• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fattar inte vad problemet är? Läs mina referneser så får du se att jag är en väldigt seriös köpare/säljare. Om jag lägger upp en annons ett par gånger fram o tillbaka, DÖR du av det eller? Tryck på knappen "igonera" om jag "stör" dig så mycket, så är problemet löst. Jag tycker DU är jobbig med ditt GNÄLLANDE...
En säljare som velar, genom att starta och avsluta annonser känns dock inte så seriös...

Initiativet av denna tråd var ju bra för nya som kanske inte har så stor koll på köp&sälj, fast den sista tiden har det blivit mer pajkastning och pajastråd istället för vad den egentligen hade för innebörd från början! Visst skall man läsa reglerna innan man lägger ut sin annons, det är ju givet, men alla kan vi göra misstag, tom jag, man säger till om det skett ett fel eller om någon bryter mot reglerna, punkt! Kan ju inte vara så jävla svårt att hålla god ton i tråden kan jag tycka då vi är fullvuxna människor! Jag säger gör om gör rätt :stop::smug::cool:o_O:meh::eek::wideyed::wtf:!!!

Senast ändrad:
Initiativet av denna tråd var ju bra
för nya som kanske inte har så stor koll på köp&sälj, fast den sista tiden har det blivit mer pajkastning och pajastråd istället för vad den egentligen hade för innebörd från början! Jag säger gör om gör rätt :stop::smug::cool:o_O:meh::eek::wideyed::wtf:!!!

Å andra sidan hade det varit oerhört enkelt att hålla den ren från sådant om samtliga klarade av att läsa, och sedan hålla sig till de superenkla regler som finns.
Jag tycker att det är helt rätt att uppmärksamma om någon bumpar fem gånger på en dag, och det är helt rätt att uppmärksamma om en person regelmässigt raderar sina annonser efter avslutat försäljning.

Sen är det ju ofta så att den som är orsak för kritiken tyvärr inte bara kan acceptera och rätta sig i ledet, utan det ska komma lama bortförklaringar eller ifrågasättande och det är där oftast som pajkastningen börjar.

Så ja, det handlar oftare om regelbrott än om det som @Aboynamedsue var ute efter när han startade tråden, men alternativet är enligt mig inte att sluta uppmärksamma utan i sådana fall snarare att starta en separat tråd så att den här kan hållas ren för frågor om objekten som säljs.

Men återigen...vad oerhört enkelt det hade varit om samtliga medlemmar betedde sig som vuxna människor och visade en smula respekt för forumet och för det faktum att man får annonsera helt gratis.

En "rapportera-inlägg-knapp" i köp och sälj vore ju fint. Då kunde man på ett enkelt sätt uppmärksamma admin på felaktiga annonser och de kunde vidta lämpliga åtgärder vid behov. Då hade vi sluppit sida upp och ner med tråkigheter i denna tråd.

Å andra sidan hade det varit oerhört enkelt att hålla den ren från sådant om samtliga klarade av att läsa, och sedan hålla sig till de superenkla regler som finns.
Jag tycker att det är helt rätt att uppmärksamma om någon bumpar fem gånger på en dag, och det är helt rätt att uppmärksamma om en person regelmässigt raderar sina annonser efter avslutat försäljning.

Sen är det ju ofta så att den som är orsak för kritiken tyvärr inte bara kan acceptera och rätta sig i ledet, utan det ska komma lama bortförklaringar eller ifrågasättande och det är där oftast som pajkastningen börjar.

Så ja, det handlar oftare om regelbrott än om det som @Aboynamedsue var ute efter när han startade tråden, men alternativet är enligt mig inte att sluta uppmärksamma utan i sådana fall snarare att starta en separat tråd så att den här kan hållas ren för frågor om objekten som säljs.

Men återigen...vad oerhört enkelt det hade varit om samtliga medlemmar betedde sig som vuxna människor och visade en smula respekt för forumet och för det faktum att man får annonsera helt gratis.

Jag är helt med dig till 100%, men man kan ju var hövlig i tonen när man säjer till, förmodligen kan alla läsa på detta forum, det utgår jag ifrån! Men ibland så gör man ju inte det, läser reglarna menar jag, och då blir det ju fel, fel, fel! Men oavsett det, kan man hålla god ton, då man säger till!

Om alla hade följ regelboken så hade ju denna tråd varit helt värdelös, alla bryter mot regler oavsett vad det gäller, man drar en rövare helt enkelt och hoppas att man skall klara sig undan.

Bara att hoppas att folk lär sig av misstagen som görs...

En "rapportera-inlägg-knapp" i köp och sälj vore ju fint. Då kunde man på ett enkelt sätt uppmärksamma admin på felaktiga annonser och de kunde vidta lämpliga åtgärder vid behov. Då hade vi sluppit sida upp och ner med tråkigheter i denna tråd.

Instämmer! Kan dock bli mycket att göra för stackars admins.

Tycker att K&S borde splittas upp i fler underforum, med olika admins kanske?

En för japanskt, en för accessoarer/klockband/winders/verktyg, en för vintage och en allmän - precis som resten av KS är.

Bara ta bort hans annons/blockera 1-2 veckor från att lägga in annons det det är inte enligt regel. Då är problemet löst?

Instämmer! Kan dock bli mycket att göra för stackars admins.

Jag tycker att det är det bästa alternativet om det är tekniskt görbart. Det blir ju inte mer jobb för admin än vad som redan är i och med att de nu blir pingade av medlemmar som uppmärksammar felaktigheter.

Bara ta bort hans annons/blockera 1-2 veckor från att lägga in annons det det är inte enligt regel. Då är problemet löst?

Hear, hear!!!

Kanske dags att införa timeout från Köp&Sälj vid upprepade felaktigheter såsom att återkommande radera info efter försäljning eller ha bumpmania?

Jag tycker att det är det bästa alternativet om det är tekniskt görbart. Det blir ju inte mer jobb för admin än vad som redan är i och med att de nu blir pingade av medlemmar som uppmärksammar felaktigheter.

Hear, hear!!!

Precis. Hade man även delat upp det som jag föreslog så kanske man kan ha olika admins för olika forum.

Tog ju inte ens 30min från förra kommentaren igår kväll till att @Aquastar raderade allt i sin annons, vill man leta regelverk i K&S så kan man lätt sysselsätta en heltidstjänst.

Skulle tro att vissa medlemmar åtminstone lägger en hyfsad deltidstjänst för att leta felaktigheter :D

Men oavsett så tror jag att en time-out skulle fungera preventivt om dessutom längden på avstängningen var kopplad till antals gånger man skiter i reglerna. Avstängningar från forumdelar har ju tillämpats tidigare så det är inget kontroversiellt förslag.

Sen måste man göra skillnad på om det är är en mindre företeelse som att man vid ett enstaka tillfälle råkar göra en dubbelbump, mot att som @Aquastar regelmässigt radera sina annonser vilket skett vid 35! tillfällen. Det är faktiskt lite svårt att förstå hur han kan tillåtas att fortsätta annonsera om man nu ska ta regelverket på allvar om att tidigare försäljningar ska vara referens. @Denke

Kan man annars göra det socialt acceptabelt att privat meddela en säljare att hen har brutit mot reglerna? Så behövs det inte att man hängs ute här på tråden. Jag kan förstå att det skulle göra en upprörd nog att börja tjafsa.

Funderar ibland på att meddela säljaren men vill inte verka otrevlig

Kan man annars göra det socialt acceptabelt att privat meddela en säljare att hen har brutit mot reglerna? Så behövs det inte att man hängs ute här på tråden. Jag kan förstå att det skulle göra en upprörd nog att börja tjafsa.

Funderar ibland på att meddela säljaren men vill inte verka otrevlig
Fast vissa personer tar det alldeles för hårt. "Hängas ut" är ju lite väl starkt ord. Det är väl bra att någon uppmärksammar ifall det är något fel eller dylikt på en annons.

Jag själv missade en sak i en annons och medlem påpekade det i denna tråden. Inte så att jag blev kränkt av det, jag uppskattade att någon rättade mig så att min annons inte innehöll någon felaktighet.

Fast vissa personer tar det alldeles för hårt. "Hängas ut" är ju lite väl starkt ord. Det är väl bra att någon uppmärksammar ifall det är något fel eller dylikt på en annons.

Jag själv missade en sak i en annons och medlem påpekade det i denna tråden. Inte så att jag blev kränkt av det, jag uppskattade att någon rättade mig så att min annons inte innehöll någon felaktighet.

Jag förstår vad du menar. Kanske det borde stå i reglerna att man måste vara ödmjuk för sina misstag om man ska få annonsera:)

Håller med dig men får ibland känslan av att tonen på respons tillbaka tyder på skillnaden mellan de medlemmar som omedvetet missat något eller gjort fel respektive den som medvetet gjort en fuling och blir påkommen med näven i syltburken.

Ett ärligt misstag rättas skamset till och det kan tom komma en ursäkt som svar. Irriterade svar, motargument och motsträvighet till att ändra tolkar jag oftare som ett medvetet beteende eller ren ignorans.

Hade man själv skrivit fel eller haft fel i information om en vara så hade jag skamset ändrat omgående och försökt att aldrig behöva bli omnämnd igen.

Men visst kan jag hålla med @Affe att tonen är stundtals onödigt hård, målet bör vara att ha en viss kvalitet på annonser och ett köp/sälj som har en viss vänskaplig känsla mellan människor med ett gemensamt intresse. Annars kan man lika gärna nyttja andra mer kommersiella kanaler. En onödigt hård ton gynnar inte målet mer nämnvärt även om felaktigheter inte heller bör ignoreras.

Jag kan hålla med om att en rapportknapp kan vara ett bra komplement till en sådan här tråd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp