• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Nja, det är mest att priserna har stigit avsevärt senaste 2 åren. Svårt att hitta fina femsiffriga under 26'-27' skulle jag säga. Och den länkade är fin (om än lite väl optimistiskt beskriven) och den har svart tavla vilket är förhållandevis ovanligt.

Ok. Trodde äldre DJ gick för runt det jag beskrev. Men kanske inte 5-siffrig ref, då? Jag skulle ändå inte betala så mycket även om jag var på jakt, skulle du? Inga tillbehör eller servicehistorik, bara klocka.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ok. Trodde äldre DJ gick för runt det jag beskrev. Men kanske inte 5-siffrig ref, då? Jag skulle ändå inte betala så mycket även om jag var på jakt, skulle du? Inga tillbehör eller servicehistorik, bara klocka.

Fyrsiffriga går kanske att klämma in i det häradet. Men då är det säkerligen halvrisiga exemplar.

Jag skulle möjligen kunna dega iaf i närheten av det priset, fet boett och svart tavla. Tycker att den ser schysst ut även om det finns lite dings, den är dessutom förhållandevis ny.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den diskuterade DJn har helt klart åtminstone ett rejält hack i bandhornet. Angående priser så har fina, fullset 5 siffriga safir DJ gått för sanslösa ca 40.000 kr på Kaplans på sistone. Skulle säga att det diskuterade exet åtminstone bör ligga på 28+.
 

Jimmy

Omega
@Jimmy du skriver "Fin boett och länk, ytliga smårepor finns och något enstaka märke på bandhornen - men inga djupa hack eller dings" Jag skulle nog säga att den har rejäla dings om jag tolkat bilderna rätt.
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16220.77153/
@Pelarn
Tack för påpekandet, det finns (som synes) märken på bandhornen, det jag försökte förmedla var att de inte är särskilt djupa - ber om ursäkt om detta inte blev riktigt tydligt.
Jag uppdaterar annonsen så ingen känner sig vilseledd.
 

Kapten M

Omega
2-Faktor
Sänkte du priset med 500kr från 36-35.5k, eller minns jag fel? @Kapten M
https://klocksnack.se/threads/omega-po-gmt-goodplanet-prisbump.75833/
Tror du verkligen det kommer ha önskad effekt?

Kanske, kanske inte.
Den är redan väldigt billig om man ser till vad andra ligger för på marknaden.
Skulle jag mot förmodan bli desperat så kanske jag sänker mer.
Är dock ganska säker på att jag strax under denna nivå kan sälja den till LW över disk.
Så varför skulle jag sänka mer?

har utöver det redan haft bud strax över detta pris som jag tackade nej till då.
Så ser inte vitsen med att sänka mer om jag inte har bråttom.

Misstycker du?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kanske, kanske inte.
Den är redan väldigt billig om man ser till vad andra ligger för på marknaden.
Skulle jag mot förmodan bli desperat så kanske jag sänker mer.
Är dock ganska säker på att jag strax under denna nivå kan sälja den till LW över disk.
Så varför skulle jag sänka mer?

har utöver det redan haft bud strax över detta pris som jag tackade nej till då.
Så ser inte vitsen med att sänka mer om jag inte har bråttom.

Misstycker du?
Jag är ganska säker på att han syftade på storleken på sänkningen, inte priset sig. varför sänka alls om du bara skall sänka några hundralappar, i synnerhet om du redan fått bud på mer?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Kanske, kanske inte.
Den är redan väldigt billig om man ser till vad andra ligger för på marknaden.
Skulle jag mot förmodan bli desperat så kanske jag sänker mer.
Är dock ganska säker på att jag strax under denna nivå kan sälja den till LW över disk.
Så varför skulle jag sänka mer?

har utöver det redan haft bud strax över detta pris som jag tackade nej till då.
Så ser inte vitsen med att sänka mer om jag inte har bråttom.

Misstycker du?

Jag är ganska säker på att han syftade på storleken på sänkningen, inte priset sig. varför sänka alls om du bara skall sänka några hundralappar, i synnerhet om du redan fått bud på mer?
Inget fel på priset, säkert helt rätt, men ser det som enormt osannolikt att sänkningen på 500kr i relation till priset, 36K, ger någon effekt öht. Bättre att skita i att sänka isf.
Som Edward Blom säger: När man sänker, sänker man, och då sänker man rejält.

LW är kända för skambud så skulle inte tro det faktiskt, snarare 25k(vilket är helt tokigt lågt).
Som referens ville de betala 45k för en G/S daytona jag hade förut som jag sen sålde till en annan handlare för 60k, 1v senare. Såldes sedan för 70-75k.

Lycka till med försäljningen oavsett.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Inget fel på priset, säkert helt rätt, men ser det som enormt osannolikt att sänkningen på 500kr i relation till priset, 36K, ger någon effekt öht. Bättre att skita i att sänka isf.
Som Edward Blom säger: När man sänker, sänker man, och då sänker man rejält.

LW är kända för skambud så skulle inte tro det faktiskt, snarare 25k(vilket är helt galet lågt).

Lycka till med försäljningen oavsett.
Jag instämmer. Priset är det nog inget fel på. Skulle vara frestad själv om den inte vore så förbannat hög, vanliga PO är redan lite för hög och denna är väl ca 18mm på höjden?
Lycka till i vilket fall.
 

Kapten M

Omega
2-Faktor
Jag instämmer. Priset är det nog inget fel på. Skulle vara frestad själv om den inte vore så förbannat hög, vanliga PO är redan lite för hög och denna är väl ca 18mm på höjden?
Lycka till i vilket fall.

Nej jag hör vad ni säger, lite löjligt kanske.
Skulle nog bara bumpat den. Fick bud på 38 när jag hade den ute för 40. Men tyckte det var lågt då. Nu börjar jag inse att marknaden är hyfsat smal, kanske beroende på storleken som du säger. Sitter fint på mig dock med lite större handled.
Den köparen gick såklart vidare med annat, sen kommer det mycket bytesbud men vill verkligen likvidera denna och slippa sälja en inbytesklocka.
Jaha är dom så pass sneaky LW? visst dom ska ju göra pengar men det var hutlöst :) såg att dom hade en likadan som min ute för 47, dock lite nyare.

jaja kansken drar ner den någon tusenlapp till snart. går den inte då får den nog stanna kvar ett tag till.. :p
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Äh, tycker bilderna är relativt okej. Men det ser ut som om kronografen nollställer en uns fel? @OnePhat
Jag har inte granskat den närmare. Tycker den verkar reko såvitt jag kan se, men i beskrivningen står det:
"Det som syns på bilderna är reflektioner och damm. Slarvigt fotograferat, jag vet."
Jag menade alltså att lite bättre bilder är bättre än ett ursäktande. :)
 

MartinL

Omega
Jag har inte granskat den närmare. Tycker den verkar reko såvitt jag kan se, men i beskrivningen står det:
"Det som syns på bilderna är reflektioner och damm. Slarvigt fotograferat, jag vet."
Jag menade alltså att lite bättre bilder är bättre än ett ursäktande. :)
Ja du har helt klart rätt i sak!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Finns det inget kutym på att skriva datumet efter prisbump? Känns komiskt när man ser en annons bumpas dagligen med en PRISBUMP-stämpel när priset inte ändrats på en vecka.
Nej, det finns det inte tyvärr. Ett snyggt sätt är annars att i rubriken skriva; objekt (vad man säljer), pris och datum för ev prisbump.
 

PJW

Audemars
2-Faktor

ScubaKing

Audemars
Åter igen anser jag att varje annons borde kosta några kronor som man betalar till BCF. Win win! Betalningen till BFC sköter man själv. Bara att betala några hundringar och så kan man annonsera i flera år. Forumet har gott om poliser som kan jaga skurkar som inte betalar. Tror detta hade medfört att vi slapp många skitannonser. Ungefär som att folk snålar med plastkassar nu när de kostar 2 kr på exempelvis H&M.

Skulle minska antalet annonser på forumet drastiskt och det tror jag inte ledningen är ute efter, och inte medlemmarna heller för den delen.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det tror jag inte. Och de fåtal som väljer att inte annonsera för att man måste kasta in en tjuga till bcf klarar vi oss gott utan.
Även om jag håller med i sak (d.v.s. att folk gott kunde lägga lite mer pengar på välgörenhet - BCF eller annan), så tror jag att just tvånget är en småtråkig väg att gå.
För egen del så har jag faktiskt blivit bra mycket bättre på att lägga pengar på annat än mig själv sen jag joinade KS. Men ogillar som sagt tvång, så jag spontanar hellre över någon hundring då och då.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det tror jag inte. Och de fåtal som väljer att inte annonsera för att man måste kasta in en tjuga till bcf klarar vi oss gott utan.
Intressant att du tycker det finns en stark koppling mellan "skitannonser" och ovilja att ge till välgörenhet. Det behöver inte alls vara så. De "bästa" annonserna kan själviska skitstövlar stå för, inte vet jag. Men med tanke på att det är gratis att annonsera här så är det anmärkningsvärt få dåliga annonser, desto fler gnällspikar som inte orkar klicka sig fram och tillbaka lite. Och jag kollar själv alla annonser, varje dag. Kvaliteten är helt ok.
Edit: det där med skitannonser vet jag inte riktigt var jag fick ifrån, fick för mig att du skrev det @MartinL men så var det ju inte. Byt ut "skitannonser" mot dåliga annonser eller annonser vi klarar oss utan.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skulle minska antalet annonser på forumet drastiskt och det tror jag inte ledningen är ute efter, och inte medlemmarna heller för den delen.
Intressant att du tycker det finns en stark koppling mellan "skitannonser" och ovilja att ge till välgörenhet. Det behöver inte alls vara så. De "bästa" annonserna kan själviska skitstövlar stå för, inte vet jag. Men med tanke på att det är gratis att annonsera här så är det anmärkningsvärt få dåliga annonser, desto fler gnällspikar som inte orkar klicka sig fram och tillbaka lite. Och jag kollar själv alla annonser, varje dag. Kvaliteten är helt ok.

Min tanke var att sålla bort de som är oseriösa samtidigt som man gör något bra. Finns ju en del som inte är helt ärliga i sina avsikter.
 

MartinL

Omega
Intressant att du tycker det finns en stark koppling mellan "skitannonser" och ovilja att ge till välgörenhet. Det behöver inte alls vara så. De "bästa" annonserna kan själviska skitstövlar stå för, inte vet jag. Men med tanke på att det är gratis att annonsera här så är det anmärkningsvärt få dåliga annonser, desto fler gnällspikar som inte orkar klicka sig fram och tillbaka lite. Och jag kollar själv alla annonser, varje dag. Kvaliteten är helt ok.
Nja, menade bara att vi kan klara oss utan dessa annonser ur ett mer etiskt perspektiv. Ja nivån på forumet generellt tycker jag är riktigt bra, finns en del lågvattenmärke så klart både i annonser och trådar men dra en snabb kik på valfritt annat forum så får man snabbt perspektiv. Tror framför allt att en mindre avgift per annons skulle få folk att läsa reglerna lite bättre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp