• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fortistråden

Jag kollade på denna:

IMG_1416.JPG

Daybreaker recon. Kronograf med GMT, alarm och AM/PM visning.
14 tusen.. löjligt billigt tänkte jag.
CHF... 116 svenska lakan.
Men jag gillar den, tyvärr är den utom räckhåll.

fortis har massa nyheter ,,,som tyvärr inte det skrivs mycket om...
https://www.fortis-swiss.com/

tycker märket är ohyggligt undervärderat,med tanke på deras stora innovationer,,som tex första automatiska armbandsuret,första vattenskyddade uret,och det faktum att fortis är mer rymdklocka, än omega någonsin varit.

deras olika seriers slogans ,känns dock lite väl göteborgska;)
aquatis: you dive me crazy
smaka på den....:D

Fick härom dagen höra av min urmakare som är AD för Fortis att det var rätt kört för företaget (läs slut för företaget). Läste sedan nedan information idag. Väldigt tråkigt i alla fall då jag gillar deras klockor.

The watch brand Fortis Uhren has filed for debt protection under Swiss insolvency laws. Fortis was founded in 1912 in Grenchen by Walter Vogt, and has been most widely known for its aviation watches.

The Swiss Official Gazette of Commerce (SOGC) website lists documents dated 21 November 2017, 23 November 2017 and 24 November 2017 showing that the Civil Court of Soleure-Lebern has granted Fortis debt deferral in the form of a collocation plan and six months for debt cancellation, ending on May 20, 2018.

https://horologium.com.au/2017/11/29/industry-news-fortis-in-bankruptcy-debt-deferral/

Nu är det alltid tråkigt när ett märke går undermen just i Fortis fall känns det mindre överraskande än i andra. Märket har för mig som entuseast alltid känts som ett ”also ran”-märke som är någonstans mellan IWC, Sinn, Glycine, Oris och godtycklig micromärke. Modellerna känns standard och rätt tråkiga utan någon större historia eller prestige. Vad är Fortis, liksom?

Synd för de berörda, inte så stort för resten av oss.

Nu är det alltid tråkigt när ett märke går undermen just i Fortis fall känns det mindre överraskande än i andra. Märket har för mig som entuseast alltid känts som ett ”also ran”-märke som är någonstans mellan IWC, Sinn, Glycine, Oris och godtycklig micromärke. Modellerna känns standard och rätt tråkiga utan någon större historia eller prestige. Vad är Fortis, liksom?

FYI:
Fortis was founded by Walter Vogt in 1912. Twelve years after its establishment, Vogt set up production with John Harwood, inventor of the automatic wristwatch. In 1926, Fortis released the patented Harwood Automatic, the first self-winding wristwatch, at Baselworld.

Fortis har en rik historia, där har du gjort din hemläxa dåligt.

Tycker Fortis är grymt underskattade faktiskt,läser man på om deras rymdklockor , så bleknar omegas story lite faktiskt,
Lite kul att Fortis även var först med vattentäta/ skyddade armbandsur

Driver man en vinstdrivande verksamhet som utgår ifrån konsumption av lyxprodukter åligger det inte konsumenten att "göra en läxa". Man kan försöka sig på den approachen, Fortis har uppenbarligen gjort det med väldigt tydligt resultat.

Du påstod att Fortis inte hade någon större historia eller prestige,
tycker man det, har man uppenbarligen inte läst på om märket.
Därav liknelsen med "hemläxa".

Du påstod att Fortis inte hade någon större historia eller prestige,
tycker man det, har man uppenbarligen inte läst på om märket.
Därav liknelsen med "hemläxa".
Jag skrev att det kändes så, men jag ska tydliggöra vad jag ville kommunicera:

Märket Fortis har på det här entuseastforumet (där vissa enskilda modeller har trådar med hundratals sidor) en tråd med drygt en sida inlägg före märket gick i konkurs. Jag har som de flesta varit medveten om märket men inte förknippat det med en enda USP.
Historia som inte kommuniceras effektivt är värdelös, prestige är ett subjektivt värde som skapad av konsumenterna, något Fortis uppenbarligen har misslyckats med (därav konken).

Som sagt, tråkigt för de närmast sörjande. Att den skaran inte är större är både symptom och orsak till frånfället i denna stund. Återstår att se om någon aktör värderar historian tillräckligt starkt för att investera i att återuppväcka märket.

Sakta i backarna. Inte första företaget som söker lånskydd och överlever i slutändan. :)

Fortis Uhren AG has voluntarily applied for a temporary composition, which has been approved by the court of Solothurn on November 20, 2017.

The company’s board of directors and management have taken this measure to enable the continuation a restructuring program, which will assure the healthy contingency of the company.

Contrary to media reports the company is not experiencing any acute liquidity problems, but was not able to depict the continuation of liquidity during one year. As correctly stated there are currently no executions against Fortis Uhren AG.

During the composition Fortis Uhren AG will work on a restructuring plan with its creditors to ensure the legal and economical existence of the company.

It is the declared goal to finalize this process with no layoffs in the company and no interruptions in the operational sides of the business.

We thank you for your understanding and continued support.

Fortis Uhren AG

• Like
Reactions: PCB
jo, jag vet att Fortis inte är jättecreddigt här på Ks ,men jag har alltid funnit märket charmigt,och faktiskt väldigt underskattat sett till dess historia,
men det är nog tuffa tider för många klockhus just nu,tror fler lär bita i gräset under kommande år

jo, jag vet att Fortis inte är jättecreddigt här på Ks ,men jag har alltid funnit märket charmigt,och faktiskt väldigt underskattat sett till dess historia,
men det är nog tuffa tider för många klockhus just nu,tror fler lär bita i gräset under kommande år
Jag tror dessvärre du har rätt. Vi har ju redan sett Glycine (ett i mina ögon sjukt underskattat märke) gå in i Invicta-gruppen och Breitling gå från familjeägt till CWC. Det sker en korrektion i branschen som jag tror kommer eskalera över några års sikt. Där får märken som Fortis väldigt svårt att slå sig fram med bibehållna marginaler IOM att de pga sin låga brand awareness måste konkurrera med Squale, CWard och massor av andra kompetenta uppstickare som saknar t.ex Fortis overhead och från början primärt är webbaserade i sin försäljning.
Själv undrar jag vad framtiden har i sitt sköte för Vulcain. När jag går in på deras hemsida ser jag att landing page är deras katalog från 2016...

Tillägg: När jag efter fem klick på Vulcains hemsida hamnar hos AD (Fredmans) visar det sig att de inte har Vulcain aktiverat i sin webshop. Jeyzuz, det är som om de vill gå i konken.
Tillägg 2: Inte heller den andra listade ADn (Magnussons) har Vulcain aktiverat på hemsidan. Det här är kommersiell katastrof.

Senast ändrad:
Kan inte bolagsregler i Schweiz men situationen är alltså mer att likställa med rekonstruktion än konkurs?

Vad tror ni händer med priserna på befintliga modeller, inkl andrahandsvärden i sverige? B42 stratoliner är en av mina favoriter (övriga sortimentet förstår jag mig inte riktigt på), har ett helt ok erbjudande på en oanvänd men tvekar.

Vad tror ni händer med priserna på befintliga modeller, inkl andrahandsvärden i sverige? B42 stratoliner är en av mina favoriter (övriga sortimentet förstår jag mig inte riktigt på), har ett helt ok erbjudande på en oanvänd men tvekar.
Utan att ha en susning egentligen, undrar jag om det inte kan vara positivt för andrahandsvärdet.
Det är ju inte som med en bil där man kan vara rädd för bristande försörjning av reservdelar om firman är borta.
Så är du sugen tror jag att det kan vara läge.

Utan att ha en susning egentligen, undrar jag om det inte kan vara positivt för andrahandsvärdet.
Det är ju inte som med en bil där man kan vara rädd för bristande försörjning av reservdelar om firman är borta.
Så är du sugen tror jag att det kan vara läge.

Det är ingen brist på reservdelar. Fortis har inte använt in-house urverk. utan det handlar om kända Eta verk som 2824-2 och kronografer med Valjoux 7750. Så personligen skulle jag inte oroa mig.
Och tyvärr tror även jag att ju mindre tillgång på Fortis pilot klockor kommer värdet öka lite grann. Det kan handla om någon tusanlapp. Detta då det finns gott om Fortis på grå-marknaden tyvärr.

Fattar inte riktigt. Menar du att värdet kommer öka för att det finns få, men att det inte kommer öka så mycket pga gråmarknaden?

Vad tycker ni rimligt pris är för klockan jag nämnde, Stratoliner?

Det är lite dåligt drag i den här tråden tycker jag. Mina två näst senaste klockor köpte jag på känsla, men den här gången ställde jag upp en kravspecifikation. Jag har ett jobb som ibland innebär att man får åka på uppdrag på 1-2 veckor. Det blir jobb på helgerna och skiftgång. Har jag otur åker jag på nattskiftet, även om det är mer sällsynt sedan jag bestämde mig för att jobba stående, då jag inte kunde hålla mig vaken om jag satt ned. Den gången slutade det med att jag somnade stående och höll på att slå mig illa vid fallet. Ryktet har spridit sig, och jag slipper i regel nattjobb. I de anläggningar jag jobbar då är det absolut förbjudet att ta med sig telefonen in på området, och den måste lämnas i bilen eller på hotellet. Jobbtiderna gör att jag tappar greppet om vilken dag det är. Därför måste klockan ha datum och veckodag. Den måste också ha god vattentålighet för rengöring, om jag skulle råka få radioaktiv kontamination på klockan. Vidare måste den vara tydlig att läsa av vid dålig belysning eller skumma ögon. En flieger således. Alla former av kronografer går bort, eftersom jag tycker att urtavlorna brukar vara röriga. Klockan ska (känsloargument) vara Swiss Made och vara automatisk. Vad blev det då? Det var inte så lätt att hitta rätt modell, tills jag hittade Fortis. Uppackning nedan. Den var lite större än jag hade föreställt mig, men den känns ändå bra. Glasbaksidan är en helt onödig feature på den här typen av klocka, men den stör inte heller nämnvärt.
IMG_2747.JPG

P2230106.JPG

P2230108.JPG
fullsizeoutput_20b2.jpeg
fullsizeoutput_20b1.jpeg

9A24C305-96A2-4DA9-8F6D-00605B6E6374.jpeg

Det är lite dåligt drag i den här tråden tycker jag. Mina två näst senaste klockor köpte jag på känsla, men den här gången ställde jag upp en kravspecifikation. Jag har ett jobb som ibland innebär att man får åka på uppdrag på 1-2 veckor. Det blir jobb på helgerna och skiftgång. Har jag otur åker jag på nattskiftet, även om det är mer sällsynt sedan jag bestämde mig för att jobba stående, då jag inte kunde hålla mig vaken om jag satt ned. Den gången slutade det med att jag somnade stående och höll på att slå mig illa vid fallet. Ryktet har spridit sig, och jag slipper i regel nattjobb. I de anläggningar jag jobbar då är det absolut förbjudet att ta med sig telefonen in på området, och den måste lämnas i bilen eller på hotellet. Jobbtiderna gör att jag tappar greppet om vilken dag det är. Därför måste klockan ha datum och veckodag. Den måste också ha god vattentålighet för rengöring, om jag skulle råka få radioaktiv kontamination på klockan. Vidare måste den vara tydlig att läsa av vid dålig belysning eller skumma ögon. En flieger således. Alla former av kronografer går bort, eftersom jag tycker att urtavlorna brukar vara röriga. Klockan ska (känsloargument) vara Swiss Made och vara automatisk. Vad blev det då? Det var inte så lätt att hitta rätt modell, tills jag hittade Fortis. Uppackning nedan. Den var lite större än jag hade föreställt mig, men den känns ändå bra. Glasbaksidan är en helt onödig feature på den här typen av klocka, men den stör inte heller nämnvärt.
IMG_2747.JPG

P2230106.JPG

P2230108.JPG
fullsizeoutput_20b2.jpeg
fullsizeoutput_20b1.jpeg

9A24C305-96A2-4DA9-8F6D-00605B6E6374.jpeg
Fin! Grattis!

Tillbaka
Topp