• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är väl bra att sätta ut länk när man ändå är på sidan? Viss pedagogisk funktion att se vad som omtalas.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@Scipio vad leder dig till att tro att det är guld på stål? Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en liknande boett utförd i guld på stål. Cool klocka oavsett boettmaterial dock :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
@Scipio vad leder dig till att tro att det är guld på stål? Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en liknande boett utförd i guld på stål. Cool klocka oavsett boettmaterial dock :)
Vad menar du att det är?
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jaha, tack för den informationen. Fulstål och krom på 70-talare har jag någorlunda koll på men detta visste jag inte. Kan man anta att det är samma metall rakt igenom?
Nej det borde ju vara ett lager guld längst ut. Angående ålder gissar jag på 20- eller 30-tal. Jag hade en Mido i silver som var ytterligare någon millimeter mindre och där lyckades jag ringa in åldern till mycket sannolikt andra halvan av 20-talet. Men jag bifogar en rejäl nypa salt till gissningen om din Lip. Den här stilen av klockor tillhör inte mina specialintressen än så länge iallafall. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej det borde ju vara ett lager guld längst ut. Angående ålder gissar jag på 20- eller 30-tal. Jag hade en Mido i silver som var ytterligare någon millimeter mindre och där lyckades jag ringa in åldern till mycket sannolikt andra halvan av 20-talet. Men jag bifogar en rejäl nypa salt till gissningen om din Lip. Den här stilen av klockor tillhör inte mina specialintressen än så länge iallafall. :)
Låter väldigt väldigt tidigt. Om inte tavlan är ommålad borde det gå att datumbestämma den någorlunda.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej det borde ju vara ett lager guld längst ut. Angående ålder gissar jag på 20- eller 30-tal. Jag hade en Mido i silver som var ytterligare någon millimeter mindre och där lyckades jag ringa in åldern till mycket sannolikt andra halvan av 20-talet. Men jag bifogar en rejäl nypa salt till gissningen om din Lip. Den här stilen av klockor tillhör inte mina specialintressen än så länge iallafall. :)
Jag har ingen aning men du nosar nog åt rätt håll, att den är äldre än 1940-tal. Jag blir inte klok på din första mening. Menar du nu att ursprungstexten "guld på stål" är en sannolikt korrekt beskrivning?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ingen aning men du nosar nog åt rätt håll, att den är äldre än 1940-tal. Jag blir inte klok på din första mening. Menar du nu att ursprungstexten "guld på stål" är en sannolikt korrekt beskrivning?
Nej det skulle ju innebära att det fanns stål under guldet. Det tror jag är väldigt osannolikt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Låter väldigt väldigt tidigt. Om inte tavlan är ommålad borde det gå att datumbestämma den någorlunda.
Varför låter det tidigt? Mitt intryck är att det är en ganska typisk stil för 20- och 30-talet. I synnerhet 20-talet är tidigare än den period jag samlar mest av men de båda 20-talsklockor jag haft hade samma stil och konstruktion på boetterna. De jag har från 30-talet ser modernare ut med vattenskyddade boetter med skruvad bakboett men i början av 30-talet innan de modernare konstruktionerna blev vanligare så såg många klockor ut som den som diskuteras, och de lär ju ha producerats parallellt med modernare modeller i några år åtminstone.
 

Hoppsan! Vi stötte på några problem.​



Du har inte behörighet att visa den här sidan eller utföra den här åtgärden.

Kanske behövs 50 inlägg för att se denna också??
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp