• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför skriver man "uttagen...."? Vem vill veta det? I annonsen förstår man att klockan sannolikt inte var ny när den blev uttagen. Jag vill veta vilket tillverkningsår det är, inte när säljaren köpte den. Varför skriver man så i annonserna? Är det för att förvilla och få den att verka nyare än vad den är?
Vad syftar du på?

Varför skriver man "uttagen...."? Vem vill veta det? I annonsen förstår man att klockan sannolikt inte var ny när den blev uttagen. Jag vill veta vilket tillverkningsår det är, inte när säljaren köpte den. Varför skriver man så i annonserna? Är det för att förvilla och få den att verka nyare än vad den är?

För att det är då garantin börjar gälla?
För att visa hur länge en klocka har använts?
Jag kan förstå att man skriver tillverkningsår eller årsmodell när man säljer en bil men är det så nödvändigt på moderna klockor utan förändringar mellan "årsmodellerna"?
Hur vet man föresten vilket tillverkningsår det är på en klocka? Det brukar väl inte framgå förutom tex. på Panerai som har serienummer efter år?

Jag syftar på att annonser innehåller datum när säljaren köpte den och inte tillverkningsdatum. Det är viktigt för att förstå vad det är som säljs. T ex en Rolex som kom med ny länk 2008 men har kvar samma referensnummer som tidigare, då räcker inte att få veta att klockan är uttagen ett visst datum. För att förstå om det är dags för service är det också relevant att veta när klockan lämnade fabrik.

Jag syftar på att annonser innehåller datum när säljaren köpte den och inte tillverkningsdatum. Det är viktigt för att förstå vad det är som säljs. T ex en Rolex som kom med ny länk 2008 men har kvar samma referensnummer som tidigare, då räcker inte att få veta att klockan är uttagen ett visst datum. För att förstå om det är dags för service är det också relevant att veta när klockan lämnade fabrik.
Omöjligt att veta när den lämnade fabriken eftersom Rolex från ca 2010 har randomserienummer.

För att det är då garantin börjar gälla?
För att visa hur länge en klocka har använts?
Jag kan förstå att man skriver tillverkningsår eller årsmodell när man säljer en bil men är det så nödvändigt på moderna klockor utan förändringar mellan "årsmodellerna"?
Hur vet man föresten vilket tillverkningsår det är på en klocka? Det brukar väl inte framgå förutom tex. på Panerai som har serienummer efter år?
Det är förvillande ändå. Om säljaren skriver att den är uttagen 2013 och har garanti i två år på en klocka som är tillverkad 2006, är det inte en märkesgaranti worldwide. Det är förändringar på vissa referenser under produktionscykeln och då är det viktigt att veta vilket tillverkningsår som gäller. Ibland byter de till en bättre länk mitt i produktionscykeln och ibland byts tavlan från tritium till superluminova, men referensen är densamma. Det förvillar om uttagsdatum nämns men inte tillverkningsdatum. Är det detsamma så spelar det ingen roll naturligtvis.

Mmmm, men nu går det ju inte att med säkerhet säga när en Rolex lämnade fabriken.

Nej! Endast när den såldes. Randomserienummer innebär 8 bokstäver eller siffror slumpvis blandade som gör det omöjligt att veta när den är tillverkad.
Före 2010 bestod serienumret av en bokstav följt av 6 siffror, då kunde man veta tillverkningsåret.
Nu pratar du Rolex? Vi pratar om varandra lite och om olika saker. Tillverkningsår litar jag på att det är som du säger, men hur blir det då med en 5 år gammal klocka som säljs fabriksny med 5 års garanti? Ska det då gå 10 år till första servicen? Det andra är det jag undrade över i början och det är att det är ointressant när säljaren tog ut klockan om denne köpte den begagnad, förutom lokal service möjligen. Det är viktigare med tillverkningsår då en 5 år gammal klocka bör ha ett lägre pris än en helt ny.

Mmmm, men nu går det ju inte att med säkerhet säga när en Rolex lämnade fabriken.
Nej, jag har förstått det, men jag gissar att det är skillnad på att köpa en ny Rolex från RobE eller Nymans än om jag köper en "ny" från en italiensk handlare. Min poäng är att jag vill veta så pass noga att det framgår vilken tavla eller länk det är och det är tillverkningsåret som jag behöver veta då.

Nej, jag har förstått det, men jag gissar att det är skillnad på att köpa en ny Rolex från RobE eller Nymans än om jag köper en "ny" från en italiensk handlare. Min poäng är att jag vill veta så pass noga att det framgår vilken tavla eller länk det är och det är tillverkningsåret som jag behöver veta då.
Ponera att du spekulerar på en Submariner 116610 som jag säljer. Den är uttagen jan -16.
Vad är det för ytterligare info du vill ha, och vad ska du göra med den infon?

Som tidigare nämnt kan man inte få fram tillverkningsår. Inte ens om AD frågar återförsäljare. Rolex går att ha en uppfattning om boettens tillverkningsår via serienumret. Men som nämnt tidigare är även det nu en omöjlighet pga random serienumret dom har nu. Och ja även om en klocka ligger i lager länge börjar ju inte garantin gälla förens den plockas ut, flertalet tillverkare gör även kontroller & service av ur som legat en längre tid hos återförsäljaren.

Nu pratar du Rolex? Vi pratar om varandra lite och om olika saker. Tillverkningsår litar jag på att det är som du säger, men hur blir det då med en 5 år gammal klocka som säljs fabriksny med 5 års garanti? Ska det då gå 10 år till första servicen? Det andra är det jag undrade över i början och det är att det är ointressant när säljaren tog ut klockan om denne köpte den begagnad, förutom lokal service möjligen. Det är viktigare med tillverkningsår då en 5 år gammal klocka bör ha ett lägre pris än en helt ny.
Dom flesta tillverkare uppger inte tillverkningsåret och garantin börjar gälla när den säljs ny utav AD, dvs när den är uttagen.

Fattar inte? Ett Rolex-cert skrivs och dras i kortmaskin innan det lämnar butik?
Jaha, jag tänkte att du sålde en ny, men är den begagnad och jag inte är trygg med tillverkningsdatum så avstår jag från att köpa den. Om jag förstått det rätt så kan du sälja en klocka som är uttagen med ifyllt certifikat 2015, som är tillverkad 2008? Delvis kanske jag kan se det på den röda eller gröna tagsen? Finns det en risk att man köper en rolex med grön tag som tillverkades när den röda tagsen gällde? Det borde väl Rolex ha koll på?

Senast ändrad:
Jaha, jag tänkte att du sålde en ny, men är den begagnad och jag inte är trygg med tillverkningsdatum så avstår jag från att köpa den. Om jag förstått det rätt så kan du sälja en klocka som är uttagen med ifyllt certifikat 2015, som är tillverkad 2008? Delvis kanske jag kan se det på den röda eller gröna tagsen kanske? Finns det en risk att man köper en rolex med grön tag som tillverkades när den röda tagsen gällde? Det borde väl Rolex ha koll på ?
Hur tar du reda på tillverkningsdatum?

Dom flesta tillverkare uppger inte tillverkningsåret och garantin börjar gälla när den säljs ny utav AD, dvs när den är uttagen.
Vi pratar om olika saker. Det jag menar är att i vissa annonser skriver säljaren uttagen 19xx när den egentligen köptes begagnad. Det slirar på definitionen av ordet uttagen. Uttagen är inte lika med ny alla gånger. Det är det jag vill säga.

Detta om ordet uttagen var så här på morgonen en ngt förvirrad dialog. Det är väl solklart vad som avses med uttagen för det stora flertalet? @stelah du har ju hängt här sedan 2013 kan ju inte vara första gången du ser en annons med det ordvalet? Hoppas en god natts sömn reducerat begreppsförvirringen. Om fortsatt förvirring råder:
Ordet uttagen följt av ett datum syftar till den tidpunkt klockan köptes ny av auktoriserad återförsäljare. Från och med detta datum tar också klockans garantitid sin start.

Antar det har med garantin att göra.
Däremot läser man många gånger om uttagen av utländsk AD. Där är det nog i många fall ett förskönande av en gråimport

Antar det har med garantin att göra.
Däremot läser man många gånger om uttagen av utländsk AD. Där är det nog i många fall ett förskönande av en gråimport
Men för femtioelfte gången, vad har det med saken att göra? En AD är en AD är en AD. Den osunda fixeringen vid att det skulle vara något unikt med klockor köpta hos de få AD som finns i Sverige. En klocka med ett korrekt ifyllt och swipeat cert från en AD i sverige blir inte nyare eller bättre än en klocka uttagen från en utlänsk AD samma datum.

Men för femtioelfte gången, vad har det med saken att göra? En AD är en AD är en AD. Den osunda fixeringen vid att det skulle vara något unikt med klockor köpta hos de få AD som finns i Sverige. En klocka med ett korrekt ifyllt och swipeat cert från en AD i sverige blir inte nyare eller bättre än en klocka uttagen från en utlänsk AD samma datum.

För femtielfte gången så är det inte det jag säger. Jag har själv köpt från Chrono och skulle inte ha något problem i att öppet skriva det i en annons.
Däremot tror jag vissa tycker det låter bättre med " uttagen hos" än skickad över hela Europa...

Detta om ordet uttagen var så här på morgonen en ngt förvirrad dialog. Det är väl solklart vad som avses med uttagen för det stora flertalet? @stelah du har ju hängt här sedan 2013 kan ju inte vara första gången du ser en annons med det ordvalet? Hoppas en god natts sömn reducerat begreppsförvirringen. Om fortsatt förvirring råder:
Ordet uttagen följt av ett datum syftar till den tidpunkt klockan köptes ny av auktoriserad återförsäljare. Från och med detta datum tar också klockans garantitid sin start.
Du ser säkert också annonser där ordet uttagen används för begagnade klockor eller flera år gamla klockor. Eftersom det kan innebära att boetten ändrats, tavlan ändrats, solida ändlänkar etc, är min fråga relevant för köparen. Ja, jag var trött och har nu sovit gott. Begreppet uttagen är fortfarande ett luddigt begrepp som används så att det rör till det för köparen, håller ni inte med om det, ni som varit med länge och kan det här?

Om italienska handlare köper upp större partier av osålda Rolexlager och Nymans/RobE beställer direkt från Rolex återförsäljare så ökar sannolikheten att jag får en nyare vid köp från svensk AD, eller menar du att våra svenska AD köper från gråhandlare och sen säljer som premiumprodukter?

Du ser säkert också annonser där ordet uttagen används för begagnade klockor eller flera år gamla klockor. Eftersom det kan innebära att boetten ändrats, tavlan ändrats, solida ändlänkar etc, är min fråga relevant för köparen. Ja, jag var trött och har nu sovit gott. Begreppet uttagen är fortfarande ett luddigt begrepp som används så att det rör till det för köparen, håller ni inte med om det, ni som varit med länge och kan det här?
Jag tycker inte alls det är luddigt. Ang länkar så har ju dom också ref.nr. tavlorna får man själv hålla koll på.

Om italienska handlare köper upp större partier av osålda Rolexlager och Nymans/RobE beställer direkt från Rolex återförsäljare så ökar sannolikheten att jag får en nyare vid köp från svensk AD, eller menar du att våra svenska AD köper från gråhandlare och sen säljer som premiumprodukter?
Du har sannolikt rätt i att du får en klocka med senare tillverkningsdatum om du går in till svensk AD och köper en populär sportrolex kontra om du beställer klockan från en Europeisk gråhandlare. Frågan är dock om detta spelar någon roll? Klockan har väl legat i sin box några månader längre eller max något år längre. Den är ju inte använd utan fortfarande en ny klocka. Det är ju tex. samma sak med cyklar som ofta tillverkas ganska långt innan de hamnar i butik.

Det jag tror @dekadent menar (som gärna får rätta mig om jag tror fel), är i fallet då klockan säljs i andra hand, tex här. Om klockan har sitt urpsrung från en italiensk AD eller svensk AD stämplade vid samma tillfälle har det mindre betydelse. Skillnaden är att den italienska ev passerat genom en gråhandlare.

Förutsatt att certen är datumstämplade i båda fallen är det förstås mer fördelaktigt att plocka ut klockan från AD personligen än att köpa den via gråhandlare då garantitiden blir de sedvanliga åren minus den tid klockan värmde hyllan hos gråhandlaren. Men en sån klockan kan ju också vara från svensk AD.

Nja det är ju för att garantin gäller från den dagen.
Men jag håller med dig, speciellt. Är det vart flertal annonser på blocket den senaste tiden där det står fel årtal.
Klockorna har slutat tillverkats flera år innan men dem skriver ändå uttagnings datum som kan vara många många år efter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp