• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

aLiter

Cartier
2-Faktor
Du glömmer att få med nyckelsiffran 3.

Du kan skapa 2 nya annonser och bumpa 1 gammal.
Du kan bumpa 3 gamla annonser.
Du kan skapa 3 nya annonser men då får du inte bumpa någon alls.
Samma dygn, kalenderdag gäller allt ovan.
Nej. Formuleringen är kass. Nu ska jag använda lite logik och visa dig varför du har fel.
Med nuvarande formulering går det att tolka på två sätt, dvs.
1. Personen får skapa annonser, men då får den inte bumpa någon annan annons under samma dag.
2. Personen får skapa annonser och bumpa annonser under samma dag, men maxtaket är totalt 3 antal handlingar.

När betoningen läggs på eller, som du gör i din post, då är det alternativ 1 som gäller.
I detta fall har jag.
1. Skapat en annons.
2. Bumpat annonsen.
Är det då det andra som gäller, dvs 3 handlingar per dag. Då har jag följt reglerna.
Är det 1 som gäller, dvs du får antingen skapa, eller bumpa annonser under en dag. Inte både skapa en annons och bumpa den eller en annan. Då stämmer det med dagens formulering, men det är en otydlig formulering.

Det du säger, det stämmer inte. I reglerna står INGENTING om att du inte får skapa och bumpa en annons under samma dag.
Däremot står det att du inte får bumpa en annons två gånger under samma dag.
I detta fall har jag skapat en annons (utfört handlingen "skapa") och bumpat en annons (utfört handlingen "bumpa")
Det innebär att jag har en handling till, dvs skapa eller bumpa en annan annons, enligt den tolkning du har.
I annat fall torde det förtydligas att ett skapande är att jämställas med en bump och under skapandedagen får annonsen ej bumpas.

Eller hur ser ni på saken @Ministern ? Jag tar gärna ett förtydligande av reglerna.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nej. Formuleringen är kass. Nu ska jag använda lite logik och visa dig varför du har fel.
Med nuvarande formulering går det att tolka på två sätt, dvs.
1. Personen får skapa annonser, men då får den inte bumpa någon annan annons under samma dag.
2. Personen får skapa annonser och bumpa annonser under samma dag, men maxtaket är totalt 3 antal handlingar.

När betoningen läggs på eller, som du gör i din post, då är det alternativ 1 som gäller.
I detta fall har jag.
1. Skapat en annons.
2. Bumpat annonsen.
Är det då det andra som gäller, dvs 3 handlingar per dag. Då har jag följt reglerna.
Är det 1 som gäller, dvs du får antingen skapa, eller bumpa annonser under en dag. Inte både skapa en annons och bumpa den eller en annan. Då stämmer det med dagens formulering, men det är en otydlig formulering.

Det du säger, det stämmer inte. I reglerna står INGENTING om att du inte får skapa och bumpa en annons under samma dag.
Däremot står det att du inte får bumpa en annons två gånger under samma dag.
I detta fall har jag skapat en annons (utfört handlingen "skapa") och bumpat en annons (utfört handlingen "bumpa")
Det innebär att jag har en handling till, dvs skapa eller bumpa en annan annons, enligt den tolkning du har.
I annat fall torde det förtydligas att ett skapande är att jämställas med en bump och under skapandedagen får annonsen ej bumpas.

Eller hur ser ni på saken @Ministern ? Jag tar gärna ett förtydligande av reglerna.
Det är ett entusiastforum, inget rättsfall.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej. Formuleringen är kass. Nu ska jag använda lite logik och visa dig varför du har fel.
Med nuvarande formulering går det att tolka på två sätt, dvs.
1. Personen får skapa annonser, men då får den inte bumpa någon annan annons under samma dag.
2. Personen får skapa annonser och bumpa annonser under samma dag, men maxtaket är totalt 3 antal handlingar.

När betoningen läggs på eller, som du gör i din post, då är det alternativ 1 som gäller.
I detta fall har jag.
1. Skapat en annons.
2. Bumpat annonsen.
Är det då det andra som gäller, dvs 3 handlingar per dag. Då har jag följt reglerna.
Är det 1 som gäller, dvs du får antingen skapa, eller bumpa annonser under en dag. Inte både skapa en annons och bumpa den eller en annan. Då stämmer det med dagens formulering, men det är en otydlig formulering.

Det du säger, det stämmer inte. I reglerna står INGENTING om att du inte får skapa och bumpa en annons under samma dag.
Däremot står det att du inte får bumpa en annons två gånger under samma dag.
I detta fall har jag skapat en annons (utfört handlingen "skapa") och bumpat en annons (utfört handlingen "bumpa")
Det innebär att jag har en handling till, dvs skapa eller bumpa en annan annons, enligt den tolkning du har.
I annat fall torde det förtydligas att ett skapande är att jämställas med en bump och under skapandedagen får annonsen ej bumpas.

Eller hur ser ni på saken @Ministern ? Jag tar gärna ett förtydligande av reglerna.

Du får inte skapa en annons och bumpa samma dag vilket jag skrev i inlägget innan. Så det finns faktiskt inget att diskutera i denna fråga. Självklart är du välkommen att posta nu annons, kom dock ihåg att inte bumpa den samma dag ;)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Du får inte skapa en annons och bumpa samma dag vilket jag skrev i inlägget innan. Så det finns faktiskt inget att diskutera i denna fråga. Självklart är du välkommen att posta nu annons, kom dock ihåg att inte bumpa den samma dag ;)
Jag anser fortfarande att det är otydligt i reglerna ;) men jag har absolut varken ork eller vilja att dividera om det då jag nu vet hur ni menar med reglerna.
Ni väljer själva om ni vill förtydliga det, eller om ni skiter i det ;)
Jag postar annonsen imorgon, ska se om snubben som PM:at vill köpa den först.

Ha en bra kväll!
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Om alla andra kan tyda reglerna borde väl även du klara av att göra det? Dessutom har admin nu redan förtydligat vilka regler som gäller.
Släpp det hela och lägg ut en ny annons...
Vi vet ju inte hur många som har gjort samma tabbe dock. Så det är inte säkert att "alla" kan tolka reglerna så som det är meningen att de ska tolkas idag.
Men som du säger har de förtydligat vad de menar nu och för mig är saken utagerad nu och jag har släppt det :)
 
  • Like
Reactions: Nic

Nic

Rolex
2-Faktor
Vi vet ju inte hur många som har gjort samma tabbe dock. Så det är inte säkert att "alla" kan tolka reglerna så som det är meningen att de ska tolkas idag.
Men som du säger har de förtydligat vad de menar nu och för mig är saken utagerad nu och jag har släppt det :)
Jo jag såg det, och du vara förbannat snabb att citera mig. :D
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
What? Bumpade en gång :D
Annonsen skapades och bumpades en gång samma dag.
7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.
Dvs, en post och en bump. Borde inte bryta mot regelverket. Isf borde det förtydligas.
Vet inte hur många bumpar du räknade till Nygren? Men en är visst för mycket på ett dygn?
"Du som skapat en annons i Köp/Sälj kan en gång per dygn bumpa din annons. Du får bumpa eller posta max tre (3) annonser per kalenderdag."
Även detta från reglerna. Det står dumpa en gång och det står inte något om att en annons som skapats inte får bumpas samma dag, utan det står att en annons får bumpas en gång per dag.

Admins? Ni kanske kan förtydliga reglerna då? Nu tog ni bara bort min annons direkt, trots att jag trodde att jag följt reglerna.
En skapad post som sedan bumpades en gång. Dvs inget som torde bryta mot reglerna med dagens utformning.
@daviden @Denke @Ministern @admin

Får jag lägga upp annonsen igen? Eller anser ni då att jag bryter mot regelverket igen?
Än en gång Nygren kan du gärna förtydliga vad du menar med för många bumpar.
En sak är då säkert och det är att jag aldrig kommer att sälja eller köpa en klocka av dig, då du inte ens kan bemöda dig med att göra ett påpekande via PM innan du grinar ur dig i denna tråd. Det är lite som den "perfekta tjejen" i klassen som skvallar om allt till läraren, istället för att bara snacka med personen det gäller.
Fjanteri.
Jag ställde en fråga, vilket denna tråd är till för. Kan nog inte tycka att det är att grina ur sig.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Jag ställde en fråga, vilket denna tråd är till för. Kan nog inte tycka att det är att grina ur sig.
Ptja, i framtiden kan du ju vända dig till personen i fråga i första hand. Det är liksom lite trevligare.
Ungefär som att man går och ber grannen sänka innan man ringer Securitas.
Hade du gjort det hade jag fått ett tillfälle att pm:a admins och frågat om vad som gäller och du hade fått en hel del goodwill från min sida.
Nu valde du att göra tvärt om och du får motsatsen till goodwill.
Men nu släpper jag detta och går vidare med mitt liv, är detta det största jag har att bli upprörd över så så har jag det rätt gott ändå.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nej. Formuleringen är kass. Nu ska jag använda lite logik och visa dig varför du har fel.
Med nuvarande formulering går det att tolka på två sätt, dvs.
1. Personen får skapa annonser, men då får den inte bumpa någon annan annons under samma dag.
2. Personen får skapa annonser och bumpa annonser under samma dag, men maxtaket är totalt 3 antal handlingar.

När betoningen läggs på eller, som du gör i din post, då är det alternativ 1 som gäller.
I detta fall har jag.
1. Skapat en annons.
2. Bumpat annonsen.
Är det då det andra som gäller, dvs 3 handlingar per dag. Då har jag följt reglerna.
Är det 1 som gäller, dvs du får antingen skapa, eller bumpa annonser under en dag. Inte både skapa en annons och bumpa den eller en annan. Då stämmer det med dagens formulering, men det är en otydlig formulering.

Det du säger, det stämmer inte. I reglerna står INGENTING om att du inte får skapa och bumpa en annons under samma dag.
Däremot står det att du inte får bumpa en annons två gånger under samma dag.
I detta fall har jag skapat en annons (utfört handlingen "skapa") och bumpat en annons (utfört handlingen "bumpa")
Det innebär att jag har en handling till, dvs skapa eller bumpa en annan annons, enligt den tolkning du har.
I annat fall torde det förtydligas att ett skapande är att jämställas med en bump och under skapandedagen får annonsen ej bumpas.

Eller hur ser ni på saken @Ministern ? Jag tar gärna ett förtydligande av reglerna.
Jag kan hålla med om att det kanhända inte är helt glasklart vid hastigt påseende men språkligt och logiskt har du fel. Ordet "eller" i en meningen betyder inte att du kan bumpa en annons samma dag du lägger ut den bara för att det är mindre än 3 handlingar:

"Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser."

Om det skulle betyda att man kunnat göra både och hade det stått "och" eller "samt" eller motsvarande istället för "eller": hur man betonar ordet har ingen betydelse för innebörden och ingenstans nämner den meningen någon möjlighet att bumpa en dagsfärsk annons.

Edit. nu blev det lite begripligare det jag ville ha fram
 
Senast ändrad:

aLiter

Cartier
2-Faktor
Jag kan hålla med om att det kanhända inte är helt glasklart vid hastigt påseende men språkligt och logiskt har du helt fel. Ordet "eller" betyder att du antingen kan göra det ena eller det andra.

"Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser."

Det är svårt att se om man tänker efter lite, att det skulle kunna betyda det som står i din punkt 2. Om det skulle betyda att man kunnat göra både och hade det stått "och" eller "samt" eller motsvarande istället för "eller": hur man betonar ordet har ingen betydelse för innebörden.

Jag rekommenderar dig att läsa Organon.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag anser fortfarande att det är otydligt i reglerna ;) men jag har absolut varken ork eller vilja att dividera om det då jag nu vet hur ni menar med reglerna.
Ni väljer själva om ni vill förtydliga det, eller om ni skiter i det ;)
Jag postar annonsen imorgon, ska se om snubben som PM:at vill köpa den först.

Ha en bra kväll!
Tyck vad du vill men nu har ju @Ministern rättat dig och hans ord gäller. Det må vara ett entusiastforum men det är ingen demokrati. Så det är bara att rätta in sig i ledet. :) (Lägger till en smiley då det tydligen lättar upp texter och får människor att ta mindre illa vid sig)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Tyck vad du vill men nu har ju @Ministern rättat dig och hans ord gäller. Det må vara ett entusiastforum men det är ingen demokrati. Så det är bara att rätta in sig i ledet. :) (Lägger till en smiley då det tydligen lättar upp texter och får människor att ta mindre illa vid sig)
"men jag har absolut varken ork eller vilja att dividera om det då jag nu vet hur ni menar med reglerna."
 

Erik1

Patek
2-Faktor
judy-jpg
 

marw

Panerai
2-Faktor
@Jacob T. du ska bumpa din annons och inte dagligen skapa en ny annons på samma klocka. Du kan även ändra beskrivning och pris i din befintliga annons så inget skäl att skapa ny. Sett flera nya annonser från dig senaste dagarna på samma klocka; din Rolex OP date.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-skinnband-22mm.76290/
@Kridde , du glömde skriva bytesvärde på ditt spruckna band. Tar du en sprucken ej fungerande g-shock i byte? Den är fin på utsidan (förutom att den är sprucken).

Åfaan det glömde jag ju, tack. Vill nog gärna ha en fungerande klocka ändå. Tack i alla fall...
Seriöst @Kridde - skärp dig. Ett skräpobjekt som du trots påminnelse inte lyckats skapa en korrekt annons på.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp