Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt snygg Hur stor är den?Det är lite dåligt drag i den här tråden tycker jag. Mina två näst senaste klockor köpte jag på känsla, men den här gången ställde jag upp en kravspecifikation. Jag har ett jobb som ibland innebär att man får åka på uppdrag på 1-2 veckor. Det blir jobb på helgerna och skiftgång. Har jag otur åker jag på nattskiftet, även om det är mer sällsynt sedan jag bestämde mig för att jobba stående, då jag inte kunde hålla mig vaken om jag satt ned. Den gången slutade det med att jag somnade stående och höll på att slå mig illa vid fallet. Ryktet har spridit sig, och jag slipper i regel nattjobb. I de anläggningar jag jobbar då är det absolut förbjudet att ta med sig telefonen in på området, och den måste lämnas i bilen eller på hotellet. Jobbtiderna gör att jag tappar greppet om vilken dag det är. Därför måste klockan ha datum och veckodag. Den måste också ha god vattentålighet för rengöring, om jag skulle råka få radioaktiv kontamination på klockan. Vidare måste den vara tydlig att läsa av vid dålig belysning eller skumma ögon. En flieger således. Alla former av kronografer går bort, eftersom jag tycker att urtavlorna brukar vara röriga. Klockan ska (känsloargument) vara Swiss Made och vara automatisk. Vad blev det då? Det var inte så lätt att hitta rätt modell, tills jag hittade Fortis. Uppackning nedan. Den var lite större än jag hade föreställt mig, men den känns ändå bra. Glasbaksidan är en helt onödig feature på den här typen av klocka, men den stör inte heller nämnvärt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
42 mm, men den bär ganska stort. Bandhorn till bandhorn är 53 mm, bredd mellan bandhornen är 20 mm. Höjden är 12,45 mm. Anledningen till att den bär stort är, enligt mina känsla, att boettsidan är helt rak och hög. Vissa andra klockor döljer höjden bra genom att boettlocket sticker ned ordentligt mot armen, men här har man löst det annorlunda. En annan orsak till att klockan bär stort är att urtavlan är gigantisk, ca 34 mm. Det bidrar ju till tydligheten, vilket var ett av kraven. Det anpassade armbandet, som är gjort av Hirsch, fyller utrymmet mellan bandhornen väl. Det gör att de 53 mm döljs något. Klockan går alldeles för fort, nu ca 16s/d. Men så heter den också Fortis...(!). Jag återkommer i tråden med mer intryck om någon vecka.Riktigt snygg Hur stor är den?
Ok. Påminner lite om min Oris Propilot då Också gigantisk urtavla även om den bara är 41 mm ☺ Fast det är ju piloter så ska väl vara så ☺42 mm, men den bär ganska stort. Bandhorn till bandhorn är 53 mm, bredd mellan bandhornen är 20 mm. Höjden är 12,45 mm. Anledningen till att den bär stort är, enligt mina känsla, att boettsidan är helt rak och hög. Vissa andra klockor döljer höjden bra genom att boettlocket sticker ned ordentligt mot armen, men här har man löst det annorlunda. En annan orsak till att klockan bär stort är att urtavlan är gigantisk, ca 34 mm. Det bidrar ju till tydligheten, vilket var ett av kraven. Det anpassade armbandet, som är gjort av Hirsch, fyller utrymmet mellan bandhornen väl. Det gör att de 53 mm döljs något. Klockan går alldeles för fort, nu ca 16s/d. Men så heter den också Fortis...(!). Jag återkommer i tråden med mer intryck om någon vecka.
Jo, jag glömde, det är en Fortis Aeromaster Ref. 655.10.10 med Performance-armbandet.
Blir alltid lite full i skratt när jag ser den här bilden. Kan ju omöjligt sitta bekvämt på någons handled.
Blir alltid lite full i skratt när jag ser den här bilden. Kan ju omöjligt sitta bekvämt på någons handled.
Haha den satt mycket bättre än man tror den är bara 4 mm högre än en smp 300 chrono![]()
Ne inget Nato hahahha"bara" 4mm och alla på baksidan. Hoppas du inte körde den på nato..
Riktigt fin! Vad är det för diameter på den?Sådär, varken Fortis eller Rolex har konkat, livet går vidare...
Bild-dax, sålde min Omega AT och köpte denna och är supernöjd. Bästa tooliga urtavlan jag sett, bra jobbat Fortis.![]()
Den går ca +2s/dygn.
@mattiasp hur går Aeromastern, är du nöjd och har det löst sig med farten?
Lustigt att du nämner farten på klockan. Jag ruckade den enligt metoden: Mäta gångavvikelse på ett eller flera dygn -montera in den med baksidan upp i timegraphern stabilisering några minuter och läsa av gångfelet. Därefter justering med det antal sekunder man har mätt upp på ett dygn. Jag hade lite hybris första gången och siktade på noll i avvikelse. Det blev ca 0,9 s långsamt. Jag levde med det tills jag härom dagen tappade den i golvet, vilket ledde till att den saktade drygt fyra spd. Det är inte acceptabelt. Jag vill nu att klockan ska gå någon sekund fort, så att man kan hacka den några sekunder när det har blivit för stor avvikelse. I morse ruckade jag igen med siktet inställt på +2 spd. Vi får se var den hamnar.Sådär, varken Fortis eller Rolex har konkat, livet går vidare...
Bild-dax, sålde min Omega AT och köpte denna och är supernöjd. Bästa tooliga urtavlan jag sett, bra jobbat Fortis.![]()
Den går ca +2s/dygn.
@mattiasp hur går Aeromastern, är du nöjd och har det löst sig med farten?
Finns det någon som för Fortis i Svärje mera? Minns att jag såg några i ett skyltfönster i Malmö i mitten på 2000-talet?Dagens inköp;
Fortis B42 chronograph Mars 500.
Mycket nöjd!
Snygg!![]()
Min Fortis B-42 Pilot Professional Chonograph, detta var min första "riktiga" klocka. På den tiden visste jag inte skillnaden på in-house och ETA-verk... Denna har ett Valjoux-7750. Detta ur finns med vit eller orange tachymeterskala, jag tror orange är den senare versionen.
![]()
Armbandet har butterfly deployant clasp, det var ett extra tillbehör jag köpte till, ganska dyrt vill jag minnas. Armbandet är bomberat och i god kvalitet, men det börjar bli rätt muggigt nu efter så många år, ett nytt originalband hade varit ett lyft. Jag håller detta ur kärt, även om det inte får så mycket tid på armen numera.
Ingen aning. Tror inte jag sett någon handlare i Sverige. Köpte min i Barcelona.Finns det någon som för Fortis i Svärje mera? Minns att jag såg några i ett skyltfönster i Malmö i mitten på 2000-talet?
Är det titan? Går det att bära den på nato, ser att det är skruvar till bandstift?![]()
Min Fortis B-42 Pilot Professional Chonograph, detta var min första "riktiga" klocka. På den tiden visste jag inte skillnaden på in-house och ETA-verk... Denna har ett Valjoux-7750. Detta ur finns med vit eller orange tachymeterskala, jag tror orange är den senare versionen.
![]()
Armbandet har butterfly deployant clasp, det var ett extra tillbehör jag köpte till, ganska dyrt vill jag minnas. Armbandet är bomberat och i god kvalitet, men det börjar bli rätt muggigt nu efter så många år, ett nytt originalband hade varit ett lyft. Jag håller detta ur kärt, även om det inte får så mycket tid på armen numera.
Finns det någon som för Fortis i Svärje mera? Minns att jag såg några i ett skyltfönster i Malmö i mitten på 2000-talet?
Får jag fråga vad en sådan kostarIngen aning. Tror inte jag sett någon handlare i Sverige. Köpte min i Barcelona.
Fråga får man ju...Får jag fråga vad en sådan kostar?
Kan vara känsligt för vissaFråga får man ju...
Kring 27k
Alltid vart sugen på en Fortis Chronograf. Känns som dom är liite tjocka bara.Kan vara känsligt för vissaiaf att ge svar. Jag är själv sugen på en fortis chronograf då dom verkar vara prisvärda men dom tappar en del på andrahandsmarknaden så det är lite tråkigt. Man får se till att göra den till en keeper istället
![]()
Ja det är vad som skrämmer mig med, den är lika tjock som min sea-dweller 16600(som jag gillar) men har en annan design som gör att den ser något klumpig ut. Schysst att dom pallar 200m vad gäller vattentäthet men lite oroande att inga knappar är gängade.Alltid vart sugen på en Fortis Chronograf. Känns som dom är liite tjocka bara.![]()
Har du lust att fota klockan lite från sidan men att du fortfarande har den på armen? Skulle vilja se ungefär hur högt den ser ut att sittaDagens inköp;
Fortis B42 chronograph Mars 500.
Mycket nöjd!
![]()