• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En generell fundering kring klocknasandet på KS.

En snabb scanning av köp o sälj visar att vissa av säljarna (till synes privatpersoner) omsätter stora mängder klockor här på KS vilket väcker några tankar.

Var går egentligen gränsen mellan hobby och näringsverksamhet ?

När hamnar man i riskzonen för att intressera Skatteverket?

En generell fundering kring klocknasandet på KS.

En snabb scanning av köp o sälj visar att vissa av säljarna (till synes privatpersoner) omsätter stora mängder klockor här på KS vilket väcker några tankar.

Var går egentligen gränsen mellan hobby och företagande?

När hamnar man i riskzonen för att intressera Skatteverket?
Vid en vinst över 50.000:- per år. Eventuella förluster är inte avdragsgill.

Något sådant har jag för mig.

Vid en vinst över 50.000:- per år. Eventuella förluster är inte avdragsgill.

Något sådant har jag för mig.

Googlade en snabbis.

Tidigare fanns det ett riktmärke, omsätter man mer än 30000kr per år på hobbyverksamhet bör man registrera enskild firma och även momsregistrera sig. Denna riktlinje är numera inaktuell men har inte ersatts av något annat.

Läser man på Skatteverket.se så tycks man numera se till helheten av hobbyverksamheten och främst av allt vinstsyftet. T ex kan hunduppfödning anses vara en hobby som ej ska beskattas.

Många gånger handlar det väl också om att man "uppgraderar". Då kanske det krävs att man säljer mer än en för att finansiera nästa.

Hur kan hunduppfödning ses som hobby? Det om något görs väl med vinstsyfte?

Men om ribban ligger där tror jag ingen som köper och säljer några klockor i månaden som privatperson är i riskzonen.

Haha ja exakt. En kull av populär ras kan lätt ge ett överskott på 30-40k och vad är det om inte en vinst?

Googlade en snabbis.

Tidigare fanns det ett riktmärke, omsätter man mer än 30000kr per år på hobbyverksamhet bör man registrera enskild firma och även momsregistrera sig. Denna riktlinje är numera inaktuell men har inte ersatts av något annat.

Läser man på Skatteverket.se så tycks man numera se till helheten av hobbyverksamheten och främst av allt vinstsyftet. T ex kan hunduppfödning anses vara en hobby som ej ska beskattas.
Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt.

En kapitalförlust är inte avdragsgill . Den förslitning av egendomen eller annan värdenedgång som föranleder förlusten får anses som en inte avdragsgill personlig levnadskostnad.

Redogör gärna hur du kommit fram till denna summa?

jag födde upp ca 4-5 kullar med hundvalpar under tidigt 2000-tal och iom den tredje kullen är man tvungen att regga kennelnamn

det jag fick info om ifrån skatteverket då var att vinsten skall beskattas som all hobbyverksamhet dvs när den är över 50k (då 30k) vilken man enkelt kommer upp i med mer än 1 valpkull per år (givetvis lite beroende på antal valpar)

Nu är vi långt OT, men det där är BS. Man ska vara glad om man hamnar +/-0 på detta. Veterinärbesök, besiktningar, utställningar, foder och allt annat skit man inte ens kan tänka sig.

Föd upp karelska Björnhundar med jaktchampions som föräldrar så får du se på andra bullar ;)

Men visst, ska man räkna på inköp och drift av avelshundarna så kan det bli annorlunda. I mina exempel så betraktas dom som sunk cost.

Hahahaha. Hahahaha. Hahaahah. Du har aldrig ägt ett djur va?
Jodå, flertalet. Har fyra katter för tillfället, men har aldrig haft hundar. Trodde inte folk födde upp dem enbart som hobby med tanke på hur mycket hundar kostar. Har inte övervägt det tidigare, så det var mest en förutfattad mening att hunduppfödning var lukrativt.

Men ok, back OnT - watches 'n' stuff! :)

Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt.

En kapitalförlust är inte avdragsgill . Den förslitning av egendomen eller annan värdenedgång som föranleder förlusten får anses som en inte avdragsgill personlig levnadskostnad.
Men det där ska väl vara en överspelad regel efter vad som sagts? Efter det kom en generell gräns vid 30000 kr omsättning om jag förstått rätt. Nu sägs det här att inte heller den regeln gäller. Kontentan är att det avgörs till stor del från fall till fall, enskilda bedömningar grundat på varaktighet, regelbundenhet etc. Vad som inte är "enstaka försäljningar". Det går inte att veta säkert vad som är vad.
Men att räkna med 60 000 i vinst fritt kan man säkert inte göra. Om man inte spelar professionell poker internationellt. Det lär vara skattefritt av nån anledning.

Enig, om hunden inte bär Rolex.
Klart hon gör ;)
IMG_3420.jpg

Well, 4000+moms(förmodligen).
Fortfarande dyrt dock. Men, vi får väl se om den ligger länge..

Alla har rätt till en synpunkt, även du. I Sverige får man ge 5495 för den. Kanske begär lite mycket men räknar med att nån prutar lite.
Det här är lite tricky tycker jag; om man köper från creationwatches får man ju trots allt räkna med moms och tull - så 4k blir det ju inte direkt, snarare runt 5k. Sen kan man tycka att 4400:- fortfarande är dyrt, men det lägger jag mig inte i.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp