• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fortistråden

Jag lyfter denna tråd igen som gäller kring Fortis. Nu igen tänker jag på klocka och då på den Fortis B-42 Cosmonauts, råd på pålitlig hemsida att köpa det märket ifrån? Sedan kring Calibern som diskuteras kring i en annan tråd, denna har ETA 2836 är det bättre än klocka med ETA 2824-2 och SW 200.

Jag lyfter denna tråd igen som gäller kring Fortis. Nu igen tänker jag på klocka och då på den Fortis B-42 Cosmonauts, råd på pålitlig hemsida att köpa det märket ifrån? Sedan kring Calibern som diskuteras kring i en annan tråd, denna har ETA 2836 är det bättre än klocka med ETA 2824-2 och SW 200.

Kan ha fel här och blir säkert rättad då men vad jag läst är verken i stort sätt lika.
Tror det skiljer i att 2836 har dagvisning.

Är det någon som har kunskap om Fortis Marinemaster reissue-modellen ?
Jag blir inte riktigt klok på huruvida mitt exemplar är fake eller inte. Jag har svårt att tro att min skulle vara fake men ju mer jag läser och jämför desto mer förvirrad blir jag. Jag har sett tidigare trådar i ämnet och jag har pratat med Fortis men tyvärr utan att bli så mycket klokare.

Jag köpte min klocka i Köpenhamn samma år som den kom ut på marknaden. Butiken hette Vintage ure och var känd för att sälja kvalitetsklockor (både gamla och nya) och kändes väldigt seriös. (Butiken upphörde tyvärr för för 7-8 år sen.)
Jag använder aldrig klockan längre och började fundera på att sälja den för en tid sen. Det var när jag började göra lite efterforskningar som jag märkte att det verkade finnas många exemplar på marknaden och att dom skiljde sig åt sinsemmelan. De tydligaste skillnderna finns på urtavlan samt på baksidan. Mitt exemplar saknar logotyp i form av text på urtavlan, har ingen symbol för en dykarhjälm på baksidan samt har ett nummer ingraverat ../90.
Jag har kartong och garantibevis kvar.

Någon som vet hur det ligger till
Fil 2015-03-03 15 14 52.jpeg
Fil 2015-03-03 15 15 18.jpeg
?

Har avhandlats tidigare. Sök här på forumet så hittar du säkert tråden utan tydlig slutsats. :)

Är det någon som har kunskap om Fortis Marinemaster reissue-modellen ?
Jag blir inte riktigt klok på huruvida mitt exemplar är fake eller inte. Jag har svårt att tro att min skulle vara fake men ju mer jag läser och jämför desto mer förvirrad blir jag. Jag har sett tidigare trådar i ämnet och jag har pratat med Fortis men tyvärr utan att bli så mycket klokare.

Jag köpte min klocka i Köpenhamn samma år som den kom ut på marknaden. Butiken hette Vintage ure och var känd för att sälja kvalitetsklockor (både gamla och nya) och kändes väldigt seriös. (Butiken upphörde tyvärr för för 7-8 år sen.)
Jag använder aldrig klockan längre och började fundera på att sälja den för en tid sen. Det var när jag började göra lite efterforskningar som jag märkte att det verkade finnas många exemplar på marknaden och att dom skiljde sig åt sinsemmelan. De tydligaste skillnderna finns på urtavlan samt på baksidan. Mitt exemplar saknar logotyp i form av text på urtavlan, har ingen symbol för en dykarhjälm på baksidan samt har ett nummer ingraverat ../90.
Jag har kartong och garantibevis kvar.

Någon som vet hur det ligger till
Fil 2015-03-03 15 14 52.jpeg
Fil 2015-03-03 15 15 18.jpeg
?
Den är märkligt lik Vulcain dykarur. De säljs fortfarande. vulcain.com

Härlig mannar! Går och är lite småsugen på en sån där cosmonaut fast med tachymeter. Vad kostar det att serva Lemania verket?

Supernöjd med min B42 Pilot Professional Chronograph. Går oerhört exakt med sitt Valjoux 7750 verk. Tyvärr har den konkurrerat med några Rollar och inte fått den vristtid den egentligen förtjänat. Kul med en Fortistråd. Underskattat fabrikat om du frågar mig.
image.jpeg
image.jpeg

Vad tycker ni om de nya kronograferna i aviatiskollektionen som presenterades i år? Tycker dom är grymt mycket bättre än tidigare. Bilder från fortis hemsida nedan. Riktigt sugen på den översta, ser fan bättre ut än IWC Spitfire, och rimligt pris, hittade för strax över 20 papp på chrono24.
Flieger_Professional_chrono-1.jpg
Aeromaster-Steel-Chronograph1.jpg

Vad tycker ni om de nya kronograferna i aviatiskollektionen som presenterades i år? Tycker dom är grymt mycket bättre än tidigare. Bilder från fortis hemsida nedan. Riktigt sugen på den översta, ser fan bättre ut än IWC Spitfire, och rimligt pris, hittade för strax över 20 papp på chrono24.
Flieger_Professional_chrono-1.jpg
Aeromaster-Steel-Chronograph1.jpg
stencoola!

Jag hade en crush på Fortis för 7-8 år sedan. Dock tycker jag idag att de är som Sinn, fast Sinn väger lite tyngre. Men vintage Fortis, satan vad fina!!!

Jag tycker att den nya "icke cronografen" är jävligt clean. Denna på läder eller det spciella lädret på bilden skulle jag kunna släpa på ;)
P3190064.jpg

Obs! Bild snodd från fratellowatches

Köpte min B-42 ny runt -00, vill jag minnas. Hade en seamaster 300 kronograf men tröttnade på att alla, speciellt bartenders (no offence), hade en likadan. Fortisen är coolt toolig, riktigt fet, och inte så vanlig vilket passar mig. Efter en 15 år så börjar den få fin patina på tavla och visare också, något man uppskattar på äldre dar :cool:
IMG_5061.JPG

Köpte min B-42 ny runt -00, vill jag minnas. Hade en seamaster 300 kronograf men tröttnade på att alla, speciellt bartenders (no offence), hade en likadan. Fortisen är coolt toolig, riktigt fet, och inte så vanlig vilket passar mig. Efter en 15 år så börjar den få fin patina på tavla och visare också, något man uppskattar på äldre dar :cool:
IMG_5061.JPG
Snyggt med armband som inte är integrerat ända in mot boetten, även om deras original är snygga också

Har bytt band mot icke orginal men även orginalbandet var av samma utförande. Det är de lite nyare B42:eek:rna som har läderband med "knöl" på för att ta upp glappet mot boetten. Sjäv är jag kanske lite gammeldags då jag gillar vanliga armband och ser hällre designen i boetten än bandet om vi pratar läder ialla fall.

Tillbaka
Topp