• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du har sannolikt rätt i att du får en klocka med senare tillverkningsdatum om du går in till svensk AD och köper en populär sportrolex kontra om du beställer klockan från en Europeisk gråhandlare. Frågan är dock om detta spelar någon roll? Klockan har väl legat i sin box några månader längre eller max något år längre. Den är ju inte använd utan fortfarande en ny klocka. Det är ju tex. samma sak med cyklar som ofta tillverkas ganska långt innan de hamnar i butik.
Om jag inte missuppfattat Rolex rekommendation för serviceintervaller ska klockan servas var 5:e år. Om jag köper en klocka som enligt säljaren är uttagen 2025 men är tillverkad 2010, innebär det att det är dags att serva den direkt efter köpet. Vem ska betala den servicen, anser du? Köparen eller säljaren, eller är det ok för Rolex garanti att jag väntar ut garantin och servar den om 5 år och det då gått 10 år från produktion till service? Om det är ok för Rolex förstår jag inte varför de rekommenderar service var 5:e år. Då blir det snarare att det lutar åt en rekommendation som AD tjänar pengar på men som är onödig för köparen.

Om jag inte missuppfattat Rolex rekommendation för serviceintervaller ska klockan servas var 5:e år. Om jag köper en klocka som enligt säljaren är uttagen 2025 men är tillverkad 2010, innebär det att det är dags att serva den direkt efter köpet. Vem ska betala den servicen, anser du? Köparen eller säljaren, eller är det ok för Rolex garanti att jag väntar ut garantin och servar den om 5 år och det då gått 10 år från produktion till service? Om det är ok för Rolex förstår jag inte varför de rekommenderar service var 5:e år. Då blir det snarare att det lutar åt en rekommendation som AD tjänar pengar på men som är onödig för köparen.
Lär inte vara många Rolex som ligger hos AD i över ett år?

Jag tycker inte alls det är luddigt. Ang länkar så har ju dom också ref.nr. tavlorna får man själv hålla koll på.
Jag ger ett konkret exempel. 2008 byter Rolex till solida änd-länkar på flera modeller. Det gör klockan bättre. Om en säljare skriver uttagen 2015 och klockan är tillverkad 2007 kommer köparen att köpa en sämre klocka med sladdrigare länk. Är inte det relevant information i en annons? Jag har för mig att flera boetter ändrades 2013. Rolex ändrar dock inte referensnumret. Det är detsamma så köparen måste veta om dessa skillnader för att förstå varför det ska vara en stor prisskillnad mellan dessa klockor med samma referensnummer men den ens tillverkad 2007 och den andra 2015.

Jag ger ett konkret exempel. 2008 byter Rolex till solida änd-länkar på flera modeller. Det gör klockan bättre. Om en säljare skriver uttagen 2015 och klockan är tillverkad 2007 kommer köparen att köpa en sämre klocka med sladdrigare länk. Är inte det relevant information i en annons? Jag har för mig att flera boetter ändrades 2013. Rolex ändrar dock inte referensnumret. Det är detsamma så köparen måste veta om dessa skillnader för att förstå varför det ska vara en stor prisskillnad mellan dessa klockor med samma referensnummer men den ens tillverkad 2007 och den andra 2015.

Då ställer du kunskapskrav på säljaren som är orimliga. Kommer bli mer förvirring än nytta. Jag själv som jobbar och pluggar med det har inte koll på när fonten vart större på bezeln, tavlan bytte lackning, låset byttes osv osv. I en annons räcker det väl att det står när klockan är uttagen; du är ju bara ett PM eller träff ifrån säljaren att reda ut själv de frågor du har.

När Rolex ändrar boett så ändrar de normalt ref, har du något exempel?

Klart det är relevant information i en annons, det har jag aldrig sagt nåt om.

Rolex bytte till solida ändlänkar runt -99/00?

Förstår fortfarande inte vad du babblar om för övrigt..

En sportrolle ligger inte 7 år i lager direkt. Du oroar dig @stelah för ett problem som i princip inte existerar.

Gråhandlare köper vanligen inte på sig stora lager klockor heller. Definitivt inte Rolex. De har ett kontaktnät så de plockar en klocka från AD först när ordern kommer. Aldrig fått en klocka med mer än 2 månader mellan certet stämplat och mitt köp när jag handlat av gråhandlare. OBS att detta avser "preniumklockor", för billiga klockor finns andra varianter.

En sportrolle ligger inte 7 år i lager direkt. Du oroar dig @stelah för ett problem som i princip inte existerar.

Gråhandlare köper vanligen inte på sig stora lager klockor heller. Definitivt inte Rolex. De har ett kontaktnät så de plockar en klocka från AD först när ordern kommer. Aldrig fått en klocka med mer än 2 månader mellan certet stämplat och mitt köp när jag handlat av gråhandlare. OBS att detta avser "preniumklockor", för billiga klockor finns andra varianter.
De två senaste Rolex:ar som jag har köpt via Gråis har till och med blivit stämplade samma månad som jag har fått klockan...

Det är möjligt att det är som du säger att de inte blir liggandes länge, jag vet bara att Rolex producerar mängder och har en annan affärsfilosofi än t ex Panerai. Kanske oroar jag mig i onödan, det vet jag inte, men faktum kvarstår att frågan är relevant när jag köper klockor då jag är beredd att betala mindre för en gammal klocka än för en ny.

Då ställer du kunskapskrav på säljaren som är orimliga. Kommer bli mer förvirring än nytta. Jag själv som jobbar och pluggar med det har inte koll på när fonten vart större på bezeln, tavlan bytte lackning, låset byttes osv osv. I en annons räcker det väl att det står när klockan är uttagen; du är ju bara ett PM eller träff ifrån säljaren att reda ut själv de frågor du har.
Det är nog så som du skriver att det är väldigt komplext, men min poäng är att skillnaderna sällan syns i priset trots att det borde det.

Jag har inget specifikt exempel, men jag har förstått att det är så efter att ha lusläst KS. Jag är ingen expert och gör inga sådana anspråk. Jag är bara en köpare som vill veta vad jag köper.
Som skrivet tidigare: Du har nog hittat på ett problem.

Lösningen på detta påhittade problem? Läs på och gör din hemläxa.
Det enda du kan få ut av en säljare är när ett cert är stämplat och vad det är för serie på klockan.

Kanske inte så vanligt men det verkar förekomma. Citerar från en annons på en Rolex sub på K&S: S serie från runt 1993 men plockades inte ut förrän 2004.

Lär inte vara många Rolex som ligger hos AD i över ett år?

Låg en yacht master på blocket för inte så länge sedan där säljaren skrev att det var 2015 års modell. Men just den modellen vill jag minnas slutades göra 2008?!
Jag informera säljaren om detta men han påstod då att årsmodeller sätts vid försäljning.
Varpå jag hävda annat...

Trist med okunskap och någon köpare som kanske inte vet bättre köper den.

Låg en yacht master på blocket för inte så länge sedan där säljaren skrev att det var 2015 års modell. Men just den modellen vill jag minnas slutades göra 2008?!
Jag informera säljaren om detta men han påstod då att årsmodeller sätts vid försäljning.
Varpå jag hävda annat...

Trist med okunskap och någon köpare som kanske inte vet bättre köper den.
Låter som ett klassiskt rövhål. Det är en annan problematik...

Hur vet man föresten vilket tillverkningsår det är på en klocka? Det brukar väl inte framgå förutom tex. på Panerai som har serienummer efter år?
Vill bara skjuta in att en serie hos Panerai kan tillverkas under längre tid än 1 år beroende på hur den säljer. Begynnelsebokstaven ger dock en bra indikation på vilket år klockan tillverkades :)

Dessvärre har jag ingen riktig stenkoll på OMEGA men länken ska vara från en Constellation. Ritkpriset är betydligt högre äv vad vi efterfrågar. Länken har en reparation, därav priset. reparationen är dock välutförd.

Nej, jag tycker att det är helt ok att yttra sig om dessa saker, ingen vill gå hem med franken saker.

Mvh,

Dessvärre har jag ingen riktig stenkoll på OMEGA men länken ska vara från en Constellation. Ritkpriset är betydligt högre äv vad vi efterfrågar. Länken har en reparation, därav priset. reparationen är dock välutförd.

Nej, jag tycker att det är helt ok att yttra sig om dessa saker, ingen vill gå hem med franken saker.

Mvh,
Länken är Constellation och spännet Speedmaster/Seamaster. Säkert ingen ondsint, planerad franken, utan bara någon som satt ihop två tillgängliga delar. Bättre att ta isär.
Edit: Eller i alla fall förtydliga i annonsen.

Länken är Constellation och spännet Speedmaster/Seamaster. Säkert ingen ondsint, planerad franken, utan bara någon som satt ihop två tillgängliga delar. Bättre att ta isär.
Edit: Eller i alla fall förtydliga i annonsen.
Nej verkligen ingenting ondsint. Jag tror nog att köparen är nöjd ändå. Länken nu såld. Jag informerar Köparen om denna info. @hook

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp