfråga! Tack för svaret.
 

Bally

Cartier
Väcker liv i denna tråden igen då det vankas nytt jobb och flytt till Stockholm.

Ska börja nytt jobb den 1a mars i Stockholm så det är mycket som ska redas ut.
Tänkte att jag slänger ut lite frågor som folk gärna får väga in på. Kan säga att jag aldrig bott i Stockholm så är lite grön på alla olika områden men har försökt spana runt lite.

Jag funderar på att försöka hitta en lägenhet i Solna, det verkar som att priserna där är bra mycket lägre än inne i staden. Är det schysst ställe att bo på eller ska man "suck it up" och sikta på innerstan direkt?

Ett annat alternativ, är Kungsholmen, känns lite samma som att priserna där inte är lika extrema men läget verkar bra. Bra / dåligt?

Korttidsboenden - Har ni några tips på vart man ska leta om man till exempel vill hyra en lägenhet under en lite kortare tid? Jag inser att det kan vara svårt (omöjligt?) att på distans försöka köpa en lägenhet som ska stå redo i tid och hade gärna haft ett alternativ så jag och tjejen kan flytta upp och sen leta lägenheter i lugn och ro i några månader.

Flyttfirmor - Från Skåne till Stockholm - rekommendationer?
 

Josa

Omega
2-Faktor
Väcker liv i denna tråden igen då det vankas nytt jobb och flytt till Stockholm.

Ska börja nytt jobb den 1a mars i Stockholm så det är mycket som ska redas ut.
Tänkte att jag slänger ut lite frågor som folk gärna får väga in på. Kan säga att jag aldrig bott i Stockholm så är lite grön på alla olika områden men har försökt spana runt lite.

Jag funderar på att försöka hitta en lägenhet i Solna, det verkar som att priserna där är bra mycket lägre än inne i staden. Är det schysst ställe att bo på eller ska man "suck it up" och sikta på innerstan direkt?

Ett annat alternativ, är Kungsholmen, känns lite samma som att priserna där inte är lika extrema men läget verkar bra. Bra / dåligt?

Korttidsboenden - Har ni några tips på vart man ska leta om man till exempel vill hyra en lägenhet under en lite kortare tid? Jag inser att det kan vara svårt (omöjligt?) att på distans försöka köpa en lägenhet som ska stå redo i tid och hade gärna haft ett alternativ så jag och tjejen kan flytta upp och sen leta lägenheter i lugn och ro i några månader.

Flyttfirmor - Från Skåne till Stockholm - rekommendationer?
Vart ligger jobbet? Vill du bo nära det för att minska pendling eller vill du ha nära till natur, stan osv?
Ställ dig i Stockholm bostadskö, kostar 200kr om året, jag har stått i snart 20år, som en dålig back up plan. räkna inte med att få något vettigt på några år.
Har du bolag, så kan du använda https://www.staysthlm.com/ eller liknande, du får betala ett mindre överpris men slipper blocket.

ingen aning med flyttfirmor egentligen, men kolla med Visby flyttningsbyrå, de kör mycket nere i Europa och sen upp till Stockholm för båten. Jag har bara använt dem Stockholm - Gotland tur och retur.
 

Bally

Cartier
Vart ligger jobbet? Vill du bo nära det för att minska pendling eller vill du ha nära till natur, stan osv?
Ställ dig i Stockholm bostadskö, kostar 200kr om året, jag har stått i snart 20år, som en dålig back up plan. räkna inte med att få något vettigt på några år.
Har du bolag, så kan du använda https://www.staysthlm.com/ eller liknande, du får betala ett mindre överpris men slipper blocket.

ingen aning med flyttfirmor egentligen, men kolla med Visby flyttningsbyrå, de kör mycket nere i Europa och sen upp till Stockholm för båten. Jag har bara använt dem Stockholm - Gotland tur och retur.
Ska bli konsult, så exakt arbetsplats är inte bestämd ännu, men ser nog helst närhet till stan som ett plus.

Tyvärr inte eget bolag, annars hade det varit toppen, att det är lite överpris i några månader kvittar ju, lätt värt för att slippa blocket...

Tack för tipsen!
 

Josa

Omega
2-Faktor
Ska bli konsult, så exakt arbetsplats är inte bestämd ännu, men ser nog helst närhet till stan som ett plus.

Tyvärr inte eget bolag, annars hade det varit toppen, att det är lite överpris i några månader kvittar ju, lätt värt för att slippa blocket...

Tack för tipsen!
Vill du ha närhet till stan och ändå lätt att ta sig runt där uppdragen hamnar så rekommenderar jag Gärdet. Nära till stan, natur och norra länken osv
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska bli konsult, så exakt arbetsplats är inte bestämd ännu, men ser nog helst närhet till stan som ett plus.
Fokusera på transporttid via SL.se till olika platser, kolla inte avstånd i km på en karta. Det skiljer oerhört mycket i restid baserat på vilka transportsätt som trafikerar. Solna är bra på den fronten (tåg, buss och tunnelbana passerar), det går fortare att åka till stan därifrån än många delar av innerstaden där det enda alternativet är buss eller lång promenad till tunnelbana.
 

Bally

Cartier
Fokusera på transporttid via SL.se till olika platser, kolla inte avstånd i km på en karta. Det skiljer oerhört mycket i restid baserat på vilka transportsätt som trafikerar. Solna är bra på den fronten (tåg, buss och tunnelbana passerar), det går fortare att åka till stan därifrån än många delar av innerstaden där det enda alternativet är buss eller lång promenad till tunnelbana.
Jättebra tips, är inget jag tänkt på själv, tack!
 

zeke_varg

Omega
Jättebra tips, är inget jag tänkt på själv, tack!
”Flyttar från södra Sverige”

Klura också på om det kommer vara resor söderut till släkt, vänner med bil eller om svärmor kommer upp med bullar. Då kan det vara bra att välja söderort. Ett jävla meck med trafik fredag och söndag genom Sthlm. De som helgåker till släkt och vänner. Optimalt ur den synvinkeln är förstås att slippa genomåkamdet.

Annars är det skönt att hitta sweetspots för lokala trafiken. Pendel, tuben eller bussar. Många bäckar små så har man genomsnittligt i Sthlm 45min till jobbet enkel väg. En jävla tidsvinst att jobba med där! 👍👌
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Samtidigt hade jag inte lagt allt för stort fokus på var du faktiskt jobbar. Speciellt om du är konsult. Hade fokuserat på att hamna nära, eller på enkelt sätt ta sig till, någon av de större knutpunkterna. Som T-Centralen, Fridhemsplan, Odenplan eller Slussen.
 
Bott i sthlm i över 10 år och är ifrån södra Sverige, även jobbat som konsult under större delen av de åren jag bott här. Så kan verkligen relatera till allt :)

Med handen på hjärtat är det i princip skit samma vart bor - bara du trivs OCH det finns tunnelbana i närheten. Ju fler linjer som korsar varandra i närheten av "din station" desto bättre. Då löser det sig utan större problem. Sen skall det tilläggas att det tar längre tid ju längre ut på linjen du bor (logiskt), men kan "räddas" upp med en pendelstation nära och att uppdraget ligger längst pendeltåget.
 

Josa

Omega
2-Faktor
@Bally den här bilden dök upp i mitt twitterflöde, tänkte den kan vara intressant på någon nivå för dig.
E87A09A9-4B19-459E-A56D-F0B5876D7227.jpeg
 
Kan uppdatera då även jag skrev i denna tråd för ca 2 år sedan. Slutade med att jag förlorade en del budgivningar och fortsatte efter nyår 19/20, sen kom en pandemi. Köpte i den värsta härdsmältan efter övertalning av min far, tror börsen backade 11% den dagen. Området blev fredhäll/kristineberg, vilket enligt mig är väldigt prisvärt för vara innanför tull. Nu är lägenhet snart till salu dock!

Har du råd, köp så centralt som möjligt. Annars är det bara titta på kartan i inlägget ovanför och backa utåt. Själv undviker jag den blåa linjen (även om många gillar solna/sundbyberg).
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
@Bally den här bilden dök upp i mitt twitterflöde, tänkte den kan vara intressant på någon nivå för dig.
E87A09A9-4B19-459E-A56D-F0B5876D7227.jpeg
Intressant karta. Men det är ju stor skillnad på boende och boende. Beror ju helt på om det är lägenhet eller villa, storlek, närhet till kommunikationer, renoverat/nytt/gammalt osv. Vi har precis köpt i sumpan 1 minut från t-bana/tvärbana/bussar/pendeltåg/fjärrtåg/arlandabussen för under 55000kr/kvm och sålt annan lägenhet i samma hus för över 65000kr/kvm. Tittar man statistiken så har faktiskt priserna gått ner något i Sundbyberg det senaste halvåret. I alla fall på 3:eek:r.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Intressant karta. Men det är ju stor skillnad på boende och boende. Beror ju helt på om det är lägenhet eller villa, storlek, närhet till kommunikationer, renoverat/nytt/gammalt osv. Vi har precis köpt i sumpan 1 minut från t-bana/tvärbana/bussar/pendeltåg/fjärrtåg/arlandabussen för under 55000kr/kvm och sålt annan lägenhet i samma hus för över 65000kr/kvm. Tittar man statistiken så har faktiskt priserna gått ner något i Sundbyberg det senaste halvåret. I alla fall på 3:eek:r.
Håller med om stora skillnader beroende på vilken typ av boende, och märkligt att de inte skriver på bilden som de gör på sin hemsida. Dessa siffror är det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter. https://www.booli.se/kunskap/sa-dyra-ar-lagenheterna-vid-din-tunnelbanestation/
Onekligen ett sjukt år, priserna har ökat på 93 av de 100 stationerna jämfört med 2020. 16 stationer har nu snittpris på över 100 000/kvm jämfört med 9st under 2020.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kan uppdatera då även jag skrev i denna tråd för ca 2 år sedan. Slutade med att jag förlorade en del budgivningar och fortsatte efter nyår 19/20, sen kom en pandemi. Köpte i den värsta härdsmältan efter övertalning av min far, tror börsen backade 11% den dagen. Området blev fredhäll/kristineberg, vilket enligt mig är väldigt prisvärt för vara innanför tull. Nu är lägenhet snart till salu dock!

Har du råd, köp så centralt som möjligt. Annars är det bara titta på kartan i inlägget ovanför och backa utåt. Själv undviker jag den blåa linjen (även om många gillar solna/sundbyberg).
Blåa linjen sträcker sig ju över ganska många områden, varav vissa är bättre än andra ur många aspekter. Blåa linjen går ju via Kungsholmen exempelvis, så det blir lite generellt att säga att man ska undvika hela blåa linjen. Jag bor själv i Sundbyberg där blåa linjen går. Nu tar jag dock aldrig tunnelbanan om jag ska in till stan, utan väljer pendeln som tar mig in till centralen på 9 minuter.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Håller hårt på Solna. Bor själv i Frösunda. Nära grönområden och direktbussar in till stan nuförtiden. Dessutom nära till Friends och Mall of Scandinavia. Ska även byggas tunnelbana i krokarna. Nära till flygbuss och det är enkelt att ta sig till Arlanda. Cyklar till jobbet inne i stan på 15 minuter.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Håller hårt på Solna. Bor själv i Frösunda. Nära grönområden och direktbussar in till stan nuförtiden. Dessutom nära till Friends och Mall of Scandinavia. Ska även byggas tunnelbana i krokarna. Nära till flygbuss och det är enkelt att ta sig till Arlanda. Cyklar till jobbet inne i stan på 15 minuter.
Sen är ju Solna stort och har flera bostadsområden. Allt från mindre charmiga Blåkulla till mysiga Råsunda och moderna Arenastaden.
 
Topp