Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt cool. Synd med priset bara... ☺Jag kollade på denna:
![]()
Daybreaker recon. Kronograf med GMT, alarm och AM/PM visning.
14 tusen.. löjligt billigt tänkte jag.
CHF... 116 svenska lakan.
Men jag gillar den, tyvärr är den utom räckhåll.
Läste nyss på fejjan att Fortis konkat![]()
Trist.Jag fick höra samma sak häromdagen av min urmakare som säljer märket. Sedan läste jag även detta;
https://horologium.com.au/2017/11/29/industry-news-fortis-in-bankruptcy-debt-deferral/
FYI:Nu är det alltid tråkigt när ett märke går undermen just i Fortis fall känns det mindre överraskande än i andra. Märket har för mig som entuseast alltid känts som ett ”also ran”-märke som är någonstans mellan IWC, Sinn, Glycine, Oris och godtycklig micromärke. Modellerna känns standard och rätt tråkiga utan någon större historia eller prestige. Vad är Fortis, liksom?
Synd för de berörda, inte så stort för resten av oss.
Fortis har en rik historia, där har du gjort din hemläxa dåligt.Nu är det alltid tråkigt när ett märke går undermen just i Fortis fall känns det mindre överraskande än i andra. Märket har för mig som entuseast alltid känts som ett ”also ran”-märke som är någonstans mellan IWC, Sinn, Glycine, Oris och godtycklig micromärke. Modellerna känns standard och rätt tråkiga utan någon större historia eller prestige. Vad är Fortis, liksom?
Synd för de berörda, inte så stort för resten av oss.
Wörd! ☺Tycker Fortis är grymt underskattade faktiskt,läser man på om deras rymdklockor , så bleknar omegas story lite faktiskt,
Lite kul att Fortis även var först med vattentäta/ skyddade armbandsur
Driver man en vinstdrivande verksamhet som utgår ifrån konsumption av lyxprodukter åligger det inte konsumenten att "göra en läxa". Man kan försöka sig på den approachen, Fortis har uppenbarligen gjort det med väldigt tydligt resultat.Fortis har en rik historia, där har du gjort din hemläxa dåligt.
Driver man en vinstdrivande verksamhet som utgår ifrån konsumption av lyxprodukter åligger det inte konsumenten att "göra en läxa". Man kan försöka sig på den approachen, Fortis har uppenbarligen gjort det med väldigt tydligt resultat.
Jag skrev att det kändes så, men jag ska tydliggöra vad jag ville kommunicera:Du påstod att Fortis inte hade någon större historia eller prestige,
tycker man det, har man uppenbarligen inte läst på om märket.
Därav liknelsen med "hemläxa".
Jag tror dessvärre du har rätt. Vi har ju redan sett Glycine (ett i mina ögon sjukt underskattat märke) gå in i Invicta-gruppen och Breitling gå från familjeägt till CWC. Det sker en korrektion i branschen som jag tror kommer eskalera över några års sikt. Där får märken som Fortis väldigt svårt att slå sig fram med bibehållna marginaler IOM att de pga sin låga brand awareness måste konkurrera med Squale, CWard och massor av andra kompetenta uppstickare som saknar t.ex Fortis overhead och från början primärt är webbaserade i sin försäljning.jo, jag vet att Fortis inte är jättecreddigt här på Ks ,men jag har alltid funnit märket charmigt,och faktiskt väldigt underskattat sett till dess historia,
men det är nog tuffa tider för många klockhus just nu,tror fler lär bita i gräset under kommande år
Utan att ha en susning egentligen, undrar jag om det inte kan vara positivt för andrahandsvärdet.Vad tror ni händer med priserna på befintliga modeller, inkl andrahandsvärden i sverige? B42 stratoliner är en av mina favoriter (övriga sortimentet förstår jag mig inte riktigt på), har ett helt ok erbjudande på en oanvänd men tvekar.
Utan att ha en susning egentligen, undrar jag om det inte kan vara positivt för andrahandsvärdet.
Det är ju inte som med en bil där man kan vara rädd för bristande försörjning av reservdelar om firman är borta.
Så är du sugen tror jag att det kan vara läge.
Fattar inte riktigt. Menar du att värdet kommer öka för att det finns få, men att det inte kommer öka så mycket pga gråmarknaden?
Vad tycker ni rimligt pris är för klockan jag nämnde, Stratoliner?
Just det. Det finns gott om osålda Fortis. Så det dröjer nog med prisökningar.
Fin! Grattis!Det är lite dåligt drag i den här tråden tycker jag. Mina två näst senaste klockor köpte jag på känsla, men den här gången ställde jag upp en kravspecifikation. Jag har ett jobb som ibland innebär att man får åka på uppdrag på 1-2 veckor. Det blir jobb på helgerna och skiftgång. Har jag otur åker jag på nattskiftet, även om det är mer sällsynt sedan jag bestämde mig för att jobba stående, då jag inte kunde hålla mig vaken om jag satt ned. Den gången slutade det med att jag somnade stående och höll på att slå mig illa vid fallet. Ryktet har spridit sig, och jag slipper i regel nattjobb. I de anläggningar jag jobbar då är det absolut förbjudet att ta med sig telefonen in på området, och den måste lämnas i bilen eller på hotellet. Jobbtiderna gör att jag tappar greppet om vilken dag det är. Därför måste klockan ha datum och veckodag. Den måste också ha god vattentålighet för rengöring, om jag skulle råka få radioaktiv kontamination på klockan. Vidare måste den vara tydlig att läsa av vid dålig belysning eller skumma ögon. En flieger således. Alla former av kronografer går bort, eftersom jag tycker att urtavlorna brukar vara röriga. Klockan ska (känsloargument) vara Swiss Made och vara automatisk. Vad blev det då? Det var inte så lätt att hitta rätt modell, tills jag hittade Fortis. Uppackning nedan. Den var lite större än jag hade föreställt mig, men den känns ändå bra. Glasbaksidan är en helt onödig feature på den här typen av klocka, men den stör inte heller nämnvärt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()