• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
ETA har slutat tillverkas därför mer värt? Hmm undrar om folk betalar mer för en Samsung galaxy s3 istället för s8..?? Hahaha...
Du jämför två olika världar utan att riktigt förstå vad som skiljer dem åt.
Om vi spinner vidare på ditt bilexempel så betalar folk 100-tals miljoner för en Ferrari 250 GTO trots att de kan köpa en sprojtans ny Ferrari 458 som är 10 gånger bättre för ett par ynka miljoner.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om tillräckligt många inbillar sig att värdet kan öka på något köp och säljbart så börjar det gå upp i pris. Det kallas marknad. Sen kan jag hålla med dig att det är larvigt att spekulera i pytteskillnader mellan olika versioner av moderna och ickelimiterade klockor men det är sånt larv som nördar sysslar med ivrigt påhejade av handlare. Vad skillnaderna består i är egentligen inte viktigt. Om övergången mellan ETA/standardverk till inhouse är bra eller ej för en modell brukar ta ett tag att utröna. IWC Ingy blev tjockare och fulare när de övergav ETA och Panerais första versioner av sina inhouseverk gick sämre än skittunnor så det är inte givet att Tudor blir bättre.
Marknaden här består av 10 för, en mot och några lurkare som vill göra rätt köp. Det är stort.
 

Code

AKA Vincent B
Om tillräckligt många inbillar sig att värdet kan öka på något köp och säljbart så börjar det gå upp i pris. Det kallas marknad. Sen kan jag hålla med dig att det är larvigt att spekulera i pytteskillnader mellan olika versioner av moderna och ickelimiterade klockor men det är sånt larv som nördar sysslar med ivrigt påhejade av handlare. Vad skillnaderna består i är egentligen inte viktigt. Om övergången mellan ETA/standardverk till inhouse är bra eller ej för en modell brukar ta ett tag att utröna. IWC Ingy blev tjockare och fulare när de övergav ETA och Panerais första versioner av sina inhouseverk gick sämre än skittunnor så det är inte givet att Tudor blir bättre.
Men i det här fallet är inhouse bättre på alla plan...
 

Code

AKA Vincent B
Du jämför två olika världar utan att riktigt förstå vad som skiljer dem åt.
Om vi spinner vidare på ditt bilexempel så betalar folk 100-tals miljoner för en Ferrari 250 GTO trots att de kan köpa en sprojtans ny Ferrari 458 som är 10 gånger bättre för ett par ynka miljoner.
Jomen inte så att Tudor BB ETA versionen är nån svårhittad/sällsynt modell. Kanske om 10år...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Du jämför två olika världar utan att riktigt förstå vad som skiljer dem åt.
Om vi spinner vidare på ditt bilexempel så betalar folk 100-tals miljoner för en Ferrari 250 GTO trots att de kan köpa en sprojtans ny Ferrari 458 som är 10 gånger bättre för ett par ynka miljoner.
Fast det kan du ju inte.
Köpa en sprojlans 458:a, menar jag. Om du inte räknar bilar som är tillverkade 2015, men uthämtade först 2017. ;)

Sorry/Had to.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har inte tid med sånt här, men vissa diskussioner måste tas. Hur skapar man en säljtråd på ett entusiasmforum som är bra för köpare och säljare? Hur får man personer som inte har ett ekonomiskt intresse av detta att börja skriva och diskutera den frågan?
 

Code

AKA Vincent B
Jag har inte tid med sånt här, men vissa diskussioner måste tas. Hur skapar man en säljtråd på ett entusiasmforum som är bra för köpare och säljare? Hur får man personer som inte har ett ekonomiskt intresse av detta att börja skriva och diskutera den frågan?
Genom att kolla vad dom gått för tidigare och lägga pris därefter och inte börja ta fantasi priser...
 

Code

AKA Vincent B
Att urverket är mer avancerat och har häftigare specs är det väl ingen som säger något emot.
Ok så du tror Tudor skulle tillverka SÄMRE urverk än tidigare?
Men du, och ingen annan kan med säkerhet säga att det är bättre än ett moddat 2824-2 som har bevisat sig stabilt i måååånga år.
 

Code

AKA Vincent B
Att urverket är mer avancerat och har häftigare specs är det väl ingen som säger något emot.

Men du, och ingen annan kan med säkerhet säga att det är bättre än ett moddat 2824-2 som har bevisat sig stabilt i måååånga år.
Så du tror Tudor skulle tillverka SÄMRE urverk än tidigare??
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Så du tror Tudor skulle tillverka SÄMRE urverk än tidigare??

Nej jag tror inte dom medvetet gjort ett urverk sämre, och det är förmodligen bättre än ETA-verket. Men du kan inte heller med säkerhet säga "Bättre på alla plan" när tiden för serviceintervall inte ens hunnit gå.

Btw; du vet att du kan ändra inlägg istället för att dubbelposta när du gjort fel väl?
 

Code

AKA Vincent B
Nej jag tror inte dom medvetet gjort ett urverk sämre, och det är förmodligen bättre än ETA-verket. Men du kan inte heller med säkerhet säga "Bättre på alla plan" när tiden för serviceintervall inte ens hunnit gå.

Btw; du vet att du kan ändra inlägg istället för att dubbelposta när du gjort fel väl?
Nä det har du rätt i. Men Tudor/Rolex har väl aldrig failat...
 

Jodisalt

Rolex
Genom att kolla vad dom gått för tidigare och lägga pris därefter och inte börja ta fantasi priser...

Säger han som vet att nya urverket är bättre. Ursäkta mig men du verkar ju inte ens intresserad av att lyssna på andra här. Du argumenterar över samma sak hela tiden, in-house och silicon hairspring. Vem bryr sig? Varför inte låta människor köpa det de tycker om? Varför inte bara acceptera det? För nu låter det lite som om du har ånger över att du har en med in-houseverk och försöker övertala alla andra att in-house är bättre... den är säkerligen bättre, den med ETA lär säkert gå upp i pris... eller så gör den inte det. Släpp det, vetja!
 

Code

AKA Vincent B
Så du är säker på att de är tillverkade samma år som du köpte samtliga objekt du sålt....inte illa.
Nä men när det gäller Tudor så kanske någon vill ha en NY Tudor som inte har så bra koll. Och du skriver uttagen 2017 fast en gammal modell. Bra och skriva att den är med ETA verk åtminstone...inte köparens uppgift och ta reda på saker...
 

Code

AKA Vincent B
Säger han som vet att nya urverket är bättre. Ursäkta mig men du verkar ju inte ens intresserad av att lyssna på andra här. Du argumenterar över samma sak hela tiden, in-house och silicon hairspring. Vem bryr sig? Varför inte låta människor köpa det de tycker om? Varför inte bara acceptera det? För nu låter det lite som om du har ånger över att du har en med in-houseverk och försöker övertala alla andra att in-house är bättre... den är säkerligen bättre, den med ETA lär säkert gå upp i pris... eller så gör den inte det. Släpp det, vetja!
Nä där har du verkligen fel. Varför jag reagerar är för att han tar 27k för ETA verk när det finns billigare för inhouse. Köpte min JUST PGA inhouse urverk..funnits flera ute med ETA verk jag kunde ha köpt..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Men i det här fallet är inhouse bättre på alla plan...
Alla verkar inte hålla med dig där... Men du får så klart tycka inhouse är superbäst. Som sagt inga jätteskillnader mellan klockorna och det kommer nog inte skilja så många spänn i det långa loppet eftersom det görs så många klockor. Historisk sett så brukar dock klockor med korta serier gjorda i små kvantiteter gå upp i pris och även gamla ETA-Tudors kan gå upp i värde.
IMG_2159.JPG
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp