• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok skriver en gång till eftersom vissa inte verkar förstå. 1. Gjorde ett "amplitudstest" 2016 på min klocka (visade över 300 då). Lämnade även in klockan idag för ett ampitudstest (får den idag senare). Klockan går hur bra som helst. Ang "ruckningen" , så gick den ca 4-5 - förra året. Gick till "Norrmalms ur" och sa: "Kan du rucka den här så den går lite plus, istället för minus?" Han sa ok, men vill du jag behåller klockan i några dagar så jag kan se hur exakt den går? " Nej sa jag , det är lungt , går den bara + så är jag nöjd. Ska väk "rucka" tillbaka den, eftersom folk börjar gråta här inne som inte är ens intresserade av klockan. Kanske inte ens säljer/byter den för den är fet....

Ok skriver en gång till eftersom vissa inte verkar förstå. 1. Gjorde ett "amplitudstest" 2016 på min klocka (visade över 300 då). Lämnade även in klockan idag för ett ampitudstest (får den idag senare). Klockan går hur bra som helst. Ang "ruckningen" , så gick den ca 4-5 - förra året. Gick till "Norrmalms ur" och sa: "Kan du rucka den här så den går lite plus, istället för minus?" Han sa ok, men vill du jag behåller klockan i några dagar så jag kan se hur exakt den går? " Nej sa jag , det är lungt , går den bara + så är jag nöjd. Ska väk "rucka" tillbaka den, eftersom folk börjar gråta här inne som inte är ens intresserade av klockan. Kanske inte ens säljer/byter den för den är fet....

Jag förstår fortfarande inte... :banghead::banghead:

Ingen som "gråter" bara det att ingen fattar varför man skall rucka en klocka så den går mycket +, istället för att bara ställa klockan typ 3 min före om man vill att den ska gå före.

Tog upp dom här diskussionerna hos en välkänd AD...dom bara garva...så löjliga är ni..

Jag tycker det har spårat.
Tycker @Vincentb får alldeles för mycket och för personlig kritik just nu. Sen är @Vincentb rätt kass på att ge tillbaka också, och det hela får en snöbollseffekt.
VincentB har svarat på varför han ruckat fram klockan, det får liksom räcka så, hur ologiskt det än är.
Helt missat hur ambivalent han är gällande försäljningen? Senast i posten nedanför. Någon måtta får det för fan vara.

Har ju skrivit nu 2 gånger att den ruckades på "må få"...jag är inte så noga av mig..
Med din inställning och tråkiga attityd så kan du snart inte ens skänka bort något här på KS. Du hamnar ju allt som oftast i blåsväder och verkar inte ha någon självinsikt över huvud taget, tyvärr. När argumenten börjar bli överväldigande så går man på person. Det tycker du är moget du som talar nedlåtande om andras ålder.
Trist, lågt och jobbigt.

I sak... nu har jag inte orkat se vad det var för klocka det här med vincentb men det är inte unikt att urmakare på eget bevåg ruckat klockor så det går lite före när det gäller mekaniska klockor och speciellt då vintage elelr andra äldre. 30 sek + exempelvis. Men det är väl nåt "sen gammalt" kanske och ovanligare om det är nyare klockor som förväntas hålla högre precision. Men ställa + lite extra och som kund ha såna önskemål, inget märkligt.

I sak... nu har jag inte orkat se vad det var för klocka det här med vincentb men det är inte unikt att urmakare på eget bevåg ruckat klockor så det går lite före när det gäller mekaniska klockor och speciellt då vintage elelr andra äldre. 30 sek + exempelvis. Men det är väl nåt "sen gammalt" kanske och ovanligare om det är nyare klockor som förväntas hålla högre precision. Men ställa + lite extra och som kund ha såna önskemål, inget märkligt.
Från början handlade det om att han påstod att han med flit ruckat den för att gå snabbt, 2-3 min...

Handlar väl snarare om att han inte kan formulera sig så folk fattar och istället målar in sig i ett hörn.

Med din inställning och tråkiga attityd så kan du snart inte ens skänka bort något här på KS. Du hamnar ju allt som oftast i blåsväder och verkar inte ha någon självinsikt över huvud taget, tyvärr. När argumenten börjar bli överväldigande så går man på person. Det tycker du är moget du som talar nedlåtande om andras ålder.
Trist, lågt och jobbigt.
Nä det som är tråkigt är att folk överhuvudtaget ska lägga sig i andras annonser. Speciellt när man inte är intresserad av en specifik klocka. Sen att folk ska bryr sig om hur "ORDAGRANT" en annons skrivs. Är man intresserad av en klocka kan man ställa frågor till säljaren. Och inte "pika" på varenda fel / rad folk skriver i sina annonser. Men folk här verkar ha för mkt fritid..

Nä det som är tråkigt är att folk överhuvudtaget ska lägga sig i andras annonser. Speciellt när man inte är intresserad av en specifik klocka. Sen att folk ska bryr sig om hur "ORDAGRANT" en annons skrivs. Är man intresserad av en klocka kan man ställa frågor till säljaren. Och inte "pika" på varenda fel / rad folk skriver i sina annonser. Men folk här verkar ha för mkt fritid..
Jag tror inte att det handlar om att folk lägger sig i av illvilja mot säljaren och att man letar fel för att håna någon. Även om folk kanske inte är så vänliga i tonen alla gånger så är jag av uppfattningen att folket här är väldigt mån om att standarden på det som säljs här på forumet ska hålla en bra nivå, främst för att nybörjare inte ska luras och att man ska kunna förvänta sig att det som säljs och köps här på brädan är reko-grejer som presenteras i detalj så att man är införstådd med vad man köper då klockor oftast inte är något billigt intresse och råkar man köpa grisen i säcken så kan det bli en dyr historia.
Man hjälps åt här helt enkelt, för allas trevnad och att alla ska vara nöjda, både köpare som säljare. Men detta förutsätter så klart att det ställs en del krav på båda parter.

Jag tycker du bör se det ungefär såhär: Du går med i en gemenskap när du går med i KS. I gemenskapen råder vissa normer och regler, skrivna såväl som oskrivna. I gemenskapen så försöker en del medlemmar (ofta de mest erfarna) ta hand om de andra medlemmarna. Det här är ett community med en annonsfunktion; inte Blocket med en anslagstavla. Folk samlas här för sitt gemensamma intresse i första hand; inte för att köpa och sälja.

Det är helt okej att begära ett högt pris på en klocka, men det måste också vara okej att de medlemmar som förstår att priset är onormalt högt ifrågasätter det. Detsamma gäller för beskrivningar och liknande också. Det är inte för att vara taskiga med dig utan för hjälpa andra. Och det är ju en stor del av poängen med en gemenskap - man hjälper varandra! :)

Senast ändrad:
Jag tycker du bör se det ungefär såhär: Du går med i en gemenskap när du går med i KS. I gemenskapen råder vissa normer och regler, skrivna såväl som oskrivna. I gemenskapen så försöker en del medlemmar (ofta de mest erfarna) ta hand om de andra medlemmarna. Det här är ett community med en annonsfunktion; inte Blocket med en anslagstavla. Folk samlas här för sitt gemensamma intresse i första hand; inte för att köpa och sälja.

Det är helt okej att begära ett högt pris på en klocka, men det måste också vara okej att de medlemmar som förstår att priset är onormalt högt ifrågasätter det. Detsamma gäller för beskrivningar och liknande också. Det är inte för att vara taskiga med dig utan för hjälpa andra. Och det är ju en stor del av poängen med en gemenskap - man hjälper varandra! :)

Det bästa jag läst på riktigt länge, dina ord borde skickas ut som ett automatiskt pm till alla som nyreggar sig på forumet.

Vänligen
Forumets undersköterska

Det här kan alltså bli ytterligare en av dina annonser som dras tillbaka för att du ångrar dig? Episkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp