• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj 3.11

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pajkastningstråd.
33F15A94-6228-4149-907C-70EA3EC30377.jpeg

Hehe, lifestyle-krigaren @alfgren har hittat till diskussion. Posta inte mer i diskussionsdelen om du inte avser att diskutera klockor seriöst, det KS är till för. Håll dig till lifestyle istället.

Absurt, tagga ned.

Det är väl rimligt att säga ifrån när någon är uppenbart arrogant?

Det @alfgren efterfrågar är ett hyfsat bemötande där man svarar på PM och inte ignorerar nya medlemmar... helt rimligt.

Hehe, lifestyle-krigaren @alfgren har hittat till diskussion. Posta inte mer i diskussionsdelen om du inte avser att diskutera klockor seriöst, det KS är till för. Håll dig till lifestyle istället.

Absurt, tagga ned.
Rätt konstig diskussion….
Att andra saker i livet utanför KS och speciellt K&S har högre prio känns rimligt. Samtidigt om man vet med sig kan man ju alltid nämna att svar kan ta en dag eller två.
Sedan är ju en PM konversation ingenting man kan förvänta sig svar direkt på.

Som nämndes ovan upplever jag en del sk. köpare eller snarare däcksparkare värre.

Ev köpare: ”finns klockan kvar?” (och återkommande utan någon artighet, kommer aldrig sälja till någon som inte klarar vanligt hyfs). Typ som att man skrivit ngt på språng lite nonchalant och vill göra säljaren en tjänst genom att köpa den…..🤦🏻‍♂️
Svar: ”Hej, ja är du intresserad”?
………tystnad
Ev. köpare tre dagar senare: ”OK jag kan erbjuda skambud
Svar: ”Tyvärr kan tänka mig rimlig sänkning
Ev. Köpare tre dagar senare: ”Det kommer du aldrig att få och jag är en fattig student/arbetslös/har skoskav etc….men eh lycka till…”

Delvis som ev köpare sätter man säljaren i en trist sits och sedan är det upp till säljaren att välja kund och pris. Knappast någon mänsklig rättighet att få köpa vad man vill och hur man vill. Och om man inte har råd att köpa till utsatt pris kanske man ska tänka om(?).
…..just a thought 🤷🏻‍♂️🙄

Det är väl rimligt att säga ifrån när någon är uppenbart arrogant?

Det @alfgren efterfrågar är ett hyfsat bemötande där man svarar på PM och inte ignorerar nya medlemmar... helt rimligt.
Den enda som framstår som arrogant är just @alfgren med svaret nedan. Därav mitt konstruktiva svar. /sarkasm

Vad vet vi om bemötandet? @Professor S var förmodligen trevlig på PM, att det tog 3 dagar pga anledningar han redan tagit upp är inget jag ser ett problem i.
Tre dagar är sämst. Lägg inte upp fler annonser om du inte avser sköta ditt försäljande någorlunda seriöst. Hur lång tid hade det tagit att svara "hej, tack för intresset men jag är inte intreserad av att göra affär med någon utan ordentlig historik"?

Låt oss alla ha i åtanke att ribban på detta forum är rätt högt satt för vad vi förväntar oss från säljare jämfört med exempelvis Tradera eller Blocket. Fortsätt uppmuntra bra bemötande från båda parter, och som köpare ha i åtanke att det rör sig om privatpersoner som ofta tar sig tid att till och med möta upp köpare vid affärer. Det är inte direkt någonting man på andra ställen förväntar sig. Till syvende och sist är det inte professionella försäljare vi har att göra med, så ta små snedsteg med ro.

Tre dagar är sämst. Lägg inte upp fler annonser om du inte avser sköta ditt försäljande någorlunda seriöst. Hur lång tid hade det tagit att svara "hej, tack för intresset men jag är inte intreserad av att göra affär med någon utan ordentlig historik"?
Eller så kan jag ta tiden på mig att hitta en lösning för både köpare och säljare. Vi har nu bra kontakt och det ser ut som att affär blir av. Stort tack för dina åsikter.

Ha ha, är du så långsint? 😬 Finns det inte ett begrepp som är vedertaget idag, något med att man bara upphör för att man tappat intresset och den andre fattar vinken?
Det har jag inte hört, inte utan att meddela en motpart om det gått så långt att betalningsinstruktioner delats.

Har själv vart med om att köpare bailat, sånt som händer.. men då hamnar det för evigt på shit-list.

Är det i det skedet att betalningsinstruktioner lämnas fullföljer man om det inte inträffar något alldeles extra och då hör man naturligtvis av sig till den andre parten och förklarar situationen. Allt annat är då utöver vad jag är van vid som accepterat. Men det kanske är åldern...

Lämna ut betalningsinstruktioner utan respons från okänd person kan vara ett känsligt kapitel. Var det bara för att få veta min adress, var jag bor etc. Varför?

det händer lite då och då att man kontaktar en säljare som glömt avsluta... Just denna annons ligger kvar, och det är möjligt att man inte vill sälja just till mig och bara sa att dom var sålda... https://klocksnack.se/threads/red-wings.156875/
*ber om ursäkt för att det är under lifestyle, men ett exempel på att även den bäste kan brista ;)
Låter som en rimlig teori. Jag hade sagt samma sak om du hörde av dig och ville köpa något.

Inte ok att publicera privata mail eller konversationer, speciellt inte i syfte att sprida nedsättande rykte om personen. Utöver dålig nätetik kan det leda till förtalsåtal
Inte OK att outa identiteter men här får man stå för vad man skriver varesig det är som inlägg eller PM. Ser ingen anledning till att det ska rensas.

Det har jag inte hört, inte utan att meddela en motpart om det gått så långt att betalningsinstruktioner delats.

Har själv vart med om att köpare bailat, sånt som händer.. men då hamnar det för evigt på shit-list.
Har hänt mig också. Har hållit en klocka åt en person i typ en månad sedan kommer följande
”Oj, ber om ursäkt men kan inte fullfölja dealen. Min bil gick sönder”.

Har hänt mig också. Har hållit en klocka åt en person i typ en månad sedan kommer följande
”Oj, ber om ursäkt men kan inte fullfölja dealen. Min bil gick sönder”.

Sådant som händer. Jag väntade ett halvår en gång på en klocka jag skulle få köpa. Men han valde att inte sälja till slut. Klart det är surt men det är sådant som händer. :angel:
Klockan var en Ikepod, den äldre varianten.

Den enda som framstår som arrogant är just @alfgren med svaret nedan. Därav mitt konstruktiva svar. /sarkasm

Vad vet vi om bemötandet? @Professor S var förmodligen trevlig på PM, att det tog 3 dagar pga anledningar han redan tagit upp är inget jag ser ett problem i.
Fast 3 dagar är jäkligt lång tid. Jag köpte just ved på marketplace o fick svar av en kvinna på några timmar och gjorde upp om leverans imorgon. Om den andra jag frågade svarar om tre dagar så lär han inte sälja ved till mig iaf. Samma gäller nog klockor o bilar o lite annat....

Fast 3 dagar är jäkligt lång tid. Jag köpte just ved på marketplace o fick svar av en kvinna på några timmar och gjorde upp om leverans imorgon. Om den andra jag frågade svarar om tre dagar så lär han inte sälja ved till mig iaf. Samma gäller nog klockor o bilar o lite annat....
Släppa det kanske? Full respekt för att alla inte har all tid i världen och ibland händer det saker utanför KS K&S (förstår att det kan verks underligt). :cigar:

För den som har missat det kan jag tipsa om funktionen för mailnotis vid nytt PM. I dagens läge har väl alla en smartphone med tillhörande mailapp och kan få direktnotis i telefonen när någon inleder en PM-konversation så slipper man bevaka KS som en hök men kan samtidigt besvara eventuella förfrågningar inom rimlig tid. Fiffigt, va? 🙂

I min värld är det en fråga om respekt. Svarar du på mail på jobbet med tre dagars väntetid?
Med en inbox som snittar runt 100mail om dagen så ja. 😬

Respekt går åt båda hållen dvs. man kan ha förståelse för att alla inte sitter och trycker framför skärmen som en slags heltidsanställd kundservice vars enda arbetsuppgift är att svara kunder.

Tycker att man som säljare kan nämna att svar kan dröja om man vet med sig. Men som köpare kan jag ju välja att gå vidare med livet om jag inte får svar inom vad jag upplever som en rimlig svarstid, knyta näven i fickan och klaga öppet i en tråd om K&S annonser. 😉

Edit:admin får gärna radera detta så vi kam komma tillbaks till topic 🙂

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp