• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

poormans

Rolex
Nästan alla som köpt en klocka av mig har jag prisjusterat när diskussionen tagit fart. Du och alla andra är säkert medvetna om att diverse bud ramlar in när man har annons ute. Mitt pris är inte hugget i sten, vilket det sällan är. Jag tar givetvis lite höjd för de ev bud som trillar in så vi kan föra en vettig dialog om priset, en förhandling helt enkelt.

inga skambud väl:eek::eek::eek::eek:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, tack vare Hodinkee bl.a.
Och sen kommer det ett inhouseverk och då börjar folk hitta på grejer som samlarvärde etc etc.

Allt för att de blivit lite creddiga av nån anledning. För mig är de dagens SMP.
Precis så. Rolex/Tudor hittade ett tomrum efter Omega bestämt sig för att bli ett premiummärke. Rätt så listigt även om Tudor fortfarande är ett noname utanför klockforumen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är ju tydligt.

Om jag lägger ut en 114060 till salu ska jag väl inte behöva skriva "Obs, detta är inte en 14060, utan det är den nya keramiska versionen!"?
Nej det känns lite onödigt. Jag tror du förstår vad jag menar. Är syftet att tjäna pengar på mindre vetande på ett entusiastforum kommer aldrig argumenten ta slut.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Precis så. Rolex/Tudor hittade ett tomrum efter Omega bestämt sig för att bli ett premiummärke. Rätt så listigt även om Tudor fortfarande är ett noname utanför klockforumen.
Haha ja, precis.

Undra förresten hur många av de 23-åriga black bay-ägarna som passar på att nämna Rolex i sammanhanget när de berättar om sin Tudor. :)
 

Kapten M

Omega
2-Faktor
Finns det ett refnr kan man väl göra läxan själv, herregud.
Nog hoppas man att en intressent på en klocka är tillräckligt intresserad av att ta reda själv på vad som gällde på modellen i fråga innan köp.
Dock givet att man beskriver alla eventuella brister och fel man känner till.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är inte alla som håller med om det.
Jag kan störa mig litegrann på inställningen att ALLT ska redovisas i annonser. Speciellt när det ofta handlar om att den som "gnäller" i själva verket inte är särskilt påläst.

Om jag tittar in på en annons med en Breitling så förutsätter jag inte att det ska vara fullständigt greppbart för någon som jag, som aldrig ägt eller ens tittat på en Breitling liksom.
Det är som när man skriver i en annons på en Rolex, tex: "V-serie", men inte skriver något år.
Googla för guds skull, det är ändå inte bekräftade siffror från Rolex sida.
 

Code

AKA Vincent B
ETA har slutat tillverkas därför mer värt? Hmm undrar om folk betalar mer för en Samsung galaxy s3 istället för s8..?? Hahaha...
 

niclashill

Cartier
Lite offtopic, men ändå. Jag hade hellre köpt en Tudor än en Omega. För mig känns Omega inte mer premium, men det kanske bara är jag.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
ETA har slutat tillverkas därför mer värt? Hmm undrar om folk betalar mer för en Samsung galaxy s3 istället för s8..?? Hahaha...

Om tillräckligt många inbillar sig att värdet kan öka på något köp och säljbart så börjar det gå upp i pris. Det kallas marknad. Sen kan jag hålla med dig att det är larvigt att spekulera i pytteskillnader mellan olika versioner av moderna och ickelimiterade klockor men det är sånt larv som nördar sysslar med ivrigt påhejade av handlare. Vad skillnaderna består i är egentligen inte viktigt. Om övergången mellan ETA/standardverk till inhouse är bra eller ej för en modell brukar ta ett tag att utröna. IWC Ingy blev tjockare och fulare när de övergav ETA och Panerais första versioner av sina inhouseverk gick sämre än skittunnor så det är inte givet att Tudor blir bättre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp