• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag dömer absolut ingenting. Jag frågar vilket väl ändå är trådens syfte?

Jag undrar angående visare/tavla därför att skillnaden i utseende baserat på det ganska bristfälliga bildmaterialet påminner om hur det ofta ser ut när endera blivit bytt.

16750 har mig veterligen aldrig kommit med 78790. Om så är fallet får du gärna peka ut en samtida prislista eller liknande. Att länken passar är en helt annan femma.
Har inte skrivit att 16750 kommit med den länken.

Vad gäller servicetavla eller inte; gör din hemläxa om du ska ifrågasätta?

Förstår inte alls tonläget. Måste väl vara helt okej att fråga angående annonser?

Absolut ska man fråga!

Det jag menar är att i detta fall hade jag inte värderat klockan annorlunda pga att länken har en ref som är nyare än klockan. Vore dock intressant att veta clasp code på den länken. Det är inte ovanligt att klocka och länk är tillverkade olika år och jag skulle inte bli förvånad om det finns någon 16750 som sålts ny med 78790. Konstigare saker har hänt. 16700 ersatte ju 16750.

Så är länken korrekt eller inte?

Vadå göra min hemläxa? Tagga ner lite, det måste väl vara helt okej att fråga om annonser om man tycker något ser märkligt ut?

Fantastiskt tråkigt tonläge från din sida.

Tagga ner själv!

När man läser dina inlägg får man lite känslan av att du anklagar säljaren för att undanhålla viktig information. Lite mer konstruktiv ton kan du använda.

Så är länken korrekt eller inte?

Vadå göra min hemläxa? Tagga ner lite, det måste väl vara helt okej att fråga om annonser om man tycker något ser märkligt ut?

Fantastiskt tråkigt tonläge från din sida.
Du verkar inte förstå grejen. Och jag förstår inte varför du stör dig på mitt tonläge?

Du slänger ju bara ur dig massa gissningar gällande en klocka på köp&sälj? Ser inte poängen - du kan ju kolla upp huruvida tavla är rätt eller inte.
Först är det en 91350-länk, sen är det en explorer 2-länk. Tavlan och visarna kan, enligt dig, vara servicedelar pga att patinan inte verkar stämma?

Han måste få fråga. Du kanske kan hjälpa till med läxan så jag och andra också får lite bildning för jag är vetgirig och nyfiken.
Mm, man kan ju fråga. Jag hade dock inte uppskattat om någon ifrågasatte min klocka på grunderna att de inte tycker att patineringen stämmer.
Man kan ju ganska enkelt skaffa sig kött på benen, eller formulera frågan på ett konstruktivt sätt.

Mm, man kan ju fråga. Jag hade dock inte uppskattat om någon ifrågasatte min klocka på grunderna att de inte tycker att patineringen stämmer.
Man kan ju ganska enkelt skaffa sig kött på benen, eller formulera frågan på ett konstruktivt sätt.
Tack, båda parter har valet att reagera direkt på tonfallet eller stå över det och formulera en väl avvägd fråga eller ett väl avvägt svar som blir lärande och vägledande för andra. Ursäkta om jag la mig i.

Du verkar inte förstå grejen. Och jag förstår inte varför du stör dig på mitt tonläge?

Du slänger ju bara ur dig massa gissningar gällande en klocka på köp&sälj? Ser inte poängen - du kan ju kolla upp huruvida tavla är rätt eller inte.
Först är det en 91350-länk, sen är det en explorer 2-länk. Tavlan och visarna kan, enligt dig, vara servicedelar pga att patinan inte verkar stämma?
Vänligen berätta för mig vad som är grejen isf. Jag förstår i ärlighetens namn inte varför det tar hus i helvete bara för att man ställer två frågor.

Vadå gissningar? Jag har inte påstått någonting. Jag frågar vad det är för länk och om visarna är bytta. Hur ska jag utifrån två rätt kassa bilder kunna detaljstudera tavlan? Är det inte enklare att fråga annonsören? Sitter du på inside är det väl bättre att hjälpa till?
Absolut ska man fråga!

Det jag menar är att i detta fall hade jag inte värderat klockan annorlunda pga att länken har en ref som är nyare än klockan. Vore dock intressant att veta clasp code på den länken. Det är inte ovanligt att klocka och länk är tillverkade olika år och jag skulle inte bli förvånad om det finns någon 16750 som sålts ny med 78790. Konstigare saker har hänt. 16700 ersatte ju 16750.
Har inte ifrågasatt prissättningen av klockan. Däremot tycker jag i vart fall att det är intressant huruvida klockan har originallänk eller inte, men det kanske jag är ensam om?
Tagga ner själv!

När man läser dina inlägg får man lite känslan av att du anklagar säljaren för att undanhålla viktig information. Lite mer konstruktiv ton kan du använda.
Nu var det inte dig jag vände mig till ang. tonläget utan vaniljglass.

Har inte för avsikt att anklaga någon överhuvudtaget, ställde två frågor. Vilket jag inte alls hade gjort såhär i efterhand om jag vetat vilken shitstorm det skulle röra upp.

Har inte för avsikt att anklaga någon överhuvudtaget, ställde två frågor. Vilket jag inte alls hade gjort såhär i efterhand om jag vetat vilken shitstorm det skulle röra upp.
Det finns ett par stycken som har tolkningsföreträde när det gäller att ifrågasätta priser och annonsernas kvalité. Andra göre sig icke besvär.

Vill du slippa påhopp är mitt tips att pm:a säljaren :)

Jag dömer absolut ingenting. Jag frågar vilket väl ändå är trådens syfte?

Jag undrar angående visare/tavla därför att skillnaden i utseende baserat på det ganska bristfälliga bildmaterialet påminner om hur det ofta ser ut när endera blivit bytt.

16750 har mig veterligen aldrig kommit med 78790. Om så är fallet får du gärna peka ut en samtida prislista eller liknande. Att länken passar är en helt annan femma.

Tjenis,
Vad jag har fått lära mig är när man lämnade in klockan till en urmakare för att spännet är sönder, så satte man inte på ett "orginal" spänne utan satte på det senaste spännet för GMT på klockan.

Här kommer lite bilder!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    81.4 KB · Visningar: 125
  • image.jpeg
    image.jpeg
    69.9 KB · Visningar: 124
  • image.jpg
    image.jpg
    57.2 KB · Visningar: 120
Sålde denna för 46k för bara några dagar sen, snabba cash. https://klocksnack.se/threads/rolex-16600-02-03-50-250kr.62000/
@grabbbbenVetejvad
Snälla, gör dina extra pengar på blocket istället. Sjukt tråkigt att lägga på 5k efter några dagar
Om jag nu skulle lägga den för 46k kommer någon pruta ner den ännu mera(jag ansar att den är värd minst 46k), därav la jag den för 50k då går det att pruta.
Försöker inte känna några extra pengar här.

Om jag nu skulle lägga den för 46k kommer någon pruta ner den ännu mera(jag ansar att den är värd minst 46k), därav la jag den för 50k då går det att pruta.
Men om någon köper den för 50' så är det väl klart att du säljer den för det?
Du får ju sätta vilket pris du vill, men det kan ju ge en tråkig känsla för vissa. Om jag har en klocka till salu och det står mellan dig och någon annan som vill köpa den så tror jag inte att jag kommer välja dig, tillexempel.

Tar du alltid i för prutmån? Tycker det är ganska onödigt. Är priset bra så köper folk för annonserat pris.

Du får ju sätta vilket pris du vill, men det kan ju ge en tråkig känsla för vissa. Om jag har en klocka till salu och det står mellan dig och någon annan som vill köpa den så tror jag inte att jag kommer välja dig, tillexempel.
Man gör precis som man vill, men jag ser inget fel att jag la den ut för 50' sen kan jag bumpa den 1-2dagar och få ner priset.

Tar du alltid i för prutmån? Tycker det är ganska onödigt. Är priset bra så köper folk för annonserat pris.
Nej då, men nu blev det så, satt o funderade ett tag om jag skulle lägga 50 eller 46'. Borde satt priset till 46...

Senast ändrad:
Sålde denna för 46k för bara några dagar sen, snabba cash. https://klocksnack.se/threads/rolex-16600-02-03-50-250kr.62000/
@grabbbbenVetejvad
Snälla, gör dina extra pengar på blocket istället. Sjukt tråkigt att lägga på 5k efter några dagar
Precis. Skriv i annonsen att det är oprutbart och säg nej när folk försöker. Att lägga på prutmån tycker jag är ganska otrevligt.
Ändrar priset till det jag köpte klockan för så kan alla bli GLADA igen, ville ej skapa en dålig stämning här eller tjäna "snabba cash"

Jag tycker att det borde vara ett krav på att man ska posta bilder på den klocka man ska sälja, och inte att det som nu räcker med random nätbild.
För en så trygg och säker affär som möjligt bör det finnas så korrekt info som bara går, och bilder på det aktuella objektet borde vara det första kravet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp